Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Bara jag som stör mig enormt på att 3,5's vaggan kikar ut framför höljet?

Blev väll så när dom måsta flytta hdd buren ett steg åt sidan pga enromt nätagg
Själv så hade jag kastat ut hdd buren.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fy fan vad ful den där öppnaren på sidopanelen är! Varför så stor? Varför inte bara två små tumskruvar istället? Hur många gånger per dag ska man öppna upp datorn? Sjukt onödigt tycker jag

hallå, man måste ju kunna öppna datorn lätt o inte kunna damma av fläktfiltret...

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man får mindre onödigt död-utrymme i Corsairen
(men jo, Define S är prisvärd!)

då finns ju nzxt s340 för samma pris som define S:en

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

"Därtill är chassit först ut från Corsair att helt slopa 5,25-tumsplatser vilket ställer det på direkt kollisionskurs med NZXT:s populära H440"

Öh, förlåt? Jag har en Corsair Carbide Air (vit modell, finns även svart) som kom ut bra tidigare än detta och det saknar helt 5.25-platser och samtidigt är litet nog för mATX och fullstora grafikkort... Men vad vet jag, kanske fick tag på en prototyp som råkade hamna hos mig då det enligt er inte gjorts ett Carbide utan 5.25-plats förut...

https://media.dustin.eu/image/122439/960/720/corsair-carbide-...

Riktigt nice litet chassi, gömmer undan alla kabelhärvor genom att ha två utrymmen, har ett sånt här med dubbla GTX980Ti och ett vattenkylt Skylake i6700, sex stycken 2.5'' SSD-diskar + en M2-SSD på moderkortet. Rekommenderas starkt! Aldrig mer stora lådor och moderkort för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

"Därtill är chassit först ut från Corsair att helt slopa 5,25-tumsplatser vilket ställer det på direkt kollisionskurs med NZXT:s populära H440"

Öh, förlåt? Jag har en Corsair Carbide Air (vit modell, finns även svart) som kom ut bra tidigare än detta och det saknar helt 5.25-platser och samtidigt är litet nog för mATX och fullstora grafikkort... Men vad vet jag, kanske fick tag på en prototyp som råkade hamna hos mig då det enligt er inte gjorts ett Carbide utan 5.25-plats förut...

https://media.dustin.eu/image/122439/960/720/corsair-carbide-...

Riktigt nice litet chassi, gömmer undan alla kabelhärvor genom att ha två utrymmen, har ett sånt här med dubbla GTX980Ti och ett vattenkylt Skylake i6700, sex stycken 2.5'' SSD-diskar + en M2-SSD på moderkortet. Rekommenderas starkt! Aldrig mer stora lådor och moderkort för mig!

Tror de menade ATX chassi, för Corsair har inga ATX som är utan 5.25 innan detta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fy fan vad ful den där öppnaren på sidopanelen är! Varför så stor? Varför inte bara två små tumskruvar istället? Hur många gånger per dag ska man öppna upp datorn? Sjukt onödigt tycker jag

Kan bara hålla med. Dock finns det lådor som gör det snyggt tycker jag, lite retrolådor men då har dom den i bak kant tex och designen var ofta lite snyggare.

Skrivet av Roffe:

Ännu en kantig svart plåtlåda. Det ska väl för bövelen gå att ha lite fantasi? Inte så att jag vill att det ska se ut som gamla Thermaltake-kreationer men ni väl ta ut svängarna en smula i alla fall?

Vissa av oss gillar stilrent.
Finns för mycket pimpad skit där ute för alla som känner det behovet eller nåt mitt i mellan. Inte nog med att många lådor är stylade, lådorna blir stora, dyra och i bland bristande i kvalité när det estetiska tar över funktionaliteten.
Funktionalitet för vissa av oss är "design" och är "snyggt".
Vissa av oss vill ha det nödvändiga och inget mer och denna låda är uppenbarligen avsedd för den moderna PC användaren.

Skrivet av Ruzikx:

Varför är inte dyr en nackdel? kostar 300kr mer än ett Define S men du får nästan inget mer för det. Bara Corsair som säger att produkten är bra för att deras logga står skrivet på chassit.

Hur många andra gör lådor likt denna? Vet om EN och den är av allt att döma lägre då dom i princip tog ut 5.25 och 3.5 platserna och gav den ett nytt namn. Lite poäng med det för den blir inte mindre för det.
Så Corsair kan sätta priset för det finns inte så många alternativ om man vill bort från 5.25 och få en mindre låda med ATX moderkort.
Däremot tycker jag Corsair kunde kortat denna lådan ännu mer men då hade man fått kompromissa mellan radiator i fronten eller extremt långt grafikkort. Dock inget som hade vart ett problem för mig tex och i praktiken hade det räckt för dom allra flesta.

Skrivet av ronnylov:

Bara jag som saknar 5,25-tums och fler 3,5-tums platser?

Köp en av alla andra hundratals lådor som kommer med detta så är problemet löst eller hur? Denna lådan är för oss som inte vill ha 5.25" i moderna system, inte så att vi har haft mycket att välja på förens nu och då är valen så få att man kan räkna dom ett par gånger om på en hand.
För min del får dom gärna slopa 3.5" också men finns det dödutrymme så varför inte ha en eller två.

Skrivet av g146:

Synd att Corsair bara producerar rent skräp vad gäller chassi. Dålig genomtänk, att stora grafikkort inte passar i lådorna och kvaliteten är ett rent skämt. Ångrar mig djupt att jag ersatte min 10-13 år gammal låda

Förstår mig inte på hur denna låda kan få ett + vid bra byggkvalitet och passform. Den ser väldigt vimsig ut med, lär knappast vara ordentlig byggd att den håller 10+ år utan att förlora sin strukturella hållning

Kan inte svara på kvalitén men stora grafikkort går ju in. Titan hade ju enorma marginaler så biffigare kort än så med stora kylare lär ju ha lite problem.
Sedan kan jag hålla med om att gamla lådor ofta var bättre. Hade samma låda i 9 år och den är hel och fin fortfarande och plasten var ofta bättre för tycker jag det lilla som var på dom då

Skrivet av Zuty:

Hade gärna sett fyra 3.5 platser, hade också varit trevligt om de tre SSD fästena på baksidan var löstagbara en och en, känner ingen som använder 3 SSD:r och det hade nog hjälpt med kabeldragningen. Personligen inget fan av fönster så Q versionen är mer interessant. Blir nog ett köp om priset faller ner till ca tusenlappen.

Platsen finns ju på baksidan så varför inte. Sedan kan man ju köra 2.5" HDD med.
Poängen med denna låda är att komma bort från 5.25 och i längden 3.5" så lådan är inte avsedd för dom som vill ha 4st 3.5". För det finns det andra lådor eller dedikerad NAS/Server vilket tex jag kör och många andra gör i dag.

Skrivet av Haptic:

Bara jag som stör mig enormt på att 3,5's vaggan kikar ut framför höljet?

Ja jag reagerade på det med. Känns som en miss. Dock hade den åkt ut ASAP om jag köpt denna låda.

Sedan hade jag önskat en version utan fläktar i toppen, vad jag förstått har även 400C detta och är det en Quiet modell så läns det fe för hål släpper ut oljud med. Dock kan man lätt lösa det men jag hade hellre sett en slät ovansida.
Hade också gärna sett en som var lite kortare med då vattenkylning inte är så relevant i alla fall inte AIO om det ska vara tyst.

Ser gärna en mer optimerad modell för tysta luftkylda system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Bara jag som stör mig enormt på att 3,5's vaggan kikar ut framför höljet?

Du menar med alla komponenter monterade?
I det läget flyttade Jonas vaggan till ett annat läge närmre fronten, för att kunna få in det långa nätagget.
I det inre, djupare läget som visas på bilderna utan komponenter monterade så sticker den inte ut nämnvärt.

På tal om vaggan: nån som vet säkert om det ryms en vanlig fläkt i fronten om man har vaggan i samma "främre" läge som i testet?
Man tycker ju den borde det, men man vet ju inte förrän man vet

*edit*

Skrivet av JonatanR:

då finns ju nzxt s340 för samma pris som define S:en

Jepp håller till stor del med!
Jag störde mig lite på att NZXT S340 aldrig togs upp som en konkurrent till 400 i recensionen.
Visst, prisklassen diffar lite (vilket även märks i detaljerna) men interna layouten och storleksklassen är typ densamma.
s340 har dock lite tunnare plåtar, rispkänsligare lack invändigt och på "taket", troligen snäppet sämre ventilation, skruvfästen utan gummi för hårddiskarna, lite mindre utrymme för höga tornkylare mm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du menar med alla komponenter monterade?
I det läget flyttade Jonas vaggan till ett annat läge närmre fronten, för att kunna få in det långa nätagget.
I det inre, djupare läget som visas på bilderna utan komponenter monterade så sticker den inte ut nämnvärt.

På tal om vaggan: nån som vet säkert om det ryms en vanlig fläkt i fronten om man har vaggan i samma "främre" läge som i testet?
Man tycker ju den borde det, men man vet ju inte förrän man vet

*edit*
Jepp håller till stor del med!
Jag störde mig lite på att NZXT S340 aldrig togs upp som en konkurrent till 400 i recensionen.
Visst, prisklassen diffar lite (vilket även märks i detaljerna) men interna layouten och storleksklassen är typ densamma.
s340 har dock lite tunnare plåtar, rispkänsligare lack invändigt och på "taket", troligen snäppet sämre ventilation, skruvfästen utan gummi för hårddiskarna, lite mindre utrymme för höga tornkylare mm.

jag vet varför den sticker fram, men jag tycker att skyddet över ska vara anpassat för att passa i alla(2) lägen som vaggan har.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vissa av oss gillar stilrent.
Finns för mycket pimpad skit där ute för alla som känner det behovet eller nåt mitt i mellan. Inte nog med att många lådor är stylade, lådorna blir stora, dyra och i bland bristande i kvalité när det estetiska tar över funktionaliteten.
Funktionalitet för vissa av oss är "design" och är "snyggt".
Vissa av oss vill ha det nödvändiga och inget mer och denna låda är uppenbarligen avsedd för den moderna PC användaren.

Tack för skrattet!

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

jag vet varför den sticker fram, men jag tycker att skyddet över ska vara anpassat för att passa i alla(2) lägen som vaggan har.

Rätt rimligt krav faktiskt när du säger det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blev väldigt sugen på 400Q när det annonserades. Kommer det någon recension även på denna tro?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Köp en av alla andra hundratals lådor som kommer med detta så är problemet löst eller hur? Denna lådan är för oss som inte vill ha 5.25" i moderna system, inte så att vi har haft mycket att välja på förens nu och då är valen så få att man kan räkna dom ett par gånger om på en hand.
För min del får dom gärna slopa 3.5" också men finns det dödutrymme så varför inte ha en eller två.

Tycker det känns som att nästan varenda låda som sweclockers har recenserat senaste halvåret är ett tomt skal utan något innehåll. Antingen har chassin med minst 6 stycken 3,5-tums platser slutat tillverkats eller så har sweclockers blivit väldigt smala i sitt urval när de recenserar chassin. En eller två 3,5-tums platser räcker inte om man har fler hårddiskar än en eller två...

Jag menar att finns det ändå massa tomrum i chassit, varför inte fylla det med platser för hårddiskar och liknande så att möjligheten finns att stoppa i hårdvara? De som inte behöver platserna kan väl bara låta bli att använda dem? Det är ju ändå bara tomrum där och chassina kostar lika mycket som innan de tog bort dessa. Med andra ord man får betala lika mycket för mindre innehåll. Känns som en dålig affär kan jag tycka. Man kan väl ha borttagbara burar för de som inte behöver platsen. De skulle till och med kunna sälja burarna som tillbehör, alternativ sälja fullversion respektive snikversion av samma chassi beroende på behov. Då kan man köpa till burarna när behovet uppstår (fast då brukar det bli jättedyrt i slutändan).

Visst det finns fortfarande "riktiga" gamla chassin att köpa men varför skulle inte ett modernt system kunna innehålla mekaniska diskar och optiska enheter? Känns som de bara prioriterar massa plats för grafikkort som inte absolut behövs längre eftersom det ofta finns integrerad grafikdel. Såvida man inte är intresserad av spel då men det är inte alla som är det. Så för min del räcker det med plats för ett grafikkort utifall man ändå skulle vilja ha ett grafikkort, men det behöver inte kunna vara en halvmeter långt grafikkort som vissa verkar kräva. Jag kanske stoppar i något kontrollerkort i den lediga PCIE-16 platsen istället. Jag har faktiskt ett GTX670 eftersom det finns ett par spel jag spelar ibland men ett grafikkort räcker mer än väl för min del. Däremot får det gärna finnas plats för en hyfsat stor luftkylare för processorn så den kan gå svalt och fint utan att det krävs massa högljudda fläktar.

Idealchassit för mig vore något liknande Fractal design Node 804 fast större och utan fönster. Med plats för full ATX, minst en 5,25-tums plats, två 2,5-tums platser och kanske 12-20 stycken 3,5- tums platser så jag slipper ha flera lagringsdatorer utan kan samla allt i en dator. Var köper jag det någonstans? Finns knappast hundratals att välja på, jag har inte hittat något till vettigt pris (ska inte behöva kosta mer än två normala chassin). Visst, det finns serverchassin för rackmontage men jag vill ha en vanlig datorlåda som jag kan pluppa i alla mina hårddiskar, diverse instickskort och allt annat men det finns ju inte.

Men jag förstår att jag har lite speciella och kanske udda krav. Så jag får köpa flera vanliga chassin istället eftersom det jag vill ha inte finns för att kunna bygga en rejäl dator så jag får smådutta med flera datorer istället.

Edit: Kollade och det senaste halvåret räknar jag till 7 chassin som recenserats av sweclockers och av dessa är det endast ett som har fler än 4 stycken 3,5-tums platser (Antec S10 som har 6 st). Går man ett år tillbaka så är det 4 chassin av 13 som har minst 6 platser för 3,5-tums diskar varav endast ett av dessa som har fler än 6 stycken (Antec P380 som har 8 stycken). Så det är inte konstigt att jag känner att det saknas.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mrpijey:

"Därtill är chassit först ut från Corsair att helt slopa 5,25-tumsplatser vilket ställer det på direkt kollisionskurs med NZXT:s populära H440"

Öh, förlåt? Jag har en Corsair Carbide Air (vit modell, finns även svart) som kom ut bra tidigare än detta och det saknar helt 5.25-platser och samtidigt är litet nog för mATX och fullstora grafikkort... Men vad vet jag, kanske fick tag på en prototyp som råkade hamna hos mig då det enligt er inte gjorts ett Carbide utan 5.25-plats förut...

https://media.dustin.eu/image/122439/960/720/corsair-carbide-...

Riktigt nice litet chassi, gömmer undan alla kabelhärvor genom att ha två utrymmen, har ett sånt här med dubbla GTX980Ti och ett vattenkylt Skylake i6700, sex stycken 2.5'' SSD-diskar + en M2-SSD på moderkortet. Rekommenderas starkt! Aldrig mer stora lådor och moderkort för mig!

Ja, det föll bort ett "i ATX-klassen" i inledningen, numera korrigerat. Är medveten om att Corsair har ett antal chassin utan 5,25"-platser i den mindre formfaktorerna.

Skrivet av Roger W:

Du menar med alla komponenter monterade?
I det läget flyttade Jonas vaggan till ett annat läge närmre fronten, för att kunna få in det långa nätagget.
I det inre, djupare läget som visas på bilderna utan komponenter monterade så sticker den inte ut nämnvärt.

På tal om vaggan: nån som vet säkert om det ryms en vanlig fläkt i fronten om man har vaggan i samma "främre" läge som i testet?
Man tycker ju den borde det, men man vet ju inte förrän man vet

*edit*
Jepp håller till stor del med!
Jag störde mig lite på att NZXT S340 aldrig togs upp som en konkurrent till 400 i recensionen.
Visst, prisklassen diffar lite (vilket även märks i detaljerna) men interna layouten och storleksklassen är typ densamma.
s340 har dock lite tunnare plåtar, rispkänsligare lack invändigt och på "taket", troligen snäppet sämre ventilation, skruvfästen utan gummi för hårddiskarna, lite mindre utrymme för höga tornkylare mm.

Det går in en fläkt med millimeterpassning i fronten även när buren är flyttad till sin främre position. Skulle dock inte rekommendera det då fläkten kommer att ligga direkt mot buren.

Jag tycker inte riktigt att Carbide 400C och NZXT S340 rör sig i samma segment. Visst är de liknande storleksmässigt, men som du tar upp i ditt inlägg dras det sistnämnda med en del "budgetkompromisser", som dessutom i Sverige inte reflekteras på den slutgitliga prislappen. Har ett Phanteks Eclipse P400 i lager för en kommande recension och det kommer att jämföras ganska direkt mot S340.

Skrivet av Arzei:

Blev väldigt sugen på 400Q när det annonserades. Kommer det någon recension även på denna tro?

Eftersom 400C och 400Q är identiska, med undantag för sidopanelen, ljuddämpande material och täckplattor på toppen, blir det ingen separat recension av 400Q.

Permalänk
Inaktiv

Varför sägs det att CPU kylare upp till 165mm får plats när specen säger 170mm ? Vill gärna veta eftersom jag funderar på att köpa detta chassi samt en Noctua NHD15 som just är 165mm.

Edit: Var lite snabb där. Han säger faktiskt senare att det finns ett par mm tillgodo.

En annan undran. Får man bäst ventilation med 2x140mm eller 3x120mm fläktar?

Permalänk
Medlem

Vill man ha fönser utan stort handtag finns ju numer Phanteks Entoo Pro M med helsida i akryl, med, som någon föreslog, sidan monterad med tumskruv. Och snart även Evolv ATX Glass med samma lösning.

Sen har jag gnällt om detta innan, men det skulle vara intressant att höra varför alla recensenter jämför det med H440, när det till utrymme, layout och förvaringsmöjligheter är mer likt ett S340. H440 är optimerat för tysthet, och har massvis fler hårddiskplatser.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tycker det känns som att nästan varenda låda som sweclockers har recenserat senaste halvåret är ett tomt skal utan något innehåll. Antingen har chassin med minst 6 stycken 3,5-tums platser slutat tillverkats eller så har sweclockers blivit väldigt smala i sitt urval när de recenserar chassin. En eller två 3,5-tums platser räcker inte om man har fler hårddiskar än en eller två...

Jag menar att finns det ändå massa tomrum i chassit, varför inte fylla det med platser för hårddiskar och liknande så att möjligheten finns att stoppa i hårdvara? De som inte behöver platserna kan väl bara låta bli att använda dem? Det är ju ändå bara tomrum där och chassina kostar lika mycket som innan de tog bort dessa. Med andra ord man får betala lika mycket för mindre innehåll. Känns som en dålig affär kan jag tycka. Man kan väl ha borttagbara burar för de som inte behöver platsen. De skulle till och med kunna sälja burarna som tillbehör, alternativ sälja fullversion respektive snikversion av samma chassi beroende på behov. Då kan man köpa till burarna när behovet uppstår (fast då brukar det bli jättedyrt i slutändan).

Visst det finns fortfarande "riktiga" gamla chassin att köpa men varför skulle inte ett modernt system kunna innehålla mekaniska diskar och optiska enheter? Känns som de bara prioriterar massa plats för grafikkort som inte absolut behövs längre eftersom det ofta finns integrerad grafikdel. Såvida man inte är intresserad av spel då men det är inte alla som är det. Så för min del räcker det med plats för ett grafikkort utifall man ändå skulle vilja ha ett grafikkort, men det behöver inte kunna vara en halvmeter långt grafikkort som vissa verkar kräva. Jag kanske stoppar i något kontrollerkort i den lediga PCIE-16 platsen istället. Jag har faktiskt ett GTX670 eftersom det finns ett par spel jag spelar ibland men ett grafikkort räcker mer än väl för min del. Däremot får det gärna finnas plats för en hyfsat stor luftkylare för processorn så den kan gå svalt och fint utan att det krävs massa högljudda fläktar.

Idealchassit för mig vore något liknande Fractal design Node 804 fast större och utan fönster. Med plats för full ATX, minst en 5,25-tums plats, två 2,5-tums platser och kanske 12-20 stycken 3,5- tums platser så jag slipper ha flera lagringsdatorer utan kan samla allt i en dator. Var köper jag det någonstans? Finns knappast hundratals att välja på, jag har inte hittat något till vettigt pris (ska inte behöva kosta mer än två normala chassin). Visst, det finns serverchassin för rackmontage men jag vill ha en vanlig datorlåda som jag kan pluppa i alla mina hårddiskar, diverse instickskort och allt annat men det finns ju inte.

Men jag förstår att jag har lite speciella och kanske udda krav. Så jag får köpa flera vanliga chassin istället eftersom det jag vill ha inte finns för att kunna bygga en rejäl dator så jag får smådutta med flera datorer istället.

Edit: Kollade och det senaste halvåret räknar jag till 7 chassin som recenserats av sweclockers och av dessa är det endast ett som har fler än 4 stycken 3,5-tums platser (Antec S10 som har 6 st). Går man ett år tillbaka så är det 4 chassin av 13 som har minst 6 platser för 3,5-tums diskar varav endast ett av dessa som har fler än 6 stycken (Antec P380 som har 8 stycken). Så det är inte konstigt att jag känner att det saknas.

12-20st diskar är ju ganska sällsynt. Men visst jag håller till i ett forum där det finns folk med 100+ diskar och jag själv har en filserver och haft upp till 3st smatidigt.
Mitt rekord var ca 45st diskar i drift på samma gång. Har 2st CM stackers själv varav en används och har 11st diskar i dag då diskarna är så mycket större så blir det färre och färre.

Knappast svårt att hitta lådor som tar 12+ diskar. Problemet är att jag har svårt att se hur du ska få det billigt för det har det ALLDRIGT varit.

12-20 diskar kostar pengar även om chassit är billigt så är det inte alltid att chassit har 3.5" platser. Inga av mina lådor som har haft 15+ diskar har haft det utan det kostar extra att konvertera. Ska man desutom få in ett 20 tal diskar så är det dyra hotswap bays av det kompakta slaget så finns inget billigt med det.

Jag har kört som du pratar om för i tiden. Idioti i min mening att ha allt i en dator. Mer som kan gå sönder, mer som ska felsökas och mer som är offline när skiten pajar så inget annat system kommer åt lagringen.

Bästa jag gjorde var att bygga separat Filserver och det har jag ägt många genom åren.

Detta är också orsaken till att jag vill ha chassin utan 5.25 och 3.5" för detta är nu passe på desktopsidan och som vi ser så kommer NAS och Filserver mer gör hemmet i alla storlekar så det är naturligt att vi ser en flytt av 3.5 och 5.25" från desktop till server.

Men jag har jagat chassi i många år nu innan jag byggde mig ett självt och det är då ingen brist på chassin med 3.5" eller 5.25" så vet inte vad du får det ifrån och chassin du talar om har alltid kostar extra och chassin som tar 10+ diskar är genast mer ovanliga dock inte svårfunna om man vill betala några kronor extra.

Sedan köper jag aldrig chassin som sweclockers recenserar mest för dom testar inga jag är intresserade av förens nu då jag anser att inget likt detta funnits förut, försök har funnits men tyvärr inte nått fram enligt mig.
Marknaden är så stor att det är en smal "nisch" av användare sweclockers testar chassin för.

Som sagt varför ska vi som inte vill ha 5.25" och 3.5" inte få slippa dom och få en mindre låda istället? VARFÖR ska vi inte få ett eller två chassin i den klassen att välja på?

Råder ingen brist på traditionella chassin så det låter helt klart som att detta chassi är helt fel för dig men du snarare vill att alla chassin ska passa dig.

Vill du ha många diskar, feta grafikkort och CPU kylare på samma gång så finns chassina, men har du råd med det innehållet så har du råd att hitta en låda med.

Svårt att se problemet.

Här är något som borde passa dig och mycket lättare att hitta än en låda som inte har 5.25" och dessutom inte lämnar all plats kvar för dessa.

https://www.dustinhome.se/product/5010757985/nineteen-hundred...

Permalänk
Medlem

Blir ett tjöp för mig

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag menar att finns det ändå massa tomrum i chassit, varför inte fylla det med platser för hårddiskar och liknande så att möjligheten finns att stoppa i hårdvara?

Mjae, sååå mycket tomrum är det inte i detta chassi. Lådan är lite kortare än man tror, även om jag håller med om att de längmässigt tenderar att ta i med hängsle och livrem för att få plats med bamsegraffekortet, fläktar och fetradiatorn.
Men när det gäller tex Define S håller jag med dig.

Skrivet av ronnylov:

Man kan väl ha borttagbara burar för de som inte behöver platsen. De skulle till och med kunna sälja burarna som tillbehör, alternativ sälja fullversion respektive snikversion av samma chassi beroende på behov. Då kan man köpa till burarna när behovet uppstår (fast då brukar det bli jättedyrt i slutändan).

Kolla upp Cooler Master Mastercase serien - stämmer på det mesta du skriver

Skrivet av ronnylov:

Känns som de bara prioriterar massa plats för grafikkort som inte absolut behövs längre eftersom det ofta finns integrerad grafikdel.

Fast behövs det massa plats för diskar nu när det finns separata externa diskar, nätverksNAS och filservrar?
(Samma synsätt, men om olika sorters komponenter)
Trenden går nog mot färre diskplatser just för att färre behöver dem helt enkelt. (sett i snitt)

Skrivet av JonasT:

Det går in en fläkt med millimeterpassning i fronten även när buren är flyttad till sin främre position. Skulle dock inte rekommendera det då fläkten kommer att ligga direkt mot buren.

Tackar, mycket uppskattat att du kollade. Bra att veta att det går om man måste! Skulle säkert duga för en fläkt som mest bara ska vispa lite luft genom HD-buren, så länge inte bur och fläkt ljudligt "skallrar" mot varandra. (och det går säkert att lösa isåfall)

Skrivet av JonasT:

Jag tycker inte riktigt att Carbide 400C och NZXT S340 rör sig i samma segment. Visst är de liknande storleksmässigt, men som du tar upp i ditt inlägg dras det sistnämnda med en del "budgetkompromisser", som dessutom i Sverige inte reflekteras på den slutgitliga prislappen.

Mjo, fast den har ju tex fördelen med att finnas i (högblank) vit version, att den är lite mer slimmad, att den har lite showigare SSD-platser osv, så för vissa (som mig ) är den ett alternativ till 400.
Phantek Eclipse P400 är nog förvisso ett ännu bättre exempel på konkurrent till s340 håller jag med om. Ska bli intressant att se test på den!

Skrivet av anon172162:

En annan undran. Får man bäst ventilation med 2x140mm eller 3x120mm fläktar?

Bra fråga! En sak som slår mig är att själva "öppningen" för fläktarna (speciellt om man räknar med kanten på filtret) knappt är bredare än en 120mm fläkt. Undrar hur mycket nytta man egentligen har av en bredare fläkt än 120?
Själv hade jag nog kört på 3x120 av den anledningen. Det borde även fylla upp hålet på "höjden" bättre

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@pa1983
Det där Antec 1900-chassit har ganska många diskplatser och finns för ca 1500 kr, det är OK pris sett till vad man får men tyvärr har få butiker den i lager. Det recenserades av sweclockers för 2 år sedan så det borde väl kommit något nytt sedan dess i den klassen. Om det finns utan sidofönster så skulle det kunna passa mig.

Trenden med sidofönster har jag aldrig accepterat för egen del. Ett tag gick det knappt att hitta chassin utan fönster. Numera verkar fönsterlösa chassin tack och lov vara på väg tillbaka, 400Q är ju exempel på det. Det får gärna finnas chassin med fönster så länge de också finns som fönsterlösa varianter.

Jaja, det är väl bra att det släpps chassin även för de som inte vill ha lagringsenheter i dem. Hoppas de inte glömmer att göra chassin för de som fortfarande vill ha lagring i datorn. Personligen har jag svårt att förstå varför man hellre vill ha tomrum än möjlighet att kunna sätta in hårddiskar men alla är olika.

Permalänk
Medlem

Ser gärna en mATX-variant på denna

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta och måtta och se om det rymms ett ssi-eeb kort i denna låda? Alltså ett moderkort som är 330,2mm djupt. Ja jag vet att man måste montera i fler distanser men det är inga problem, fick göra det i mitt 540 AIR oxså... Skulle vilja klämma i ett dual xeon kort i dem minsta tänkbara lådan...

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

@pa1983
Det där Antec 1900-chassit har ganska många diskplatser och finns för ca 1500 kr, det är OK pris sett till vad man får men tyvärr har få butiker den i lager. Det recenserades av sweclockers för 2 år sedan så det borde väl kommit något nytt sedan dess i den klassen. Om det finns utan sidofönster så skulle det kunna passa mig.

Trenden med sidofönster har jag aldrig accepterat för egen del. Ett tag gick det knappt att hitta chassin utan fönster. Numera verkar fönsterlösa chassin tack och lov vara på väg tillbaka, 400Q är ju exempel på det. Det får gärna finnas chassin med fönster så länge de också finns som fönsterlösa varianter.

Jaja, det är väl bra att det släpps chassin även för de som inte vill ha lagringsenheter i dem. Hoppas de inte glömmer att göra chassin för de som fortfarande vill ha lagring i datorn. Personligen har jag svårt att förstå varför man hellre vill ha tomrum än möjlighet att kunna sätta in hårddiskar men alla är olika.

Jag vill inte ha tomrum. Jag vill ha en "mindre" låda så jag slipper just tomrum då jag inte använder 5.25" lägre.
Därför jag skrev att 400Q/C kunde varit ytterligare lite kortare, lägre med tom om man inte är intresserad av vattenkylning.
Finns slim DVD/Blu-ray brännare på USB numera och en per hushåll bör räcka för dom flesta behov. Använder en sådan när det behövs och dom presterar ypperligt faktiskt och är dundersmidiga till system utan optisk enhet också.

Också fönsterallergicker. Moddat några lådor åt folk med fönster när det kom och även till mig själv men det var 15 år sedan
Lådan finns ju dock utan fönster.
Ska jag ha fönster i dag ska det vara härdat glas annars får det kvitta. Plast blir repigt och fult med tiden och sänker bara kvalitetsintrycket för mig.

Sedan är jag också som sagt i behov av lådor med mycket 5.25 eller 3.5" platser så i mitt fall är det antigen eller och inget mitt i mellan. Jag kör helt centraliserad lagring med 11st diskar just nu så har plats över för fler, min Deskop, netbock, HTPC, Tablet, telefon mm har alla tillgång till den. Mycket smidigare tycker jag än att ha allt i en dator så fort man har mer än ett system.
Det döljer dessutom filsytemet så man slipper alla komtpabilitetsproblem om man kör olika OS på olika system.

Men jag har en CM Stacker, originalet med 12st 5.25" så 20+ diskar går fint om man vill men det kostar en slant. Har en till i reserv.

Men som sagt just nu kör jag CM stacker med 12st 5.25 och 2st nätagsplatser för filserver, står på hjul så smidigt på det viset sedan kör jag en Midi låda jag byggt själv som påminner om 400C fast något bredare och något kortare då den är anpassad för tyst luftkylning. Har enbart 2st 2.5" platser i den också då jag anser att NVME PCI-E SSD kommer ta över i framtiden.

Permalänk
Medlem

Är det så att de är signifikant mindre så är jag helt med på fördelen att skippa sådant man inte behöver om dessa tillägg skulle göra chassit större. När jag kollar på Corsair 400C så ser det ut att vara en hel del tomrum längst upp längst fram i chassit. Vad är det tänkt att man ska montera där? Jag ser potentiellt outnyttjat utrymme för lagringsenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det så att de är signifikant mindre så är jag helt med på fördelen att skippa sådant man inte behöver om dessa tillägg skulle göra chassit större. När jag kollar på Corsair 400C så ser det ut att vara en hel del tomrum längst upp längst fram i chassit. Vad är det tänkt att man ska montera där? Jag ser potentiellt outnyttjat utrymme för lagringsenheter.

Radiator är tanken och långa grafikkort. Personligen hade jag sett den kortare då jag inte är intresserad av vattenkylning i samma mån som för då luftkylarna har blivit så mycket bättre.

Tycker personligen själv 30cm bör räcka för grafikkort och lite marginal för monterigen sedan om man vill ha vatten på det finns ju faktiskt kort som AMD Fjury som är korta så man kan få prestanda och vattenkylning om det behövs.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är väl att du måste ha bredden för att få plats med tornkylare och få bra kabeldragning på baksidan, och du måste ha djupet för att få plats med grafikkort och eventuella radiatorlösningar. Då är det i princip bara höjden man kan tulla på, till en viss gräns även där då.

Det som skulle kunna göra skillnad är väl att anpassa ett chassie (för fullstort ATX-mobo då) för ett mini-ITX-nätagg, och sätta det i i fronten framför moderkortet (så det skymmer front panel connectors, chipset etc). Skulle blockera de 2-3 undre kortplatserna för stora kort, men de små aggen klarar ju inte SLI ändå.

Satte man SSD'r på baksidan så skulle man få en låda som inte är MYCKET större än moderkortet. Inte optimalt kylt eller nåt sånt, men kompakt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@JonasT : Jag funderar på 400Q till ett pågående projekt och jag undrar om du kanske har möjlighet att kolla ifall det går att trycka in ett moderkort med formfaktorn "EEB"?
Dimensionerna på moderkortet är 305x330mm.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt 400Q igår. Otroligt nöjd med det

Permalänk

Nån som har köpt 400c modellen? låter den mycket? funderar på att köpa en sån själv 🙂

Visa signatur

Corsair 400C (-) Asus Maximus VIII HERO
Intel I7-6700k 4,6Ghz (-) Corsair H110
Asus Strix Gtx 960 4GB (Tillfäligt) (-) Corsair RM750x
Corsair LPX 2666mhz DDR4

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Bara jag som stör mig enormt på att 3,5's vaggan kikar ut framför höljet?

Nej jag stör mig med. Visst det går att flytta vaggan längre bak, men fortfarande... jag stör mig på det där hålet som blir längst fram. SKulle vara nice om man kunde skjuta höljet hela vägen för att dölja det.

Sen förstår jag inte riktigt varför dom inte gjorde så man kunde dra PCI-e kablarna från botten upp till grafikkorten. Det är inte direkt anpassat efter grafikkorten.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.