Köpråd av monitor till Asus ROG G751JY-T7305H G-Sync Geforce gtx 980m

Permalänk

Köpråd av monitor till Asus ROG G751JY-T7305H G-Sync Geforce gtx 980m

Hej Hopp!

Bestämde mig att efter en lång paus på 10 år att dra igång min dataspelskarriär igen!
Pga olika anledningar blev det en bärbar rackare länk

När jag är på hemmafronten vill jag ju så klart köra med monitor för en bättre upplevelse.
Som mitt namn lyder så har jag i dagsläget ingen ordentlig koll på någonting längre Vad som gäller, inställningar etc.

Men en sak vet jag(?), och det är att min monitor jag har idag på 60Hz är för dålig då det känns som att den inte riktigt hinner med.
(har senaste drivrutinerna till grafikkortet)
Spelen jag lirar är bla. Wow, cs, bf etc.

Datorn har G-sync så antar att monitorn jag ska köpa också bör ha det?? 1ms är väl ett måste och sen minst 144Hz va?
har väl tänkt nån 24" skärm i 4-5k klassen.

Har jag glömt någon värdefull information så hojta!

Tacksam för hjälp!
/Amatören500

PS. Har även läst denna http://www.sweclockers.com/test/20744-nvidia-g-sync-for-barbara-datorer men undrar fortfarande om min 4-5 år gamla monitor kan ha med "släpningarna"(dom är minimala men jag är kräsen) att göra? Eller är jag bara sämst som inte får till inställningarna i spelen?

Permalänk
Bildexpert 📺

Störs du av eftersläp behöver du någon form av nedsläcknings/strobing backlight-teknik. Nvidias teknik heter ULMB och finns på flera av G-sync-skärmarna. Flera av tillverkarna har liknande funktioner på en del av sina apparater.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Störs du av eftersläp behöver du någon form av nedsläcknings/strobing backlight-teknik. Nvidias teknik heter ULMB och finns på flera av G-sync-skärmarna. Flera av tillverkarna har liknande funktioner på en del av sina apparater.

Okej! Så denna kanske skulle kunna vara något? BenQ XL2420G 24" / 1ms / 2xHDMI,DP / 144Hz / G-Sync

Permalänk
Bildexpert 📺

Har inte sett den själv men på pappret är den intressant då det är en hybridskärm. Har G-sync och flera anslutningar, något som annars inte är standard för G-syncskärmar.

Permalänk

@Laxpudding: Okej spännande, du har inget annat tips på monitor i samma prisklass?

Permalänk
Medlem

Kan verkligen bärbara datorer köra G-sync på externa skärmar ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svensktiger:

Kan verkligen bärbara datorer köra G-sync på externa skärmar ?

Javisst, varför skulle de inte kunna det?

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag sett flera asus rog laptops som inte går att köra mer än 60hz på externt, det bör TS kolla noga innan han köper skärm!
(min egen klarar det t e x inte)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Bildexpert 📺

@godspeed: Den G751JY-modell TS använder har jag gått igenom i detalj här:

http://www.sweclockers.com/test/20744-nvidia-g-sync-for-barba...

Dess anslutningar är i detta hänseende lika kapabelt som ett separat grafikkort i stationär. Dvs kan köra 144 Hz, G-Sync etc mot extern skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av amatören500:

@Laxpudding: Okej spännande, du har inget annat tips på monitor i samma prisklass?

Av de jag testat är det denna:

http://www.sweclockers.com/test/20769-aoc-g2460pg-gamingskarm...

Klarar du dig utan G-sync och vill köra med någon form av Blur reduction finns det fler i prisklassen och under. Dock inte testat. Men det är mellan tumme och pekfinger ungefär samma skrot och korn på de här skärmarna med TN-paneler vilka prioriterar frekvens och minimala eftersläp framför bildkvalitet.

Även den här modellen kan vara av intresse:

http://www.sweclockers.com/test/17817-eizo-foris-fg2421-gamin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@godspeed: Den G751JY-modell TS använder har jag gått igenom i detalj här:

http://www.sweclockers.com/test/20744-nvidia-g-sync-for-barba...

Dess anslutningar är i detta hänseende lika kapabelt som ett separat grafikkort i stationär. Dvs kan köra 144 Hz, G-Sync etc mot extern skärm.

Aha, ingen aning varför det inte är så på alla deras maskiner, vilket fall som helst är det trevligt att de fixat till det eftersom det var något jag tyckte var trist på min egen
Kanske har med vilket grafikkort maskinen har, mitt är ju inget prestandamonster precis med 860 kort, det har inte g-sync heller vilket också förstås säkert har en inverkan

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Bildexpert 📺

@godspeed: Det kan ha att göra med hur du ansluter och vilken skärm det handlar om. Men även ett 860M med Displayport bör kunna driva 1920x1080 i 120 eller 144 Hz via Displayport.

GTX 980M i den modellen TS har köpt klarar "allt" inklusive 2560x1440 i 144 Hz via HDMI. "Allt" förutom Dual Link DVI då förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Javisst, varför skulle de inte kunna det?

Fått för mig att g-sync på bärbara fungerar annorlunda än på en vanlig PC.
Ingen g-sync modul som man har i en vanlig skärm, utan den fungerar mer som freesync.
Kan ha fel dock

Permalänk

@Laxpudding: Tack för alla bra svar! Har kikat på AOC:en faktiskt men är nu ännu mer övertygad Danke!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svensktiger:

Fått för mig att g-sync på bärbara fungerar annorlunda än på en vanlig PC.
Ingen g-sync modul som man har i en vanlig skärm, utan den fungerar mer som freesync.
Kan ha fel dock

Det handlar om G-sync på den interna skärmen där det råder en annan, mer sluten kontrollsituation än vid anslutning över externa förbindelser.

Permalänk

@Laxpudding: vad tror du om denna BenQ XL2420G 24" utan att ha sett den live :)? Den ska ha fått bra betyg och BenQ har väl fått gangska gott rykte nu för tiden??

Sen är det ju nedsatt pris dessutom

Permalänk
Bildexpert 📺

Omöjligt att säga något om hur produkter upplevs baserat på specar och på "gott rykte". Arsliga (och underbara) produkter finns i alla läger. Fast jag skulle säga att huruvida något är arsel eller ängel idag mest hänger på användarens förväntan och uppfattning och mindre på produkten som sådan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Omöjligt att säga något om hur produkter upplevs baserat på specar och på "gott rykte". Arsliga (och underbara) produkter finns i alla läger. Fast jag skulle säga att huruvida något är arsel eller ängel idag mest hänger på användarens förväntan och uppfattning och mindre på produkten som sådan.

Haha absolut det är sant.... Tänkte mest på om du hade hört något, men icke! Tack för svaren iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@godspeed: Det kan ha att göra med hur du ansluter och vilken skärm det handlar om. Men även ett 860M med Displayport bör kunna driva 1920x1080 i 120 eller 144 Hz via Displayport.

GTX 980M i den modellen TS har köpt klarar "allt" inklusive 2560x1440 i 144 Hz via HDMI. "Allt" förutom Dual Link DVI då förstås.

Ah, jo det förstås, finns DP på maskinen så det där borde ju funka egentligen vilket jag också trodde och testade med flera olika skärmar, fick sen info från supporten att den inte hade stöd för mer än 1920x1080@60hz :/
Men men, nästa gång blir det ett köp med bättre specs på och kontroll av just det innan köpet när denna ger upp livet ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(