Nvidia visar VR-headset under Virtual Reality Los Angeles

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar VR-headset under Virtual Reality Los Angeles

På den mässan Virtual Reality Los Angeles visar både Nvidia och AMD upp relaterad hårdvara, och från Nvidias håll handlar det om ett ljusfälts-baserade prototypheadset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande Det påminner ju om hur ögat reagerar naturligt när man tittar omkring så det bör ju ge lite mer verklighetskänsla då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag väntar på i VR! Har iofs bara testat cardboard men det som stör mig där är att jag inte får välja fokus. Det blev än mer uppenbart när jag såg Star Wars i 3D på bion, när field of view styrdes av kameran dog min inlevelse lite då jag ville kolla runt i scenen.
Sen förstår jag inte hur ett 5 mm större avstånd kan göra enheten mer kompakt? Någon som läst mer om det?
Noterar att Nvidia inte nämner att detta borde konsumera massor av datorkraft (räkna ut scenen 4 gånger alternativt två gånger och lägga blur olika via shaders) och hur fungerar det att fokusera på den bakre displayen utan att störas av den främre?

Men som sagt, DETTA är vad jag längtar efter, gärna lite Star VR-storlek också

Ändrade en till två :-)
Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Fast det är ju inte riktigt light field. Nvidia har forskat på riktiga light field displays, som de visade för några år sedan i glasögonform.
https://research.nvidia.com/publication/near-eye-light-field-...

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, det står väl klart att den teknik som är på gång idag bara är startskottet för ett helt nytt område. Om säg fem år misstänker jag att vi kommer ha tillgängliga lösningar som vi inte kunde ana idag, speciellt med tanke på hur fort tekniken rör sig framåt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på detta och det dom visade i sommras? Är det mer officiellt eller vad diffar?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spännande Det påminner ju om hur ögat reagerar naturligt när man tittar omkring så det bör ju ge lite mer verklighetskänsla då.

När man är van vid de vanliga VR headsetens direkta fokus så slipper man nog gärna den "verkliga" fokustiden för att se långt/kort
Förresten, hur är det med de vanliga headseten, kommer ögats vanliga fokustid att försvinna i dessa beroende om man kollar på något långt bort eller nära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

När man är van vid de vanliga VR headsetens direkta fokus så slipper man nog gärna den "verkliga" fokustiden för att se långt/kort
Förresten, hur är det med de vanliga headseten, kommer ögats vanliga fokustid att försvinna i dessa beroende om man kollar på något långt bort eller nära?

Allting är alltid i fokus i dagens HMD:s så ögat använder inte "fokusmusklerna".

Man kan få en lätt obehaglig känsla genom att använda VR utan glasögon (om man nu behöver det) och inse att ALLT är suddigt, även det som ligger väldigt nära som man i verkligheten hade kunnat se bra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad är skillnaden på detta och det dom visade i sommras? Är det mer officiellt eller vad diffar?

Enligt denna sida länk

Den till höger är nvidias nya alternativ och gamla är i mitten. Antar att upplösningen var en av de stora faktorerna för att nvidia gick ifrån microlens-array display varianten.

Permalänk

Kommer den här tekniken fungera för de som är skelögda? hehe (förlåt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kommer den här tekniken fungera för de som är skelögda? hehe (förlåt)

Ungefär samma förbättring som välvda tv apparater var för blinda..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

@ZecretW: Va? Min undran va seriös dock. Jag är nyfiken på om denna teknik fungerar för de skelögda.

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara bättre att bygga in element direkt i skärmen som påverkar hur lång tid det tar för ljuset att färdas ut från skärmen? Då bör man kunna styra det mycket mer detaljrikt (dvs djup på själva objektet) och även få uppfattningen av mer än 2 lager?

Nu får vi givetvis åsidosätta den förmodade astronomiska kostnaden för att utveckla en sådan skärm...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Ja, det står väl klart att den teknik som är på gång idag bara är startskottet för ett helt nytt område. Om säg fem år misstänker jag att vi kommer ha tillgängliga lösningar som vi inte kunde ana idag, speciellt med tanke på hur fort tekniken rör sig framåt.

En oerhörd spännande tid att vara del av, precis som dator- och spelutvecklingen 1970-2000.