Origin Access för PC Sverige-lanseras

Permalänk

Tack folk för svar om Spotifys verksamhetsmodell.

Jag antar att om folk är villiga att pröjsa 99kr/mån för Spotify, så kan de tänka sig att betala 129kr/mån om så behövs och så vidare för en sådan smidig lösning på en necessitet så som musik ju är.

Antar även att Steam heads (jag är ingen sådan) kan tänka sig betala 199, 249, 299kr osv.. per månad för samma modell - utan att företagen i fråga går ett smack back rent ekonomiskt.

Tillägg: Skulle Steam applicera denna Spotify-modell för en fast månadskostnad... då skulle jag definitivt bli ett Steam head, så att man slipper.. låna.. spel av vänner.

Permalänk
Skrivet av r80x:

@Kaine_Uro:

Netflix vet jag inte riktigt. Men dom köper förmodligen rättigheter först sen får ägaren till rättigheter i sin tur pengar per spelning.

Ungefär som tv funkar. Du köper rättigheten att få visa det. Tror dock ändå att ägaren till rättigheten ska ha royalty per spelning.

Youtube fungerar liknande. Efter ett visst antal spelningar får du pengar för reklamen.

Hört att netfilx betala sjuka pengar för just rättigheten till en/par filmer. 100 miljoner tror jag det var (var vid något filmsläpp Netflix som man fick veta kostnaden för den filmen eller om det var en serie av filmer)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Ointressant. Har inget förtroende för EA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Tack folk för svar om Spotifys verksamhetsmodell.

Jag antar att om folk är villiga att pröjsa 99kr/mån för Spotify, så kan de tänka sig att betala 129kr/mån om så behövs och så vidare för en sådan smidig lösning på en necessitet så som musik ju är.

Antar även att Steam heads (jag är ingen sådan) kan tänka sig betala 199, 249, 299kr osv.. per månad för samma modell - utan att företagen i fråga går ett smack back rent ekonomiskt.

Tillägg: Skulle Steam applicera denna Spotify-modell för en fast månadskostnad... då skulle jag definitivt bli ett Steam head, så att man slipper.. låna.. spel av vänner.

Ja, det kanske hade funkat. Frågan är ju bara varför Valve inte gjort detta än isf. Valve är ju ett rätt stort företag och finns det möjlighet för både dom och utvecklarna/utgivarna som har sina spel på Steam att få ännu mer klirr i kassan hade detta säkerligen redan varit ett alternativ.

Varför tror du EA bara har sina äldre spel/billiga tillgängliga nu?
https://www.origin.com/sv-se/store/browse/origin-membership

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, det kanske hade funkat. Frågan är ju bara varför Valve inte gjort detta än isf. Valve är ju ett rätt stort företag och finns det möjlighet för både dom och utvecklarna/utgivarna som har sina spel på Steam att få ännu mer klirr i kassan hade detta säkerligen redan varit ett alternativ.

Varför tror du EA bara har sina äldre spel/billiga tillgängliga nu?
https://www.origin.com/sv-se/store/browse/origin-membership

Kan det vara för att Steam heads betalar allt från 500kr till 2000kr i månaden för spel beroende på ekonomi, utan att klaga, och att Steam inte upplever illegal fildelning som ett lika stort problem som musikbranschen gjorde innan Spotify och dylika tjänster togs i bruk?

Vad vet jag, låter ju som att det absolut inte torde vara något ogenomförbart för Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Kan det vara för att Steam heads betalar allt från 500kr till 2000kr i månaden för spel beroende på ekonomi, utan att klaga, och att Steam inte upplever illegal fildelning som ett lika stort problem som musikbranschen gjorde innan Spotify och dylika tjänster togs i bruk?

Vad vet jag, låter ju som att det absolut inte torde vara något ogenomförbart för Steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, precis. Och hur många utav dom spelen som finns på Origin Access idag tror du folk köper? Om vissa nu betalar flera tusen för spel i månaden hos steam, varför skulle dom ändra så att dessa får tillgång till ett ännu större bibliotek billigare?

Jag tror fortfarande inte detta skulle gå med tanke på att på Origin är det EA som är utgivare och så är det inte på Steam.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

På sikt kan det nog bli intressant när spelutbudet växer. Personligen så "äger" jag redan BF4 , BF:Hardline , SimCity 5 etc vilket kanske inte är jättekonstigt om man har varit någorlunda spelintresserad de senaste ~fem åren.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, precis. Och hur många utav dom spelen som finns på Origin Access idag tror du folk köper? Om vissa nu betalar flera tusen för spel i månaden hos steam, varför skulle dom ändra så att dessa får tillgång till ett ännu större bibliotek billigare?

Du skrev ju nyss svaret själv, angående Steam, tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Du skrev ju nyss svaret själv, angående Steam, tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Missade mitt eget svar. Vad var det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Missade mitt eget svar. Vad var det?

Steam är nöjda med sin modell, ergo, man fortsätter att bibehålla denna kassako sålänge folk betalar, håller truten och inte pirattankar - eller på något annat vis utsätter företaget eller dess leverantörer för allt för mycket ekonomiska oroligheter.

I grova drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Steam är nöjda med sin modell, ergo, man fortsätter att bibehålla denna kassako sålänge folk betalar, håller truten och inte pirattankar - eller på något annat vis utsätter företaget för ekonomiska oroligheter.

I grova drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och att deras kunder, både vi och de som har sina spel på Steam är nöjda som det är.
Hade det funnits en vilja ifrån utvecklare och utgivare att ett system som det Spotify har skulle införas hade det väl hänt, nu finns inte det.
Vi som spelar spel via steam är inte de enda som ska glädjas åt det.

Jag vill också se att detta skulle hända i framtiden men det är bra mycket lättare för EA.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, och att deras kunder, både vi och de som har sina spel på Steam är nöjda som det är.
Hade det funnits en vilja ifrån utvecklare och utgivare att ett system som det Spotify har skulle införas hade det väl hänt, nu finns inte det.
Vi som spelar spel via steam är inte de enda som ska glädjas åt det.

Jag vill också se att detta skulle hända i framtiden men det är bra mycket lättare för EA.

Låter bra. Du är nöjd, Steam är ett nöjt företag.
Inga förändringar 'behövs' i nuläget.

Som sagt, ser fram emot en eventuell Spotify-lösning vad det gäller Steam (läs: större delen av spelbranchen).

TV, Internet, musik/Spotify... inte längre "pay per view", och om sådant tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mythrilify:

Låter bra. Du är nöjd, Steam är ett nöjt företag.
Inga förändringar 'behövs' i nuläget.

Som sagt, ser fram emot en eventuell Spotify-lösning vad det gäller Steam (läs: större delen av spelbranchen).

TV, Internet, musik/Spotify... inte länge "pay per view", och om sådant tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Detta hade kanske funkat om Valve la till ett fåtal spel som inte säljer så bra längre precis som EA gjort. Hur många tror du t.ex köper FIFA 15 nu när FIFA 16 är ute? EA har inte gjort detta för att vara snälla emot oss användare utan dom ser att det finns mer pengar att tjäna på dessa spelen på detta sättet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta hade kanske funkat om Valve la till ett fåtal spel som inte säljer så bra längre precis som EA gjort. Hur många tror du t.ex köper FIFA 15 nu när FIFA 16 är ute? EA har inte gjort detta för att vara snälla emot oss användare utan dom ser att det finns mer pengar att tjäna på dessa spelen på detta sättet.

Ingen aning, jag köper inte spel. Jag lånar dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag visste det skulle komma en dag.
Tjänster där jag får BETALA för att betatesta spel.

Är väl bara en tidsfråga innan jag får köpa en TV för extra pengar som nästan är stabil och buggfri.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jag visste det skulle komma en dag.
Tjänster där jag får BETALA för att betatesta spel.

Är väl bara en tidsfråga innan jag får köpa en TV för extra pengar som nästan är stabil och buggfri.

Den dagen har väl varit här ett tag eftersom du fått tillgång till beta tidigare om du förbeställt spelet.
Men man betatestar väl inte spel om man får tillgång till en fullversion några dagar innan det faktiska releasedatumet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Är väl bara en tidsfråga innan jag får köpa en TV för extra pengar som nästan är stabil och buggfri.

Har haft några no-name TV's från länder jag inte kan uttala namnen på... "SMART TV", "HDMI", "ADfullHD", "BATMAN", alla klisterklappar som finns att dekorera ramen på TV'n med du vet...

De flesta var av just, exakt den beskrivningen du angav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur fungerar det med Netflix t.ex.?

Netflix köper rättigheter från bolagen och sedan så inkomsten från användarna behåller dom själv.
Det är ju ytterligare en anledning till att det kan ta lång tid för vissa filmer att hitta ut på netflix, att ägarna till filmerna vill ha så pass mycket pengar för rättigheterna att det inte är värt priset.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Inaktiv

Jag provade tjänsten till Xbox One förra veckan och gillade vad jag såg. Det enda som direkt fattas här är att tjänsten gäller på samtliga plattformar som tjänsten finns på.

Jag ser gärna att fler satsar på liknande tjänster. Med tanke på hur Valve ser på deras tjänst och våra spelköp så borde dom också komma med något liknande.

Bara nya Battlefront läggs till kommer jag testa tjänsten på PC med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ingen årsprenumeration för lägre totalkostnad som på X1?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast
Skrivet av r80x:

@ClintBeastwood:

Man får pengar per spelad låt efter ett visst antal spelningar.

Hade varit perfekt för steam. Du får betalt för spelade timmar. Detta skulle även sätta press på företag att göra bra spel för annars får dom inte en bra del av kakan.
Det skulle även ge företagen en rullande inkomst förutsatt att dom gör spel som inte förlorar intresse alltför snabbt.

Hade gett konstiga konkurrensfördelar till spel som man i regel spenderar mer tid i. Multiplayer och strategi ex. Linjära och storybaserade spel skulle i princip dö.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Lol man kan varva hela ea:s spelbibliotek på en vecka om man bortser från multiplayertitlarna, månadsavgift hahaha.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixiewan:

Lol man kan varva hela ea:s spelbibliotek på en vecka om man bortser från multiplayertitlarna, månadsavgift hahaha.

Är väl bara att säga upp sig efter en månad då och se det som väl spenderade 40:-.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Rätt bra värde för endast 40 kr om man inte äger några av spelen som finns i "valvet", får tummen upp det där.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att de prisätter med 40,50 istället för 39
Varför ha den psykologiska barriären med 1,50:-

Permalänk

Jättebra av EA att lansera en sån här tjänst. Deras utbud är däremot för skralt enligt mig. Detta kanske kan få Valve att släppa något liknande för Steam. Kan bli svårt dock med tanke på alla utgivare som finns där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är väl bara att säga upp sig efter en månad då och se det som väl spenderade 40:-.

Någonstans säger det mig att man måste vara prenumerant hela tiden för att få tillgång till spelen, avslutar man så tappar man möjligheten.
Känns som att det blir så iallafall. Känns inte som att man bara kan betala 40:- sen säga upp sig och vips har man alla spel som finns i "Vault" xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Någonstans säger det mig att man måste vara prenumerant hela tiden för att få tillgång till spelen, avslutar man så tappar man möjligheten.
Känns som att det blir så iallafall. Känns inte som att man bara kan betala 40:- sen säga upp sig och vips har man alla spel som finns i "Vault" xD

Nej, men då har han ju enligt sig själv dragit igenom alla spelen förutom onlinespelen då. Men är man ute efter ett onlinespel så köper man väl hellre det än hyr det för 40:- i månaden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Faktiskt intressant detta, som Spotify/Netflix/HBO/mfl fast för spel.

Tänk om Valve och Steam kunde göra något liknande för typ 99-249:-/månaden.
Det skulle kunna sättas upp som olika abbonemang där det billigaste ger dig tillgång till alla spel fast ca 1-2 månader efter release medans de dyrare ger dig tillgång snabbare och det dyraste på releasedagen och i vissa fall före.

Skönt med PSN+ på PS4an samt 3an att de publicerar några gratis-titlar varje månad som är "gratis"* att ladda ner och köra helt lagligt.

*=Gratis är det ju inte egentligen då man betalar för PSN+-medlemskapet, men man får ju spela online i spel som Destiny som går riktigt varmt för tillfället på daglig basis för mig, o som bara finns för just konsol.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Hur många promille är de som har origin på datorn år 2016?