Utökat från 8GB till 16GB RAM, datorn beter sig konstigt, windows låser sig med mera

Permalänk
Medlem

Utökat från 8GB till 16GB RAM, datorn beter sig konstigt, windows låser sig med mera

Hej!

Hade tidigare 2st 4GB stickor med DDR4 HyperX 2133mhz minnen
Har nu köpt ytterligare 2st för att få 16GB minne totalt och monterade dessa för någon timme sedan.

Det första jag märkte var att Google Chrome helt plötsligt crashade till och från. Då skulle jag till att prova att köra en vända i 3DMARK Firestrike, men det vägrade starta och jag fick upp felmeddelanden ang att den inte kunda läsa datorns hårdvara. Lyckades starta benchmarken en gång men den crashade efter cirka 10 sekunder.
Därefter crashade Windows helt och datorn startades om några gånger.

Körde Windows Minnesdiagnostik-verktyg och den hittade fel på någon av minnesmodulerna. Har nu plockat ut de nya minnerna och kört Diagnostiken igen utan problem!

Finns det något sätt att..hmm.. få igång minnerna, eller är det bara att ta kontakt med Komplett och få dom tillbaka-skickade som gäller?
Känns lite surt att behöva vänta ett bra tag på att få nya då jag antar att de vill ha in de felaktiga först och göra nån form av diagnostik innan jag får nya..

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr bara att skicka tillbaks, det är ett solklart reklamationsärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är tyvärr bara att skicka tillbaks, det är ett solklart reklamationsärende.

Ja det är väll så det får bli. Tråkigt när jag var inställd på att få dem på plats. Nåja, min pilla-på-datorn personlighet får väll avvakta tills vidare helt enkelt..

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 3600X @ 4.1GHZ | 16GB HyperX PREDATOR DDR4 3200 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Newton R3 1000W, Fractal Design R5 | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | Samsung EVO 250GB SSD, Crucial 240GB SSD + 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa för säkerhets skull att ta ut dina gamla minnesstickor och sätta i dina nya på deras plstser och se om det fortfarande inte funkar. Bara för att vara säker att det verkligen är stickorna det är fel på.