Permalänk
Medlem

Seg vid uppstart?

Vet ej om detta är rätt kategori men vi postar ändå..

Jag köpte ny dator för inte så länge sen, verkligen sjukt nöjd med den och SSD disk, fifan va fort det går att ladda windows..

Men nu till en sak, när jag startar datorn och man ska komma till bios tar det 20-30 sekunder, efter det så händer allt på max 5 sekunder.. Någon som vet vad detta kan bero på?

Skärmen är helt svart i 20-30 sek, sen kommer den där bilden fram där det står "GIGABYTE BLAbla" och dom där snabbvalen till bios inställningar, boot mm...

Permalänk

Det borde aldrig gå riktigt så långsamt oavsett, men du skulle kunna rota runt bland bios inställningarna, brukar finnas nåt i stil med "FastBoot" som hoppar över en del checks vid uppstart och snabbar upp processen.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

@thloser
Du hade bara SSD disken inkopplad när du installerade Windows?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Det borde aldrig gå riktigt så långsamt oavsett, men du skulle kunna rota runt bland bios inställningarna, brukar finnas nåt i stil med "FastBoot" som hoppar över en del checks vid uppstart och snabbar upp processen.

Får undersöka detta..

Skrivet av bärplockaren:

@thloser
Du hade bara SSD disken inkopplad när du installerade Windows?

Jag hade kopplat in båda diskarna. TRODDE JAG, men hade missat att sätta i kontakten ordentligt till den mekaniska disken, så ja SSD disken var bara den som var inkopplad.