Permalänk

i7 2600k min operation OC!

Hej mina damer och herrar! Jag är ny på forumet och har suttit i flera månader och läst/provat olika saker angående cpu/os optimering/överkockning.

Min spec:

Jag tänkte lägga upp lite skärmdumpar på mina inställningar jag har just nu och resultat till en början men först vill jag presentera mig.

Jag heter Jannis och är 27år, Har alltid haft datorer och teknik som intresse men varit "off" ett antal år fram tills sent 2014.
Och nu senaste 4månaderna har jag spenderat upp till 8-12timmar per dag med windows 7 inställningarna för och få bättre prestanda i Counterstrike Global Offensive, samt minska DPC Latensen och svarstiderna med mitt Tele2 4G Bredband,
Och mina resultat har svajjat fram och tillbaka, Vissa saker har gjort min FPS (ingame) till högre siffror men med tillkommet micro-stutter te.x

Så här tänkte jag börja då. Lägga upp diverse skärmdumpar.
Sen under tidens gång kommer jag posta mina resultat med olika ändringar i OC/OS etc.
Vet att det finns ett x antal trådar och guider för sånt här men vill ni följa min tråd och ge mig råd och tips så är ni varmt välkommna!
Jag kommer absolut dela med mig utav precis ALLT jag fått lära mig under den här intensiva tiden.
Kanske inte så välskrivet alltid men ni får ursäkta mig!

OpenHardwareMonitor: utan några energisparlägen i BIOS (BARA INTEL SVID) och låst multiplier , dvs inte EIST eller turbo.
https://gyazo.com/a2544ffa4f4c62910c70bc1d723117d6
Energi inställningar(Extended)
https://gyazo.com/9e89235641f661b2a8478ed189856a39

aida64 sammanfattning:
https://gyazo.com/458e0b8c0a602fff62321aa632e1d17c

Som ni ser ovan så har jag mixtrat upp de ordentlgit me olika drivrutiner etc. gjort min ssd corsair force gt till scsi disk när ja körde IDE innan så nu har jag försökt ändra den till ahci. men vet inte om ja lyckats tror inte det.

Skall kolla lite på det just nu jag uppdaterar tråden igen om en stund! Mvh Jannis

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen så hög volt på den klocken?
Varför har du stängt av Hyper Threading?

Att ändra till ahci kräver ofta, inte alltid, men ofta en ominstallation av OS.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS:

Sorry fastna lite i problem som uppstod me fps drops när ja ändrat till ahci men för stunden är det ordnat, ligger på 250-700fps i cs go.

Jag har stängt av Hyper threading dels för att min temp ökar med 10 grader med den på, och med mitt nya bios 7681vN7 / 23.7
så av någon konstig anledning när jag sätter på HT så ändras min CPU till i5 med 2 cores och 4 trådar. hahaha helt sjukt.

Vad menar du med att det behövs ominstallation? För prestandan ska bli stabil eller för att det ens ska gå och boota? För jag kör just nu på AHCI i bios utan sata hotplug, och i intel RST står d att min SSD e 6GB/S och min HDD 3GB/S

Jag har klockat ner till 4ghz nu och volten ligger på 1.248vcore io voltage på 1.2100 tror jag,
Min vän jag är nybörjare på överklockning helt ärligt, och jag tror inte mitt chip är så bra för när jag kör EIST o turbo på från 3.4ghz till 3.8 på default settings i bios så ligger io voltage på 1.344 och vcore på 1.280 ca.. PLL voltage på 1.800, just nu jag har 1.600 fixed,
har laggt mina ram minnen på 0.75 på dimmen och 1.507 på input grejjen fixed,, du fattar vad jag menar,
har för övrigt stängt av nästan allt i bios, inbyggda ljudet, com portarna, hpet, integrerade grafik,nätverk, har 32pci bus clock, internal pll overvoltage disabled, cpu spread disabled, vdroop auto

Ifall någon har nån bra ide som jag kan testa för och optimera min dator för cs go så är det bara och skriva här , uppskattas mkt

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du håller på med och jag misstänker att det vet inte du heller.

1. På med HT. Tycker du att den blir för varm med HT på så skaffa en ny kylare.

2. Sätt optimized default i din Bios, sen läs en vettig guide här om hur du ska gå till väga för att klocka.
(Jag började med att höja turbo när jag lärde mig)

3. Det finns massor, verkligen massor med trådar om CS:GO. Sök på sweclockers eller googla. Jag spelar det inte själv så tänker inte länka någon och säga denna är bra. Ok?

4. Du verkar övertänkta precis allt. Göra allt på en gång utan att veta vad som gör vad.

Common BSOD Error Codes for Overclocking

0x101 = increase vcore
0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore...have to test to see which one it is
on i7 45nm, usually means too little VVT/QPI for the speed of Uncore
on i7 32nm SB, usually means too little vCore
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore
0x1A = Memory management error. It usually means a bad stick of Ram. Test with Memtest or whatever you prefer. Try raising your Ram voltage
0x1E = increase vcore
0x3B = increase vcore
0x3D = increase vcore
0xD1 = QPI/VTT, increase/decrease as necessary, can also be unstable Ram, raise Ram voltage
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances
0x50 = RAM timings/Frequency or uncore multi unstable, increase RAM voltage or adjust QPI/VTT, or lower uncore if you're higher than 2x
0x109 = Not enough or too Much memory voltage
0x116 = Low IOH (NB) voltage, GPU issue (most common when running multi-GPU/overclocking GPU)
0x7E = Corrupted OS file, possibly from overclocking. Run sfc /scannow and chkdsk /r

BSOD Codes for Sandy Bridge

0x124 = add/remove vcore or QPI/VTT voltage (usually Vcore, once it was QPI/VTT)
0x101 = add more vcore
0x50 = RAM timings/Frequency add DDR3 voltage or add QPI/VTT
0x1E = add more vcore
0x3B = add more vcore
0xD1 = add QPI/VTT voltage
“0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances”
0X109 = add DDR3 voltage
0x0A = add QPI/VTT voltage

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

1. På med HT. Tycker du att den blir för varm med HT på så skaffa en ny kylare.

Jag hade en 2600k förut och det är sant att det är möjligt att få en högre klock på en lägre volt samt temperatur om man stänger av HT'n, och i ett spel som CS kommer 4 kärnor med högre klock ge mera än "8" kärnor på en lägre klock.

Permalänk

@verithros:

Exakt, jag har kollat på så mycket olika faktorer med variabla fps och konsistent fps, jag ligger just nu på 350fps / 29-30fps variable på fps_demo3 testet från hltv.org

på i7 2600k @ 4.0ghz 1600mhz ram 1.6v 9 9 9 24 timings, gtx 570 lixom... har 2st gtx 570 med sli connector men jag har kopplat ur ena grafikkortet för jag får input lag och inte så mkt fps skillnad när jag kör 2 kort, samt mer fps drops med sli... kör PhysX engine i NVIDIA kontrollpanelen på CPUn -threads 4 -high -freq 75 -refresh 75 -novid : Enbart i launchoptions, -threads 4 gav mig +10fps, gjorde flera tester, och anistroptisk optimizering i nvidia controllpanelen = 10fps mer ungefär, men då får jag micro-stutter (fråga mig inte varför),

Tack för era svar! Jag tänkte göra lite gyazo gif's nu om en stund och lägga upp lite inställningar och resultat för er

https://gyazo.com/717cfbe3f92dda8402d30d14f9260db8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThedonKing:

har 2st gtx 570 med sli connector men jag har kopplat ur ena grafikkortet för jag får input lag och inte så mkt fps skillnad när jag kör 2 kort, samt mer fps drops med sli...

Kan du inte bara stänga SLI per applikation? Alltså att i dem spelen där SLI inte behövs så används det inte. (Har inte kört SLI men kör CFX och där är det möjligt i kontroll panelen.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Kan du inte bara stänga SLI per applikation? Alltså att i dem spelen där SLI inte behövs så används det inte. (Har inte kört SLI men kör CFX och där är det möjligt i kontroll panelen.)

Jo såklart, men jag provade koppla ur den för de står att mitt gfx körs i pci 8x och jag har 16x max supported, så ja provva koppla ur, och konstigt nog fick jag mindre temp på resten av mina komponenter, förmodligen för att mina grafikkort drar mkt ström och blir upp emot 60-70grader i load, rpm på max 4000rpm när ja kör 100% på fläktarna, så ja tog ur strömsladden bara, sitter kvar i PCIn, har enbart 1 aktiv PCI komponent, men kör 32 pci bus latency, jag förstår inte riktigt den settingen i bios, som han ovan skriver, jag vet faktiskt inte så mycket om överklockning och så i grunden, är helt egenlärd och provvat mig fram o läst 80% av vissa trådar o guider och tänkt "jag fattar, vi kör!" , trials and errors my friends... de värsta som kan hända är att ja får köpa en ny dator :>

Permalänk
Medlem

4.2ghz skal vara möjligt med standard vcore 1.2-1.225. 2600K klockar ju som regel väldigt bra. Har sett folk köra 1.25 satt i vcore @ 4.5ghz. Var metodisk och öka vcore när systemet kraschar vid tester/bootup.

Mycket bättre sätt att hitta max värde än att sätta hög vcore och testa max frekvens även om jag själv gör detta för att ge mig en liten översikt över vad chippet kan klara.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Skrivet av Waste:

4.2ghz skal vara möjligt med standard vcore 1.2-1.225. 2600K klockar ju som regel väldigt bra. Har sett folk köra 1.25 satt i vcore @ 4.5ghz. Var metodisk och öka vcore när systemet kraschar vid tester/bootup.

Mycket bättre sätt att hitta max värde än att sätta hög vcore och testa max frekvens även om jag själv gör detta för att ge mig en liten översikt över vad chippet kan klara.

Okej waste, men jag har stock kylare, tycker du ja ska prova och bara ändra multiplier till 42 nu med 1.232 vcore ? i load går den ner fattar inte varför, droppar till 1.224 i load och i idle 1.232,, mitt bios e cp

Permalänk
Medlem

Det kallas vdroop eller load line calibration. Någon mer kunnig förklarar nog exakt. Förenklat kan man säga att cpun kräver mer då den går upp i belastning än då den bibehåller en jämnhög belastning därför går spänningen ner i maxklock. Lägg ner allt jobb med standardkylare det är meningslöst.
Finns kylare runt 300kr som är mycket bättre. Får du 4.2ghz stabilt på stockkylare får du förmodlligen 4.7ghz med liknande temps och mest troligt tystare med en evo 212 eller liknande.

Byt kylare, sätt vcore på 1.25 manuellt, höj multiplier stegvis och stresstesta, då får duben uppfattning om vad ditt chip klarar

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@ThedonKing: Börja med att köpa en ordentlig kylare som klarar av överklockning.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

på 4.3ghz 1.250vcore fick bluescreen på 10sek på prime95 blend test tror mitt chip e riktigt kefft

Permalänk
Medlem

Har du bytt kylare? Om inte så är det inte så konstigt. Då du fick bluescreen vad var tempsen? Fick du bluescreen i prime så är det inte långt borta från stabilt på 4.3.

Har du en vettig kylare och har temps under 80 i prime så höj volten och testa vidare. Att hitta en stabil klock är inget man gör på 5 minuter det tar tid. Sen kan det vara bra att skriva upp klock/volt/temp på sina klocks så då man når sitt max kan man kolla vad som är vettigast ur prestanda/temp perspektiv.

Jag har säkert 10 timmar investerade i min överklockning, förmodligen mer. Och jag vet att jag kan klocka högre men volt/tempkurvan blir brantare så den lilla ökning jag får av 4.6-4.7ghz är inte värt den relativt höga volt/temp jag måste ligga på.

Att överklocka ordentligt är inte nåt som går snabbt. Det tar tid och kräver mycket tålamod och research. Men då man en gång lärt sig så kan man överklocka allt möjligt och få gratis prestanda ur sina datorer.
Jag har kört min överklockad nu i 2.5år utan en enda krasch. Ligger på temps runt 80 om jag stresstestar med rätt hög ljudnivå men stabilt. Så då jag spelar ligger jag på 60 grader och datorn är tyst. Hamnar man på 80+ vid normalt användande har man klockat för högt enligt mig men för att kolla om överklocken är stabil så är det inte så noga i min bok.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.