Permalänk
Medlem

Hur installerar man en fläkt

Som rubriken lyder undrar jag hur jag ska installera en fläkt på ovansidan av mitt chassi
Specifikation på min dator:

Chassi: Fractal Design Core 3500
CPU: AMD Phenom II X4 955 @ 3,20GHz (X4)
RAM: 8GB (4*2GB) DDR3 1333MHz
HDD: 1TB Seagate
MOBO: MSI 770-C45 (AM3)
GPU: NVidia GTX 560Ti 1280MB (2*DVI/HDMI/DisplayPort)
PSU: Plexgear 500W (Ny)
2*140mm fläktar

Funkar exempelvis denna fläkt?:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/chassiflakt/c...

Permalänk

Du kan ha två st 120 eller 140 mm fläktar i toppen.
De fästs med skruv eller vibrationsupphängning i gummi som medföljer fläkten.
Enklare kan det inte bli.
Sladdarna kopplas till valfri header på moderkortet.
Och ja, den fläkten passar.
Mvh
Lars

Permalänk

Bottom: 1 - 120/140mm fan (not included, PSU length limits apply)

Funkar bra, med skruvmejlse o medföljande tillbehör till fläkten, tänk på att du ska ha plats med en till 3pins kontakt lr 4pins kontakt till moderkort annars får du köpa en sådan också.

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Tack så mycket, skönt att inte bli dumförklarad heller hehe, ett 4pins uttag i moderkortet, kan man ta något ledigt bara?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, de är märkta antingen SYS_FAN eller CHA_FAN på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.msi.com/product/motherboard/support/770C45.html#d...

Där kan du ladda hem manualen om du har svårt att hitta kontakten på moderkortet.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Tänk på att styra fläktens varvtal på något sätt, 2000rpm kommer låta som ett flygplan.

Permalänk
Medlem

@tudz: kan jag inte ändra det på SpeedFan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajn:

@zin105: kan jag inte ändra det på SpeedFan?

Det går säkert, och gissar på att ditt moderkort har programvara för att göra samma sak.

Permalänk
Medlem

@Fajn i bios vanligtvis under "hardware monitor" kan man välja förinställda lägen och nivåer för fläktuttagen.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Ett problem med den fläkten är att den har en så hög högsta rotationshastighet, och kan inte styras med PWM. 120mm-fläktar brukar bli någorlunda tysta runt 800-900 RPM, och enligt denna recension så måste man då ner under 5V i spänning. Detta betyder även att fläkten kommer att lysa mindre.

Ett bättre val skulle troligtvis vara en 140mm-fläkt om du ändå har plats, eftersom de kyler bättre vid samma varvtal som en 120mm. T.ex. Fractal Designs 140mm-fläkt, eller Noctua NF-P14s redux-1200 om du kan tänka dig att handla från någon annan affär än Netonnet. Om du absolut måste ha en fläkt som lyser så finns t.ex. Corsair AF140.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, men vart kopplar jag in den isf?
http://www.ladda-upp.se/bilder/kfcrnzwrmwpwzo/

Permalänk
Medlem

@fajn Varför har du inte en fläkt på din processorkylare?

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

@prolle:
fick hjälp med att göra rent den, den är givetvis på nu.

Permalänk
Medlem

Här verkar det finnas en 3 pins kontakt: http://imgur.com/b9EAdDq

Edit: verkar också finnas en ledig under och till vänster om processorn, jämte där en fläkt redan sitter ikopplad.

Permalänk
Medlem

@Zuty: Tack som tusan! nu hittade jag FAN 1 & 2. något jag bör tänkte på nu när jag ska sätta i fläkten?
Det blir denna: https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/chassiflakt/f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajn:

@Zuty: Tack som tusan! nu hittade jag FAN 1 & 2. något jag bör tänkte på nu när jag ska sätta i fläkten?
Det blir denna: https://www.netonnet.se/art/komponenter/kylning/chassiflakt/f...

Fläkten du länkade har även den 3-pins kontakt så det ska bara vara att skruva fast fläkten och sedan koppla in på valfri FAN. Se till att kabeln inte hänger för löst och riskerar att åka in i t.ex cpu-kylaren vid flytt av datorn.

Permalänk

@Fajn: Det brukar vara 3 pins i moderkortet o sen sitter de 4pinns på nätagg

Permalänk
Medlem

Har installerat den nu och det funkar! tack för hjälpen.
dock är min processor för varm så jag kommer nog skaffa en ny processorfläkt.
btw, om sidan av chassit inte är på, skulle det göra att processorn blir svalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajn:

Har installerat den nu och det funkar! tack för hjälpen.
dock är min processor för varm så jag kommer nog skaffa en ny processorfläkt.
btw, om sidan av chassit inte är på, skulle det göra att processorn blir svalare?

Vänta lite nu... På speedfan så står det olika grader på olika komponenter, GPU 33c, Temp1 30c, temp2 -128 (hela tiden), temp3 27c, HD026c och Core ~33c (idle)
Vad är processorn??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fajn:

Vänta lite nu... På speedfan så står det olika grader på olika komponenter, GPU 33c, Temp1 30c, temp2 -128 (hela tiden), temp3 27c, HD026c och Core ~33c (idle)
Vad är processorn??

Av det lilla jag hört så ska SpeedFan inte vara optimal att kolla temps på. Kör hellre t.ex. HwMonitor

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk

@fajn
eftersom du kör AMD, så ska du använda AMD overdrive för att se "thermal temps".
Thermal temps visar hur mycket du har kvar tills din processor blir för varm.

dvs thermal temp 50 betyder 50 grad ifrån temperatur taket.
Speedfan har aldrig gett mig normala temps, du kan använda HWmonitor för att kolla komponenters temp, Grafikkort, hårddisk och moderkort osv. Men kör du AMD processor ska du för att få dom mest tillförlitliga värderna använda AMD's egna dvs AMD overdrive.

Och nej, ditt luftflöde blir inte så vidare bra om du har sidan på chassit öppet.
så tempsen blir inte bättre.

Länkar till sidorna du skaffar HWinfo och amd~ifrån

AMD overd~
HWmonitor

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Finns säkert massa youtube guider på detta