Välja delar till HTPC för Plex etc.

Permalänk
Medlem

Välja delar till HTPC för Plex etc.

Jag tänkte flytta min Plex-server till en annan dator än min stationära. Den ska vara liten, sval och tyst och ha plats för åtminstone 3 3,5tumsdiskar. Den kommer förmodligen stå i ett halvtrångt utrymme.

Sen innan har jag en 3570k som ska användas. Har även matx-kort och ett bitfenix prodigy m, det chassit är för stort. Sneglat lite på Node 304. Behöver även nätagg.

Eftersom min processor redan är gammal så är utbudet av moderkort begränsat. Antalet itx-kort med 1155 är inte jättemånga.

Permalänk
Medlem

@Oskar.
Kan det här chassit vara nåt kanske?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du kör både Plex Server och Plex Home Theater eller dylikt i samma maskin eller ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Oskar.
Kan det här chassit vara nåt kanske?

Det där var lite i dyraste laget. Upptäckte också att de moderkort jag trodde jag hittat var matx, så om jag inte hittar nåt billigt itx som passar med min 3750k så kommer matx-chassin vara vad jag letar efter.

Skrivet av andreas_dock:

Du kör både Plex Server och Plex Home Theater eller dylikt i samma maskin eller ?

Nu kör jag inte PHT alls. Har servern på min stationära dator och kör webappen eller mobilappen tillsamman med chromecast. Börjar ruttna på att alltid ha min stora dator igång, och sneglar därför på en smidig lösning.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Oskar.:

Nu kör jag inte PHT alls. Har servern på min stationära dator och kör webappen eller mobilappen tillsamman med chromecast. Börjar ruttna på att alltid ha min stora dator igång, och sneglar därför på en smidig lösning.

Aha ok.

Jag satte en mindre dator som både Plex server och PHT-klient.

Det behövs egentligen inte så mycket för Plex-server idag om man bara skall transcode'a till en eller två klienter.
Så kolla på beg delar och/eller helt komplett maskin som skulle klara det, och göm undan den.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Aha ok.

Jag satte en mindre dator som både Plex server och PHT-klient.

Det behövs egentligen inte så mycket för Plex-server idag om man bara skall transcode'a till en eller två klienter.
Så kolla på beg delar och/eller helt komplett maskin som skulle klara det, och göm undan den.

Det är nåt sånt jag tänkte göra också, om jag inte ruttnar och bara köper en liten NAS istället.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Oskar.:

Det är nåt sånt jag tänkte göra också, om jag inte ruttnar och bara köper en liten NAS istället.

NAS till Plex-transcode'ing är dock svårt... väldigt få orkar med de med tanke på att de flesta NAS'ar har klena CPU'er såsom Atom eller liknande instegs-modeller.

Vissa enheter har dock speciella "transcode'ing -chip" som underlättar arbetet för CPU'n och därmed klarar jobbet.
Men de allra flesta (även dyra, fina modeller) kommer ge dig ett hackigt -resultat.

Jag hade kollat på nån laptop eller äldre stationär som skulle pensioneras.

Lycka till!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

NAS till Plex-transcode'ing är dock svårt... väldigt få orkar med de med tanke på att de flesta NAS'ar har klena CPU'er såsom Atom eller liknande instegs-modeller.

Vissa enheter har dock speciella "transcode'ing -chip" som underlättar arbetet för CPU'n och därmed klarar jobbet.
Men de allra flesta (även dyra, fina modeller) kommer ge dig ett hackigt -resultat.

Jag hade kollat på nån laptop eller äldre stationär som skulle pensioneras.

Lycka till!

Kollade på qnap ts-251+ som går loss på drygt 3000. Den har ju begränsat med utrymme, men är å andra sidan väldigt liten. Ska klara transcoding upp till 1080 med okej resultat, men om man är på hemmaplan och pluggar in med med hdmi och kör PHT borde ju inte det spela någon roll ändå.

Det enda som verkligen tar emot med NAS är att de flesta verkar behöva formatera hårddiskarna, och mitt bibliotek är alldeles för omfattande för att det ska känna okej.

Permalänk
Medlem

Jag kör en intel compute stick med ubuntu som plex server. Fungerar OK, 720P fixar den att transcoda. Coolt med tanke på att den drar väldigt lite ström. Jag köpte den föra att min NAS (med gammal ARM cpu) var alldeles för dålig för att agera nas server.

Jag hade nog valt QNAP Nas'en, ser kraftig ut. Dock innebär en "vanlig" dator att du slipper special-krångel-lösningar som det annars lätt blir med annan hårdvara (typ computestick eller nas).

Att slippa ha nåt hemma som drar mycket el är ju skönt tycker jag.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden med två inköpslistor. Den billigare är tilltalande för att, ptja, priset är lågt. Moderkortet tar DDR3, så jag kan använda ram jag redan äger.

Den dyrare är.. dyrare. Känns tryggare liksom, särskilt på moderkortet som har lite roligare finesser (bt, två lan-portar) och dessutom klarar raid om jag nånsin skulle vilja använda det.

En tredje variant är att jag använder en 3570k som jag redan har, men det enda moderkort jag hittat med rätt formfaktor och socket kostar 1500kr, och det känns mycket för använda en så gammal processor.

Billig
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9059389/htpc-billig
Dyr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9059383/htpc-dyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar.:

Bumpar tråden med två inköpslistor. Den billigare är tilltalande för att, ptja, priset är lågt. Moderkortet tar DDR3, så jag kan använda ram jag redan äger.

Den dyrare är.. dyrare. Känns tryggare liksom, särskilt på moderkortet som har lite roligare finesser (bt, två lan-portar) och dessutom klarar raid om jag nånsin skulle vilja använda det.

En tredje variant är att jag använder en 3570k som jag redan har, men det enda moderkort jag hittat med rätt formfaktor och socket kostar 1500kr, och det känns mycket för använda en så gammal processor.

Billig
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9059389/htpc-billig
Dyr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9059383/htpc-dyr

Så vitt jag vet så kan du raida med valfritt OS genom mjukvara så skulle inte direkt gå efter det, och visst det kan låta fancy med BT och två lan portar osv - men det är totalt onödiga saker om vi ska vara helt ärliga!

Jag hade kört på den billiga kundvagnen. Det är väl väldigt sällan du kommer transcoda till å börja med - och när det händer tvivlar jag på att det är över 1080p på flera enheter samtidigt. Jag personligen hostar min Ubuntu server med Deluge, Webmin, PMS och annat trevligt på en AMD Athlon II X2 250 med 4gb ram - denna datorn klarar utan problem en transcode utav 1080p, och detta är en 7 år gammal prolle/mobo, visst - det drar lite mer ström men man tager vad man haver. Oavsett så räcker en pentium mer än nog till att agera server.

Btw: Du kan köpa den billiga servern och samtidigt köpa nyaste Apple TV för att spela upp ditt bibliotek på - för mindre pengar än vad den dyra kostar.

Permalänk
Medlem

@Oskar.:

montera bort "benen" så är skillnaden inte så stor:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Oskar.:

montera bort "benen" så är skillnaden inte så stor:
http://i.imgur.com/7x0DyAN.jpg

Jag gjorde faktiskt det, men i min pyttelilla lägenhet fanns det inte plats för den ändå. Igår kom processorn, idag kom Node 304 och imorgon kommer förhoppningsvis moderkortet!

För den som undrar blev det det det här moderkortet tillsammans med grejerna nedan. Hårddiskar, ram och cpu-kylare finns sen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Jag gjorde faktiskt det, men i min pyttelilla lägenhet fanns det inte plats för den ändå. Igår kom processorn, idag kom Node 304 och imorgon kommer förhoppningsvis moderkortet!

För den som undrar blev det det det här moderkortet tillsammans med grejerna nedan. Hårddiskar, ram och cpu-kylare finns sen innan.
http://www.inet.se/kundvagn/bild/9093745/2016-01-28

Inget grafikkort ? Eller behövs inte det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Inget grafikkort ? Eller behövs inte det ?

Nej det behövs inte, kostar bara pengar och genererar värme.