Permalänk
Medlem

Mesh/Perforerad plåt: VAR?!

Tja!

Jag sitter på ett Raijintek Metis och alla som äger det chassit (eller har kikat på det) vet att ventilationen är helt åt skogen, särskilt om man har ett saftigare grafikkort i toppen då det blir rätt så varmt ganska snabbt.

Så nu har jag tänkt att modda upp toppen på detta chassi för att få ventilation för mitt grafikkort, och då hade jag tänkt använda mig av mesh/perforerad plåt ovanpå/under chassiplåten.
Jag har medvetet valt bort radiator-galler som exempelvis @Gottmoss har använt på sitt i detta album, för jag vill väldigt gärna kunna använda portarna i fronten och det finns typ inga radiator-galler som är 24cm eller kortare (max-längden innan de krockar med portarna).

Så är det någon som vet vart tusan man kan få tag på sån här mesh eller perforerad plåt? Jag bor i Uddevalla och enligt google ska det finnas ett bolag som heter liroma, men de verkar endast tillverka större plåtar såvitt jag kan se på specifikationerna och bilderna. Det underlättar en hel del om det går att köpa i butik än över nätet.
Andra förslag på liknande lösningar är välkomna också!

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen: här har de alla möjliga sorters fläktgaller http://www.coldzero.eu/230-case-grills

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@vompen: här har de alla möjliga sorters fläktgaller http://www.coldzero.eu/230-case-grills

Tack för tipset, men det funkar tyvärr inte det heller. Samma problem som med Phobya-gallren som @Gottmoss använder; de är för långa (längre än 240mm).

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Du skulle väl kunna utgå från ett sånt galler som föreslås och gå till nån mindre verkstad som har en bra plåtsax och minska ner det, ta typ 5mm på vardera sida. Kanske flytta monterings hålen också. Annars finns det ju styling galler till bilar, då får du kapa till så stor bit som du behöver och dom finns i alu,plast och plåt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av _Neophyte_:

Du skulle väl kunna utgå från ett sånt galler som föreslås och gå till nån mindre verkstad som har en bra plåtsax och minska ner det, ta typ 5mm på vardera sida. Kanske flytta monterings hålen också. Annars finns det ju styling galler till bilar, då får du kapa till så stor bit som du behöver och dom finns i alu,plast och plåt.

Jo det är så sant, men inte för att vara sån men jag kollade över det alternativet med och det verkar bli svårt att kapa till det rätt för att få ner det till 240mm utan att det blir väldigt väldigt tunna kanter och så :/
Har hittat front-galler på biltema men jag gillar inte riktigt formen på det, därför letar jag efter riktig perforerad plåt helst som ser bra mycket snyggare ut...

Skrivet av Imaculent:

Har du lust att länka tro? Letade igenom hela deras sajt och det enda jag kunde hitta var hålplattor eller grövre mesh med för stora hål eller i fel material...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

http://www.maskindelen.se/ har gott om perforerad alu i olika storlekar kika in där

Permalänk
Medlem

Hornbach har också perforerad aluminiumplåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av August L:

http://www.maskindelen.se/ har gott om perforerad alu i olika storlekar kika in där

Har sett detta. Dessa ligger just nu bäst till faktiskt, men som sagt alltid en fördel om man kan hitta en närliggande butik som har det hehe

Skrivet av thomson:

Hornbach har också perforerad aluminiumplåt

Verkar inte kunna hitta något alls på deras hemsida, är det jag eller hemsidan som är kass? Haha!
Du får jättegärna länka om du har lust

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen: Hornbachs hemsida är riktigt dålig, tyvärr kan jag inte länka.
Men jag har själv köpt plåt där innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

@vompen: Hornbachs hemsida är riktigt dålig, tyvärr kan jag inte länka.
Men jag har själv köpt plåt där innan

Alright alright då får jag nog ta mig till närmsta butik eller ringa först och fråga lite Tack för tipset!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

annars bör du ju kunna gå till valfri plåtverkstad och fråga dem, samt fråga om priser, det kan inte kosta många kronor för dem att fixa till enligt önskemål och utseende.

Off topic:
Har själv tagit hjälp av plåtverkstad men då för en plåt som ska ligga framför kakelugnen och denna egen designade med mått kostade typ 1/3 av vad butiker tar för färdiga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

annars bör du ju kunna gå till valfri plåtverkstad och fråga dem, samt fråga om priser, det kan inte kosta många kronor för dem att fixa till enligt önskemål och utseende.

Off topic:
Har själv tagit hjälp av plåtverkstad men då för en plåt som ska ligga framför kakelugnen och denna egen designade med mått kostade typ 1/3 av vad butiker tar för färdiga.

Hmm jag har haft det alternativet i baktanke men snarare tänkt att det troligen blir dyrare än att köpa en färdig produkt Men då ska jag kolla det med! Då kan man ju med lite tur be dem att skära ut en liknande radiator-grill istället för att gå och köpa en perforerad plåt. Blir ju mycket snyggare!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har du lust att länka tro? Letade igenom hela deras sajt och det enda jag kunde hitta var hålplattor eller grövre mesh med för stora hål eller i fel material...

Bauhaus är inte så bra på att lägga upp alla produkter på hemsidan men varje varuhus bör ha en metallkorridor med en uppsättning av olika plåtar, galler, mesh etc. Om du endast ska ha en liten del kan man ofta få "slatt-bitar" till bra pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Bauhaus är inte så bra på att lägga upp alla produkter på hemsidan men varje varuhus bör ha en metallkorridor med en uppsättning av olika plåtar, galler, mesh etc. Om du endast ska ha en liten del kan man ofta få "slatt-bitar" till bra pris

Tack för tipset Frågade även farsgubben nu när han kom hem (han jobbar på bauhaus) och han är nästan lika säker på att de har men var inte riktigt säker på hur de ser ut (hålstorlek, mått på bitarna osv). Ska definitivt ta en kik!
Gällande alternativ om att be en plåtslagare göra jobbet verkar vara kört. Har kollat runt i hela Uddevalla och blivit hänvisad till Trollhättan och där verkar det bara vara 1 (Trestad Laser) som kanske kan göra jobbet. Så har mailat dem och frågat om priser osv, men då är det ca 10-20 min bilresa dit också...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har du lust att länka tro? Letade igenom hela deras sajt och det enda jag kunde hitta var hålplattor eller grövre mesh med för stora hål eller i fel material...

Tyvärr inte, har inte handlat själv på Bauhaus men för mig att jag sett det där. Men som du sade, det kanske var grövre grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Tyvärr inte, har inte handlat själv på Bauhaus men för mig att jag sett det där. Men som du sade, det kanske var grövre grejer.

Åkte ut idag och hittade precis vad jag eftersökte! Hittade denna fina plåt. Fanns med vanliga hål också men tyckte denna var lite snyggare Kostade bara 74kr så blev perfekt!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Åkte ut idag och hittade precis vad jag eftersökte! Hittade denna fina plåt. Fanns med vanliga hål också men tyckte denna var lite snyggare Kostade bara 74kr så blev perfekt!

Utmärkt!
Ja kul med lite annorlunda mönster.

Permalänk
Medlem

Jag var på Material-butiken och kollade i går. Deras hålplåt såg inte ut att ha så mycket genomströmning, varken de med stora eller små hål. Jag skulle tro att Maskindelen säljer samma typ av plåt.
Edit: Varit på Bauhaus och det var likadant det också.
Jag har lite galler från en stor-Mac Pro, men den är bara lite bättre med 39,3% genomströmning. Modders mesh har 60% eller högre.

På nätet hittade jag Dekorationsgaller för bilmodding som också finns i blått, rött eller guld - vilket skulle kunna vara intressant för den som moddar Raijintek Metis, men det är trådgaller, inte hålgaller.

Högtalargaller tror jag har bra genomströmning men de jag sett har varit runda och kanske välvda. Om det fanns att köpa i ark så vore det perfekt.

Jag funderar också på att skaffa och modda just ett Raijintek Metis. Om man har ett kort grafikkort så vore ett alternativ att flippa moderkortet (som bl.a. MetallicAcid och JaZid här har gjort) och sen skära upp botten för en fläkt där. Då skulle utseendet på gallret inte vara lika viktigt och man skulle spara toppen.
En annan lösning för Metis jag sett är att skaffa ett passivt PSU utan fläkt och dra in luft via det mha fläkten på processorns tornkylare. Passiva PSU verkar bara finnas i ATX-format ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kollade in Hornbach. Det såg ut att vara precis samma hålplåt på Hornbach, Bauhaus, Material och Maskindelen.
Maskindelen har dimensionerna plåten med små hål på sin websida. Jag beräknade genomsläppheten till 32,6%. (r = 1.5/2; v = 60°; d = 2,5; pi * r² / (d * d*sin(v)) = 0,326

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.