Regeringen planerar införa åldersgräns på sociala medier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Så du menar företagskunder?
Eller menar du kundernas routrar, dom företagen? (Vet du hur få routrar som är ipv6 ready?)
Eller kanske du menar enheterna i näten? Datorerna, om det är windows på dom... det är redan igång, det är ur lådan både ipv4 och ipv6 på nätverksinterfacen. Telefoner? Samsung Galaxy S6 som är en hyfsat ny telefon, där krånglar det så mycket så att rekommendationen är att stänga av det. iOS 9 (ganska nytt OS på iPhone) det får igång stödet under Q1 2016.

Det är verkligen inte lätt att som företag ta in någon att fixa systemen och hårdvaran så att det kör native ipv6, och hemma hos folk (som nog är majoriteten av alla ISP:ers kunder) - va? Hur ska dom göra tycker du?

Jag kontrar med det är skitsnack och egna åsikter p.g.a oerfarenhet ifrån dig, jag kan ha fel så... visst, fram med källor Snuffis.

Jag menar företagskunder till leverantörerna ja. T.ex. Webbhotellen som hostar alla hemsidor, eller alla datacenter med all data, de har en jäkla massa enheter att konfa. Och det skulle kosta väldigt mycket. Jag överdriver såklart för att vara lite skämtsam när jag säger att de är snåla och inte vill ta in folk för att fixa det. Men dyrt skulle det bli för de, och det skulle ta tid.

Alla nya nätverksenheter sedan en bra tid tillbaka har stöd för IPv6. Du ska leta riktigt bra för att hitta en switch/router utan stöd för IPv6.

Sedan kan det såklart finnas problem med att vissa enheter kanske inte stödjer det. Men alla Android mobiler har ipv6 stöd sedan en tid tillbaka, jag har det på min just nu, en S4. Kollade med personen bredvid mig precis och han har en Nexus 5X med IPv6 också. Och vi har iaf inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Sedan kan det såklart finnas problem med att vissa enheter kanske inte stödjer det. Men alla Android mobiler har ipv6 stöd sedan en tid tillbaka, jag har det på min just nu, en S4. Kollade med personen bredvid mig precis och han har en Nexus 5X med IPv6 också. Och vi har iaf inga problem med det.

Att du har det på telefonen betyder inte att du använder det. Växla mellan mobildata och in i ipv6-wifi fungerar inte (iaf inte för Verizon i staterna) - har du en lösning på det, visst... sälj det, du blir rik. Din kompis Nexus har massor med problem, iaf enligt reddit. (Kör han Lolipop? Dom var extra drabbade med växla mellan mobildata och wifi)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

Det är väl för fan inte staten som ska avgöra en sån sak... eller uppfostra ens barn.
Folk är ju fullständigt hjärntvättade bortom allt sinnesförstånd.

Ja, det håller jag med om, och därför tycker jag det är bra om staten kliver in och skapar lite reda i oredan. Vi har redan låtit folk få fria händer att uppfostra sina barn, och vad har det lett till? Radikaliserade snorungar som skyller varenda problem i samhället på invandringen och som tror att Avpixlat och Fria tider och sådan dynga är riktiga nyhetssidor. Nej, jag tycker det är dags att staten sätter ner foten. Sociala Medier-förbud tills man är 18 och allmän samhällstjänstgöring för alla (som lumpen fast inte nödvändigtvis av militär art).

Så jo. I mitt tycke är det för fan staten som ska avgöra en sån sak...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu behöver de bara föra in 16 års gräns på online spel. Det hade varit awesome att slippa skrikande 13 åringar i GTA online.

Permalänk
Medlem

Seems legit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vet att min ena burk har fullt stöd för PVv6 och andra från 2005 tror jag även den har IPv6 (har inte kollat den), både min gamla och nya router har stöd för IPv6 (på main datorn har jag lokal IPv6 adress i alla fall). Vet inte hur det är med telia modemet, men telia i stort klarar IPv6 redan idag.

Stöd och fullt utnyttjande är olika saker. Testa får du se, stäng av ipv4 i routern och känn efter. 11 år senare borde det mesta fungera klockrent, eller hur? Dina datorer och nu pekade du ut två väldigt bra routrar (du kan, möjligtvis ha valt dom med omsorg), borde sköta om den här lilla adressöversättningen utan problem. Kör gärna lite tester med telefonen och se vad som händer. Nej, bara för att du har stöd för det, att grejerna på pappret klarar av det så fungerar det inte. En pionär (stavning) är microsoft som har ett läge som kallas "homegroup" som faktiskt bygger på ipv6, win8 och win10 - det är en skojig detalj som folk missar. Dom drar ett litet lass för att det ska slå igenom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Att du har det på telefonen betyder inte att du använder det. Växla mellan mobildata och in i ipv6-wifi fungerar inte (iaf inte för Verizon i staterna) - har du en lösning på det, visst... sälj det, du blir rik. Din kompis Nexus har massor med problem, iaf enligt reddit. (Kör han Lolipop? Dom var extra drabbade med växla mellan mobildata och wifi)

Har dom ens IPv6 i staterna (dom är ju rätt långt efter med bredbandsutbyggnad)?

Fördelen med IP4v är att ingen vet vems IP man kör på man delar troligen IP med många andra samt att IP är dynamisk (praktiskt för dessa som använder torrent).

På min stationära burk verkar jag få IPv6 anslutning (men är inte säker, spelar dock liten roll i ett lan ). Det problemet du pratar om är inte samma sak som vanlig dator som haft stödet mycket länge för IPv6.

Tittar man på detta test http://test-ipv6.com/ "Good news! Your current configuration will continue to work as web sites enable IPv6." om det stämmer är mitt system redo bara Telia som behöver göra sitt jobb, varför inte köra båda systemen partiellt (eller rent av köra IPv6 från kunder till Telias DNS och ut mot nätet med Ipv4 där kunder har stöd)?

Finns troligen fler Svenssons som utan större problem kan gå över till IPv6 (stöd finns i windows i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Stöd och fullt utnyttjande är olika saker. Testa får du se, stäng av ipv4 i routern och känn efter. 11 år senare borde det mesta fungera klockrent, eller hur? Dina datorer och nu pekade du ut två väldigt bra routrar (du kan, möjligtvis ha valt dom med omsorg), borde sköta om den här lilla adressöversättningen utan problem. Kör gärna lite tester med telefonen och se vad som händer. Nej, bara för att du har stöd för det, att grejerna på pappret klarar av det så fungerar det inte. En pionär (stavning) är microsoft som har ett läge som kallas "homegroup" som faktiskt bygger på ipv6, win8 och win10 - det är en skojig detalj som folk missar. Dom drar ett litet lass för att det ska slå igenom.

Kör win 7 och verkar redan ha IPv6 stöd, bara min IPS som inte är redo. Mobilen är ju helt annan sak, är ju under konstant utveckling fortfarande (Windows har gjort en betydligt längre resa i sammanhanget och OS X).

Jag valde dessa efter pris och prestanda, tänkte inte på IPv6. Utan något jag tog som självklarhet skulle följa med på R7000 då (den andra var just för pris och prestanda endast så IPv6 var bara en bonus). Behöver inte bekymra mig så mycket om IPv stöd på 3500L, för den är nu mer AP, om det tar 11 år till så lär jag bytt min R7000 också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har dom ens IPv6 i staterna (dom är ju rätt långt efter med bredbandsutbyggnad)?

Kan vara så att du blandar ihop mobilnäten med infrastruktur. Dom är flera år före oss med just den detaljen. Alla "gov" grejer i USA kör ipv6 sedan 2013 om jag inte minns fel. Verizon försöker (nu) köra mobilnätet och deras hemanvändare i ipv6 renodlat (och har stora problem).

Dom är inte efter, dom är före... vissa städer har 100% fiber, bara det att *snittet* är inte så jäkla bra. Exempelvis, vårat grannland finland är ca 3-4 år före oss i tjänster och bredband. Kanada och US är i paritet med dom, men inte i genomsnitt. (Statistik är roligt, man får dom svar man vill)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör win 7 och verkar redan ha IPv6 stöd, bara min IPS som inte är redo. Mobilen är ju helt annan sak, är ju under konstant utveckling fortfarande (Windows har gjort en betydligt längre resa i sammanhanget och OS X).

Jag valde dessa efter pris och prestanda, tänkte inte på IPv6. Utan något jag tog som självklarhet skulle följa med på R7000 då (den andra var just för pris och prestanda endast så IPv6 var bara en bonus). Behöver inte bekymra mig så mycket om IPv stöd på 3500L, för den är nu mer AP, om det tar 11 år till så lär jag bytt min R7000 också.

Hur gick testet?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Kan vara så att du blandar ihop mobilnäten med infrastruktur. Dom är flera år före oss med just den detaljen. Alla "gov" grejer i USA kör ipv6 sedan 2013 om jag inte minns fel. Verizon försöker (nu) köra mobilnätet och deras hemanvändare i ipv6 renodlat (och har stora problem).

Dom är inte efter, dom är före... vissa städer har 100% fiber, bara det att *snittet* är inte så jäkla bra. Exempelvis, vårat grannland finland är ca 3-4 år före oss i tjänster och bredband. Kanada och US är i paritet med dom, men inte i genomsnitt. (Statistik är roligt, man får dom svar man vill)

Okej, bara hört hur efterblivet deras system är och dom har datatak med svindyra priser, med zonmonopol (på fast bredbandet som i bästa fall är ADSL), samt fiberutbyggnad går trögt (Google gjorde eller skulle göra en fiber satsning, men verkar i stället satsa nu på ballonger/drönare med mobilmaster typ).

Är det Verizon egna DNS och servers problemet är eller även hemanvändarens laptops och fasta datorer också?

Skrivet av Gurk:

Hur gick testet?

Lätt och göra när Telia kör med IPv4 utåt får testa på lan sidan i så fall Har ju både win 7 och win 10 att leka med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, bara hört hur efterblivet deras system är och dom har datatak med svindyra priser, med zonmonopol (på fast bredbandet som i bästa fall är ADSL), samt fiberutbyggnad går trögt (Google gjorde eller skulle göra en fiber satsning, men verkar i stället satsa nu på ballonger/drönare med mobilmaster typ).

Är det Verizon egna DNS och servers problemet är eller även hemanvändarens laptops och fasta datorer också?

Lätt och göra när Telia kör med IPv4 utåt får testa på lan sidan i så fall Har ju både win 7 och win 10 att leka med

Det bästa med en trasig pil är ju att diskussionerna aldrig blir tråkiga.

Problemet för Verizon är (just nu) att det blir skojiga fel när du går från wifi till mobilnätet. (Är du med, ganska basic funktionalitet) - Samsung S6 är extra drabbat.

Vissa stater, och där vissa ... countys (landsting?) kör stenhårt med moderna bredbandsgrejer. Cisco, Juniper, Alcatel (!) slåss som fasen för att få alla saker att hänga med. Mycket (x10) intressant. Dom är inte i på stenåldern överallt

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Kan någon vara snäll och länka till det officiella dokumentet där dom bla definierar begreppet "Sociala medier"?

Med tanke på att det finns en meeelion definitioner tidigare, så kan det vara intressant att se vad den Svenska riks-definitionen hamnade på.

Jag visste inte ens det fans en sån!

Sist jag kollade så kunde "Sociala medier" inkludera:

1.) Endast de 3 största sajterna på webben
...nej 4
...nej 5
...nej 6 nu
...

35453435252352.) Hela webben plus alla mobiltelefoner och alla fasta telefoner, och all elektrisk utrustning, och hela universum inklusive Mälardalen.

2.) till 35453435252351.) Allt mellan.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det bästa med en trasig pil är ju att diskussionerna aldrig blir tråkiga.

Problemet för Verizon är (just nu) att det blir skojiga fel när du går från wifi till mobilnätet. (Är du med, ganska basic funktionalitet) - Samsung S6 är extra drabbat.

Vissa stater, och där vissa ... countys (landsting?) kör stenhårt med moderna bredbandsgrejer. Cisco, Juniper, Alcatel (!) slåss som fasen för att få alla saker att hänga med. Mycket (x10) intressant. Dom är inte i på stenåldern överallt

Kul att jag är underhållande (hoppas jag i alla fall ).

Jo då det hänger jag med på, men mobilen är ju inte samma sak som en dator (vist båda har blivit rätt lika på senare år). Men skiljer rätt mycket när det gäller OS och hur avancerat/moget det är mellan mobil och dator.

(vet inte hur det är med vista), men win 7 och framåt har ju vist/fullt stöd för IPv6 (sen hur os:et hanterar IPv6 övergången är det jag mest är nyfiken på).

Sen kör väl samsung s6 L fortfarande eller (tror det är på gång med Marshmallow´s)?

Jo, förstått att hela samhället inte ligger kvar vid röksignaler Polisen t.ex behöver ju tillgång till deras databaser (för att se efterlysta ock liknande även i bondhålor).

Större städer tror jag garanterat har fiber, men sen finns det ju mindre städer och områden där folk tjänar mindre pengar (som troligen sitter på ADSL eller inget alls).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kommer detta betyda att kunna verifiera ålder så krävs Bank-ID? Är Sweclockers klassat som sociala medier eller kommer det bli klassat till det?

Det har varit diskussioner i många år om att det kommer krävas identifiering för att komma åt internet. Är detta ett steg i den riktningen? "Varför skall man behöva identifiera sig på alla forum och webbsidor istället för att bara göra det en gång då man startar elektroniska apparaten". Smart-TV med kamera, mobiltelefon med fingeravtrycksläsaren m.m... Biometrisk identifiering.

Permalänk
Medlem

Woop Woop!

Om bara Finska regeringen skulle tänka ut något liknande, men nej istället vill man ju göra nästa generations barn ännu mer korkade än vad dom nu är.

Samt borde man ju också stänga ner instagram för personer under 18 år.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@Vatten:

Innan det är ens intressant att utveckla verifiering/identifiering inte bara sociala medier utan från ip-switch vid löpande bandet till IoT. Behövs det bli fastslaget eller stadgat. När det väl är gjort ligger det säkert 1000-tals ideer, företag och entrepenörer som väntar. Många företag i IT tycker jag är vilse eller åtsidosatt pga okunskap hos myndigheter och folket.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt förslag. Politiken och staten borde ägna sig mycket med åt kärnfrågor än styra och ställa hos vanligt folk. Fast detta är ju alla vänsterfalangers paradgren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem

Det här är en jättedålig ide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Kommer detta betyda att kunna verifiera ålder så krävs Bank-ID? Är Sweclockers klassat som sociala medier eller kommer det bli klassat till det?

Det har varit diskussioner i många år om att det kommer krävas identifiering för att komma åt internet. Är detta ett steg i den riktningen? "Varför skall man behöva identifiera sig på alla forum och webbsidor istället för att bara göra det en gång då man startar elektroniska apparaten". Smart-TV med kamera, mobiltelefon med fingeravtrycksläsaren m.m... Biometrisk identifiering.

Se den här lagen för vad det är, kommer vara och förbli.
Något helt onödigt men som däremot kommer skapa enorma mängder byråkrati i 1000 tals lager då regeringen fortfarande inte fattar/fattat att man det är "omöjligt" att lagstadga internet.

Först kommer det ta en himla massa år att utreda vad sociala medier är? Sen kommer ska man på något sätt lyckats med att verkställa lagen, och vi kan säkert ge oss fan på att idioter i idiot huset kommer ställa till det för övriga befolkningen om så sker alternativt så kommer dom lägga mång miljarder på att skapa något som inte fungerar eller införa krav på att alla bredbandsoperatörer loggar id med ip.

Hur som helst förvänta er inget vettigt ur det här då det i det bästa av fallen är ett skådespeleri för galleriet.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Får huvudvärk av hur mycket dum skit den här skräpregeringen föreslår. Kan de åtminstone försöka tackla riktiga problem istället?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Körkort

Ett slags körkort som någon föreslog vore inte helt dumt, iaf i teorin, där borde hyfs och sunt förnuft ingå i utbildningen, och inte minst källkritik. Man blir f*n chockad vad mycket skit folk tror på och delar från "alternativa" sidor osv. som de sväljer som sanningen. Utan att ens lägga fem sekunder på google.
Några här har kommenterat om regeringen också, jag har för mig att EU styrs av ett parlament, som oftast kallas för EU-parlamentet. Aldrig hört talas om EU-regeringen. Eller är det som vanligt att många kommenterar utan att läsa vad det är de kommenterar på först?

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrape:

Ett slags körkort som någon föreslog vore inte helt dumt, iaf i teorin, där borde hyfs och sunt förnuft ingå i utbildningen, och inte minst källkritik. Man blir f*n chockad vad mycket skit folk tror på och delar från "alternativa" sidor osv. som de sväljer som sanningen. Utan att ens lägga fem sekunder på google.
Några här har kommenterat om regeringen också, jag har för mig att EU styrs av ett parlament, som oftast kallas för EU-parlamentet. Aldrig hört talas om EU-regeringen. Eller är det som vanligt att många kommenterar utan att läsa vad det är de kommenterar på först?

Körkort är en bra ide i teorin, och bababaaaam: det finns redan!

Eu utvecklar ett direktiv, sen är det upp till landet (regeringen) att implementera det sagda direktiv.
Därför pratar vi om regeringen, då man av lång erfarenhet när det gäller internet + svenska regeringen = inkompetens x 100.
Därför diskuterar vi regeringen.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Körkort är en bra ide i teorin, och bababaaaam: det finns redan!

Eu utvecklar ett direktiv, sen är det upp till landet (regeringen) att implementera det sagda direktiv.
Därför pratar vi om regeringen, då man av lång erfarenhet när det gäller internet + svenska regeringen = inkompetens x 100.
Därför diskuterar vi regeringen.

My bad. Trodde inte det fanns längre, och var som jag minns det aldrig något mer än något man kunde sätta på sitt CV på 90- och början av 00-talet som bevis på att man kunde sitta rakt i stolen och använda word.
Ja det är regeringen som måste implementera direktivet, men somliga verkar tolka det som att det är regeringen som hittat på alltihop. Och med tanke på politikers genomsnittliga it-kompetens så kommer vi nog aldrig märka av det här ändå. Blir väl något i stil med dagens "genom att stanna på sidan godkänner jag användandet av cookies".

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7