Hur kyler jag hela mitt system bäst? Fläktriktningar

Permalänk

Hur kyler jag hela mitt system bäst? Fläktriktningar

Hej!

1. Jag har två fläktar i taket av chassit som sitter i min radiator, jag har en fläkt i fronten och en back uppe precis under radiatorn. Vilket håll ska alla dessa blåsa för lägsta temperaturer?

2. Spelar det någon roll hur jag sätter fläktarna i radiator? Man kan ju sätta dem så att man har fläktarna imellan radiatorn och taket eller bara under radiatorn så att radiatorn sitter direkt i taket.

Permalänk
Medlem

1 De som sitter på radiatorn ska blåsa in luft i chassit genom radiatorn och den i bakkant bör blåsa ut varmluft

2 Push ~bättre prestanda, pull lättare att rengöra, push pull bäst prestanda. Sen hur du orienterar radiatorn spelar mindre roll. Jag hade nog satt den mot taket och fläktarna under i pull.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

1 De som sitter på radiatorn ska blåsa in luft i chassit genom radiatorn och den i bakkant bör blåsa ut varmluft

2 Push ~bättre prestanda, pull lättare att rengöra, push pull bäst prestanda. Sen hur du orienterar radiatorn spelar mindre roll. Jag hade nog satt den mot taket och fläktarna under i pull.

Så de drar in varm luft i chassit?
Inte så bra.
Bättre isf att köra push.
Men med en bra överdimensionerad radiator kan man köra fläktarna ovanpå radiatorn i pull med lägre hastighet=tystare.

Permalänk
Avstängd

Det bästa är väl att ha radiatorer fram och i botten.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Det bästa är väl att ha radiatorer fram och i botten.

Rent tekniskt är det bäst att ha radiatorn utanför chassit.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alle22:

Det bästa är väl att ha radiatorer fram och i botten.

Skrivet av gummybearkiller:

Rent tekniskt är det bäst att ha radiatorn utanför chassit.

JayzTwoCents har gjort ett experiment på just detta, och det är ingen skillnad på temperaturerna från att ha radiatorn fram eller i toppen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gummybearkiller:

Rent tekniskt är det bäst att ha radiatorn utanför chassit.

Sant, påminner mig om den gamla tiden.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att se till att man har ett positivt tryck inne i datorn och alla fläktar som blåser inåt har ett dammfilter framför sig.
Ett positivt tryck får du genom att blåsa in mer luft i datorn än vad som blåser ut.
Jag har personligen 2x 140mm fläktar och 3x 120mm fläktar som blåser in luft (alla har dammfilter) och en 140mm som blåser ut. Fläkten som blåser ut går på högre varvtal än de andra för att jag vill att varmluft ska ha lätt för att komma ut ur chassit.
nämnvärt att jag har en rad på alla fläktar som blåser inåt.

Om fläktarna på radiatorn blåser in eller ut eller är i en push eller pull konfiguration har ingen betydelse. Men en push&pull konfiguration kyler bättre än de andra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Så de drar in varm luft i chassit?
Inte så bra.
Bättre isf att köra push.
Men med en bra överdimensionerad radiator kan man köra fläktarna ovanpå radiatorn i pull med lägre hastighet=tystare.

Ja det är klart det blir så att varmluft kommer in i chassit om det passerar radiatorn på vägen in som de ska. Därför det är viktigt att ha ett utsug nära.

Om man bara har ett lager fläktar så sätter man de antingen mellan radiatorn och toppen i push, vilket gör det svårare att rengöra radiatorn. Eller så sätter man dem under i pull och då sitter radiator mot toppen. I båda lägen dras rumstempererad luft in från utsidan, genom toppen, genom radiatorn och in i chassit.

Ja det kommer komma in varm luft i chassit, men du får betydligt bättre deltavärden = bättre kylning = lägre varvtal = tystare. Annars tas bara varmluft från insidan och skickas genom radiatorn. Bäst är förstås som sagt att ha radiator och fläktar utanför och avskärmat från chassit.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1407367-hur-monterar-jag-en-corsair-h100i-pa-basta-effektivast-vis

Pssst.. bilderna är missvisande då jag tog dom från nätet för att ha nåt att relatera till. Läs hela hur jag gjorde.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.