[MediaWiki] Öppna en sida för editering

Permalänk
Medlem

[MediaWiki] Öppna en sida för editering

Hej på er!

Nu är jag här igen med mina dumma frågor, jag har låst hela våran mediawiki men det finns två sidor som jag vill att användare ska kunna editera i. Jag hittar inte hur jag gör det?

Jag har använt mig av följande kod för att låsa allt:

$wgGroupPermissions['*']['edit'] = false;
$wgGroupPermissions['user']['edit'] = false;
$wgGroupPermissions['sysop']['edit'] = true;

Men hur gör jag när jag behöver låsa upp två specifika sidor?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte hur mediawiki fungerar, men de är väl bara att lägga till $wgGroupPermissions['*']['edit'] = true; efter det att den läst in filen som sätter den till false i dom filerna du vill manuellt overrida

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Nja....

Skrivet av Christley:

nu vet jag inte hur mediawiki fungerar, men de är väl bara att lägga till $wgGroupPermissions['*']['edit'] = true; efter det att den läst in filen som sätter den till false i dom filerna du vill manuellt overrida

Du har rätt, men då måste jag gå hemsida för hemsida och stänga alla utom just än. Det är inte jag villig att göra. Vill ha det tvärt om, stänga allt utom en! (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheeZie:

Du har rätt, men då måste jag gå hemsida för hemsida och stänga alla utom just än. Det är inte jag villig att göra. Vill ha det tvärt om, stänga allt utom en! (:

ja, men du sa ju att du redan har låst allt?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

jo precis! Och när jag bara går och editerar det för den specifika sidan händer inget. Jag tror att:

$wgGroupPermissions['*']['edit'] = false;
$wgGroupPermissions['user']['edit'] = false;
$wgGroupPermissions['sysop']['edit'] = true;

skriver över alla inställningar Så jag kan inte manuellt ändra något utan man måste förmodligen skriva en kodsträng i själva webfilen...

Permalänk
Medlem

@CheeZie:

Restrict editing of all but a few pages
To impose a blanket restriction on editing for all pages, but allow a few (such as sandboxes, join request pages, etc.) to be more generously editable, you can use the EditSubpages extension. This may not fit too often, but you could also use the Restrict editing of parts of certain specific pages method mentioned above, with all name spaces protected, and only a special one editable by everyone which has all the pages you want editable.

Källa https://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Preventing_access

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Christley - Du hade rätt! Jag satte bara om den till true och då fungerade det! tackar!