Permalänk
Medlem

Slutkoll: kontorsmonster

Min chef är på gång och vill bygga ny dator. Han satte ihop följande paket själv, behövde bara justera en SATA-SSD till en M.2-dito och ändra ramminnen, är så stolt över honom! Tänkte köra en slutkoll här innan beställning:

Länk till kundvagn på Dustin

Tänk datorn som en rent överjävlig kontorsdator, den kommer användas till sådant en allmänt teknikflängd 60-taggare använder en dator till, dvs det ska finnas rejält med pulver till det mesta, men det är inte nödvändigt att den orkar dra allt det senaste i spelväg.

Budgeten är inte sådär jättestram så länge man håller sig i mainstreamsegmentet. Det finns inget absolut tak som inte får överstigas, men att köpa dubbelt så dyra entusiastprylar som inte ger särskilt mycket mer pulver till det han ska ha datorn till är inte heller aktuellt.

En handfull noter:

* Han vill ha 32 GB minne, kan tänka mig att många tycker det är onödigt mycket. Är dock själv en vän av stora marginaler på den fronten och håller med honom. Nice att aldrig behöva fundera på om minnet tar slut när man kör swapless, och det finns inga skäl att snåla när man har råd.

* Han behöver ingen diskret GPU, han spelar knappt något, och då är det någon äldre version av MS flight sim. Skulle det knipa kan man ju alltid köpa till det senare.

* Har redan påpekat att samma prestanda kan fås ur ett mITX-bygge, men han vill ha en ATX-maskin. Han använder datorlådans ovansida som någon slags avstjälpningsplats/hylla där den står på golvet. Skön motivation

* Tangentbord och mus beställs inte nu. Han vill ha mekaniskt tgb på min inrådan, men har satt honom på att åka och prova ut det han tycker bäst om själv istället för att köpa grisen i säcken och beställa, och köra med det han har hemma tills han fått den berömda ändan ur.

* Allt kommer beställas från Dustin, om någon har förslag på förändringar bör del(ar) i fråga finnas att införskaffa där.

* Operativsystem ordnas på annat håll.

Och några frågor:

* Kommer de valda minnena funka med CPU-kylaren, eller måste man gå på LP-minnen för att det inte ska krocka fysiskt?

* Om ett grafikkort införskaffas i framtiden blir det som värst något i mellanklassegmentet. Klarar sig nätagget, eller borde man gå upp en storlek redan nu i profylaktiskt syfte? Tycker själv det ser lite litet ut. Trenden är väl dock att grejorna i stort drar mindre kräm, och det var några år sedan jag skaffade ny burk. Min instinkt gällande såntdär kanske är föråldrad.

* Det skulle inte förvåna mig ett dugg om det kommer förvärvas en 4k-skärm på sikt, den här mannen har vad hans fru kallar "ett sjukligt beteende" när det kommer till inköp av teknikprylar. Orkar IGPU:n i 6700K med att säg rendera tyngre websidor i den upplösningen med vettiga prestanda?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kliv ner till ett billigare nätagg och kanske ett billigare moderkort, det kommer göra det billigare men inte sämre på något sätt. 1300 kr för ett 450W nätagg är ett rån.

Permalänk
Medlem

Minnena är low profile, det är det LPx betyder.

Jäklar högt pris på nätdelen. Skall du köpa Corsair skall du välja
ur RMx-serien.
550w är dessutom billigare med Dustins prissättning.
https://www.dustinhome.se/product/5010883982/rmx-series-rm550...

Permalänk
Medlem

Skulle absolut satsat på ett kvalitetsnätagg istället.
t.ex https://www.dustinhome.se/product/5010891022/supernova-650-g2
Ger ju utrymme för expansion senare.

LPX är ju LP minnen, så inga kylarproblem.

Eventuellt grafikkort för att fixa lite tyngre saker kan ju väldigt enkelt inhandlas senare.
Fast dagens igpu'er har inga som helst problem med vanlig användning, t.o.m många spel fungerar överraskande bra.

Och prylgalningen som chefen verkar vara kanske skulle uppskatta noctua fläktar istället ?
Fast utan ett 250+ w grafikkort i burken så behövs ju knappast chassifläktar

Normalt sett så skulle jag avråda från en 950 PRO (har en själv) men pengar verkar ju inte saknas.
Men tänk på ett en vanlig SATA Samsung kan köra med "rapid" vilket gör att systemet blir märkbart rappare, även jämfört med 950 PRO.
Så t.ex en 850 PRO ger en bättre desktop upplevelse än en 950 PRO.
Även om 950 PRO krossar allt i benchmarks.

Permalänk
Medlem

Det verkliga lyftet blir väl om ni tänker om och skaffar ett grafikkort och en skärm till. Jobba på 2-3 skärmar är ett riktigt lyft. Bara en skärm på jobbet är lite mesigt faktiskt...

Permalänk
Medlem

Granskade inte jättenoga men vore det inte bättre men displayport utgång på moderkortet om en 4k skärm är aktuell?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Det verkliga lyftet blir väl om ni tänker om och skaffar ett grafikkort och en skärm till. Jobba på 2-3 skärmar är ett riktigt lyft. Bara en skärm på jobbet är lite mesigt faktiskt...

Eller ett bättre moderkort. Intels interna grafikkrets klarar med lätthet av 3 stycken 4K-skärmar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Minnena är low profile, det är det LPx betyder.

Jäklar högt pris på nätdelen. Skall du köpa Corsair skall du välja
ur RMx-serien.
550w är dessutom billigare med Dustins prissättning.
https://www.dustinhome.se/product/5010883982/rmx-series-rm550...

Ah, ja, det var vad jag trodde också, men så såg jag bilderna, och där ser ju heatspreadern inte så himla låg ut. Kanske bara bilderna som ljuger då?

Blandade ihop RM med RMx, är nånstans ute på havet f n och har världens slöaste satellitlina till mitt förfogande, så har inte direkt läst lusen av grejorna. Lämnade kvar det agg el hefe föreslog utan någon vidare eftertanke. På det hela taget har jag dock också varit inne på att gå upp i storlek från början för att ta höjd för eventuella diskreta grafikkort. Går man upp i storlek öppnas ju dessutom ett bra mycket bredare utbud vad det gäller kvalitetsagg med hög verkningsgrad

Skrivet av Svensktiger:

Skulle absolut satsat på ett kvalitetsnätagg istället.
t.ex https://www.dustinhome.se/product/5010891022/supernova-650-g2
Ger ju utrymme för expansion senare.

LPX är ju LP minnen, så inga kylarproblem.

Eventuellt grafikkort för att fixa lite tyngre saker kan ju väldigt enkelt inhandlas senare.
Fast dagens igpu'er har inga som helst problem med vanlig användning, t.o.m många spel fungerar överraskande bra.

Och prylgalningen som chefen verkar vara kanske skulle uppskatta noctua fläktar istället ?
Fast utan ett 250+ w grafikkort i burken så behövs ju knappast chassifläktar

Normalt sett så skulle jag avråda från en 950 PRO (har en själv) men pengar verkar ju inte saknas.
Men tänk på ett en vanlig SATA Samsung kan köra med "rapid" vilket gör att systemet blir märkbart rappare, även jämfört med 950 PRO.
Så t.ex en 850 PRO ger en bättre desktop upplevelse än en 950 PRO.
Även om 950 PRO krossar allt i benchmarks.

Se svar till din föregående skribent angående nätagg och LP-minnen.

Jo, det är så jag resonerar också. Skulle ett grafikkort behövas är det bara att fixa och trycka i när behovet uppstår.

Det är ju om inte annat lätt att byta ut fläktarna i efterhand om man skulle vilja det. Extrafläkten ligger med för att han inte trodde Define R5-lådan levererades med några sådana, och efter att jag informerade honom om att det gör de visst blev den kvar för att jag tyckte att det kanske ändå inte är så dumt med en extrafläkt för lite extra flexibilitet med det där. Man kan ju alltid välja att inte montera den. Att det blev en FD-fläkt beror förstås på färgmatchning, vilket ju i övrigt blir svårt med Noctuafläktar och deras... hm... ganska omöjliga färgställning

Ah, intressant om SSD:arna. Har ingen personlig erfarenhet av M.2-drives som i att jag äger en, bara att jag tillfälligt använt datorer med sådana, och det jag läst bl.a. på Sweclockers. Enligt det verkar de ju vara the shit, men kanske inte då? Får bli att fördjupa sig lite i det där när jag kommer hem och har en vettig uppkoppling. Benchmarks är förstås helt ointressant, det är prestanda i verkliga användningsscenarion som är primärt.

Skrivet av CFSsss:

Det verkliga lyftet blir väl om ni tänker om och skaffar ett grafikkort och en skärm till. Jobba på 2-3 skärmar är ett riktigt lyft. Bara en skärm på jobbet är lite mesigt faktiskt...

Skrivet av Mev:

Granskade inte jättenoga men vore det inte bättre men displayport utgång på moderkortet om en 4k skärm är aktuell?

Skrivet av SeF.Typh00n:

Eller ett bättre moderkort. Intels interna grafikkrets klarar med lätthet av 3 stycken 4K-skärmar.

Datorn är för hemmabruk, specifikt i en 60-årig gentle(?)mans hem. Att kunna spela Fallout i 4k och ultra detail är således helt ointressant, och det hela blir i slutändan vad som närmast kan liknas vid någon slags kontorsdator, trots att den inte kommer användas på ett kontor.

Angående antalet skärmar ska jag fråga honom, men om jag känner honom rätt är det fullt rimligt i hans värld att förr eller senare stilla det sjukliga inköpsberoendet för en stund med ett par 4k-skärmar bara för att det finns att köpa och att det är nice att ha feta grejer, oavsett vad han har nu. Det kan nog vara bra att ta höjd för att datorn ska klara av det utan att behöva skaffa ett diskret grafikkort, om det går.

Har ni några förslag på bättre moderkort ur den aspekten än det i inköpslistan?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Skummat genom lite snabbt, vad mer specifikt ska den användas till hittar jag inte?
Vide, bild redigering, eller annat som är "tungt" att driva?

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Minnena är low profile, det är det LPx betyder.

Jäklar högt pris på nätdelen. Skall du köpa Corsair skall du välja
ur RMx-serien.
550w är dessutom billigare med Dustins prissättning.
https://www.dustinhome.se/product/5010883982/rmx-series-rm550...

Nja, det är vad namnet antyder. De där minnena är INTE low profile enligt mig utan bara lågprofil jämfört med företagets större varianter. LPX är helt enkelt normalprofil utan extra stor kylfläns.

Här är en bild på lågprofil bredvid vanliga

Med det sagt, LPX brukar nog fungera med de flesta kylare och på produktbilden på Dustin sitter det normalstora minnen.

Till TS, titta om du kan hitta ett bättre moderkort med lite fler anslutningar, detta har väl inte ens displayport vilket chefens nästa skärm säkert vill ha..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Sötast

Ser ut som en gaming rigg som ej skall spelas på.

Utan specifik motivation så ser det ut som utslängda pengar på alla håll och kanter.

32GB till vad?
I princip varenda del i korgen är sålda mot gamers, varför använda sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ser ut som en gaming rigg som ej skall spelas på.

Utan specifik motivation så ser det ut som utslängda pengar på alla håll och kanter.

32GB till vad?
I princip varenda del i korgen är sålda mot gamers, varför använda sådant?

Och vad är skillnaden mellan en överklockningsbar dator för generellt bruk och en för spel? Jag skulle påstå att det med marknadens utbud av komponenter enbart är grafikkortet och i denna finns inget = kontorsdator. Många trådar men ändå bra enkeltrådsprestanda gör den snabb och stark i många desktop-program.

32 GB RAM är overkill i de flesta situationer men TS skriver ju specifikt att hans kamrat önskar sig just detta.

Dock har du rätt i att det inte är helt optimala komponentval med avseende på prestanda/pris och i viss mån funktion (portar på moderkort etc).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Skummat genom lite snabbt, vad mer specifikt ska den användas till hittar jag inte?
Vide, bild redigering, eller annat som är "tungt" att driva?

Allt möjligt, inte helt otippat att det kan komma att redigeras en del bilder och video på den. Den bästa prognosen jag kan ställa är nog "allt utom spel".

Skrivet av Videoapan:

Nja, det är vad namnet antyder. De där minnena är INTE low profile enligt mig utan bara lågprofil jämfört med företagets större varianter. LPX är helt enkelt normalprofil utan extra stor kylfläns.

Här är en bild på lågprofil bredvid vanliga
http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/news/2013-01-09/DSC02818_resize.JPG

Med det sagt, LPX brukar nog fungera med de flesta kylare och på produktbilden på Dustin sitter det normalstora minnen.

Till TS, titta om du kan hitta ett bättre moderkort med lite fler anslutningar, detta har väl inte ens displayport vilket chefens nästa skärm säkert vill ha..

Gott, då var minnesgrejen utredd då. Heatpipesen på den aktuella kylaren är ganska långa, håller med om att det bör gå att klämma in normalhöga minnen under den när heatspreadern inte bygger på höjden, men tyckte det var bäst att fråga ändå.

Jo, det lutar åt att moderkortet byts ut. Får dock vänta tills jag inte sitter på satellitlänk och kan researcha saken på någorlunda vettigt vis.

Skrivet av Allexz:

Ser ut som en gaming rigg som ej skall spelas på.

Utan specifik motivation så ser det ut som utslängda pengar på alla håll och kanter.

32GB till vad?
I princip varenda del i korgen är sålda mot gamers, varför använda sådant?

Skrivet av Videoapan:

Och vad är skillnaden mellan en överklockningsbar dator för generellt bruk och en för spel? Jag skulle påstå att det med marknadens utbud av komponenter enbart är grafikkortet och i denna finns inget = kontorsdator. Många trådar men ändå bra enkeltrådsprestanda gör den snabb och stark i många desktop-program.

32 GB RAM är overkill i de flesta situationer men TS skriver ju specifikt att hans kamrat önskar sig just detta.

Dock har du rätt i att det inte är helt optimala komponentval med avseende på prestanda/pris och i viss mån funktion (portar på moderkort etc).

Onödiga kostnader är inget problem.

Jo, jag får det också till att ett "kontorsmonster" i slutändan blir en dator med gamingkomponenter, minus grafikkortet. En dator som räcker och blir över för rena kontorsuppgifter är en färdig Dell eller HP i 7000-kronorssegmentet. Det chefen är ute efter är dock en dator som är totalt jäkla overkill till det han vill göra med den. Den ska helt enkelt vara rolig, inte förnuftig.

Mer research och ändring av nätagg och moderkort ligger redan i pipen, men får vänta tills jag kommer hem och inte sitter på satellitlina

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!