Permalänk
Medlem

Bästa metoden för att koda...

Hejsan, har för ungefär en termin börjat plugga programmering, visst jag har fuskat lite med det tidigare, men inte alls så mycket, så jag kallar med total nybörjare. Mitt största problem är just nu att jag inte riktigt klarar av att sätta mig och koda. Har väl märkt av det tidigare när jag pluggat, vilket jag gjort en hel del tidigare, men problemet är inte alls så stort som idag. Så helt enkelt, när ni började koda, hur fick ni er själva till att sitta och koda??

Permalänk
Medlem

anser du det som en hobby eller är det bara för skolan?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det är väl som allt annat man tar sig för? Sätt dig och koda om du nu vill det, varför studerar du ens programmering om du inte tycker det är kul och intressant?

Vad har du för intressen?

Permalänk
Medlem

@raffeboy:
Sätt mål, t.ex. jag ska få programmet att göra detta eller göra detta på exakt det sättet osv. Det ger mer fokus, om det är en skoluppgift så försök lista ut vad du kan använda det du ska lära dig till, kolla youtube och andra källor för lite inspiration.
Med detta kommer det inte kännas lite träligt att plugga och kan även ge en djupare förståelse, att bara sitta och repetera "std::cout << "bla bla \n";" eller int = 0 ger väldigt lite och det kan vara svårt att se vart det leder.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit ett problem för mig personligen, det är jättekul att sätta sig och koda!

Vad är det specifikt som känns jobbigt? Ett tips är att om projektet känns stort och svårt att greppa, börja skriva en enkel metod eller bara en liten bit. Sedan pusslar du ihop resten. Kan kännas lättare att sätta igång då, istället för att planera och kartlägga hela arbetet i förväg.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Programmering är problemlösning. Förmodligen har du inget problem för dig, eller har svårt att se problemet i det som ligger för dig?
Gillar du inte att leta lösningar och lösa problem, ska du inte programmera, då stångar du bara huvudet i väggen och ödslar tid du borde ägna åt annat.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad det är som gör att det är svårt att bara sätta mig och faktiskt koda. Jag TROR inte det är lusten som gör det, eller rättare sagt, brist på lust som gör det. Tycker om att hålla på med datorer och lösa problem. Men när man väl sitter där och kodar, är det ju bara så coolt att kolla på facebook, och helt plötsligt undrar man vart två timmar tagit vägen. Mycket just det som är problemet, att jag seglar iväg med onödigt skit, kan kanske bero på för stora problem att lösa dock.

Permalänk
Medlem

1. Det skall vara kul att koda.
2. Det skall vara utmanande, inte samma sak som tidigare.
2. Att ta fram något som löser ett problem för dig, ger en härlig känsla när du är klar.

Följande är ett par exempel på saker som jag har utvecklat själv för att jag har haft behov av det.
1. Buy script i CS 1,6
2. World of Warcraft macros
3. Program som rensar hårddisken från .rar filer (c#)
4. World of Warcraft addons
5. Program som rensar NAS från .rar filer (Pyton)
6. Program som sparar torrent filler på rätt ställe beroende av källa. Läser av .torrent filens tracker.
7. Program som pushar ut en notifiering till XBMC när en torrent var nedladdad.
8. Rad olika PowerShell script för att lösa temporära saker.
9. Rad olika Proof of Concept som jag sedan kan använda i mitt arbete, genom att övertala kollegor eller kunder.

När det flyter på så börjar du på kvällen och "skall bara" göra några saker. Nästa gång du kollar på klockan så är den 2 på natten
Detta är det som motiverar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Programmering är problemlösning. Förmodligen har du inget problem för dig, eller har svårt att se problemet i det som ligger för dig?
Gillar du inte att leta lösningar och lösa problem, ska du inte programmera, då stångar du bara huvudet i väggen och ödslar tid du borde ägna åt annat.

Okej, låt oss säga att det är detta, hur kan man hitta enkla problem att lösa, för jag har som sagt bara läst en termin, och har sista veckan gått tillbaka till de första kapitlen i veckan för att arbeta igenom dom igen, eftersom jag tycker jag saknar grunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizbet:

Det är väl som allt annat man tar sig för? Sätt dig och koda om du nu vill det, varför studerar du ens programmering om du inte tycker det är kul och intressant?

Vad har du för intressen?

Har mest datorer och teknik som intresse. På sista tiden har jag börjat intresserat mig för matlagning med, men det är bara för nödvändighetens skull, men som sagt, älskar sitta framför datorn, men den kärleken är nog precis lika delad att sitta och kolla på filmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raffeboy:

Okej, låt oss säga att det är detta, hur kan man hitta enkla problem att lösa, för jag har som sagt bara läst en termin, och har sista veckan gått tillbaka till de första kapitlen i veckan för att arbeta igenom dom igen, eftersom jag tycker jag saknar grunderna.

Det finns problem att hitta på internet (till exempel Project Euler eller Codingame), men om det skall bli riktigt motiverande är det förmodligen bättre att försöka lösa ett "problem" man faktiskt har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det finns problem att hitta på internet (till exempel Project Euler eller Codingame), men om det skall bli riktigt motiverande är det förmodligen bättre att försöka lösa ett "problem" man faktiskt har.

Nu börjar då min hjärna arbeta på lite högre varvtal, finns det någon sida som delat in dessa "problem" efter nivå. För kanske inte är någon mening att någon som håller på med variabler, att denna någon börjar programmera ett nytt operativsystem...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av raffeboy:

Nu börjar då min hjärna arbeta på lite högre varvtal, finns det någon sida som delat in dessa "problem" efter nivå. För kanske inte är någon mening att någon som håller på med variabler, att denna någon börjar programmera ett nytt operativsystem...

Codingame sorterar sina problem efter svårighetsgra och hos Project Euler kan antalet personer som har löst vara en indikation. Förr kunde man sortera också, men det verkar inte gå nu.

Permalänk
Medlem

Är bara till att googla, finns massvis med problem att lösa!

Finns mycket böcker att läsa också.

Permalänk
Medlem

@Tino: bra inlägg för så är det för mig med när jag kodar man lär sig för att det bara flyter på

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Avstängd

Följer väl riktningen resten har tagit i tråden, hitta ett problem som du har i vardagen och tycker verkar intressant. Skriv ner en enkel kravspec och sen börja koda!

Om det är något nytt språk du vill lära dig så kan jag rekommendera att ta korta onlinekurser på https://www.codecademy.com/ .

Något jag har lärt mig är att det inte alltid måste vara roligt när man kodar, när jag upptäcker att jag inte har kul i ett projekt eller tappar intresse så försöker jag ändå tvinga mig igenom den perioden. Oftast får jag ut ett resultat som jag kan vara stolt över och lära mig av till nästa projekt. Man kommer ingenvart om man bara slutar koda när det blir tråkigt/svårt.

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Skaffa bärbar dator. Ha inget annat än "arbete" där.
Placera dig långt bort från ditt rum, helst bör du sitta kvar i skolan ett tag om du har tid. Att byta miljö är oftast en bra grej, för datorn hemma ser man ofta som det stället man kopplar av och spelar på, vilket splittrar din koncentration.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti