Lionhead: "DirectX 12 ger upp till 40 procent bättre prestanda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas att Battlefield 2016 har DX12.

Skrivet av philipborg:

@Vangen
Dice kommer nästan säkerligen implementera stöd för Dx11, Dx12 och Vulkan.

Att Battlefield 5 kommer få stöd för Dx12 är redan bekräftat. Nordichardware skrev om det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Samma sak här, det är bara en closed beta...

precis...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja just det
Jag bör nog hålla min inre cyniker i schack ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Är listat på Wikipedia att även The Division ska få Dx12 vid släpp den 8e Mars. Stämmer det så blir det ju första AAA-titeln med Dx12

Vad är en AAA titel?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hölmiz:

Vad är en AAA titel?

Bra fråga, jag tror att det helt enkelt är ett av de absolut största släppen, alltså ett av de spel som det pratas allra mest om och som många anser att de måste ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad är en AAA titel?

https://en.wikipedia.org/wiki/AAA_(video_game_industry)

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att den beskrivningen är så bra.
Eller så är min uppfattning fel.

Men för mig handlar AAA-titlar enbart om produktionsbudget och så, ingenting om hur bra spelet faktiskt är.
Och är det inte så det brukar användas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker inte att den beskrivningen är så bra.
Eller så är min uppfattning fel.

Men för mig handlar AAA-titlar enbart om produktionsbudget och så, ingenting om hur bra spelet faktiskt är.
Och är det inte så det brukar användas?

Står ju i artikeln. Ett förväntat storspel med hög budget och stor marknadsföring innan release är en AAA-titel. Huruvida det är en AAA-titel efter släpp beror på om det får bra recensioner och säljer mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Aningen off-topic, men i videon hur fasen bryter/krossas inte flickans arm av en trollsving? Eller är trollets klubba en sådan där uppblåsbar tivolivinst z.z

Permalänk
Medlem

DX är så mjeee. Vulcan är där det händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Aningen off-topic, men i videon hur fasen bryter/krossas inte flickans arm av en trollsving? Eller är trollets klubba en sådan där uppblåsbar tivolivinst z.z

Med tanke på att det är magi och monster i trailern vet jag inte om lite udda fysik ligger speciellt högt på listan av orealistiska saker.

Permalänk
Medlem

Njaaaa... Vet inte om jag kan tro på det han säger. Visserligen jobbar inte myto Mjällö där längre men han kanske har smittat av sig?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Folk har redan nämnt det men "upp till 40%" säger inte ett jota! Upp till 40% är allt från 0 till 40% bättre. Eller nej upp till 40% garanterar inte ens att det är bättre än förut i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Artikeln: "...gäller sannolikt datorer med rejäl beräkningskraft."
Det är väl snarare tvärt om. En dator med klen CPU i förhållande till grafikkortet, kommer att ge störst vinst.

Skrivet av Curik:

Det beror ju givetvis på hur klen processorn är, men i stort sett så - ja. Att konstruera command-buffern och överföringen av denna kan ju ta väldigt mycket tid, scenen blir CPU-bunden. Detta hjälper ju dessa nya API:er till med genom att utföra det asynkront. Men det finns ju också scener där det inte hjälper mycket alls.

Visst har ni en poäng, men ni bör notera att CPU är en av flaskhalsarna i alla scenario. Handlar bara om det är minimalt eller mer.
Detta är ett CPU tungt spel, något som kommer bli mer och mer vanligt med DX12/Vulkan:
http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och...

I lägre upplösning ser man det tydligare, men notera att även på 1920x1080 så är där skillnad på minimum fps. Så även här, med de mest kraftfullaste CPUerna och GPUn på marknaden så är CPU en liten flaskhals.
Redan i år ska vi få mer kraftfulla GPUer än 980Ti, så klyftan märks mer. Broadwells fördel var just sin L4 cache som hjälpte enormt för tom Nvidias "super optimerade" DX11 drivare, även förbi en 10kkr CPU med 8 kärnor och 16 trådar. Så visst finns där prestanda att hämta om man kan optimera detta.

Så om de gör detta bra med DX12/Vulkan så kommer de kunna:
1. Lägga till mer effekter som är CPU krävande.
2. Använda fler trådar mer effektivt.
3. Kunna maxa de flesta grafikkort om de så önskar.

Så visst blir skillnaden mest med "klen" CPU och kraftig GPU, men det betyder inte att alla andra kommer gå lottlösa heller, utan alla system bör vinna på det.
Bara punkt 3 här är något som är mycket svårt idag. Titta själv ska du se att du många gånger ligger bra under 95%, beroende på spel naturligtvis. För att kunna göra det måste du ha bra CPU, och halvbra GPU och hög upplösning med låg FPS. Annars kommer CPUn fram som boven rätt snabbt och GPUn kan inte sträcka helt på benen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Står ju i artikeln. Ett förväntat storspel med hög budget och stor marknadsföring innan release är en AAA-titel. Huruvida det är en AAA-titel efter släpp beror på om det får bra recensioner och säljer mycket.

Och jag menar att AAA-statusen inte ändras i efterhand.
Ett floppande AAA-spel är fortfarande ett AAA-spel tänker jag.
Tycker det är jättekonstigt om benämningen skulle ändras på det sättet...

Permalänk
Medlem

AAA är när de stora släpper spel på bred plattform. EA ubisoft activision MS mm oftast genom egna kanaler. De andra släpper på Steam typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Är listat på Wikipedia att även The Division ska få Dx12 vid släpp den 8e Mars. Stämmer det så blir det ju första AAA-titeln med Dx12

Ser inte det nånstans på Wikipedia och har inte hört eller sett något om det under varken alpha eller beta. Vore ju underbart om så var fallet dock, som det är nu så krävs det en hel del för att driva runt det på Ultra i 5760x1080...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Ser inte det nånstans på Wikipedia och har inte hört eller sett något om det under varken alpha eller beta. Vore ju underbart om så var fallet dock, som det är nu så krävs det en hel del för att driva runt det på Ultra i 5760x1080...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

Var på den sidan jag såg att det tydligen ska ha stöd för det. Vet som sagt inte ifall uppgifterna stämmer men det hade definitivt varit trevligt.

EDIT: Ser nu att när jag besöker sidan så finns inte The Division listat längre.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W