Tesla anställer CPU-legendaren Jim Keller

Permalänk
Medlem

Hej alla! Volvo släpper självkörande bilar 2017 men systemet kommer bara att funka på specifika vägar. (Detta då volvo har extrema krav på säkerhet) googla på tesla så ser du många filmer där föraren inte vågar släppa kontrollen för då går det och h..........

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hej alla! Volvo släpper självkörande bilar 2017 men systemet kommer bara att funka på specifika vägar. (Detta då volvo har extrema krav på säkerhet) googla på tesla så ser du många filmer där föraren inte vågar släppa kontrollen för då går det och h..........

Volvo levererar ingenting i dagsläget som är i närheten av en autopilot. Finns många filmer som visar hur bra det fungerar också. Snacka kan alla göra, "BMW ska leverera flygande tefat år 2018". När Volvo släpper sin autopilot kan vi snacka, just nu är det bara värt luft.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Skrivet av bastardjim:

Volvo levererar ingenting i dagsläget som är i närheten av en autopilot. Finns många filmer som visar hur bra det fungerar också. Snacka kan alla göra, "BMW ska leverera flygande tefat år 2018". När Volvo släpper sin autopilot kan vi snacka, just nu är det bara värt luft.

Säger vem förutom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbaJackson:

Säger vem förutom du?

Visa mig en modell med ett tillbehör som jag kan köpa.

edit:

Volvo har något som de kallar "IntelliSafe" http://www.volvocars.com/intl/about/our-innovation-brands/int...

"In the future, autonomous technology will allow you to let your Volvo do the driving, giving you back control over your time. It will be a completely new, more convenient way to travel and we are already on the road to making it a reality."

Jag gillar Volvo, men det är helt ointressant att prata om vad man kan göra i framtiden.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Volvo levererar ingenting i dagsläget som är i närheten av en autopilot. Finns många filmer som visar hur bra det fungerar också. Snacka kan alla göra, "BMW ska leverera flygande tefat år 2018". När Volvo släpper sin autopilot kan vi snacka, just nu är det bara värt luft.

tror du på allvar att volvo skulle släppa ett så dåligt system som tesla har ???

https://www.youtube.com/watch?v=MrwxEX8qOxA

Det system som Tesla använder har redan volvo men då det är så dåligt så har volvo valt att endast använda systemet till att svänga tillbaka om du kör över sidolinjen utan att blinka. Händer det flera gånger så anser bilen att du sover så bilen saktar in vid kanten.

Systemet finns på alla Volvobilar som har adaptiv farthållare.

https://www.youtube.com/watch?v=RcOyZDdqZ4k

https://www.youtube.com/watch?v=_5lYNIo9sr4 14min in i filmen så visar man hur det funkar i verkligheten

för att få ett system där bilen kör själv säkert så krävs det hårdvara som knappt finns ännu http://www.sweclockers.com/nyhet/21513-nvidia-lanserar-drive-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så du citerade och jämförde allmänna skit budget El-bilar i en tråd gällande Tesla och deras el-bilar... anser det fortfarande vara en dum kommentar. Ska jag då säga att "alla bensin/dieselbilar dricker 1 liter per mil", vilket är precis lika idiotiskt då det självklart varierar på bilen och tekniken.

Tesla är den enda tillverkaren idag som faktiskt gör en el-bil värt att kalla ersättare till besinbilar. Se om några andra skit tillverkare, ja... tex BMW är skit på el-bilar, inte kan göra bilar med vettig räckvidd betyder inte att "el-bilar" inte kan köra längre. Detta görs för att BMW hellre vill att du ska köpa deras stora fina bränsleslukare. Så de gör en skit el-bil för de vill inte ha generationsskifte. Oljebolagen har ett satans grepp om bilindustrin, vilket måste ändras.

Innan Tesla kom och vände på marknaden så fanns det många med just din kommentar, pga det var vad man trodde gick att göra. Vi får se om hans vision om el-bilar i alla prisklasser blir standard nu när han pressar både utvecklingen och kostnaderna med hur många bilar han planerar sälja inom de närmaste 5 åren. Oavsett så när man börjar gå mot 30-40 mil i faktiskt räckvidd så räcker detta mer än väl för de flestas behov då du inte tankar på en station, utan hemma när du sover. Kan de lyckas nå 50mil+ i denna räckvidd så räcker det mer än nog för att ställa de flesta bensin/diesel bilar, för majoriteten av oss kör sällan mer än 40-50 mil per dag ändå, iaf privat.

ska du ladda hemma så räkna med att du max kan jobba varannan dag om du kör 35-40mil i jobbet Det stora batteriet kommer att ta lång tid att ladda. De flesta mindre elbilar har 20 kWh-batterier som tar cirka elva timmar att ladda, Teslan har ett 60 eller 85 kWh-batteri och via ett vanligt vägguttag borde det innebära en laddningstid på 30-50 timmar. Med en speciell laddstation installerad hemma kan tiden minskar. Tesla planerar att bygga ett nät av snabbladdare, varav det finns sex stycken i Norge, där man kan få en 80-procentig laddning på 20 minuter och 100 procent på 70 minuter.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-tesla-model-s-signatu...

Så det finns en anledning varför man inte stoppar i stora batterier i 90% av alla elbilar. man använder bilen varje dag. Att ladda bilen på en "el mack" känns så där när det tar 20-70min är det då som nu 0c ute så är det inte så kul.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

På tal om det där med att köra av vägen för att undvika olyckan eller bara bromsa..

Kommer bilen att kunna indentifiera situation och i fall av en lastbil som tar vind och välter över i fel fil svänga av vägen för att skicka bil och passagerare ut på en öppen åker med en visserligen skumpig men relativt säker färd eller kommer bilen bara bromsa för att den inte förstår bättre och därmed stanna på vägen och bli totalt mosad av lastbilen?

Det finns ju scenarion när det är bättre att köra av vägen än att stanna på den.. Om man möter något större som gör en hel idiotisk omkörning i en kurva? Ofta är diket inte ett så himla dåligt alternativ.. Ibland är det såklart sten och berg och hög kant, då är det inte trevligt.. Men ibland är det helt slätt och helt öppen slät mark..

Det är ju inte riktigt lika krånglig moral fråga som om bilen kan värdera saker.. utan handlar bara om hur bra bilen är på att avgöra vad som är säkrast.. Jag tror det blir ganska svårt för den.. Inte för att jag menar att en människa skulle reagera snabbare och klara sig bättre, men för en människa är det lätt att identifiera att köra av vägen ut på en plöjd åker är mysigare än att hamna under en lastbil som man möter i hög fart..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Branschen verkar sikta på neurala nätverk och deep learning för självkörande bilar och det är rätt tungt att köra. Nvidia satsar ju hårt på den marknaden och deras senaste plattform för bilar (Drive PX 2) kommer med tvo SoC med totalt 4 kärnor Denver och 8 kärnor Cortex A57 plus två Pascall GPUer integrerat i SoC och ytterligare två större GPUer på MXM-kort. Totalt det en beräkningskraft på 8 TFLOPS (FP32) vilket är mer än ett Titan X. Så nog finns det behov av hårdvara för att det ska fungera bra och det kan ju helt klart finnas ett intresse av att utveckla egen hårdvara istället för att lita på en tredje part.

Spela Crysis medan man kör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbaJackson:

Säger vem förutom du?

Säger verkligheten....
http://www.nydailynews.com/news/world/self-braking-volvo-fail...

Skrivet av sesese:

ska du ladda hemma så räkna med att du max kan jobba varannan dag om du kör 35-40mil i jobbet Det stora batteriet kommer att ta lång tid att ladda. De flesta mindre elbilar har 20 kWh-batterier som tar cirka elva timmar att ladda, Teslan har ett 60 eller 85 kWh-batteri och via ett vanligt vägguttag borde det innebära en laddningstid på 30-50 timmar. Med en speciell laddstation installerad hemma kan tiden minskar. Tesla planerar att bygga ett nät av snabbladdare, varav det finns sex stycken i Norge, där man kan få en 80-procentig laddning på 20 minuter och 100 procent på 70 minuter.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-tesla-model-s-signatu...

Så det finns en anledning varför man inte stoppar i stora batterier i 90% av alla elbilar. man använder bilen varje dag. Att ladda bilen på en "el mack" känns så där när det tar 20-70min är det då som nu 0c ute så är det inte så kul.

Ehh.. va?!

Så låt mig se om jag förstår dig rätt.
Det tar tid att ladda... Du kanske en dag behöver 30 mil körning, nästa bara 5.
Din ursäkt är då att vi behöver bara 10 mils batteri för naturligtvis kan vi inte ladda mer.
Är som att föreslå att våra mobiler bara behöver 8 timmars drifttid, för vem F kan tänkas använda dem mer än 8 timmar per dag... Och naturligtvis går det inte att ladda någon annanstans än hemma i stugan i djupaste småländska skogen.

Om något är det väl då bättre att ha 200 mils batteri, för om du ska köra långt, så vill du inte spendera tid på en el-mack väntandes på ditt 10 mils batteri ska ladda för att kunna köra 20mil, den dagen du behövde göra det. Utan det kan "ladda ikapp" under nästa natt istället. Sen om du inte hinner ladda det fullt varje natt när du pendlar till småland från skåne eller tvärt om, det förstår jag. Om du gör så stor pendling så behöver du bättre laddare hemma, vilket går att ordna. Om du dock inte pendlar så långt, men ändå en dag vill kunna köra långt, så kan du, om du har bättre batteri, och klarar dig ändå på vanlig 230V laddning.

Sen bör du inse att om du kan få laddstolpar på köpcentra, på jobbet, hemma mfl så blir detta snabbt ett icke problem. Fler och fler ställen får dessa, och det är här poängen är. Att du ska kunna ladda oavsett var du är, medan du gör något annat. Inte många köpcentra idag som har bensin/diesel mackar direkt.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker mig ha läst att det även talats om att fordon som drivs med el ska kunna laddas via körbanorna också. Tänk ungefär fälten i F-Zero:

Hur man ser på fordonet, hur den dels byggs, hur den drivs och hur laddningen av denna sker men också tänket runt fordonen som delvis finns idag men också kommer inom ett par år kommer nog ta lång tid för många att vänja sig vid. Personligen tycker jag, som inte ens är speciellt bilintresserad, att det är riktigt intressanta tider vi lever i just nu och då mycket tack vare Elon Musk.

Smarta fordon som antingen kan köras själv eller kan hjälpa föraren med att bättre kontrollera fordonet när något plötsligt händer, ett barn eller för den delen ett barn springer över vägen där fordonet bör ha mycket bättre möjligheter att få stopp på fordonet eller parera än en människa kan.
Speciellt tyngre fordon ser jag fördelar med, kan man få stopp på exempelvis en lastbil som får problem om fordonet själv inser situationen och får stopp. Bara under förra året skedde en hel del olyckor med just sådanna fordon. Även om personskador kanske undviks kan det transporteras gods som inte får läcka ut.

Samtidigt hoppas jag att det inte går för fort. Bromsklossen lär nog i fortsättningen vara människor som inte begriper, antingen för att de inte är kapabla att fatta eller för den delen vill fatta, vart utvecklingen går och vad tekniken är kapabel till.
Viktigaste nu är att det faktiskt dyker upp moderna eldrivna bilar som prissatts så att vanligt folk kan köpa dessa. Två nya modeller från Tesla ska ha presenterats nyligen som påstås vara billigare. Om de nu verkligen är i rätt nivå är nog frågan men jag tror nog att många kommer att byta. Speciellt för att slippa allt som innebär med fordon som drivs med bensin och liknande men också när möjligheterna att ladda fordonet blir bättre. Jag tror själv på någon form av trådlös laddning mot parkeringsplatser eller körfält, det bör vara smidigt för att fungera i vardagen.

Riktigt bra merit för Jim Keller att få jobba även på Tesla. Hoppas hans projekt inom det företaget lyckas och driver utvecklingen vidare med.

Permalänk
Skrivet av sesese:

ska du ladda hemma så räkna med att du max kan jobba varannan dag om du kör 35-40mil i jobbet Det stora batteriet kommer att ta lång tid att ladda. De flesta mindre elbilar har 20 kWh-batterier som tar cirka elva timmar att ladda, Teslan har ett 60 eller 85 kWh-batteri och via ett vanligt vägguttag borde det innebära en laddningstid på 30-50 timmar. Med en speciell laddstation installerad hemma kan tiden minskar. Tesla planerar att bygga ett nät av snabbladdare, varav det finns sex stycken i Norge, där man kan få en 80-procentig laddning på 20 minuter och 100 procent på 70 minuter.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-tesla-model-s-signatu...

Så det finns en anledning varför man inte stoppar i stora batterier i 90% av alla elbilar. man använder bilen varje dag. Att ladda bilen på en "el mack" känns så där när det tar 20-70min är det då som nu 0c ute så är det inte så kul.

Här var det inte många rätt...😀

60kwh batteriet finns inte kvar hos tesla. 70, 85 eller 90 kWh är det som finns.

De flesta som har en tesla installerar 3fas 16 amp. uttag hemma. Då laddar man 11kw och har inga problem att ladda fullt på 5-6 timmar under natten. Att installera detta är ingen stor kostnad.

Supercharger nätveket täcker redan idag Sverige och större delen av Europa. Där laddar man gratis 120kw och kan då ladda i 20 min för att komma till nästa super laddare som finns max 20 mil bort. Superladdarna ligger oftast vid rastplatser så man kan ta en kaffe eller så.

Alltså: man kan jobba varje dag även med en elbil. Kanske inget positivt iofs haha.

Sen har du fel att Volvo har motsvarande autopilot. Dom har ingen alls. Och tesla är helt unika med att ha ett självlärande system med tio tusentals bilar ute varje dag som skickar data. Visst finns det brister i teslas system men det är ingen annan som kommer i närheten just nu. Jag använder den varje dag till jobbet. Funkar hur bra som helst😀😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ökenräfven:

Här var det inte många rätt...😀

60kwh batteriet finns inte kvar hos tesla. 70, 85 eller 90 kWh är det som finns.

De flesta som har en tesla installerar 3fas 16 amp. uttag hemma. Då laddar man 11kw och har inga problem att ladda fullt på 5-6 timmar under natten. Att installera detta är ingen stor kostnad.

Supercharger nätveket täcker redan idag Sverige och större delen av Europa. Där laddar man gratis 120kw och kan då ladda i 20 min för att komma till nästa super laddare som finns max 20 mil bort. Superladdarna ligger oftast vid rastplatser så man kan ta en kaffe eller så.

Alltså: man kan jobba varje dag även med en elbil. Kanske inget positivt iofs haha.

Sen har du fel att Volvo har motsvarande autopilot. Dom har ingen alls. Och tesla är helt unika med att ha ett självlärande system med tio tusentals bilar ute varje dag som skickar data. Visst finns det brister i teslas system men det är ingen annan som kommer i närheten just nu. Jag använder den varje dag till jobbet. Funkar hur bra som helst😀😀

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ser filmerna över så ser du hur Volvos system fungerar. Volvo mäter samma sak som tesla + att man har en radar fram. Även om systemet är säkrare än teslas system så väljer Volvo att koppla ner systemet i högre farter. på grund av att volvo anser systemet för dåligt.

Sedan att ladda bilen hemma med 16A kräver att du drar nya elkablar från proppskåpet då dagens standard inte klarar konstant 16A under längre tid. Stor risk för brand.

Mitt hus med elvärme är säkrat med 16A blir lite jobbigt om man måste "stäng ner" huset när bilen ska laddas ok jag vet att man kan säkra upp huset för en högre månadskostnad.

Hur många gånger har du kört slut på elen och fått ringa bärgare för körsträcka inte stämmer.
Hur går det med handtagen har de funkat nu i vinter?
hoppas du har sluppit drivlineproblemet, att det regnar in i bilen

Då du litar på farthållaren så kan det inte vara några problem info systemet heller på din bil.

En av mina kunder hade alla dessa fel på sin bil så han gav upp.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Om du ser filmerna över så ser du hur Volvos system fungerar. Volvo mäter samma sak som tesla + att man har en radar fram. Även om systemet är säkrare än teslas system så väljer Volvo att koppla ner systemet i högre farter. på grund av att volvo anser systemet för dåligt.

Sedan att ladda bilen hemma med 16A kräver att du drar nya elkablar från proppskåpet då dagens standard inte klarar konstant 16A under längre tid. Stor risk för brand.

Mitt hus med elvärme är säkrat med 16A blir lite jobbigt om man måste "stäng ner" huset när bilen ska laddas ok jag vet att man kan säkra upp huset för en högre månadskostnad.

Hur många gånger har du kört slut på elen och fått ringa bärgare för körsträcka inte stämmer.
Hur går det med handtagen har de funkat nu i vinter?
hoppas du har sluppit drivlineproblemet, att det regnar in i bilen

Då du litar på farthållaren så kan det inte vara några problem info systemet heller på din bil.

En av mina kunder hade alla dessa fel på sin bil så han gav upp.

Tesla använder en framåtvänd kamera, framåtriktad radar, 360 graders ultraljudssensorer samt GPS för sin autopilot. Det unika med tesla är deras självlärande system och att de släpper en beta något som Volvo aldrig skulle göra.

Jag har inte haft alls några problem med min bil men den är tillverkad 2015 i november. Många av de saker du nämner är från tidiga produktionssserier och har justerats nu. Fyrhjulsdriften är brutal i snö och halka. Har kört när det var minus 30 grader utan konstigheter. Smidigt att man via appen kan sätta på värmen. Jag har aldrig haft en bättre vinterbil!

Att man skulle få bärga bilen pga att man inte vet hur mycket energi man har kvar låter ju helt vansinnigt haha. Nej man har väldigt bra koll på energinivån. Upplever ingen räckviddsångest.

Well. Tiden får utvisa om model s blir en ny "iPhone" eller om försprånget är tillfälligt. Men just nu är försprånget stort. Tyvärr. Vore kul med fler fräna elbilar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ökenräfven:

Tesla använder en framåtvänd kamera, framåtriktad radar, 360 graders ultraljudssensorer samt GPS för sin autopilot. Det unika med tesla är deras självlärande system och att de släpper en beta något som Volvo aldrig skulle göra.

Jag har inte haft alls några problem med min bil men den är tillverkad 2015 i november. Många av de saker du nämner är från tidiga produktionssserier och har justerats nu. Fyrhjulsdriften är brutal i snö och halka. Har kört när det var minus 30 grader utan konstigheter. Smidigt att man via appen kan sätta på värmen. Jag har aldrig haft en bättre vinterbil!

Att man skulle få bärga bilen pga att man inte vet hur mycket energi man har kvar låter ju helt vansinnigt haha. Nej man har väldigt bra koll på energinivån. Upplever ingen räckviddsångest.

Well. Tiden får utvisa om model s blir en ny "iPhone" eller om försprånget är tillfälligt. Men just nu är försprånget stort. Tyvärr. Vore kul med fler fräna elbilar!

Skickades från m.sweclockers.com

Ok din är så ny. Hoppas du slipper de problem som jag nämnde förut och lycka till med bilen.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag tycker mig ha läst att det även talats om att fordon som drivs med el ska kunna laddas via körbanorna också. Tänk ungefär fälten i F-Zero:

http://www.entertainmentfuse.com/images/f-zero2.jpg

Hur man ser på fordonet, hur den dels byggs, hur den drivs och hur laddningen av denna sker men också tänket runt fordonen som delvis finns idag men också kommer inom ett par år kommer nog ta lång tid för många att vänja sig vid. Personligen tycker jag, som inte ens är speciellt bilintresserad, att det är riktigt intressanta tider vi lever i just nu och då mycket tack vare Elon Musk.

Du menar likt detta:
http://www.wired.com/2013/08/induction-charged-buses/

Tekniken finns, och är i test-bruk. Och kan man få en buss att köra på el och ladda trådlöst, en mobiltelefon att ladda trådlöst, så kan man få en vanlig personbil att göra det också

Svåra blir en standard och utvecklingen, men tänk dig att du laddar vid trafikljus tex.

Skrivet av anon5930:

Samtidigt hoppas jag att det inte går för fort. Bromsklossen lär nog i fortsättningen vara människor som inte begriper, antingen för att de inte är kapabla att fatta eller för den delen vill fatta, vart utvecklingen går och vad tekniken är kapabel till.

Så är det med all teknik, Det är något som måste ta sin tid och man måste ta det steg för steg.

Skrivet av anon5930:

Viktigaste nu är att det faktiskt dyker upp moderna eldrivna bilar som prissatts så att vanligt folk kan köpa dessa. Två nya modeller från Tesla ska ha presenterats nyligen som påstås vara billigare. Om de nu verkligen är i rätt nivå är nog frågan men jag tror nog att många kommer att byta. Speciellt för att slippa allt som innebär med fordon som drivs med bensin och liknande men också när möjligheterna att ladda fordonet blir bättre. Jag tror själv på någon form av trådlös laddning mot parkeringsplatser eller körfält, det bör vara smidigt för att fungera i vardagen.

Riktigt bra merit för Jim Keller att få jobba även på Tesla. Hoppas hans projekt inom det företaget lyckas och driver utvecklingen vidare med.

Personligen väntar jag typ också på el-bil min plånbok kan hantera. Älskar hur man kan blåsa om varenda bensinbil vid ljusen pga elmotorerna, innan de ens fått i växel, eller gått mellan 1:an och 2:an, i hybridbilen. Elmotor är så satans mycket bättre på så många sätt.
Problemet är att jag fortfarande är beroende av bensinmotorn, men den används iaf effektivt.

Får se hur man löser batteriproblemet, för elmotorerna är mer än bra nog idag. Problemet är batteriet som inte räcker alltid, och det är ju här tesla har gjort störst framgång, samt designen av fordonet inte är en renoverad bensinbil, utan den är byggd för att vara el-bil från grunden.