"Nytt" Asus R9 290 - Datorn crashar oregelbundet

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

[quote postid="15874617" userid="217588" name="andreas.ringstad"]
Borde jag inte haft problem innan jag bytte grafikkort också, om det nu är så att det är Haswell-PSU-kombinationen som g

Det borde nog du haft men oavsett om det är felet så kommer du snart när som helst få problem med agget det är ett väldigt dåligt agg. Så nytt nätagg först och främst evga g2 eller corsair rmx brukar lika väldigt bra i pris ta det billigaste sedan om det inte funkar får du börjar felsöka igen å då kanske det är kortet som strular

Så du tycker, oavsett om det är PSUn som faktiskt är problemet i denna situation eller inte, att jag bör byta min närdel till en med bättre kvalite?

Permalänk
Medlem

Svara ja

Kommer nog byta ut mitt vx 450 agg när det passerat 10 år även om det är ett bra bygge

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hej igen!
Jag har nu bytt nätaggregatet till ett Corsair AX760 utan att problemen har lösts. Jag testade en sista gång att installera om drivrutinerna och några sekunder efter att drivrutinsinstallationen var klar så crashade datorn. Alltså kan jag med stor säkerhet säga att det är någonting med drivrutinerna i kombination med mitt exemplar av kortet som strular. Jag har bett om retursedel nu från NetOnNet och hoppas att jag ska kunna byta mitt kort

Permalänk
Medlem

@andreas.ringstad:
Väldigt tråkigt att problemen inte vart lösta, nu har du ett nätagg av rang som kommer hålla flera byggen framöver hursomhelst. Ditt förra nätagg var inte bra nog i slutändan.

När du får ditt nya kort testa med Catalyst 15.11.1 drivrutinerna om du får krascher med Crimson. Har själv en del random problem med just Crimson.

Permalänk

Jag har nu fått tillgodokvitto på mitt gamla 290 och har nu lite snabba frågor. Det står mellan två grafikkort som jag kommer inhandla och självklart är det ett AMD och ett NVIDIA. Jag vill inte ha input utifrån vilken som är din favorittillverkare utan jag vill ha opartisk input utifrån riktiga för och nackdelar. Här är korten som jag väljer mellan:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/sapphire-r...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/gigabyte-g...

Som jag förstår presterar korten likvärdigt i 1080p men att 390 har sina fördelar i de högre upplösningarna. Samtidigt vill jag veta hur mycket ni tror 8gb videominne har fördel jämfört med 4gb och om videominne kommer bli ännu viktigare i närmsta framtiden. Och sen undrar jag även om man har hört mycket om problem med drivrutinerna till 390 precis som jag hade problem med mitt 290, eller om detta inte är någonting jag behöver oroa mig över.

Skulle uppskatta snabb input då jag snart drar iväg till lagershopen

Permalänk

Det blev ett 970 från Gigabyte, trots en aning mot min egen vilja. Tycker det är tråkigt att AMD levererar bra hårdvara som sedan ska tappa pga taskiga drivrutiner, men det var i det spåret som mitt beslut togs. Jag tycker det är tråkigt att AMD tappar på marknaden och hade helst köpt ett kort från dem just på grund av att konkurrensen fortfarande ska finnas där, nu och framöver.Man vill ju trots allt ändå ha råd att uppgradera sig