Googles AI knäcker mänskligheten i klassiska brädspelet Go

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Deep Blue och Deepmind. När får vi se Deep Thought?

Efter Deep Throat...

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nästa steg CSGO?

CS's bottar gör redan en typ av machine learning. Visst, dåliga är de dock.

Permalänk
Medlem

Det här är en helt otrolig nyhet men att Fan Hui är "en av världens bästa Go-spelare" som det står i artikeln, är en överdrift. Hittar inte rankningar nu men har för mig att han inte är med i topp 500 - trots att han är Europa-mästare. Go är väldigt nytt och litet i Europa, jämfört med Japan/Kina/Korea.

Svårt att hitta stats och ranker men hittade detta:
"Are there professional Go players?
Yes, there are about 1,000 in China, Japan, Korea and Taiwan with a few emerging in the last year or so in North America and Europe."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaidal:

Det här är en helt otrolig nyhet men att Fan Hui är "en av världens bästa Go-spelare" som det står i artikeln, är en överdrift. Hittar inte rankningar nu men har för mig att han inte är med i topp 500 - trots att han är Europa-mästare. Go är väldigt nytt och litet i Europa, jämfört med Japan/Kina/Korea.

Svårt att hitta stats och ranker men hittade detta:
"Are there professional Go players?
Yes, there are about 1,000 in China, Japan, Korea and Taiwan with a few emerging in the last year or so in North America and Europe."

Det ställde även jag mig lite undrande till...

Go är/var ett hyfsat stort spel i Asien speciellt bland äldre, och garanterat mycket mer komplicerat än schack.
Men av vad jag kan minnas från när jag spelade go i tonåren så är Europa hopplöst efter i Go
Vilket gör nyheten hyfsat ointressant trots allt.

Lite som "Yay nu kan datorerna spöa en 8 åring i fotboll" - Grattis men bryr man sig om det?

http://www.intergofed.org/

Enligt sidan så har Fan Hui en 2-dan ranking.
En av titlarna man spelar om är 10-dan
Där har vi nivån på nyheten....

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Hedersmedlem

@Jocke83

Jag tror du överdriver och sedan tror jag du misstar dig då 8 dan är max för det etablerade systemet som används interntionellt. Det finns flera europeiska spelare med toppranking 8 dan.

Från den europeiska rankingen:

Last Name First Name Country code  Rank
Shikshina Svetlana RU 3p
Lisy Pavol SK 1p
Surma Mateusz PL 1p
Jabarin Ali IL 1p
Li Ting AT 1p
Dai Junfu FR 8d
Taranu Catalin RO 8d
Shikshin Ilja RU 8d
Fan Hui FR 8d
Hwang In-seong FR 8d

Så även här finns några med den speciella rankingen professionell och om jag förstår det rätt innebär p.g.a. ökad konkurrens att alla dessa i nuläget är 8 dan spelare.

Självklart finns det klart fler spelare i Asien. Ryssland är visserligen ett euroasiatiskt land, vilket kanske förklarar att de har ganska många starka spelare (vad jag kan se finns nästan 100 spelare med 3 dan och över).

Edit: jag ser nu att även Tyskland har ungefär lika många, om än de saknar 8 dan eller professionella spelare.

Permalänk
Medlem

@Jocke83: Nej, Fan Hui är otroligt stark och det är en skitstor nyhet. Skalan är inte linjär, det är mycket mindre skillnad mellan 2p och 9p (proffs) än mellan 2d och 9d (amatörer). Dvs. skillnaden mellan olika proffs är relativt liten. Vi vet inte om AlphaGo kan slå världsmästaren nu, men vi vet att den åtminstone är riktigt nära om den kan besegra ett proffs 5-0. Den spelar på elitnivå. Blir popcorn time i mars när AlphaGo möter Lee Sedol!

Permalänk
Medlem

Snart är T 1000 här.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så jääkla häftigt! Nåra spel till så blir det duell i militärflygplan. Vinner datorn där så....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]