Ska göra backup i Windows 7 - behöver hjälp

Permalänk

Ska göra backup i Windows 7 - behöver hjälp

Jag gjorde en backup av min slav-partition med hjälp av windows egna program.
Tog hundra år men det var 1tb så det är väll logiskt. Sparade backuppen på en extern usb3 disk.

Efter ett tag när jag hade lagt till och tagit bort lite filer så ville jag prova att göra backup på
ändringarna. Jag valde backup now och det står ju i backup rutan att windows endast ska göra
backup på ändringarna, men när backuppen började så tog det väldigt lång tid och det var inte
många filer jag hade ändrat, ca 5-10 gb. Sen kom det upp ett meddelande att det inte fanns tillräckligt med utrymme på
disken som jag sparade till fast den är lika stor som volymen jag gör backup på.

Vad gör jag för fel?

Har googlat men det står att man ska göra som jag gjort.

Och jag vet att det finns andra program att göra backup med men det är windwos egna jag vill använda.

Hjälp snälla..

Permalänk
Medlem

Enklaste men dyraste alternativet är att skaffa en ny HDD/SSD som C: disk och spara gamla som Säkerhetskopia.
Priset hamnar väl mellan 500-1500 kronor beroende på val av disk.

Använde själv Samsungs överföringsprogram som följer med deras SSD:er men tyvärr fungerar bara programmet, för att klona till Samsung SSD:er.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

Jag gjorde en backup av min slav-partition med hjälp av windows egna program.
Tog hundra år men det var 1tb så det är väll logiskt. Sparade backuppen på en extern usb3 disk.

Efter ett tag när jag hade lagt till och tagit bort lite filer så ville jag prova att göra backup på
ändringarna. Jag valde backup now och det står ju i backup rutan att windows endast ska göra
backup på ändringarna, men när backuppen började så tog det väldigt lång tid och det var inte
många filer jag hade ändrat, ca 5-10 gb. Sen kom det upp ett meddelande att det inte fanns tillräckligt med utrymme på
disken som jag sparade till fast den är lika stor som volymen jag gör backup på.

Vad gör jag för fel?

Har googlat men det står att man ska göra som jag gjort.

Och jag vet att det finns andra program att göra backup med men det är windwos egna jag vill använda.

Hjälp snälla..

Nu använder jag inte Windows backup, men det låter som den endast klara att göra fulla backups och inga inkrementala.

Hur satte du upp backupen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Nu använder jag inte Windows backup, men det låter som den endast klara att göra fulla backups och inga inkrementala.

Hur satte du upp backupen?

? hela vitsen med backup är ju att man först gör en hel backup av allt sen gör man ändringarna efter det.
är ju helt meningslöst att ta bort 1tb och göra om den igen och igen..

jag satt upp den genom att välja en enhet och sen vart jag ville spara den, inga konstigheter.

och nu har jag ett rött kryss till höger i min toolbar hela tiden som jag inte vet hur jag ska få bort.
jag har gått in på backup and restore och jag fattar inte hur jag ska kunna ta bort den backup-grejen jag gjorde, jag vill ju inte använda den mer eftersom den inte funkade ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

? hela vitsen med backup är ju att man först gör en hel backup av allt sen gör man ändringarna efter det.
är ju helt meningslöst att ta bort 1tb och göra om den igen och igen..

jag satt upp den genom att välja en enhet och sen vart jag ville spara den, inga konstigheter.

och nu har jag ett rött kryss till höger i min toolbar hela tiden som jag inte vet hur jag ska få bort.
jag har gått in på backup and restore och jag fattar inte hur jag ska kunna ta bort den backup-grejen jag gjorde, jag vill ju inte använda den mer eftersom den inte funkade ändå

Gjorde du följande?
http://www.howtogeek.com/howto/1838/using-backup-and-restore-...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

yup utom 2 detaljer: jag valde hela partitionen istället för alla mapparna och filerna som finns på den och så valde jag inte"run backup on a schedule" jag vill köra backuppen när jag känner för det.

borde väll inte spela nån roll, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

yup utom 2 detaljer: jag valde hela partitionen istället för alla mapparna och filerna som finns på den och så valde jag inte"run backup on a schedule" jag vill köra backuppen när jag känner för det.

borde väll inte spela nån roll, eller?

Det borde inte spela roll. Hur stor är din externa disk?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Det borde inte spela roll. Hur stor är din externa disk?

1tb, samma som partitionen.

jag vill inte att filerna ska sparas som en stor img-fil eller liknande utan jag vill ha dom i original-format.

har testat detta http://www.backup-utility.com/help/c...able-disk.htm men det uppfyller inte mina önskemål.

finns det nåt annat program som ni kan tipsa mig om?
det måste va gratis.

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

1tb, samma som partitionen.

jag vill inte att filerna ska sparas som en stor img-fil eller liknande utan jag vill ha dom i original-format.

har testat detta http://www.backup-utility.com/help/c...able-disk.htm men det uppfyller inte mina önskemål.

finns det nåt annat program som ni kan tipsa mig om?
det måste va gratis.

tack på förhand

Du kan inte ha samma storlek på din externa som din backup. Du behöver minst det dubbla.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

1tb, samma som partitionen.

jag vill inte att filerna ska sparas som en stor img-fil eller liknande utan jag vill ha dom i original-format.

har testat detta http://www.backup-utility.com/help/c...able-disk.htm men det uppfyller inte mina önskemål.

finns det nåt annat program som ni kan tipsa mig om?
det måste va gratis.

tack på förhand

http://www.freefilesync.org/

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Du kan inte ha samma storlek på din externa som din backup. Du behöver minst det dubbla.

nä eftersom backup program skapar en grundbackup och sen blir det en massa
mindre filer på det man gör incremental eller differental backup på, så det är inget bra alternativ för mig.

exakt! hittade det progget igår och det verkar svinbra!
det gör precis det jag vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

nä eftersom backup program skapar en grundbackup och sen blir det en massa
mindre filer på det man gör incremental eller differental backup på, så det är inget bra alternativ för mig.

exakt! hittade det progget igår och det verkar svinbra!
det gör precis det jag vill!

Om du har en TB av data att ta backup så kommer den första backupen fylla din externa disk vilket gör det svårt att göra fler backuper. När nästa backup körs så ska den ta endast det som är skillnaden mot den som är full. Dock så tar den inte bort några filer från den fulla backupen. Alltså blir det 1TB + förändringar dag 2. Din backup växer varje dag.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Om du har en TB av data att ta backup så kommer den första backupen fylla din externa disk vilket gör det svårt att göra fler backuper. När nästa backup körs så ska den ta endast det som är skillnaden mot den som är full. Dock så tar den inte bort några filer från den fulla backupen. Alltså blir det 1TB + förändringar dag 2. Din backup växer varje dag.

precis så det är inget jag vill använda då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

precis så det är inget jag vill använda då

Ska du skriva över backupen varje gång?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Ska du skriva över backupen varje gång?

uppdatera skulle jag vilja säga. in med det nya och bort med det som tagits bort från originalet.
har jag tagit bort något så har jag, vill inte ha kvar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

uppdatera skulle jag vilja säga. in med det nya och bort med det som tagits bort från originalet.
har jag tagit bort något så har jag, vill inte ha kvar det

Så om du tar bort något av misstag så ska den också plockas bort från backupen?

Om du vill att programmet ska uppdaterar din befintliga backup utan att skapa en helt nya kopia,
då måste du fortfarande ha mer utrymme än 1TB för en tillfällig fil behöver skapas när kontrollen
av backupen görs. Jag ser inte nyttan att göra såhär!

Antingen gör du en full backup varje gång och du skriver över den befintliga.
Eller så gör du som man ska göra, en komplett backup med förändringar för varje dag.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Så om du tar bort något av misstag så ska den också plockas bort från backupen?

Om du vill att programmet ska uppdaterar din befintliga backup utan att skapa en helt nya kopia,
då måste du fortfarande ha mer utrymme än 1TB för en tillfällig fil behöver skapas när kontrollen
av backupen görs. Jag ser inte nyttan att göra såhär!

Antingen gör du en full backup varje gång och du skriver över den befintliga.
Eller så gör du som man ska göra, en komplett backup med förändringar för varje dag.

jag har aldrig tagit bort filer av misstag. jag kollar alltid papperskorgen först innan jag tömmer den så att inget kom med av misstag.

jag ser ingen mening med att göra backup på det sättet du beskriver, det funkar inte för mig.
freefilesync gör det jag vill förutom att den kopierar en flyttad fil istället för att bara flytta den på det sättet den har flyttats i originalet.
men det är nått jag får leva med om det inte finns något annat likande program som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag har aldrig tagit bort filer av misstag. jag kollar alltid papperskorgen först innan jag tömmer den så att inget kom med av misstag.

jag ser ingen mening med att göra backup på det sättet du beskriver, det funkar inte för mig.
freefilesync gör det jag vill förutom att den kopierar en flyttad fil istället för att bara flytta den på det sättet den har flyttats i originalet.
men det är nått jag får leva med om det inte finns något annat likande program som är bättre.

Tänk på att du behöver verifiera att alla dina filer är bra innan du gör en ny backup. Om korruption av filer sker
så kommer din backup att vara värdelös om du kör den innan du har fixat korruptionen.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Tänk på att du behöver verifiera att alla dina filer är bra innan du gör en ny backup. Om korruption av filer sker
så kommer din backup att vara värdelös om du kör den innan du har fixat korruptionen.

och hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

och hur gör jag det?

Det behöver ditt backup program kunna göra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

jag vill skapa en "system image" och spara den på min nas men när jag ska välja
"network location" så dyker inte nasen upp i listan. det bara står och tuggar och sen kommer bara mina delade mappar från min dator upp men inte min nas.

enheten finns som en nätverksmapp under min dator och det går att komma åt allt på den så det borde fungera tycker man.

är det något som jag behöver aktivera någonstans för att det ska funka?

går säkert att göra detta med aomei's program men jag vill ändå prova detta med windows egna inbygda prog eftersom jag både har skapat "system images" med det förut och även installerat dom med ett lyckat resultat.

nån som är duktig på detta och vet hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag vill skapa en "system image" och spara den på min nas men när jag ska välja
"network location" så dyker inte nasen upp i listan. det bara står och tuggar och sen kommer bara mina delade mappar från min dator upp men inte min nas.

enheten finns som en nätverksmapp under min dator och det går att komma åt allt på den så det borde fungera tycker man.

är det något som jag behöver aktivera någonstans för att det ska funka?

går säkert att göra detta med aomei's program men jag vill ändå prova detta med windows egna inbygda prog eftersom jag både har skapat "system images" med det förut och även installerat dom med ett lyckat resultat.

nån som är duktig på detta och vet hur jag ska göra?

Vilken NAS har du?

Här har du för synology NAS.

https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Bac...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

min heter asus nas-m25.
har provat det som står i guiden men den vill inte hitta min nas under nätverk.
jag har provat att kopiera och klistra in adressen till nasen också utan resultat.

edit: löst
man måste skriva in adressen manuellt, det går inte att söka efter enheten och jag hade skrivit in adressen fel.
men nu skapas imagen till min NAS!