Permalänk
Medlem

Skärmsetup för programmering

Vad tycker ni är den ultimata skärmsetupen för programmering? Just nu kör jag 4 skärmar på rad men känner att jag får vrida huvudet för mycket så det slutar med att jag allt som oftast bara kör med 3 skärmar igång varav jag oftast kör koncentrerat på 2 och har kroppen riktad mot skarven. Jag använder mig av 24" skärmar.

Jag funderar på att skaffa ett sådant ställ som har 2 över och 2 under. Någon som provat detta? Vad kör ni själva med?

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Vad tycker ni är den ultimata skärmsetupen för programmering? Just nu kör jag 4 skärmar på rad men känner att jag får vrida huvudet för mycket så det slutar med att jag allt som oftast bara kör med 3 skärmar igång varav jag oftast kör koncentrerat på 2 och har kroppen riktad mot skarven. Jag använder mig av 24" skärmar.

Jag funderar på att skaffa ett sådant ställ som har 2 över och 2 under. Någon som provat detta? Vad kör ni själva med?

Har 2 skärmar normalt, men när jag programmerar använder jag bara 1. Känns mycket bättre att ha allt på 1 ställe och koncentrera sig på en sak i taget...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Beror på vad du gör som programmerare!?

Själv sitter jag med både webb och winform vilket då gör att den ultimata setupen skulle vara 3st 24" där jag har delat upp det enligt följande: kod, UI, SQL-server

Men i verkligheten sitter jag på 2st 23" på jobbet vilket är litet. Klarat mig på 2st 27 tummare. Hemma sitter jag på en 34" vilket är perfekt....

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag tre st 24", 1920x1200 px. Den i mitten är i landskapsläge, medans skärmarna på sidorna är på högkant. Jag tycker det är optimalt för mig, men det är också för att jag ska få plats med högtalarna på mitt (i mitt tycke) lilla skrivbord

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tre skärmar, Visual Studio på huvudskärmen, Firefox på andra skärmen, Firebug på tredje.

Permalänk
Avstängd

3st 24" skärmar. Dokumentation/hjälpmedel på vänster skärm, Sublime Text/Android Studios i mitten, Chrome/Firefox på höger skärm

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

När jag programmerar inom webben så brukar köra 1 portrait som har min kod, 2 landscape där ena är för webbläsaren och andra för heidiSQL. Allt fullscreen där jag sedan har yttligare 4 virtual desktops för varje skärm för att kunna hantera fler webbfönster, filhanterare samt lite media som man kan ha i bakgrunden.

Kan enkelt skicka X fönster till X skärm eller virtual desktop och välja också vart den skall hamna med hjälp av piltangenterna. (om det skall vara hörn eller ta halva skärmen mm).

Detta är sedan sparat i en activity som heter Work-HTML helt enkelt som automatiskt startar programmen jag vill ha för just detta samt placerar dom på rätt skärm och virtual desktop så man slipper sköta det manuellt varje gång.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag kör på 3 st 27 tummar, där jag kör webbläsare samt phpmyadmin sedan skärmen rakt framför mig så kör jag med ConTEXT http://www.contexteditor.org/index.php sedan så klart den 3 skärmen till höger så kör jag serverns i lokala tester se så allt funkar.

Men skriver jag däremot C#/Java så behöver jag mest bara 2 skärmar, men visst skulle man gå på extremt feta 32" skärmar så skulle nog en duga. Gillar dock inte dela på en och samma skärm när de är bara en 27" tycker blir lite väl smalt ändå.

Permalänk
Medlem

Två 24" skärmar har jag och tycker det duger fint. Visual Studio på ena, Unity & Chrome på andra. Provade tre ett tag men kände inte att jag utnyttjade den på ett bra sätt, det är sällan t ex att jag behöver ha både Unity & Chrome uppe på samma gång. Men kan ha att göra med vana också. Körde två vertikalt ett bra tag innan jag började med spelutveckling vilket är sjukt skönt när verktygen passar till det men har inte riktigt gillat Unity i vertikal setup så det har uteblivit nu.