Google vill ha större kontroll över produkter i Nexus-familjen

Permalänk
Melding Plague

Google vill ha större kontroll över produkter i Nexus-familjen

Sökjätten Google vill ta upp kampen om premiumsegmentet med Apple och överväger nu att ta större kontroll över designprocessen samt tillverkningen av Nexus-produkterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk om dom kunde komma med krav på mjukvaran istället.

Som att alla som använder Android måste ha samma appar. (I den mån det är möjligt naturligtvis dvs vara utan bloatware)
Sen kan Samsung, Sony o alla andra erbjuda egna appar på deras hemsidor eller play.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se hur snabbt uppdateringar skulle komma om det fanns en native theme engine i Android som Samsung etc kunde använda istället som bara körs ovanpå stock Android. (Kan stänga av temat om man så vill också.)

Man skulle kunna pusha ut uppdateringar till alla telefoner som har stöd på en gång och om temat behöver uppdateras så kan det göras via Play Store eller OTA. Alla telefoner skulle i grunden vara "Play Editions".

Så jävla dåligt att MM inte ens ligger på 2% än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk om dom kunde komma med krav på mjukvaran istället.

Som att alla som använder Android måste ha samma appar. (I den mån det är möjligt naturligtvis dvs vara utan bloatware)
Sen kan Samsung, Sony o alla andra erbjuda egna appar på deras hemsidor eller play.

EXAKT! Jag har själv tjatat om det länge. Det är främst optimeringen av program och bloatware man ska fokusera på . Också uppdateringar. Det är det som suger på Android jämfört med iPhone. Dagens hårdvara är redan grym så man borde fokusera på mjukvara till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tänk om dom kunde komma med krav på mjukvaran istället.

Som att alla som använder Android måste ha samma appar. (I den mån det är möjligt naturligtvis dvs vara utan bloatware)
Sen kan Samsung, Sony o alla andra erbjuda egna appar på deras hemsidor eller play.

Varför ska alla behöva ha samma appar? Gillar man inte det som skickas med byter man ju. Sen behöver tillverkarna kunna sticka ut så att kunderna fortsätter med ex Sony för de är vana med hur det ser ut. Skulle LG se likadant ut i mjukvaran kan ju kunden lika gärna välja en sådan. Mina föräldrar har ex kört på samma märke de senaste 3 mobilerna tackvare detta. (de byter samtidigt) men självklart ska man kunna radera det som följer med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Synd att de bara satsar på det högre segmentet. Hade hellre sett billiga modeller som ändå satsar på kvalitet utan bloat i hårdvaran på samma sätt som Nexus stått för ett rent Android utan massa bloat i programvaran.

Gillar inte den här prishysterin med massa onödiga finesser.
En mobil ska inte behöva kosta mer än 1000 kr enligt mig.
Men nu för tiden så ska de kosta som en bättre laptop...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reza666:

EXAKT! Jag har själv tjatat om det länge. Det är främst optimeringen av program och bloatware man ska fokusera på . Också uppdateringar. Det är det som suger på Android jämfört med iPhone. Dagens hårdvara är redan grym så man borde fokusera på mjukvara till att börja med.

Du har helt rätt, bloatware och uppdateringar av OS:et är Androids största problem. Det är dock värt att nämna att hårdvaran i Iphone (SoC + lagring) ligger långt före de Android-baserade flaggskeppen. Google vet så klart om detta, och lär på sikt vilja kunna konkurrera även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

EXAKT! Jag har själv tjatat om det länge. Det är främst optimeringen av program och bloatware man ska fokusera på . Också uppdateringar. Det är det som suger på Android jämfört med iPhone. Dagens hårdvara är redan grym så man borde fokusera på mjukvara till att börja med.

Programmen i sig är inte hela världen, det är lite som ett OEM Windows. Du kan installera om och byta det. Det är ansvaret de tar när de gör denna modifikation som behövs ändras.
Uppdateringar är totalt... hemskt. Om en tillverkare väljer att inte köra vanilla Andoid, så får de också krävas att uppdatera enheten i 2-3 år med uppdateringar. Kör de vanilla så sköter google det själv.

Enda i hårdvara som faktiskt är lidande än är batteriet. Ser ingen poäng med verken 4k eller 8k skärm, "20 kärniga CPUer" eller "8+ GB RAM" mm, men ge mig 50-100% mer batteritid så står jag gärna i kö för att handla den.

Ang Google Nexus och topic så kan jag gärna tänka mig köpa den om den blir bra gjord. Apples tankesätt är inte fel, men jag gillar inte deras mjukvara och låsningar bara. Så om Google vill ta över hårdvaran så gör det, så länge mjukvaran förbli så öppen som den är. PS Google... batteri... mer batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför ska alla behöva ha samma appar? Gillar man inte det som skickas med byter man ju. Sen behöver tillverkarna kunna sticka ut så att kunderna fortsätter med ex Sony för de är vana med hur det ser ut. Skulle LG se likadant ut i mjukvaran kan ju kunden lika gärna välja en sådan. Mina föräldrar har ex kört på samma märke de senaste 3 mobilerna tackvare detta. (de byter samtidigt) men självklart ska man kunna radera det som följer med.

Alla går inte att ta bort utan root.
Dom lägger in mycket som är helt onödigt från början.
Bättre att få välja på vad tillverkaren har att erbjuda separat.

Du vet hur det är när du först får en telefon i handen. Du ska skriva in mail för google osv.
Där kommer en del alternativ för din telefon.
Där kan en få välja hur den ska se ut, vilka appar som ska installeras osv.

Vore väldigt tacksamt och smidigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Datavetare

@ronnylov: har du titta på Motorola Moto E och Moto G? Det är Android-mobiler som kör en version väldigt nära "stock" och som prismässigt ligger i spannet 1000-2000 kr. Dessa mobiler har faktiskt fått uppgraderingar riktigt snabbt efter att nya Android-versioner hittat ut.

Kanske i klenaste laget på CPU-sidan, men hoppas att även detta segment kommer få en uppryckning när Qualcomm börjar få ut produkter med nya "Kryo" CPUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Synd att de bara satsar på det högre segmentet. Hade hellre sett billiga modeller som ändå satsar på kvalitet utan bloat i hårdvaran på samma sätt som Nexus stått för ett rent Android utan massa bloat i programvaran.

Gillar inte den här prishysterin med massa onödiga finesser.
En mobil ska inte behöva kosta mer än 1000 kr enligt mig.
Men nu för tiden så ska de kosta som en bättre laptop...

Jag håller med i huvudsak att vissa telefoner kostar bra mycket mer än de kanske borde göra, men då det är en essentiell produkt i dagens hushåll får det kosta - så länge folk är villiga att betala här i väst. Fördelen med att den teknologiska utvecklingen går så fort, specifikt inom det mobila segmentet, är att man idag börjar få rätt mycket telefon för 1000 kr. Om några år har vi nog mobiler i den prisklassen som är kraftfullare än dagens flaggskepp, något vi kan se redan idag om vi blickar tillbaka några år på 'dåtidens' svindyra flaggskepp.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@ronnylov: har du titta på Motorola Moto E och Moto G? Det är Android-mobiler som kör en version väldigt nära "stock" och som prismässigt ligger i spannet 1000-2000 kr. Dessa mobiler har faktiskt fått uppgraderingar riktigt snabbt efter att nya Android-versioner hittat ut.

Kanske i klenaste laget på CPU-sidan, men hoppas att även detta segment kommer få en uppryckning när Qualcomm börjar få ut produkter med nya "Kryo" CPUn.

Jodå, kollade på dem men köpte sedan en begagnad Lenovo K3 Note (kinesmodell) som jag flashade om med rent Android på. Gav ca 800 kr för den. Men den är typ som jag vill ha det, bra kvalitet till vettigt pris. Tror att Lenovo även tillverkar Motorolas modeller.

Kommer ihåg när surfplattan Nexus 7 släpptes. Då var det prisvärdhet som stod i fokus. Var väl samma med de första nexus-telefonerna. Men nu verkar man ha bytt fokus mot toppmodeller istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Synd att de bara satsar på det högre segmentet. Hade hellre sett billiga modeller som ändå satsar på kvalitet utan bloat i hårdvaran på samma sätt som Nexus stått för ett rent Android utan massa bloat i programvaran.

Gillar inte den här prishysterin med massa onödiga finesser.
En mobil ska inte behöva kosta mer än 1000 kr enligt mig.
Men nu för tiden så ska de kosta som en bättre laptop...

Du har hört om Moto G och Oneplus X ? Moto G kostar runt 1500kr och har bra hårdvara och bra byggkvalitet och Oneplus X har grym hårdvara samt överlägsen byggkvalitet för det priset man betalar (2500kr)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt Nexus enheter har nästan blivit synonymt med måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du har hört om Moto G och Oneplus X ? Moto G kostar runt 1500kr och har bra hårdvara och bra byggkvalitet och Oneplus X har grym hårdvara samt överlägsen byggkvalitet för det priset man betalar (2500kr)

Jovisst, har redan kommenterat Moto G tidigare i tråden, tror den är ganska OK. Oneplus har jag dålig koll på men fått intrycket att de är "överhajpade" och trots allt över min prisnivå även om den är prisvärd jämfört med annat. Jag köpte som sagt var en begagnad Lenovo K3 Note för 800 kr och den duger bra för mig.

Men trots allt är ingen av dessa Nexus och det var just den gamla inriktningen hos Nexus som jag saknade. Jag fattar som att googles nya fokus är att visa det bästa man kan få med Android, kosta vad det kosta vill.

Permalänk

Varför vill de egentligen välja HTC? Deras telefoner är mindre bra design vis...

Visa signatur

Burken: Intel Core i7 4790K, EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+, Gigabyte Z97 HD3 (Rev 2.0), EVGA SuperNOVA 750G2, Samsung 830 Pro Series 128GB, Samsung 850 EVO 500GB, 2TB WD Black, Fractal Design Define R5 Titanium, Noctua NH-U9S.
Mina redskap: BenQ 24-tums XL2411T, Dell U2412M, Razer Mamba Tournament Edition, Razer BlackWidow Chroma,
Luren: iPhone 5S 32GB

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiative av Google att ta mer kontroll över både mjukvara och hårdvara. För mig så hade de gärna fått ta full kontroll (det är det jag gillar med iPhone/iOS och Lumia/Windows).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Programmen i sig är inte hela världen, det är lite som ett OEM Windows. Du kan installera om och byta det. Det är ansvaret de tar när de gör denna modifikation som behövs ändras.
Uppdateringar är totalt... hemskt. Om en tillverkare väljer att inte köra vanilla Andoid, så får de också krävas att uppdatera enheten i 2-3 år med uppdateringar. Kör de vanilla så sköter google det själv.

Nu kör jag inte längre Android (men kanske blir en sådan här Google-telefon isf), men vad jag alltid tyckt illa om de Androidbaserade telefoner som jag köpt ifrån Samsung och Sony är att man just inte kunnat 100% installera av alla förinstallerade appar och tillägg (extraskal, extragrafik, etc).

Sedan så tycker jag faktiskt att det sämsta med Windows (på desktop) är just all OEM-skit. Här är det underbart när man startar en Mac ifrån Apple (eller en Surface ifrån Microsoft).

Jag hade gärna sett att det skräpet försvann så man slapp att installera om ren Windows ifrån grunden. Ser gärna att "signature PC" blir standard, och att tillverkare inte får släppa versioner med en massa extra "bloat", skräp-appar, reklam, och säkerhetshål.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag hade gärna sett att det skräpet försvann så man slapp att installera om ren Windows ifrån grunden. Ser gärna att "signature PC" blir standard, och att tillverkare inte får släppa versioner med en massa extra "bloat", skräp-appar, reklam, och säkerhetshål.

Det skulle göra datorerna någon tusenlapp eller så dyrare. Gemene man köper gärna en dator med 1000 adware program om den är 500kr billigare. Vilket är anledningen till att det ser ut som det gör, kvalité och funktionalitet är klart underordnat pris när folk handlar hårdvara.

Samma sak gäller mobiler, tredjeparts crapware ger ju tillverkarna pengar där också.

Däremot är ju den crapware som tillverkaren själv producerar och installerar bara där för branding, den skulle de kunna ta bort.

Permalänk
Medlem

Om det ändå var så mycket som en tusenlapp, eller mer, som priset på datorn sänks med för slutkund, så hade det ändå varit bättre att avstå, men realistisk en siffra som jag hörde ifrån en stor tillverkare indikerade att det snarare rörde sig mer i häraden om 100 - 200 SEK per dator totalt (för hela bunten av adware och spyware som förinstalleras på varje maskin).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu kör jag inte längre Android (men kanske blir en sådan här Google-telefon isf), men vad jag alltid tyckt illa om de Androidbaserade telefoner som jag köpt ifrån Samsung och Sony är att man just inte kunnat 100% installera av alla förinstallerade appar och tillägg (extraskal, extragrafik, etc).

Sedan så tycker jag faktiskt att det sämsta med Windows (på desktop) är just all OEM-skit. Här är det underbart när man startar en Mac ifrån Apple (eller en Surface ifrån Microsoft).

Jag hade gärna sett att det skräpet försvann så man slapp att installera om ren Windows ifrån grunden. Ser gärna att "signature PC" blir standard, och att tillverkare inte får släppa versioner med en massa extra "bloat", skräp-appar, reklam, och säkerhetshål.

Windows OEM skräpet försvinner, när du går upp till bra produkter. Men om du förväntar dig få samma alternativ för en <5000kr laptop, som måste betala en annan leverantör för OS, vs en leverantör som säljer sin egen laptop, med sitt eget OS till 2x priset av vad det borde kosta ibland, så har du nog missat något. Det OEM gör är att sälja plats för dessa program för att betala för enheten. Om du själv betalar för enheten i fråga, på ett ordentligt sätt, så slipper man också OEM produkten. Jag själv fick detta på när jag köpte min specialgjorda spellaptop. Var ett rent Windows 7, precis som beställt, utan något annat än just drivare och mjukvara som behövs för datorns funktion.

I dagsläget är det svårare att göra på laptops, så där förstår jag och håller med dig att det segmentet behöver finnas, men man får nog räkna med att den datorn kommer kosta mer än motsvarande OEM dator + Windowslicens separat gör, då deras marginaler ligger helt på dessa OEM Mjukvaror. Problemet med detta är att folk då kommer ta den billigare enheten och installera om

Att inte kunna plocka bort tillverkarnas skit från Android är problemet, ja. Men det går med lite knep, både genom att ta bort dem med root, eller att byta Android version. Det svåra är så klart att göra detta på samma villkor och sätt som OEM Windows.
Dock är säkerhetsaspekten den största katastrofen, då dessa tillverkare av telefoner inte tar sitt ansvar. Om de nu vill köra egna versioner, så får de också se till att sköta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Windows OEM skräpet försvinner, när du går upp till bra produkter.

Absolut. Jag kör själv Mac och Microsofts egna Surface Pro, och där är det inget problem. Nästan samma sak med mina Lenovo ThinkPads, men där har du ändå lite onödigt brandat skräp/kontrollpaneler (men relativt sett OK, och vissa bidrar lite grand till vissa förbättringar).

Däremot så tycker jag det är tråkigt, när redan lite enklare maskiner med redan lägre prestanda, slöas ner till sorgliga nivåer med all skit som OEM lägger in på dem. Skandalöst dåligt som verkligen försämrar datorupplevelsen, funktioner på datorn. Stabiliteten och prestandan på ett redan långsamma system blir ju i vissa fall rent bedrövligt dåligt.

Det hade inte behövt vara så.

Tex om Microsoft ställt tuffare krav på alla som säljer datorer med Windows att de bara måste lägga in en ren installation (med godkända drivrutiner). Inget annat crap eller tillägg.

Skrivet av Paddanx:

Att inte kunna plocka bort tillverkarnas skit från Android är problemet, ja. Men det går med lite knep, både genom att ta bort dem med root, eller att byta Android version. Det svåra är så klart att göra detta på samma villkor och sätt som OEM Windows.
Dock är säkerhetsaspekten den största katastrofen, då dessa tillverkare av telefoner inte tar sitt ansvar. Om de nu vill köra egna versioner, så får de också se till att sköta dem.

Håller med. Det är för dåligt.

Själv orkar jag inte att roota eller mecka med sådana hack (varken tid eller lust). Därav att jag avstår (precis som jag personligen undviker PC med förinstallerad crapware).

Problemet är precis som med PC. Vi alla här vet om detta, och kan antingen undvika att köpa det, eller är tillräckligt kunniga (och har tid/intresse) att fixa det. Men för allmänheten, som inte har koll på detta, åker på att köpa sådan här skit. Lite tråkigt och onödigt, för det hade inte behövt vara så.

Tycker det är bra att Google försöker erbjuda att ett bättre alternativ på Androidsidan där de kan ge kunderna en bättre upplevelse av systemet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut. Jag kör själv Mac och Microsofts egna Surface Pro, och där är det inget problem. Nästan samma sak med mina Lenovo ThinkPads, men där har du ändå lite onödigt brandat skräp/kontrollpaneler (men relativt sett OK, och vissa bidrar lite grand till vissa förbättringar).

Däremot så tycker jag det är tråkigt, när redan lite enklare maskiner med redan lägre prestanda, slöas ner till sorgliga nivåer med all skit som OEM lägger in på dem. Skandalöst dåligt som verkligen försämrar datorupplevelsen, funktioner på datorn. Stabiliteten och prestandan på ett redan långsamma system blir ju i vissa fall rent bedrövligt dåligt.

Det hade inte behövt vara så.

Tex om Microsoft ställt tuffare krav på alla som säljer datorer med Windows att de bara måste lägga in en ren installation (med godkända drivrutiner). Inget annat crap eller tillägg.

Då hade budget datorn kostat 1000-2000kr mer också.

OEM gör så för att de måste. De måste betala Microsoft för OSet och sen betala för hårdvaran (och vinstmarginalen på billig hårdvara är otroligt låg), för att sen sälja till förlust. För att kunna göra detta så måste de sälja "annonsplats" i dem, för att subventionera priset så att de kan sälja dem till konkurrenskraftigt pris.

Med tanke på följande:
http://www.sweclockers.com/nyhet/21667-chromebook-far-datorti...
Så har de nu börjat ge upp, då inte ens med den subventionering så kan de gå med vinst.

Microsoft kan ställa krav. Och svaret kommer bli att man antingen slutar sälja med Windows, eller sluta sälja modellen. In träder alternativ...

Så därför är det som det är idag, att de långsamma blir ännu värre pga ännu mer skit, för att de redan är för lågt prissatta.

Skrivet av martinot:

Håller med. Det är för dåligt.

Själv orkar jag inte att roota eller mecka med sådana hack (varken tid eller lust). Därav att jag avstår (precis som jag personligen undviker PC med förinstallerad crapware).

Problemet är precis som med PC. Vi alla här vet om detta, och kan antingen undvika att köpa det, eller är tillräckligt kunniga (och har tid/intresse) att fixa det. Men för allmänheten, som inte har koll på detta, åker på att köpa sådan här skit. Lite tråkigt och onödigt, för det hade inte behövt vara så.

Tycker det är bra att Google försöker erbjuda att ett bättre alternativ på Androidsidan där de kan ge kunderna en bättre upplevelse av systemet.

Jag själv tycker också system för att roota mm är onödigt komplicerat`så jag förstår ditt dilemma, men alla OS har något problem. Android måste rootas, iOS måste jailbreakas, Windows måste städas...

Dock som du säger så finns det möjligheter att komma runt det , även för allmänheten. Det kostar dock, och folk är.... ja.. snåla
Du kan allt från betala datorbutiken att göra det, till att betala teknikergrannen att göra det, så behöver du inte kunskapen. Samma sak med telefonen som en mindre mobilbutik, (finns typ 4 av dem i Malmö iaf) så kan de roota den åt dig. Men kunskap i detta land måste få lov att kosta... annars vad är poängen?

Folk drar hellre om elen hemma, eller sitter på 50 år gamla tyg-el kablar utan jord för "det är för dyrt" med elektriker att säkra sitt hem. Men de har råd med sin 60" TV, sin 15kkr dator, och 300kkr BMW/Audi på gatan (naturligtvis utan garage för det är för dyrt).
Så jag säger, det finns alternativ för det mesta, även om du saknar kunskap, men du får då betala mer för dem.

Dock... håller jag med dig att det är bra att fler alternativ kommer, så Google får gärna göra detta alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då hade budget datorn kostat 1000-2000kr mer också.

Hur vet du det?

Skillnaden är som sagt runt 100-lappen för de som jag talat med.

Vad bygger du dina fakta och uppgifter på?

Skrivet av Paddanx:

Jag själv tycker också system för att roota mm är onödigt komplicerat`så jag förstår ditt dilemma, men alla OS har något problem. Android måste rootas, iOS måste jailbreakas, Windows måste städas...

Det är ändå tråkigt att det år så, och min poäng är att det hade inte behövt att vara som tex Microsoft och Google styrde upp sina partners bättre. Apple har inte detta problemet då de, på gott och ont, är de enda som gör hårdvara för deras system.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur vet du det?

Skillnaden är som sagt runt 100-lappen för de som jag talat med.

Vad bygger du dina fakta och uppgifter på?

Därför att jag har försökt köpa en OEM dator utan det skräpet, och priset skulle då stiga med ca 1000kr för nån modell och 1500kr för en annan. Naturligtvis är detta slutpriset och det OEM tjänar kan mycket väl vara som du säger "några 100-lappar". Eller alla ställen jag frågat efter detta försökt blåsa mig

2000kr är nog i överkant, men 1000kr får du nog räkna med, vilket kan stämma rätt bra när väl skatt, vinst % mm läggs på de 100-lapparna.

Skrivet av martinot:

Det är ändå tråkigt att det år så, och min poäng är att det hade inte behövt att vara som tex Microsoft och Google styrde upp sina partners bättre. Apple har inte detta problemet då de, på gott och ont, är de enda som gör hårdvara för deras system.

Allt handlar om pengar, vilket vi båda förstår.
Microsoft får sina när de säljer OSet tex till OEM, sen skiter de i vad som sker sen.
Google har några få krav, som tex att appstore ska vara där mm, just för att det är deras inkomst.
Apple har inte dessa problem då du redan pröjsar premium pris till dem.

Sen i MS och Google fall så ska 3:e part tillverkarna tjäna maximalt, vilket ger problem.

Dock tror jag det finns lite ljus i tunneln, då Windows 10 inte fick ha revcovery image med "bloatware", typ, och nu detta där Google börja inser vikten av att göra en genuin kvalitetsprodukt. Microsoft har ju redan gjort det med surface och de verkar vilja göra fler som tex Surface Book. Dock är fortfarande marknaden så nishad, speciellt pga priset.

Så vill du verkligen få fler tillverkare att göra så, måste du få alla som handlar att rata OEM bloatade produkterna, trots priserna är lägre, och välja bättre. Då kommer också andra tillverkare göra dem bättre.