Permalänk
Medlem

Behöver jag en UPS?

*1. Förväxla inte detta med en PSU/nätagg
*2. Osäker på om detta var rätt forum
(lång post, men massa viktig bakgrundsinfo)
Anyway...

Bor i ett gammalt hus, och med gamla hus kommer många saker som måste fixas, och fixarscenarion kan komma ofta.
Och jag märker att ofta när de fixas i de här huset så sker de strömavbrott, flertal gånger under hela fixarprodecuren oftast (behöver inte gå in på avbrotten i sej, dom skulle behöva ett dussintal separata forumtrådar).

Nu har jag införskaffat mej en finfin och dyr stationär hemmabyggd dator, och har även fina studiohögtalare, och jag är oroad över hur strömavbrott kommer påverka systemet.
Jag har läst en del om strömavbrott och datorer, och märkt att de i regel verkar vara störst risk för nätaggregatet (strömspikar osv) samt hårddisken (om strömavbrott sker medans den arbetar).
Är detta en realistisk utgångspunkt? Dvs att om de händer nåt så är de mest hårddisken/nätagget som kan gå sönder och behöva bytas ut? Eller behöver jag oroa mej för ytterligare komponenter såsom GPU, CPU, SSD, moderkort, osv?
Sen har jag även läst att OS och drivrutiner kan drabbas... men under hela min tid som jag ägt en dator har de aldrig hänt att OS eller drivrutiner börjar glitcha mer än att jag måste starta om datorn efter att jag satt igång den igen efter strömavbrottet (likaså har jag aldrig varit med om att en komponent gått sönder pga strömavbrott överhuvudtaget).

Hursomhelst, jag funderade först på att skaffa en UPS för att vara på säkra sidan så jag hinner stänga av datorn vid strömavbrott, men jag börjar få lite second thoughts om de verkligen är nödvändigt.
För en UPS som jag behöver kostar ca 1300 kr och uppåt, medans ett nytt nätagg och hårddisk landar på ca 2000 kr (om försäkringen inte skulle hålla dvs).
Kan låta konstigt att jag skulle vara villig och offra en hårddisk, men på hårddisken lagrar jag bara filer som är backupade på en extern hårddisk (OS + installerade program ligger på en SSD istället) - så jag förlorar ingen data om den skulle krascha.
Så prismässigt börjar jag känna att de inte är lönt o skaffa en UPS för o förebygga nåt som kanske ändå aldrig skulle hända. Jag kanske mycket väl slänger bort 1300+ kr i onödan.

Sen också att jag inte vet hur mycket en UPS-fläkt låter, vilket kan bli ett problem då jag har en hemmastudio (har t ex ett extra tyst datorchassi av en anledning).
För att inte tala om att de verkar ta lång tid innan ett UPS-batteri hinner laddas, så om de kommer 2 strömavbrott på samma dag skulle datorn kanske ändå stängas av vid de 2a avbrottet pga batteriet inte skulle räcka just då?

Så vad har ni för tankar? Behöver jag oroa mej för ytterligare komponenter? Är de lönt o skaffa en UPS i mitt fall?

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

UPS tar även bort strömpeakar som förekommer i gamla hus.

Så att skaffa sig en bra UPS är bara en billig försäkring.

Min UPS tar det 5 min att laddas ur om strömavbrott inträffar,Har satt så att så fort UPS förlorar ström stänger den av datorn auto..Så det tar inte alls mycket av batteriet.

felstavat
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Eftersom en UPS skyddar mot så mycket mer än strömavbrott och dessutom håller elen "tvättad" från strömspikar och annat brus så är även information på hårddiskar renare, speciellt mekaniska då du får en bättre fyrkantsvåg som säkerställer den binära 0 eller 1.

Ett scenario där en UPS kan skydda speciellt är exempelvis då du gör en backup av din hårddisk och strömmen går. då du kan antingen avbryta på ett snyggt sätt eller hinna avsluta backupen och stänga av datorn. Ett motsvarande fall där en UPS inte används så kan du förlora både originalet och backupen på ett sådant sätt att inte ens ett företag som återställer havererade diskar kan återställa informationen.

En UPS kan ofta även skydda din nätverksport och därmed så skyddas ditt moderkort från spikar den vägen som annars kan orsaka fel både i direkt havererad hårdvara eller småfel som yttrar sig skumma irritationsmoment som kan ge skumma fel på vad som helst vilket gör att det är svårt att hitta felet eller lätt tro att något annat är den trasiga komponenten eller liknande.

Som ytterligare en grej så kan du även använda en bra UPS till annat än datorn. Får jag ett större avbrott så kan jag med min UPS ha datorn igång i tre timmar, belysning i lägenheten några timmar om dagen i två veckor eller driva kylskåpet ytterligare ca fem dygn.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Eftersom en UPS skyddar mot så mycket mer än strömavbrott och dessutom håller elen "tvättad" från strömspikar och annat brus så är även information på hårddiskar renare, speciellt mekaniska då du får en bättre fyrkantsvåg som säkerställer den binära 0 eller 1.

Eh...det där minst sagt fascinerande påståendet får du nog lov att presentera lite källor till.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

Om du funderar på en UPS är nog svaret "ja". Det är ingenting man funderar på om det inte finns en anledning. Även om förstörda komponenter kanske inte är dyrare eller rentav billigare än en UPS så är det ett dåligt argument mot en UPS.

För det första, en välfungerande UPS kan rädda åtskilliga generationer av hårddiskar och nätagg. För det andra, hur värderar du dina data? Det jobbiga med en trasig disk är ju inte disken i sig, utan förlusten av innehåll. Detta gäller även om man kör regelbundna backuper. Något kan ju nämligen hända under backup, och då kan både original och backup skadas.

En UPS måste inte kosta så mycket som du anger. UPSer om 1000 VA börjar strax under tusenlappen.

Är det främst överspänningar och transienter du oroar dig för kan du dock komma billigare undan med en överslagsskyddad grendosa för en eller två hundralappar. Den skyddar mot spikar, men inte mot bortfall av spänning.

Typiskt brukar en UPS innehålla transientskydd också, så man får s.a.s. den funktionen på köpet. UPSen och skyddens funktion är att offra sig självt i stället för dyra data eller komponenter (dyra eller billiga), eftersom dylika bortfall ofta är besvärligare. Med fördel kopplar man ändå in ett transientskydd innan UPSen (mellan vägg och UPS), så skyddar man i sin tur UPSen från att offra överspänningskomponenter och säkringar (dvs "förbrukningsvara") och låter den stå för skyddet mot bortfall av spänning.

Själv har jag en FSP EP1000, en linjeinteraktiv UPS. Den kostade ganska precist 1000 kr och är god för 1000 VA/600W. En UPS behöver inte matcha ditt nätaggs maxeffekt, då det är ganska orealistiskt att belasta sitt nätagg med maxeffekt annat än mycket intermittent (som en UPS i allmänhet klarar utan problem), annars har man ett för klent nätagg (jag kör två datorer plus en hel del annan elektronisk utrustning på en och samma UPS).

De flesta UPSer som inte är rackmonterade och/eller av online-typ har ingen fläkt. En UPS som behöver fläkt är ofta byggd för andra scenarier, t.ex. rejäl nödströmförsörjning av godtyckliga laster som kan kräva sinusvåg. Och visst kan en UPS klara både två och tjugo bortfall på ett dygn. Det är den sammanlagda tiden som är väsentligt, men det är rentav bättre med två korta än ett långt bortfall. Poängen med en konventionell UPS är trots allt att man ska ha tid att spara dokument och stänga av datorn snyggt, inte att avbrottsfritt fortsätta arbeta med datorn. Visst, sådana UPSer finns också, men då talar vi andra behov.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hur är det nu igen med dessa "överslagsskydd" och UPS:er... de kräver ett jordat uttag för att fungera som tänkt va?

Har funderat lite på en UPS ett tag. Men då det inte finns något jordat uttag i den här bostaden så kanske det är helt meningslöst? Annat än som reservkraft.

Förresten så har det inte varit ett enda strömavbrott här under 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Eh...det där minst sagt fascinerande påståendet får du nog lov att presentera lite källor till.

De flesta UPS'er håller koll på nätspänningen, och tar över lasten när det kommer skitiga spikar och liknande. Sen blir det mer avancerat, ju dyrare UPS man köper. Nå, det är inte hela sanningen, men det spelar stor roll.

Ren standby UPS gör inte mer. Den sitter och väntar på att förhållandena ska bli sådana att den tar över, och kopplar bort, eller ersätter redan försvunen linje-spänning.

En lite lyxigare "standby-Ferro" UPS har en liten filtereffekt som plockar bort det värsta genom att jämna ut topparna. De är inte speciellt vanliga, speciellt inte för datorbruk, och har en flock egna nackdeler. Bland annat brukar de hålla låda som fan. (resonansfrekvenser som sjunger, högt och tydligt. Inte alls kul att befinna sig i närvaron av. Spoltjut från grafikkort är löjligt i jämförelse.)

Den vanligaste typen är "line interactive", där invertorn alltid är inkopplad, och laddar batteriet. De har förmågan att låta invertorn "skicka på" spänning under gång, så att underspänning, och felaktiga vågformer kan snyggas till. Går linje-spänningen för långt från spec, kopplas den bort och man går på batteri endast.

Mer seriösa, och något dyrare i drift, är "double conversion" där man har en fullkapacitets batteriladdare som tar linjespänning, och omvandlar till batterispänning. Den matas till batterierna, ser till så att de alltid är fullt laddade. Där tar en invertor över, som konstant tar batterispänning, och gör ny fin-spänning av den. När linje-spänningen går utanför (de oftast mycket vidare begränsningarna) för vad som anses godtagbart kopplas "laddaren" bort, och invertorn går på batterispänning i stället.
De här är oftast behäftade med högre ljudnivå, då båda segmenten måste ha aktiv kylning för att klara UPS'ens maxlast. Har man tur är den temperaturstyrd. Oftast är de här enheterna avsedda för en miljö där ljudnivån inte är intressant, och man kör fläktarna för fullt alltid.

En lite nyare variant, som är framtagen för att "rätta till" nackdelarna med "double conversion" system är "delta conversion". Det är egentligen en kombination av "double conversion" och "line interactive" vilket gör att när batterierna är laddade, och drift-spänningen är rimligt bra, så får man betydligt lägre förluster i form av värme och kan därför leverera bättre ekonomi, och lägre ljudnivå.

Personligen hade jag, för en mindre enhet till hemma bruk, satsat på en "line interactive" enhet. Att jag sen råkar ha en Eaton Powerware 9130-1500 RM, med 4'a batterikabinett, och det högst definitivt är en "double conversion" enhet, kan tillskrivas att jag inte behövde köpa den ny... Det ÄR bättre, men något dyrare i drift, och man behöver hantera ljudnivån på något sätt, men jag skulle inte säga att det är så mycket bättre att det är värt det (mycket) högre priset en sådan enhet betingar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

De flesta UPS'er håller koll på nätspänningen, och tar över lasten när det kommer skitiga spikar och liknande. Sen blir det mer avancerat, ju dyrare UPS man köper. Nå, det är inte hela sanningen, men det spelar stor roll.

Ren standby UPS gör inte mer. Den sitter och väntar på att förhållandena ska bli sådana att den tar över, och kopplar bort, eller ersätter redan försvunen linje-spänning.

En lite lyxigare "standby-Ferro" UPS har en liten filtereffekt som plockar bort det värsta genom att jämna ut topparna. De är inte speciellt vanliga, speciellt inte för datorbruk, och har en flock egna nackdeler. Bland annat brukar de hålla låda som fan. (resonansfrekvenser som sjunger, högt och tydligt. Inte alls kul att befinna sig i närvaron av. Spoltjut från grafikkort är löjligt i jämförelse.)

Den vanligaste typen är "line interactive", där invertorn alltid är inkopplad, och laddar batteriet. De har förmågan att låta invertorn "skicka på" spänning under gång, så att underspänning, och felaktiga vågformer kan snyggas till. Går linje-spänningen för långt från spec, kopplas den bort och man går på batteri endast.

Mer seriösa, och något dyrare i drift, är "double conversion" där man har en fullkapacitets batteriladdare som tar linjespänning, och omvandlar till batterispänning. Den matas till batterierna, ser till så att de alltid är fullt laddade. Där tar en invertor över, som konstant tar batterispänning, och gör ny fin-spänning av den. När linje-spänningen går utanför (de oftast mycket vidare begränsningarna) för vad som anses godtagbart kopplas "laddaren" bort, och invertorn går på batterispänning i stället.
De här är oftast behäftade med högre ljudnivå, då båda segmenten måste ha aktiv kylning för att klara UPS'ens maxlast. Har man tur är den temperaturstyrd. Oftast är de här enheterna avsedda för en miljö där ljudnivån inte är intressant, och man kör fläktarna för fullt alltid.

En lite nyare variant, som är framtagen för att "rätta till" nackdelarna med "double conversion" system är "delta conversion". Det är egentligen en kombination av "double conversion" och "line interactive" vilket gör att när batterierna är laddade, och drift-spänningen är rimligt bra, så får man betydligt lägre förluster i form av värme och kan därför leverera bättre ekonomi, och lägre ljudnivå.

Personligen hade jag, för en mindre enhet till hemma bruk, satsat på en "line interactive" enhet. Att jag sen råkar ha en Eaton Powerware 9130-1500 RM, med 4'a batterikabinett, och det högst definitivt är en "double conversion" enhet, kan tillskrivas att jag inte behövde köpa den ny... Det ÄR bättre, men något dyrare i drift, och man behöver hantera ljudnivån på något sätt, men jag skulle inte säga att det är så mycket bättre att det är värt det (mycket) högre priset en sådan enhet betingar.
B!

Ingenting du sa hade med saken att göra, och det var heller ingen källa på att en UPS skulle påverka lagringen av data på hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har haft dator sedan Windows 2.1 och aldrig haft en tanke på UPS. Att ha UPS på en dator hemma tycker jag är att ta till i överkant. UPS har man när många personers arbete hänger på att servern fungerar. Nu såg jag i något av inläggen att man kan få en UPS för 1300:- . Då kan det väl vara OK med tanke på allt annat man förstör pengarna på.

Permalänk
Medlem

@fermia:

Varför skulle strömspikar vara mer frekvent förekommande i gamla hus?

Permalänk
Medlem

@obscure:

Jag fick det så fort frugan slog på spisen i köket..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ingenting du sa hade med saken att göra, och det var heller ingen källa på att en UPS skulle påverka lagringen av data på hårddiskar.

Då får du nog vara mer specifik i dina inlägg. Det du skrev tolkade jag som att du ifrågasatte UPS'ens funktion. Fast ska vi vara ärliga faller det hela nog på att du mest verkar intresserad av att skriva coola one-liners? Att förklara vad man faktiskt menar är då ganska ointressant...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Hur är det nu igen med dessa "överslagsskydd" och UPS:er... de kräver ett jordat uttag för att fungera som tänkt va?

Har funderat lite på en UPS ett tag. Men då det inte finns något jordat uttag i den här bostaden så kanske det är helt meningslöst? Annat än som reservkraft.

Förresten så har det inte varit ett enda strömavbrott här under 20 år.

Det finns flera typer av skydd, säkringar, MOVs, urladdningsrör, ibland PTC-motstånd, osv, osv. Somliga av dessa är kopplade mellan nolla och fas, somliga mellan fas/nolla och jord. Säkringar är ju alltid i serie, så de skyddar oavsett jord. De andra skyddar bättre med jord, men är inte helt verkningslösa utan. Med jord kan överspänningar ledas ner till jord, utan kan dylikt bara absorberas av skydden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ingenting du sa hade med saken att göra, och det var heller ingen källa på att en UPS skulle påverka lagringen av data på hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen du kanske försöker driva är att UPS gör Växelström till likström för att ladda batteriet med och vid bortfall så gör den likström till växelström igen (med stora förluster). Saken är väl den då att sen kommer ditt nätagg konvertera växelström till likström igen och det har inte en UPS någon inverkan på.

så är ditt nätagg i datorn redan bra så kommer inte "kvaliten" på sinuskurvan påverka likströmen i din dator nämvärt.

Sure, spikar och brown-outs kan UPS hjälpa med och vissa filterfunktioner.. men i slutändan så behöver din dator fortfarande konvertera allt UPS gör till likström - så kort o gott kan inte en UPS påverka din hårdisks ettor o nollor.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara följa upp detta lite... Nyligen körde jag en energimätare på min datorn tillsammans med högtalarna, och då pressade jag datorn en hel del o spelade hög volym för att maxa den potentiella energiåtgången (de va innan jag klockade min CPU och GPU dock). Jag har ett nätagg för 750 watt i datorn, men mätaren visade endast ca 300 watt.
Jag kommer såklart göra ett nytt test snart och totalmaxa datorn med alla fläktar samt klockad CPU, GPU, och skärmar och spela hög musik och se vad den drar.

Hursomhelst, känns som att jag tänkt lite fel innan, då jag trodde jag behövde matcha min UPS watt med watten på nätagget, dock så verkar ju så inte vara fallet.
Så kanske inte måste skaffa de dyrare 900 watt UPS på 1300 kr, utan kanske klarar mej på en 600 watt UPS för 900 kr, eller kanske till och med ett 480 watt UPS för 600 kr?
Som sagt, söker inte att fixa värsta high tech överslagsskydd och allt, utan vill bara kunna ha nåt batteridrivet så jag har nån enstaka minut på mej att stänga av datorn vid strömavbrott.

Dela gärna med er utav era erfarenheter angående just detta.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

För den som vill läsa vad en UPS gör och de olika funktionerna och begreppen tyckte jag denna handbok var lättläst:
https://powerquality.eaton.com/EMEA/Technology-Applications/U...

Jag kör UPS på alla datorer man arbetar och tjänar pengar med.
Som svar på TS fråga så finns det passivt kylda och priser från 500kr och uppåt beroende på krav/effekt. Alla gör dock självtest regelbundet och då klickar det till i utrustningen vilket kan störa studion. Alla enheter i studion behöver inte sitta på avbrottsfri ström utan går att sätta i uttaget som bara passerar filtren.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Jag äger då redan en ups men tänkte köpa denna http://www.inet.se/produkt/6301384/apc-essential-surgearrest-... till min dator, är den något att ha mot att rädda datorn från strömspikar i nätet?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag äger då redan en ups men tänkte köpa denna http://www.inet.se/produkt/6301384/apc-essential-surgearrest-... till min dator, är den något att ha mot att rädda datorn från strömspikar i nätet?

Låter helt onödigt då din UPS gör samma sak och dessutom har batteri. Även om den har bättre filter än din UPS så gör den ingen som helst nytta efter då din UPS redan har en tillräckligt ren signal och när den behövs så kommer din UPS redan ha sagt tack och godnatt och brutit strömmen för alltid.

Kopplar du in den före så kommer din UPS inte reagera snabbt nog vid strömavbrott eller spikar då det alltid kommer att se ut som underström för din UPS. Tänk på att en UPS alltid ska vara direkt i väggen.

För allt annat som inte kräver batteri så fungerar den dock utmärkt för att skydda TV, hemmabio, etc.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Låter helt onödigt då din UPS gör samma sak och dessutom har batteri. Även om den har bättre filter än din UPS så gör den ingen som helst nytta efter då din UPS redan har en tillräckligt ren signal och när den behövs så kommer din UPS redan ha sagt tack och godnatt och brutit strömmen för alltid.

Kopplar du in den före så kommer din UPS inte reagera snabbt nog vid strömavbrott eller spikar då det alltid kommer att se ut som underström för din UPS. Tänk på att en UPS alltid ska vara direkt i väggen.

För allt annat som inte kräver batteri så fungerar den dock utmärkt för att skydda TV, hemmabio, etc.

Jo men jag var nog lite otydlig, jag tänkte inte köra datorn genom ups:en. Utan nasen och ups:en står för sig och min dator står i ett annat rum och tänkte köra den där grendosan till datorn från väggen endast.

Är den pålitlig tro att eliminera eventuella spikar?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Jag kanske snor tråden för mycket, men tar gärna emot tips på prisvärda UPS för runt 1000 kr
Jag har datorn i sign

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@93Clocker: I det fallet så skulle det fungera, då APC är ett välkänt märke.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av steffeeh:

Tänkte bara följa upp detta lite... Nyligen körde jag en energimätare på min datorn tillsammans med högtalarna, och då pressade jag datorn en hel del o spelade hög volym för att maxa den potentiella energiåtgången (de va innan jag klockade min CPU och GPU dock). Jag har ett nätagg för 750 watt i datorn, men mätaren visade endast ca 300 watt.
Jag kommer såklart göra ett nytt test snart och totalmaxa datorn med alla fläktar samt klockad CPU, GPU, och skärmar och spela hög musik och se vad den drar.

Hursomhelst, känns som att jag tänkt lite fel innan, då jag trodde jag behövde matcha min UPS watt med watten på nätagget, dock så verkar ju så inte vara fallet.
Så kanske inte måste skaffa de dyrare 900 watt UPS på 1300 kr, utan kanske klarar mej på en 600 watt UPS för 900 kr, eller kanske till och med ett 480 watt UPS för 600 kr?
Som sagt, söker inte att fixa värsta high tech överslagsskydd och allt, utan vill bara kunna ha nåt batteridrivet så jag har nån enstaka minut på mej att stänga av datorn vid strömavbrott.

Dela gärna med er utav era erfarenheter angående just detta.

Visst kan du komma under tusenlappen, men tänk på att många UPSer för konsumentbruk är specade i VA och inte watt. Speciellt med den horribla vågformen som kommer ur en "trappstegsmodifierad sinusvåg"-inverter och att lasten (datorn, etc) är långt ifrån ideal så kan skillnaden mellan VA och watt bli stor.

Men 600 watt bör duga fint, kanske även 480 watt. Men då antar jag att VA är högre, kanske 1000 respektive 800? Jag hade tidigare en 600VA/250W UPS till min dator och den klarade förvisso fint att driva dator, skärm, belysning samt några mätinstrument utan problem, men det var ändå störande att så fort man kopplade in något nytt som drog ström så stänges allt av. Jag har bättre marginaler med min nuvarande UPS (1000VA/650W) som också klarar av att varna innan överlast stänger ner den.

@OldComputer och @93Clocker: jag skulle inte säga att ett överspänningsskydd är onödigt. Tvärt om. Överspänningsskyddet i såväl en UPS som i ett vanlig skyddat grenuttag är "offerkomponenter" vars roll är att offra sig för att inte nästa apparat på linan ska ta stryk. Eftersom en UPS är dyrare än ett överspänningsskydd och att överspänningsskyddet i en UPS också är "offerkomponenter" så är det en bra idé att skydda UPSen från överslag också, även om den själv kan klara av detta. Flera av skydden är nämligen av "engångstyp", dvs om blixten slår ner i närheten så ryker skyddet genom att offra sig. Således kan man stå där med en UPS som förvisso fungerar fint, men överspänningsskyddet är bränt och kommer inte skydda nästa gång. Jag har faktiskt två överspänningsskydd i serie, sedan UPS, sedan dator.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Min gamla UPS på 550 W får nu vakta min tv och stereo 😊 dumt att kasta den när den funkar. . Håller på och letar efter en större UPS

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@MBY: Vad det gäller överspänningsskydd så kommer det helt klart skydda din UPS, problemet är bara vilket överspänningsskydd du ska skydda, för i den logiken så ska du ha oändligt med skydd. Den UPS jag använder kör 2200VA vilket är ungefär 1500 watt. Voltampere är ungefär watt * 1,5 vilket innebär att ca 2/3 watt per Voltampere. I praktiken är det 1,4 - 1,65 i skillnad beroende på hur balansen ser ut. Antagligen är det kvalitet och effektivitet som är största skillnaden här.

Antagligen är den största skillnaden att det du pratar om som UPS snarare är överspänningsskydd för min del. Då den jag har börjar på 8 000 kr och i princip klarar ett blixtnedslag rakt in. Den första jag hade så var batteriet helt slut efter 3,5 år. Denna har kört sedan 2006 och batteriet är fortfarande 100% effektivt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@93Clocker: I det fallet så skulle det fungera, då APC är ett välkänt märke.

Skrivet av MBY:

@OldComputer och @93Clocker: jag skulle inte säga att ett överspänningsskydd är onödigt. Tvärt om. Överspänningsskyddet i såväl en UPS som i ett vanlig skyddat grenuttag är "offerkomponenter" vars roll är att offra sig för att inte nästa apparat på linan ska ta stryk. Eftersom en UPS är dyrare än ett överspänningsskydd och att överspänningsskyddet i en UPS också är "offerkomponenter" så är det en bra idé att skydda UPSen från överslag också, även om den själv kan klara av detta. Flera av skydden är nämligen av "engångstyp", dvs om blixten slår ner i närheten så ryker skyddet genom att offra sig. Således kan man stå där med en UPS som förvisso fungerar fint, men överspänningsskyddet är bränt och kommer inte skydda nästa gång. Jag har faktiskt två överspänningsskydd i serie, sedan UPS, sedan dator.

Tack då kör jag på det !

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Flera av skydden är nämligen av "engångstyp", dvs om blixten slår ner i närheten så ryker skyddet genom att offra sig. Således kan man stå där med en UPS som förvisso fungerar fint, men överspänningsskyddet är bränt och kommer inte skydda nästa gång. Jag har faktiskt två överspänningsskydd i serie, sedan UPS, sedan dator.

Livrem och hängslen. Enda problemet med den teorin är att överspänningsskydd oftast inte är dimensionerade för att faktiskt hantera åsknedslag, vilket gör det lite tveksamt vad de egentligen ÄR till för. Titta på överspänningsskyddet som länkades tidigare. Man har klart och tydligt specificerat maxgränserna för vad den klarar av att blockera. 36000A och 6000v är inte nog för att blockera åska. Det låter bra på pappret, men redan en "klen" blixt är i storleksordningen 10 miljoner volt, även om den är på "bara" 2000A. Problemet är att det inte automatiskt klarar av att blockera blixten för att ena värdet är under vad överspänningsskyddet klarar. Ju högre spänning, desto mindre ström krävs för att kunna hoppa vidare. Jag håller det för fullt troligt att skyddet klarar "klen" åska. Men mer normal åska tripplar spänningen, och lägger till en 1000% ström. Riktigt häftiga blixtar vill man helst inte råka ut för, med 100 miljoner volt eller mer, och strömstyrkor över 150000A. Det spelar i stort sett ingen roll vad man använder för filter, man är körd i alla fall. Som tur är, så är risken att åskan ska följa en ledning in i ett hushåll ganska liten redan till att börja med... Skulle pappa björn komma och banka på, är jag rädd att han bränner överspänningsskydd, UPS, och dator till skrot.

Sen är det så klart bättre med skydd än utan. Till skillnad av andra aktiviteter där skydd kan vara en nödvändighet, men försämrar upplevelsen.
Tänker främst på cykling, skridskor, rollerblades osv, förstås.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: Jovars, nog hjälper det en hel del mot åska. Speciellt på landsbygden kan det rädda mången apparat med ett överspänningsskydd. Av lätt insedda statistiska skäl: sannolikheten för ett direktnedslag är väsentligt mycket lägre än ett nedslag i omnejden som täcker en betydligt större yta. All kraft i en blixt kommer givetvis inte gå genom ett enda vägguttag (det skulle bli mycket explosivt och huset skulle ta eld, varpå andra saker än att skydda apparater blir prioritet).

Således är mer moderata överspänningar bra mycket vanligare än direktträffar, och moderata överspänningar är precis vad överspänningsskydd är dimensionerade för och klarar av. Det är alltså en statistik sak och risken kan mer eller mindre direkt korreleras med det försäkringsvärde som brukar medfölja även simpla överspänningsskydd. Skyddet är bara ena halvan av produkten, försäkringen är den andra. Är det någon som är väldigt bra på att bedöma risker och omvandla till skadebelopp, så är det försäkringsbolagen. Det hade aldrig gått att få ett överspänningsskydd med försäkring eller rabatt på en försäkring om man har överspänningsskydd om de inte skyddade mot alla de mest sannolika scenarierna.

Så nej, man är inte alls körd och små gniströr, MOVs och vanliga säkringar duger gott och väl. "Någon annanstans" är alltid ett större område än "här" och blixten slår därför i allmänhet ner just någon annanstans, med störningar på nätet som grovt räknat korrelerar med avståndet. Direktträffar går inte att skydda sig mot, och är heller ej väsentligt att skydda för när det kommer till apparater. För direktträffar utgör fara för liv och husrum. Men den stora majoriteten av fall som kan skada apparater utan att döda användaren, skyddas tämligen så effektivt även av ett simpelt överspänningsskydd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Nyligen körde jag en energimätare på min datorn tillsammans med högtalarna, och då pressade jag datorn en hel del o spelade hög volym för att maxa den potentiella energiåtgången (de va innan jag klockade min CPU och GPU dock). Jag har ett nätagg för 750 watt i datorn, men mätaren visade endast ca 300 watt.
Jag kommer såklart göra ett nytt test snart och totalmaxa datorn med alla fläktar samt klockad CPU, GPU, och skärmar och spela hög musik och se vad den drar.

Hursomhelst, känns som att jag tänkt lite fel innan, då jag trodde jag behövde matcha min UPS watt med watten på nätagget, dock så verkar ju så inte vara fallet.
Så kanske inte måste skaffa de dyrare 900 watt UPS på 1300 kr, utan kanske klarar mej på en 600 watt UPS för 900 kr, eller kanske till och med ett 480 watt UPS för 600 kr?

Dela gärna med er utav era erfarenheter angående just detta.

Tänkte bara quota detta för känns som att jag fått svar på en rad massa saker än just detta jag undrar just nu. Rätt intressanta svar/diskussioner dock, men måste få reda om just detta.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jovars, nog hjälper det en hel del mot åska.

Som jag skrev ovan, så under förutsättningen att man faktiskt ska ta hand om en blixt, så, nä. Inte ens nästan.

Skrivet av MBY:

Av lätt insedda statistiska skäl: sannolikheten för ett direktnedslag är väsentligt mycket lägre än ett nedslag i omnejden som täcker en betydligt större yta. All kraft i en blixt kommer givetvis inte gå genom ett enda vägguttag (det skulle bli mycket explosivt och huset skulle ta eld, varpå andra saker än att skydda apparater blir prioritet)

Skönt att vi är helt överens. Jag kommenterade faktiskt det här redan från början:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Som tur är, så är risken att åskan ska följa en ledning in i ett hushåll ganska liten redan till att börja med...

Sen bör det rimligtvis sitta ventilavledare på ingående ström, som gör ett lika bra, eller bättre jobb, än lösa enheter. Missförstå mig rätt. Överspänningsskydd är säkert bra, men inte mot åska. Man behöver inte bo på landet för att elen ska vara skitig nog att vara ett bekymmer, och ett överspänningsskydd är en bra försäkring, när en UPS inte är försvarbar.

Skrivet av MBY:

Det är alltså en statistik sak och risken kan mer eller mindre direkt korreleras med det försäkringsvärde som brukar medfölja även simpla överspänningsskydd. Skyddet är bara ena halvan av produkten, försäkringen är den andra. Är det någon som är väldigt bra på att bedöma risker och omvandla till skadebelopp, så är det försäkringsbolagen. Det hade aldrig gått att få ett överspänningsskydd med försäkring eller rabatt på en försäkring om man har överspänningsskydd om de inte skyddade mot alla de mest sannolika scenarierna.

Jag vill påstå att du gör ett misstag här. Försäkringsbolagen skiter fullständigt i om din utrustning kommer till skada eller inte. Det enda de bryr sig om är förtjänsten. Eftersom du när din elektronik slutar fungerar inte automatiskt kopplar det till spänningsspikar så skulle ett försäkringsbolag säkerligen glatt försäkra alla vanliga förgreningsuttag. Mot att de får 5 spänn vid varje försäljningstillfälle, och produktens försäkring gäller bara i 3-5 år.
Så här skriver exempelvis länsförsäkringar om överspänningsskydd:

Citat:

De överspänningsskydd som finns att köpa i handeln för att
sätta i vägguttagen ger oftast inget godtagbart skydd.

källa

Försäkringsbolag är inte ett dugg intresserade av vad som fungerar. De är intresserade av att tjäna pengar. Kan de sälja en försäkring till dig som täcker deras kostnader, och genererar ett visst överskott, så säljer de en försäkring till dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@steffeeh: Jag skulle absolut köra en UPS som tar samma watt eller mer än ditt nätaggregat. Dels för att du då även kan ha reserv på bildskärm, extern hårddisk, belysning och vid ett strömavbrott arbeta klart eller lätt spara undan det du gör. Det mest snopna du kan råka ut för med en UPS är att den ger upp före ditt nätaggregat pga. att den är för svag eller att du bara kör datorn på din UPS och inte längre kan se vad du gör. En vettig UPS ska ha mellan 1,4 och 1,65 gånger ditt nätaggregats watt i Voltampere.

Dessutom blir det billigt i längden då en bra UPS kan klara över 15 år. Den jag kör är från 2005 och är fortfarande som ny.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon