Mikrofoner från Blue Microphones, Razer, Antlion Audio och Zalman

Permalänk
Medlem

Jag köpte Zaman micen för 10 år sedan, har alltid funkat strålande

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Zalmanmicen är, även för 80 kronor, en usel mic. Det är den sämsta mic jag provat, har t.o.m kört ett par gamla hörlurar som mic och de har funkat bättre.

Håller inte med dig. Tycker den fungerar ypperligt bra, haft den i fyra år nu. Aldrig någon som klagat på kvaliteten på ljudet i vare sig Skype eller TS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Nu skummade jag bara genom artikeln, men det togs inte upp nånting om hur mikrofonerna presterar i en miljö med mycket bakgrundsljud.
En bordsmic går bort helt i såna lägen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Håller inte med dig. Tycker den fungerar ypperligt bra, haft den i fyra år nu. Aldrig någon som klagat på kvaliteten på ljudet i vare sig Skype eller TS

Att det låter tillräckligt bra för att ingen ska klaga betyder inte att det låter bra, bara att det inte är så dåligt att det blir störande.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

jag löste det väldigt enkelt..jag fästa min Zalman på skärmen. Inget problem överhuvudtaget med den då.
+ som sagt, om man spelar mycket sitter man förmodligen vid ett (bra) VOIP program där man kan ställa in ljudnivåerna själv så finns det inget brus med.

Fast den metoden funkar ju sämre om man sitter långt ifrån skärmen...jag sitter ca 0,5-0,75 m ifrån skärmen.

Problemet var inte brus, utan snarare att så fort man rörde sig och den tog i tröjan så gjorde den något så hemskt ljud som var högre än rösten som den tog upp.

Mjo kanske skulle funkat på skärmen dock är mina en bit ifrån, samt att det slår lite mot dess mening när det skall vara clip-on men klarar inte att ta mot tyg utan att slänga ifrån sig ett hemskt ljud.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

För er som har en liten budget rekomenderar jag Neewer 3.5mm mic, o en extrasladd till den. Fruktansvärt bra ljud för priset. 2 DOLLAR
http://www.ebay.com/itm/291524647262?_trksid=p2057872.m2749.l...
https://www.youtube.com/watch?v=954V68Q4Bso

Tack för tipset! Beställde två sådana mikrofoner (en i reserv).
Ska jämföra dem med biltemas myggmikrofon och se vilken jag tycker funkar bäst.
Köpte också ett USB-ljudkort för 6 kr inkl. frakt från ebay, bara för att testa hur något så billigt fungerar.
Blev också en TRRS-adapter för 8 kr så jag kan testa hur det funkar för att spela in ljud med smartphone.

Permalänk
Medlem

Köpte min modmic när mikrofonen på mina saitek siberia v2 lurar slutade funka. På teamspeak fick jag då frågan "Har du bytt mikrofon eller nåt? Du låter som röv" och "Det låter som att du sitter i en garderob på andra sidan rummet typ".

10/10

Permalänk
Medlem

Roligt med en test med microfoner

Själv tröttnade jag på "gaming headset" för många år sen.

Just nu kör jag med Sennheiser HD 555 + Pro-Ject Head Box II + Pro-Ject USB Box + Modmic

Har planer på att köpa Sennheiser HD 650 lite längre fram.

Det är lätt att "fastna" i ljudträsket

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Roligt med en test med microfoner

Själv tröttnade jag på "gaming headset" för många år sen.

Just nu kör jag med Sennheiser HD 555 + Pro-Ject Head Box II + Pro-Ject USB Box + Modmic

Har planer på att köpa Sennheiser HD 650 lite längre fram.

Det är lätt att "fastna" i ljudträsket

Du skulle ta och testa Fidelio X2, den är som en roligare version av 650, och priset är verkligen rätt nuförtiden 1800 hos komplett är ett kap.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

HiFiMan HE-560 + iFi Micro iDSD + Modmic = nöjd

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Varför inte en sådan här istället för någon skit gaming mic?

http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner...

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

>recenserar en mick för 2900 kr
>enda nackdel: den brusar
>recenserar en mick för 600 kr
>enda nackdel: den är för dyr

wut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tack för tipset! Beställde två sådana mikrofoner (en i reserv).
Ska jämföra dem med biltemas myggmikrofon och se vilken jag tycker funkar bäst.
Köpte också ett USB-ljudkort för 6 kr inkl. frakt från ebay, bara för att testa hur något så billigt fungerar.
Blev också en TRRS-adapter för 8 kr så jag kan testa hur det funkar för att spela in ljud med smartphone.

@ronnylov
Återkom gärna med resultatet av dina tester

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra med mikrofontest! Ska köpa en mikrofon o behöver vilka som är bra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Mikrofontester är toppen!
För folk som streamar eller youtubar så är ju en bra mikrofon väldigt viktigt.
Undrar om det finns möjlighet att lite snabbt testa om det är just USB porten som lägger till pipet på Yetin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Varför inte en sådan här istället för någon skit gaming mic?

http://www.4sound.se/studio/mikrofoner/kondensator-mikrofoner...

Kanske för att det är XLR plugg?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

För er som har en liten budget rekomenderar jag Neewer 3.5mm mic, o en extrasladd till den. Fruktansvärt bra ljud för priset. 2 DOLLAR
http://www.ebay.com/itm/291524647262?_trksid=p2057872.m2749.l...
https://www.youtube.com/watch?v=954V68Q4Bso

Tack för tipset, låter ju vansinnigt bra för priset. Blir till att beställa ett par stycken, har börjat tröttna på att släpa fram en bordsmikrofon varje gång jag ska spela in en snutt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Köpte för ett tag sen en modmic, provade den i 2 dagar och skickade tillbaka den direkt efter det. Måste ha fått ett måndagsex. Eller så är mitt moderkort trasigt, hörde 95%brus och 5% röst och det gick inte att fixa på något vis. Nu kör jag med en Röde NT-1A och en focusrite solo

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Exakt som jag! Hade den hemma i några dagar och testade, och då har jag inget skit-ljudkort (Asus Xonar U7). Men var inte alls nöjd med kvalitén så jag skickade tillbaka och köpte också en Røde NT1-A. Supernöjd!

Men jag undrar, var det en uni- eller omni-directional ni testade? Var en uni jag hade och omni kanske är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffosteffo:

Haha! Exakt som jag! Hade den hemma i några dagar och testade, och då har jag inget skit-ljudkort (Asus Xonar U7). Men var inte alls nöjd med kvalitén så jag skickade tillbaka och köpte också en Røde NT1-A. Supernöjd!

Men jag undrar, var det en uni- eller omni-directional ni testade? Var en uni jag hade och omni kanske är bättre?

Hade en omni jag

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av andrey:

>recenserar en mick för 2900 kr
>enda nackdel: den brusar
>recenserar en mick för 600 kr
>enda nackdel: den är för dyr

wut?

Antar att dom menar att man får för lite mick för pengarna, alltså användningsområdet är inte så stort och många som vill ha en modmic är inte ute efter något dyrare för då kan man lika gärna smacka på med en studiomic på en gång.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör med Rode PSA-1 mikrofonarm. Ganska dyr men värd pengarna då den är av mycket hög kvalite: http://www.thomann.de/se/rode_psa1.htm

Mikrofonen jag använder är Samson Meteor: http://www.maxgaming.se/mikrofoner/samson/meteor-mic

Allt som allt kostade mig denna setup 1700 kronor vilket var helt ok för mig.

Har väldigt lite problem med att ljud tas upp från omgivningen.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Hej.
Jag köpte ett ljudkort och fick med en mikrofon med den.
Kör ljudet genom högtalare och den plockar inte upp ljudet bakom överhuvudtaget även med relativt hög musik.
Då jag låter liiiite bulkig och varit sugen på en yeti så frågar jag här.
Kommer yetin plocka upp högtalarnas ljud?

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Funkar Zalman micen til en telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Du skulle ta och testa Fidelio X2, den är som en roligare version av 650, och priset är verkligen rätt nuförtiden 1800 hos komplett är ett kap.

Fidelio X2 är en bra hörlur, särskilt för 1800:- men jag skulle inte kalla den vare sig roligare eller bättre än HD650 eller 600.

Det finns en del tillkortakommanden i ljudet på Fidelion, däremot så gör den inget direkt fel vilket gör X2:an i mitt tycke till en utmärkt allround lur. Tycker dock att den tappar lite engagemang i vissa typer av musik - men 1800 kr är ett bra pris helt klart!

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är en ta-bort-bakgrundsljud-mikrofon, precis som den som följer med när man köper ett Xonar Phoebus. Den har ju en mikrofon som sitter vid volymreglaget utöver den mikrofon man själv kopplar in, det gör att den kan sålla bort bakgrundsljud så som TV-ljud, tangentbordsljud och folk som pratar.
Jag kör med modmic nu men den tar ju upp det mesta i rummet iom att den är så känslig.

Permalänk

Hur billigt kan man få tag på Blue Yeti i Sverige?

Permalänk
Medlem

gillar blue mest

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en Zalman mic så länge jag kan minnas och ja, ljudet är inte det bästa, men den har hållit igång i minst 5 år. Detta kombinerat med ett par billiga och vettiga Pioneer hörlurar = win.

Jag vet inte om kvalitén på pc-headsets har gått upp genom åren, men dom brukade vara skräp och kabelglapp brukade döda mina dyra headsets, minst 1 varje/vartannat år.

Permalänk
Medlem

Låter bra konstigt om det skulle ligga nått ljud i bakgrunden på Blue Yeti. Har haft den första THX-märkta silvermodellen i flera år nu och den har alltid vart så tyst att jag nästan trodde den var trasig först jag kopplade in den.

Permalänk
Medlem

Mikrofontester av gamingheadsets och podcastmic, Yeti, Siberia, QH90, A50

Hej allihopa! Jag har faktiskt köpt en Blue Yeti och eftersom jag saknade ljudinspelningar i denna recensionen så tänkte jag bidra och komplettera med några. Tog med ett gäng lurar jag hade hemma för att jämföra mot.

Länk till tråd med galleri och ljudinspelningar och omröstning.
#16003312

Mvh Tobbe!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks