RAM-minnen, antal moduler för/nackdelar?

Permalänk
Medlem

RAM-minnen, antal moduler för/nackdelar?

Jag har ett svagt minne att jag läst för många år sedan att det är bättre att fylla alla minnesslots än att ha 2st tomma tex.

exempel:
bättre att ha 4st. 4GB-minnen än att ha 2st. 8GB-minnen på ett moderkort med 4st. platser.
Någon som kan säga om det stämmer eller kom med synpunkter.
Det jag läste var någon artikel om driftsäkerhet, men som sagt var många år sedan. Undrar hur de är nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Beror på moderkortet. Vissa har dual och vissa har quad.

Permalänk
Medlem

Som ovan sa det beror ju helt på om man kör dual eller quad channel på sitt moderkort.

Men annars är det ju bättre att köpa 2st 8gb än 4x4gb om vi bara ser till dual channel för då har man ju plats till att stoppa i mer minne sen om man någon gång har lust även om tveksamt om det kommer behövas under datorns livslängd.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Som sagt, det beror på vilken plattform du sitter på. X99 kör ju med quadchannel, dvs 4/8
Att det skulle ha nånting med driftsäkerhet att göra betvivlar jag, däremot är det ju en viss prestandavinst i en del fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Är det någon skillnad på att ha 2 eller 4 stickorn när man överklockar Skylake processorer? När jag skaffade min Sandy Bridge processor var det tal om att man kunde uppnå en stabilare klock med färre RAM stickor än om man fyllde alla slots.

Ska skaffa 32GB RAM till mitt nya bygge och funderar på om man ska ta 2x16gb eller 4x8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Jag har ett svagt minne att jag läst för många år sedan att det är bättre att fylla alla minnesslots än att ha 2st tomma tex.

exempel:
bättre att ha 4st. 4GB-minnen än att ha 2st. 8GB-minnen på ett moderkort med 4st. platser.
Någon som kan säga om det stämmer eller kom med synpunkter.
Det jag läste var någon artikel om driftsäkerhet, men som sagt var många år sedan. Undrar hur de är nu.

Mja vet inte var du har fått detta ifrån, för det är ju oftast tvärtom ju färre stickor ju enklare för CPU:ns minneskontroller, så ett dualkit med minnen till en dualchannelsystem och ett quaddito till ett quadchannel är ju det som "anses" bäst.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att maxa platser och minnen är bäst, eftersom mer minne ändå är bättre än hastigheten rent prestandamässigt. Jag kör alltid max på moderkortet i RAM eftersom en RAM-disk ändå är snabbare än både SSD och HDD.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag skulle säga att maxa platser och minnen är bäst, eftersom mer minne ändå är bättre än hastigheten rent prestandamässigt. Jag kör alltid max på moderkortet i RAM eftersom en RAM-disk ändå är snabbare än både SSD och HDD.

Fast det är väl rätt irrelevant för frågan. Snackar vi om att välja mellan olika mängder av moduler men som ändå kommer resultera i samma total mängd ram så är det ändå en fördel med mindre (dvs 2 för dual channel system och 4 för quad). Bättre uppgraderingsmöjlighet, lägre risk för fel och stabilare för överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör på 4x8GB moduler på min Skylake allså 32GB av 64GB.

Jag tycker 32GB är de minsta man bör köra med idag speciellt om man sitter och kör Chrome ))))

av mina 32GB så används 17% av mina minnen och 1% av CPU i idel läge.

Sedan bruka jag ta så där 8GB ibland till MSI Ram Disk, när jag behöver någon temporär disk som är snabb nog.

Men visserligen vill man ha en disk på lite större utrymme så kan de alltid va bättre, 16GB är nog lite väl lite idag tycker jag, speciellt om man kräver hastigheter, sedan väljer jag delvis 32GB framför 64GB på priset, är inte direkt beredd och pröjsa 5.000 spänn för 64GB ram i 2133Mhz för moderkortet är mest kompatibelt för detta just för stunden, för att sedan ta fler minnen längre fram på högre speed, allt eftersom BIOS uppdatering av minnes kompatibiliteten.