Helt stänga av all power management (DPMS)

Permalänk
Medlem

Helt stänga av all power management (DPMS)

Hej,

Jag har ett problem som jag inte lyckas lösa. Vi har en linuximage vi pxe bootar på företaget på många maskiner som är baserad på xubuntu 14.04. Några få av dessa används för att visa information på anslutna TV's. Dock så går skärmarna i sparläge efter en viss tid.

Om jag skriver: xset -display :0 -q
Så visar den:
DPMS (Energy Star):
Standby: 1500 Suspend: 2400 Off: 3600
DPMS is Enabled

Så då skriver jag:
xset -d :0 dpms 0 0 0

Detta ändrar ovan värden för standby, suspend och off till 0 0 0. Men efter sådär 10 sekunder så ändrar den automatiskt tillbaka till 1500 2400 3600.

Samma om jag kör:
xset -dpms som alltså stänger av DPMS. Efter sådär 10sekunder så har det automatiskt aktiverat sig igen.

Vi har en separat server som automatiskt kör script mot dessa linuxbootade maskiner för att sätta DPMS värdena och detta funkar bra då den sätter 0 0 0 på de maskiner som alltid ska ha skärmen igång, men det hjälper liksom inte när den hela tiden aktiverat sig själv igen.

Har ni någon aning om hur jag ska kunna stänga av detta helt och hållet, så att ingen power management sköts av själva operativsystemet? Utan att allt ska kunna sättas via kommando och att den inte ändrar tillbaka det vi har satt?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Är väll troligvis något smidigt dom gjort i xubuntu (eller ubuntu) som ställer tillbaka dpms om det är avslaget. Har aldrig haft det problemet själv att det automatiskt ställs tillbaka (kör inte *buntu dock)

Du skulle ju kunna testa att stänga av DPMS för skärmarna i xorg configen istället:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Display_Power_Management...

Om "xorg.conf.d" inte finns i 14.04 så borde du kunna lägga in det i xorg.conf filen istället.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades lösa det. Grejen var den av vi typ strippat bort det mesta ur (x)ubuntu eftersom vi inte behöver det och gömt menyer som inte behövs. Men efter att ha tagit fram GUI menyer för skärmsläckare och power management så stängde jag av dessa funktioner där. Detta hindrade våra inställningar som görs via terminal/ssh att återställa sig själv efter några sekunder.

Skumt att man måste in i själva GUIt och göra saker. Nåväl... Har även skapat ett sccript och lagt i autostart som sätter alla DPMS värden till 0 vid uppstart samt screensaver till 0.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag lyckades lösa det. Grejen var den av vi typ strippat bort det mesta ur (x)ubuntu eftersom vi inte behöver det och gömt menyer som inte behövs. Men efter att ha tagit fram GUI menyer för skärmsläckare och power management så stängde jag av dessa funktioner där. Detta hindrade våra inställningar som görs via terminal/ssh att återställa sig själv efter några sekunder.

Skumt att man måste in i själva GUIt och göra saker. Nåväl... Har även skapat ett sccript och lagt i autostart som sätter alla DPMS värden till 0 vid uppstart samt screensaver till 0.

Det är för att flesta enviroments hanterar detta själva och då sätter det automatiskt. KDE har samma sak där man måste stänga av det i deras inställningar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det kan jag förstå, men samma inställningar som görs via GUI för fönsterhanteraren borde ju även gå att göra via terminal/config-fil, men bara det att jag inte har hittat vad det skulle vara för kommando eller config-fil.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

@Bejje: Jag kan hålla med om det, det borde vara så att alla inställningar man satt explicit i terminalen får vara kvar tills man på nytt ändrar i GUI. Men eftersom det är så många abstraktioner mellan GUI och kernel så fungerar det inte alltid så i praxis.