Konstant BRUS från högtalare/förstärkare

Permalänk

Konstant BRUS från högtalare/förstärkare

Hej! Under ett tag har mina högtalare varit på gränsen till oanvändbara, men idag är de faktiskt det. Jag hör ett konstant brus från högtalarna som bara försvinner om man stänger av förstärkaren.

Jag har provat att flytta högtalarens kablar från resten av kablarna som går in i datorn och ändrat plats och bytt håll på högtalarens strömkabel, men inget av det hjälpte. Brusets volym kan endast ändras igenom att ändra volymen på förstärkaren, och inte igenom datorn.

Detta 2.1 systemet har jag: http://store.sony.com/p/computer-speaker/en/p/SRSDB500#featur...

Ska tillägga att jag hör brus så jag bara rör ljuduttaget med ljudsladden, så jag får känslan av att det är störningar det handlar om? Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.

EDIT: Glömde nästan, så här låter ljudet: https://soundcloud.com/silvervibe/h-gtalarbrus

Permalänk
Medlem

Det är inte brus (inte vad man normalt menar med brus iaf) utan någon annan form av störning. Det låter ju som brum, men har en vassare karaktär än vanligt brum från en konventionell nätdel eller om man har någon jordloop eller liknande.
Det låter ju, på din beskrivning, som att ljudet "alstras" i själva högtalarsystemet. Låter det likadant även om det inte är inkopplat till datorn? Om du flyttar hela ljudsystemet bort från datorn?

Permalänk
Avstängd

Gör ett enkelt test, ta en bit kabel, skala ändarna , ena änden drar du runt en skruv som du lossar på till chassit till din förstärkare och drar åt (testa även datorns chassi) och andra änden sätter du mot ett element. Försvinner ljudet?

Ha inte detta som en permanent lösning om det skulle fungera.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är som sagt inte brus, antagligen är något trasigt, för det där var inget normalt oljud utan det låter mera som en trasig likriktare/nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Det är inte brus (inte vad man normalt menar med brus iaf) utan någon annan form av störning. Det låter ju som brum, men har en vassare karaktär än vanligt brum från en konventionell nätdel eller om man har någon jordloop eller liknande.
Det låter ju, på din beskrivning, som att ljudet "alstras" i själva högtalarsystemet. Låter det likadant även om det inte är inkopplat till datorn? Om du flyttar hela ljudsystemet bort från datorn?

Skrivet av mrqaffe:

Det där är som sagt inte brus, antagligen är något trasigt, för det där var inget normalt oljud utan det låter mera som en trasig likriktare/nätdel.

Har jag inte högtalarna inkopplat till datorn låter det inte alls. Tar jag bort sladden från en högtalare till förstärkaren slutar det låta i den, men det låter fortfarande i den andra. Provade att flytta både förstärkare och högtalare en bit från datorn, men det gör ingen skillnad.
Jag köpte själva systemet för lite mindre än 1 år sen, borde jag åka till Elgiganten (där jag köpte det) och be dem att prova och se ifall det verkligen är trasigt? Känns ju inte som om det finns mycket annat att göra just nu.

Permalänk
Medlem

Bara så jag fattar ditt första inlägg rätt...
Det låter även om datorn är avstängd, men med förstärkaren på?

Om det är så så låter det ju som att det är något jordfel eller liknande trots allt, men ljudet påminner eg inte alls om det...

Permalänk
Medlem

Har du jordade uttag hemma?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att felet har uppstått pga att dina delar har haft olika jordpotential, men ljudet påminner om det som brukar bli av ett hårdvarufel typ trasig glättning eller att en halvperiod saknas i likriktaren eller så är det en så stor potentialskillnad att du helt överstyr ljud in eller utgången.
Har du mätt vilken späning det ligger mellan datorns och ljudsystemets jord när de inte är sammankopplade ?
Har du datorn ansluten till jordat uttag?
Har du provat driva högtalarna från en icke nätansluten spelare som en telefon?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Frågor du mig uppstår exakt det ljudet när jag kopplar röd till vit och sedan in datorn 3.5 och kabeln är glapp det är precis det ljudet.

Frågor du mig så är det din 3.5 mm kabel som är glapp. Pröva och koppla den till en annan dator.

Ett annat fel kan vara att det är jordat uttag, vi hade det problemet på ett disco.. Pröva att koppla den till ett ojordat.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Bara så jag fattar ditt första inlägg rätt...
Det låter även om datorn är avstängd, men med förstärkaren på?

Om det är så så låter det ju som att det är något jordfel eller liknande trots allt, men ljudet påminner eg inte alls om det...

Skrivet av Bakteria:

Har du jordade uttag hemma?

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att felet har uppstått pga att dina delar har haft olika jordpotential, men ljudet påminner om det som brukar bli av ett hårdvarufel typ trasig glättning eller att en halvperiod saknas i likriktaren eller så är det en så stor potentialskillnad att du helt överstyr ljud in eller utgången.
Har du mätt vilken späning det ligger mellan datorns och ljudsystemets jord när de inte är sammankopplade ?
Har du datorn ansluten till jordat uttag?
Har du provat driva högtalarna från en icke nätansluten spelare som en telefon?

Jag är ganska så säker på att jag har jordade uttag, både till datorn och förstärkaren. När jag provade att driva högtalarna med telefonen så hörde jag samma ljud, fast mycket, mycket lägre. När jag satte förstärkaren på högsta volymen var det inte alls så högt som innan, så kan det vara en kombination av båda? Alltså både problem med jordningen och förstärkarens "innehåll"?

Permalänk
Rekordmedlem

Om ljudet var "nästan bra" via telefonen så kommer det att bli samma effekt om du kopplar in datorn via transformatorer eller Di box.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...
http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...
Men om det fungerade från början så har du trotts allt nån skada på någon komponent numera, den galvaniska isolationen som trafon/di boxen ger gör att det inte uppstår igen om du reparerar det som är trasigt, men det reparerar inte det som redan är skadat, det bara döljer symptomen och ser förhoppningsvis till att de inte förvärras så fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om ljudet var "nästan bra" via telefonen så kommer det att bli samma effekt om du kopplar in datorn via transformatorer eller Di box.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...
http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...
Men om det fungerade från början så har du trotts allt nån skada på någon komponent numera, den galvaniska isolationen som trafon/di boxen ger gör att det inte uppstår igen om du reparerar det som är trasigt, men det reparerar inte det som redan är skadat, det bara döljer symptomen och ser förhoppningsvis till att de inte förvärras så fort.

Ursäkta för sent svar, men vi reklamerade varan. Tog man ur högtalarna från förstärkarna hörde man ett brum inuti förstärkaren, så det var ju ganska uppenbart att något var trasigt där inne. Behöver dock vänta upp till 2 veckor nu för att få svar på skiten..

Permalänk
Avstängd

Vad i hel**te läser jag...??..

Förlåt, men jag måste skriva (även om det är försent så kan andra läsa), men om du vill DÖ så visst, fixa o-jordat uttag jämte ditt jordade ställe/uttag.

Jag är elektriker, och det är olagligt att ha jordat och o-jordat uttag i SAMMA RUM!!
Varför? Vad tror du händer om det blir råkar bli något fel och din förstärkares hölje blir elektrificerad? Ingenting först, eftersom det är o-jordat på förstärkarens uttag.
Men när DU kommer och tar i förstärkaren och råkar med foten eller armbågen nudda t.ex. datorn som är jordad, vad tror du händer? Elen går från förstärkarens hölje, GENOM DIG, och till datorns hölje, som är på JORDAT uttag och då bryts strömmen (för när el går genom jord, går det FÖR MYCKET el genom säkringen, så den går sönder). Men inte innan DU är DÖD och STEKT inombords!!!
Får du ett vägguttags ström i dig är du död efter 30ms, MILLISEKUNDER!!!
30ms är dödsgränsen. För en vuxen, så är du ett barn, eller du HAR ett barn, som gör detta, då dör den personen ännu tidigare/snabbare...
Enda chansen att överleva, är om du har en jordfelsbrytare på DET jordade vägguttaget.
Den bryter strömmen innan dessa dödsföraktade 30ms har gått.

El går den LÄTTASTE vägen. Och det är till jord, även om det är genom dig.
Visst vägguttags elen (230 Volt) KANSKE görs om till 12V eller 24V för att driva din utrustning, men felet kan inträffa innan det konverteras om.
Om du råkar smälla till, på nått sett, flyttat på produkten lite häftigt, eller du trillade och tog emot mot den, slår emot den med dammsugaren, så KAN fel inträffa, någon koppartråd lossnar och får kontakt med höljet....
ALLT kan hända, det gäller tänka logiskt och tänka "vad kan hända om jag gör detta, kan det bita mig i röven senare?".

Så OM du ska/måste göra detta, se till att det INTE finns NÅGOT jordat i närheten, iaf 2 meter mellan produkterna (så DU inte kan råka ta i bägge samtidigt). Glöm inte att element och köksbänken är jordade automatiskt!!!

Och detta gäller inte om produktens hölje är i PLAST!
Plast kan inte leda el.

Ledsen att skälla/gnälla, men detta KAN vara farligt om man inte gör på rätt sett.

Såvitt jag vet ska jordade uttag vara bättre för surroundljud och dator. Men jag KAN ha fel. Vet inte om det stämmer alls....

/Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesweboy:

Får du ett vägguttags ström i dig är du död efter 30ms, MILLISEKUNDER!!!

Nog för att starkström är farligt att få i sig, men 30 millisekunder? Knappast. Inte för att verka spydig, men det kan verkligen inte stämma. Min far fick starkström i sig via ett vägguttag som inte var avstängt när han skulle sätta upp kök, han höll ena handen i en rostfri diskbänk ska tilläggas, han överlevde utan några men alls. Jordfelsbrytare fanns inte installerat.

"
•Strömstyrkor upp till 3mA anses ofarliga.
•3-10mA oangenämt.
•10-20mA anses muskelkramp uppstå.
•20-50mA anses hälsovådligt.
•50-100mA undre gräns för verkningar med
dödlig utgång.
Strömmens skadeverkningar är i högsta grad beroende på hur
lång tid strömmen får verka.
•Jordfelsbrytare för personskydd bryter vid 30mA
•Anledningen till att många har fått stötar och klarat sig beror på att deras
resistans har varit hög och därmed blir strömmen låg.
•För att man skall få ström i sig krävs en sluten krets (2 poler)"

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesweboy:

Vad i hel**te läser jag...??..

Förlåt, men jag måste skriva (även om det är försent så kan andra läsa), men om du vill DÖ så visst, fixa o-jordat uttag jämte ditt jordade ställe/uttag.

Jag är elektriker, och det är olagligt att ha jordat och o-jordat uttag i SAMMA RUM!!
Varför? Vad tror du händer om det blir råkar bli något fel och din förstärkares hölje blir elektrificerad? Ingenting först, eftersom det är o-jordat på förstärkarens uttag.
Men när DU kommer och tar i förstärkaren och råkar med foten eller armbågen nudda t.ex. datorn som är jordad, vad tror du händer? Elen går från förstärkarens hölje, GENOM DIG, och till datorns hölje, som är på JORDAT uttag och då bryts strömmen (för när el går genom jord, går det FÖR MYCKET el genom säkringen, så den går sönder). Men inte innan DU är DÖD och STEKT inombords!!!
Får du ett vägguttags ström i dig är du död efter 30ms, MILLISEKUNDER!!!
30ms är dödsgränsen. För en vuxen, så är du ett barn, eller du HAR ett barn, som gör detta, då dör den personen ännu tidigare/snabbare...
Enda chansen att överleva, är om du har en jordfelsbrytare på DET jordade vägguttaget.

/Mats

Jag tror du blandar ihop "oklokt" och "garanterad död". År 2014 dog fem personer av elskador: tre vid tåg och två på byggen. År 2013 dog INGEN av elskador. ( http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Pressmeddelanden... )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

A jag vet, du behöver inte skriva så, säger ju jag är elektriker.
Fast jag menade 30mA (inte sekunder) men när jag läste vad jag skrev körde jag vidare på sekunder
Urkorkat...
Knapparna sitter för nära..

Och nej, 30mA ger oregelbunden hjärtverksamhet = död. (vanligast av en frisk vuxen)
Och jag nämnde ung vuxna (och barn) typ 18-22 eller vad folk är här, jag tog det som det så som de skrev.
Samt hjärtattack kan man få några timmar efter smällen.

Lustigt då att det är en annan elektriker som säger samma sak som mig!
Var är du upplärd ifrån, information ifrån???
Om man får fråga.

Det är därför jordfelsbrytare står på innan 30ma. Går på 7-15ma för en bra, jag vet hur det känns...
Så är det bara.
Och så finns det ju elskador med JFB, och elskador utan.

Sen finns det personer som klarar el genom kroppen, såg en som kopplade på sig ström genom 2 gafflar han höll i, och emellan de gafflarna så stektes en korv av starkströmmen
Kul.
Genetiskt "framskriden", eller nått :-/

Det med tågen ger jag mig inte in på... inte den utbildningen. men för mig de skruvar upp VOLTEN/spänningen så in i helvete för strömmen ska åka lång väg. Och skruvar man UPP spänningen/volt/U så skruvas SAMTIDIGT amperen/strömmen NER sig. Och det är strömmen/A som dödar!!
Men citera mig inte om detta med tågen
R = U x I
R är effekten/watt. Om R 2300, så är volt/U=230 och ampere/I=10, precis som det är i ditt vägguttag
2300 = 230 x 10
2300 är en FAST effekt man vill ha ut. Som du behöver i tågen om du laddar mobilen eller datorn. Tänk 2300 = x * y (som i skolan, kul påminnelse...)
För då skruvar dom upp spänningen/volt/U till, säg, 1 000 000. Då måstes samtidigt strömmen/ampere/I skruvas ner till 0,0023.
2300 x 1000000 x 0,0023
KORREKT
Och 2mA är ju inte farligt alls, lite muskelkramp kanske. Men visst blir det ljusblixtrar av skiten.

Men citera mig inte om tåg-sakerna
Redan snurrig av allt räknande jag inte gjort på åratal...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thesweboy:

A jag vet, du behöver inte skriva så, säger ju jag är elektriker.
Fast jag menade 30mA (inte sekunder) men när jag läste vad jag skrev körde jag vidare på sekunder
Urkorkat...
Knapparna sitter för nära..

Och nej, 30mA ger oregelbunden hjärtverksamhet = död. (vanligast av en frisk vuxen)
Och jag nämnde ung vuxna (och barn) typ 18-22 eller vad folk är här, jag tog det som det så som de skrev.
Samt hjärtattack kan man få några timmar efter smällen.

Lustigt då att det är en annan elektriker som säger samma sak som mig!
Var är du upplärd ifrån, information ifrån???
Om man får fråga.

Det är därför jordfelsbrytare står på innan 30ma. Går på 7-15ma för en bra, jag vet hur det känns...
Så är det bara.
Och så finns det ju elskador med JFB, och elskador utan.

Sen finns det personer som klarar el genom kroppen, såg en som kopplade på sig ström genom 2 gafflar han höll i, och emellan de gafflarna så stektes en korv av starkströmmen
Kul.
Genetiskt "framskriden", eller nått :-/

Det med tågen ger jag mig inte in på... inte den utbildningen. men för mig de skruvar upp VOLTEN/spänningen så in i helvete för strömmen ska åka lång väg. Och skruvar man UPP spänningen/volt/U så skruvas SAMTIDIGT amperen/strömmen NER sig. Och det är strömmen/A som dödar!!
Men citera mig inte om detta med tågen
R = U x I
R är effekten/watt. Om R 2300, så är volt/U=230 och ampere/I=10, precis som det är i ditt vägguttag
2300 = 230 x 10
2300 är en FAST effekt man vill ha ut. Som du behöver i tågen om du laddar mobilen eller datorn. Tänk 2300 = x * y (som i skolan, kul påminnelse...)
För då skruvar dom upp spänningen/volt/U till, säg, 1 000 000. Då måstes samtidigt strömmen/ampere/I skruvas ner till 0,0023.
2300 x 1000000 x 0,0023
KORREKT
Och 2mA är ju inte farligt alls, lite muskelkramp kanske. Men visst blir det ljusblixtrar av skiten.

Men citera mig inte om tåg-sakerna
Redan snurrig av allt räknande jag inte gjort på åratal...

Det var snurrig och svårt att förstå vad du menar men "Ohmsnurran" gäller och ökar du spänningen över samma resistans så ökar strömmen och effektutvecklingen.
Du verkar snurra ihop det med eldistributionsnät där man vill ha hög spänning för att sänka strömmen över en given resistans (kabeln) för att på så sätt kunna överföra en given effekt med så låg förlust som möjligt, man växlar högre spänning mot lägre ström genom ledningen eftersom det är strömstyrkan som påverkar den effektförlust som utvecklas i ledningen.

P=I^2*R och eftersom R ges av ledningen och är fixerad så får man minska I för att minska P och för att göra det får man alltså öka U

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja jag sa ju ni "inte citerar mig"

Så jag snurrade ihop snurrtabellen, ja jo tjena.
Men ja, missade det skulle vara siffran P som är effekt/watt och inte R som står för resistans/ohm, det var mitt fel, men förklarade iaf alla siffror va de va..

Men Ström upphöjt i 2?????
Aldrig räknat med... Men du tar en OMVÄG med den uträkningen. Då måste man räkna ut R först INNAN man kan räkna på din snurriga uträkning.
Går snabbare men min. P = U x I (och jag skrev R innan, den BOKSTAVEN var fel, den skulle bara ha ETT ben).
Själva resultatet blir exakt samma med dessa 2 uträkningarna vi har skrivit här. men min är standarden som är mest känt att synas och höras.
Din uträkning används inte som 1:a uträkning. Det kan jag inte tänka mig... Aldrig haft ett sammanhang där jag behövde den.. Man vet oftare vad U än man vet om vad R är.

Men det jag skrev var ju en förklaring på HUR det funkar, inte den exakta uträkningen/bokstaven, bara själva förklaringen. Och det sa jag.
"Det med tågen ger jag mig inte in på... inte den utbildningen. men för mig de......."

Permalänk
Avstängd

"Ohms lag" heter det. Föresten.
Alla dem uträkningarna som finns på den bilden som las upp. Alla uträkningarna heter samma namn.
Och som sagt, den mest kända är P = U x I som man tänker på om man hör "Ohms lag" för den som vet ett uns om vad det kan stå för och vad det namnet är. Därför använde jag den.