Förvirrad kring ny installation av W10 på ny dator.

Permalänk

Förvirrad kring ny installation av W10 på ny dator.

Hej, jag håller på att bygga mig en ny dator med en ny SSD.

På min nuvarande dator (Den jag skriver från i denna stund), har jag Windows 7 Ultimate installerat.
Jag kan alltså, om jag vill, uppdatera gratis till Windows 10.
Jag har valt att hålla mig borta från det tills nu när min nya build är på g.
Med tanke på att jag valt en 240gb SSD till min nya dator, är min tanke att det kan vara dags att testa Windows nya slimmade version.

Jag är dock lite förvirrad och fundersam. Eftersom att jag inte har valt att installera en cd/dvd läsare på nya datorn, har jag inte heller möjlighet att installera mitt W7 från den skivan jag har liggandes någonstans... Om jag så vill.
Min fråga är ganska enkel.(?)
Kan jag installera W10 på min nya dator med hjälp av Windows media creation tool, via USB minne, på min nya dator och sen aktivera den med det Windows ID som jag hittar via Start>Dator>Egenskaper på mitt W7.
Eller hur funkar det nu för tiden?
Eller rättare sagt hur f*n gör mer luttrade dator byggare när dem bygger sig en ny pc? haha.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Lego Master

Så vitt jag har förstått det ska du från för ett par månader sedan kunna aktivera Win10 direkt med en kompatibel uppgraderingsbar nyckel (dvs Win7, 8 eller 8.1) utan att behöva installera gamla systemet först, uppgradera och sen göra en nyinstallation som krävdes från början.

Dvs, nu uppgraderar Microsoft din Win7-nyckel automagiskt till en Win10-nyckel medan du installerar Win10 "clean".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Klart du kan installera från ett USB minne om du genererar en bootbar USB sticka från microsoft ISO. Som sagt dom har programmen du nämnde på sin sida.
Ange sedan nyckeln som följde med licensen till windows skivan, en lite klisterlapp ska ligga i lådan med din nyckel. eller vara klistrad på fodralet har jag för mig beroende på om det är Retail eller OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så vitt jag har förstått det ska du från för ett par månader sedan kunna aktivera Win10 direkt med en kompatibel uppgraderingsbar nyckel (dvs Win7, 8 eller 8.1) utan att behöva installera gamla systemet först, uppgradera och sen göra en nyinstallation som krävdes från början.

Dvs, nu uppgraderar Microsoft din Win7-nyckel automagiskt till en Win10-nyckel medan du installerar Win10 "clean".

Windows 7 nyckeln förblir en 7 nyckel. Det ända som händer är att dom kollar att du har en windows nyckel från windows 7,8 och 8.1
Du får en ny licensnyckel genererad baserad på hårdvaran så man behöver aldrig igen slå in nyckeln vid ominstallation då din dators unika hårdvarusignaturer kollas mot MS servrar för framtida aktiveringar. Windows aktiveras automatiskt vid framtida ominstallationer så länge hårdvarukonfigurationen inte ändras för mycket typ moderkortsbyte är ofta ett nono.

Man kan fortfarande installera windows7 eller 8 vilket man nu hade och använda sin gamla nyckel för dessa om man inte vill köra windows 10.

Rimligtvis knyts nya 10 licensen ihop med gamla 7 eller 8 så man inte kan uppgradera "igen" alltså man får en uppgradering per 7 eller 8 nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svanstrom:

Kan jag installera W10 på min nya dator med hjälp av Windows media creation tool, via USB minne, på min nya dator och sen aktivera den med det Windows ID som jag hittar via Start>Dator>Egenskaper på mitt W7.

Det är Produkt-ID och det är inte samma sak som produktnyckel. Den senare fick du med när du köpte Windows 7.

Permalänk
Hedersmedlem

Observera att "Windows ID" inte är din licensnyckel (iaf inte i W8.1). Det finns andra, mer eller mindre suspekta, sätt att få ut nyckeln ur en installation. Google är din vän där.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pa1983:

Windows 7 nyckeln förblir en 7 nyckel. Det ända som händer är att dom kollar att du har en windows nyckel från windows 7,8 och 8.1
Du får en ny licensnyckel genererad baserad på hårdvaran så man behöver aldrig igen slå in nyckeln vid ominstallation då din dators unika hårdvarusignaturer kollas mot MS servrar för framtida aktiveringar. Windows aktiveras automatiskt vid framtida ominstallationer så länge hårdvarukonfigurationen inte ändras för mycket typ moderkortsbyte är ofta ett nono.

Man kan fortfarande installera windows7 eller 8 vilket man nu hade och använda sin gamla nyckel för dessa om man inte vill köra windows 10.

Rimligtvis knyts nya 10 licensen ihop med gamla 7 eller 8 så man inte kan uppgradera "igen" alltså man får en uppgradering per 7 eller 8 nyckel.

Är du hundra på detta? Jag har fattat det som att när du väl har använt din Win7/8/8.1-nyckel i uppgraderingsprocessen så kommer den inte längre att accepteras om du försöker aktivera en windowsinstallation som den var tänkt till från början, Win7 Ultimate i TS fall.

Det verkar ju konstigt att Microsoft skulle tillåta parallella installationer (du kan ju installera Win10 på en dator, aktivera och sen rycka nätverkskabeln och aldrig låta den gå online igen). Hur skulle MS kunna kolla om du har en aktiv Win10-installation när du försöker installera Win7 med originalnyckeln? Rimligtvis (som jag ser det) bör de neka aktiveringar med den nyckeln framöver.
Möjligt att du kan göra en offline-installation och Windows på ytan godkänner nyckeln, men vid online-aktivering säger den stopp?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Det är väl lika bra att jag nämner att mitt Windows 7 är en fullt aktiverad pirat kopia.
När jag läste Windows hemsida om att installera W10 från scratch via USB och Media Creation Tool från min W7 dator, så står det typ att Windows installationen kommer att kräva en licens nyckel av mig.
Naturligtvis har jag ju ingen.
Men jag måste ju kunna installera W10 för att sen kunna aktivera inne i Windows. Likt en trail version.
Sen blir det mitt bekymmer att lösa en nyckel bäst jag vill.
Jag kan ju säga att jag inte är speciellt sugen på att krångla med aktiveringsprogram till bredden fylda med malware och virus igen.

Och jag har funderat en stund. Och jag är rätt säker på att jag i alla fall inte manuellt kan kopiera den Windows ID och aktivera med. Det är inte samma sak som nyckeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Skrivet av svanstrom:

Det är väl lika bra att jag nämner att mitt Windows 7 är en fullt aktiverad pirat kopia.
När jag läste Windows hemsida om att installera W10 från scratch via USB och Media Creation Tool från min W7 dator, så står det typ att Windows installationen kommer att kräva en licens nyckel av mig.
Naturligtvis har jag ju ingen.
Men jag måste ju kunna installera W10 för att sen kunna aktivera inne i Windows. Likt en trail version.
Sen blir det mitt bekymmer att lösa en nyckel bäst jag vill.
Jag kan ju säga att jag inte är speciellt sugen på att krångla med aktiveringsprogram till bredden fylda med malware och virus igen.

Och jag har funderat en stund. Och jag är rätt säker på att jag i alla fall inte manuellt kan kopiera den Windows ID och aktivera med. Det är inte samma sak som nyckeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill också nämna att jag tänker fortsätta att använda samma moderkort och CPU, så länge i alla fall.
Jag ska nu alltså flytta över det moderkortet till den nya datorn.
Det kan ju vara så att den automatiskt tar med sig aktiveringen. Även om det inte är samma hårddisk?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Lego Master

@svanstrom:
Well, isåfall har du fel i ditt ursprungliga inlägg; du kan inte uppgradera gratis till Win10 med din befintliga installation.

Förmodligen (jag är inte helt 100) kan du installera Win10 clean från ett preppat USB-minne och skjuta upp inmatning (och därmed aktivering) av Windows upp till 30 dagar, men efter det kommer den kräva en äkta nyckel. Om du får för dig att lösa det på...hm...nåt annat sätt, petar jag inte i.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7 (piratkopiering)*

Tyvärr är jag tvungen att låsa tråden då vi inte tillåter piratkopiering här på Sweclockers.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...