Nvidia Geforce Pascal med HBM2 lanseras under andra halvan av 2016

Permalänk
Medlem

Damn it! Har redan väntat över ett år på denna :S Buhuu

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Jag nämner ingenting om vad nVidia kommer att göra med Pascal ?
Vi vet ju att AMD redan har Polaris ute för testning, och nVidia har såklart då ungefär koll på dess tänkta prestanda.
nVidia verkar ju inte heller direkt skynda sig ut med Pascal.
Så gissningen att Maxwell enkelt kan modifieras för GDDR5x och ytterligare bumpas i prestanda är inte så långsökt.

Det är ju exakt det du gör när du påstår att de tänker stanna kvar på 28 nm och skita i Pascal eftersom du har fått för dig att Polaris inte kommer prestera bra. Det är en ganska lång rad antaganden där. Ett annat intressant antagande du gör är att Nvidia medvetet avvaktar vilket jag inte tror ett dugg på. Andra generationen Maxwell är redan över ett år gammal och den bygger i mångt och mycket på första generationen Maxwell som snart är två år gammal.

Att bara slänga på DDR5X på Maxwell är ju tämligen meningslöst ur prestandasynpunkt. Vilka av korten menar du är signifikant begränsade av minnesbandbredden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av perost:

Man kan dra slutsatsen att Pascal har fler transistorer än nuvarande grafikkort
Det går inte att säga baserat enbart på antalet transistorer, det beror på vad transistorerna används till. Som en jämförelse så har 780 Ti ca. 7 miljarder transistorer medan 980 Ti har 8 miljarder, men 980 Ti presterar ~40% bättre. Vi får helt enkelt vänta tills det kommer tester på de nya grafikkorten, det är det enda egentliga sättet att utvärdera prestandan på.

tror vi kommer se 5 gånger bättre prestanda

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

tror vi kommer se 5 gånger bättre prestanda

Det hade varit våldsamt grymt

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Jag är nyfiken på om SLI bryggan försvinner med Pascal som det gjorde med AMDs senaste generationer.

Inte helt troligt, dom har ju hävdat att den gör "magiska stuff" som inte går att få genom pic-e busen

Men dom har ju ändrat sig på en femöring förr.

Skrivet av Herr Kantarell:

Möjligt att nVidias kort blir bättre än AMDs dito. Men det är dags för AMD nu

Nja, tycker båda är rätt lika i prestanda (förutom uppåt titan då), även har bra priser på korten. Men verkar inte gå sälja 390, som 970 gjort tyvärr.

Skrivet av Zotamedu:

Det är ju exakt det du gör när du påstår att de tänker stanna kvar på 28 nm och skita i Pascal eftersom du har fått för dig att Polaris inte kommer prestera bra. Det är en ganska lång rad antaganden där. Ett annat intressant antagande du gör är att Nvidia medvetet avvaktar vilket jag inte tror ett dugg på. Andra generationen Maxwell är redan över ett år gammal och den bygger i mångt och mycket på första generationen Maxwell som snart är två år gammal.

Att bara slänga på DDR5X på Maxwell är ju tämligen meningslöst ur prestandasynpunkt. Vilka av korten menar du är signifikant begränsade av minnesbandbredden?

Pratades det inte om en Maxwell refresh i år? Kan ha varit lösa rykten dock.

Hoppas flera aktörer hoppar på adaptive-sync i år hade blivit riktigt bra 2016 hårdvaruår då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

tror vi kommer se 5 gånger bättre prestanda

40% bättre prestanda för varje ökning med en miljard transistorer = ~20 ggr bättre prestanda. Det går väl att räkna så, eller?

Men man kan ju alltid hoppas. Det skulle behövas ett rejält språng framåt i grafikprestanda med tanke på 4K, VR och allt vad det heter. Pesimisten i mig skulle dock bli förvånad om vi ens får dubbelt så mycket prestanda/watt med Pascal. Men jag har gärna fel på den punkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju exakt det du gör när du påstår att de tänker stanna kvar på 28 nm och skita i Pascal eftersom du har fått för dig att Polaris inte kommer prestera bra. Det är en ganska lång rad antaganden där. Ett annat intressant antagande du gör är att Nvidia medvetet avvaktar vilket jag inte tror ett dugg på. Andra generationen Maxwell är redan över ett år gammal och den bygger i mångt och mycket på första generationen Maxwell som snart är två år gammal.

Att bara slänga på DDR5X på Maxwell är ju tämligen meningslöst ur prestandasynpunkt. Vilka av korten menar du är signifikant begränsade av minnesbandbredden?

Wait what ?
Vem har sagt att Polaris inte kommer att prestera bra ?
Vi vet ju redan av erfarenhet att det inte längre kommer några grafikkort som är >25% snabbare än generationen den ersätter.
Så om nVidia kan öka på Maxwells prestanda med 10-15% med lite optimeringar och GDDR5X är det ju fullt möjligt att dom hamnar tillräckligt nära Polaris för att hålla ställningarna tills Pascal är redo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vi vet ju redan av erfarenhet att det inte längre kommer några grafikkort som är >25% snabbare än generationen den ersätter.

Där min vän har du fel. Det beror helt på hur många CUDA/GCN kärnor man klämmer in och hur fort de kan snurra.
Man har ju stått och haltat på 28nm ett tag nu och det är DÄRFÖR det inte skett några större ökningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

när 4500kr blev rimligt för ett grafikkort kan man ju fråga?. Sedan 2011 och fram har de varit löjligt som fan.
Förut kosta inte ens flagskeppen så mycket. Även om man nu kan räkna med inflation and what not så har priserna rent ut av ökat.

Tycker att dem lever för hårt på, lite nyare, lite dyrare, lite bättre. För de mesta lite dyrare och stortsett samma skräp i ny förpackning men man ska ändå höja priserna med några hundringar.

Senaste 4generationerna av GPUer och CPUer är varit förbättringar och förnyingar som inte är mycket att hissa i flaggan. Mer att både nvidia/amd/intel väljer att lägga energin på gimmicks.

Nvidia GeForce 6800 Ultra= $599
Nvidia GeForce 7950GX2 = $550
Nvidia GeForce 8800 Ultra = $800+
Nvidia GeForce 9800GX2 = $599
Nvidia GeForce GTX 285 = $400
Nvidia GeForce GTX 295 = $500
Nvidia GeForce GTX 480 = $500+
Nvidia GeForce GTX 580 = 500+

OSVOSVOSV

De har länge legat på dryga 5000kr för toppkorten (med undantag för GTX 285, som dock inte var toppkortet i sin generation då de satsade stenhårt på dubbelmackan GTX295)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

AMD Polaris någon gång under sommaren och sedan NVIDIA Pascal under Augusti eller september kanske..? Sådan här kamp så nära två rivaler var ett tag sen. Jag längtar som gröten att få se grafikkortens kraft revolution nu med HBM2, för mig blir det inget av dom, är så jävla nöjd med mitt 980 Ti, sån kraft den i spel i 1440p.

Alltså nyheten gäller ju pascal med hbm2, det kan mycket väl komma pascal kretsar utan hbm innan det. Tittar man på Nvidias två senaste släpp så har de börjat med en mellanstor krets först (680/980), så kan ju vara så att de börjar med GP104 med gddr5x, sen kommer stora kretsen och hbm senare (antagligen ett titan då). Jag tror att de som sitter och väntar på stora kretsen med hbm i icke titan eller quadro/tesla utförande kommer få vänta ett bra tag, kanske till och med fram mot nästa år så länge inte amd har något riktigt kraftigt som tvingar fram en sådan lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Där min vän har du fel. Det beror helt på hur många CUDA/GCN kärnor man klämmer in och hur fort de kan snurra.
Man har ju stått och haltat på 28nm ett tag nu och det är DÄRFÖR det inte skett några större ökningar.

Det återstår väl att se
Krympningar har ju inte direkt gett nåt i CPU världen.
Själv tror jag att tiden för gigantiska prestandasteg är förbi, men det vore ju trevligt att bli överraskad !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det återstår väl att se
Krympningar har ju inte direkt gett nåt i CPU världen.

Nej, inte ett dyft, bara mer än 2x på flyttal, avsevärt förbättrad minneshantering och typ 1:3edels strömförbrukning samt nånstans runt 160% traditionell heltalsprestanda. Ingen skillnad alls. Typ.

http://anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-660... (2600-nyaste generationen)

På servrar är skillnaden ännu större. Våra nya noder är ungefär 3.5x effektivare än våra gamla sandy-bridge maskiner. Det är... klart mätbart.

Eller du kanske bara räknar spelprestanda?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det återstår väl att se
Krympningar har ju inte direkt gett nåt i CPU världen.
Själv tror jag att tiden för gigantiska prestandasteg är förbi, men det vore ju trevligt att bli överraskad !

Gpu dock fungerar annorlunda, man kan trycka in flera kärnor för att öka prestanda.

Sen vart gränsen går, där fler kärnor kostar för mycket (ström bland annat).

Med krympning bör dom kunna trycka in ännu fler kärnor , men man får se helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det återstår väl att se
Krympningar har ju inte direkt gett nåt i CPU världen.
Själv tror jag att tiden för gigantiska prestandasteg är förbi, men det vore ju trevligt att bli överraskad !

"Moores lag" gäller fortfarande. Dubbelt så många transistorer borde innebära en faktor 2 i prestandaökning, mindre kretsar brukar ju också betyda mindre energi så överklockningsutrymmet torde bli högre dessutom.

Var inte så dyster!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Nej, inte ett dyft, bara mer än 2x på flyttal, avsevärt förbättrad minneshantering och typ 1:3edels strömförbrukning samt nånstans runt 160% traditionell heltalsprestanda. Ingen skillnad alls. Typ.

http://anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k-660... (2600-nyaste generationen)

På servrar är skillnaden ännu större. Våra nya noder är ungefär 3.5x effektivare än våra gamla sandy-bridge maskiner. Det är... klart mätbart.

Eller du kanske bara räknar spelprestanda?

Sedan SB har vi fått nöja oss med 5-15% prestandaökning per CPU generation.
Såklart så finns det extremfall där nya funktioner snabbar upp vissa applikationer avsevärt.
Men talar man genomsnittliga prestandaökningar bland konsument CPU'er så hamnar Skylake på c:a 40% bättre prestanda än den nu 5 år gamla Sandy Bridge.
Knappast nåt att hurra över.

GPU'er ligger aningens bättre till med i snittc:a 20% per generation de senaste åren.
980 TI är 20% snabbare än:
GTX 980 som bara är 10% snabbare än
GTX 780TI som är 20% snabbare än
GTX 780 som är 20% snabbare än
GTX 680 är undantaget och hela 40% snabbare än
GTX 580 som är endast 10% snabbare än
GTX 480 etc.

Någon revolution har vi ju inte sett sen första GeForce 256 korten kom (och var mer än dubbelt så snabba som generationen innan).
Så det finns verkligen ingenting som talar för att A-I eller Pascal kommer bli en gigantisk prestandabump, förrutom de båda företagens hype avdelningar då.

Och självklart talar jag "bara" om spelprestanda eftersom det är spelkort tråden handlar om.

Permalänk
Inaktiv

Väntar ivrigt, funderar nästan helt ärligt på att köpa ett 2000kr grafikkort denna gången, inte för att jag behöver ha kraften, men det är gött att veta att grafikkortet under inga omständigheter kommer att flaska till på min dual Xeon.
(spela gör jag såklart på ps4an)

Jag sysslade för många år sedan med videoredigering och det gick hur segt som helst i 1080, hur är det idag? Har de flesta såna program stöd för att lägga arbetet på grafikkortet och om man skulle pyssla med sådant bör köpa ett bättre grafikkort? Eller är kortens syfte främst för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag sysslade för många år sedan med videoredigering och det gick hur segt som helst i 1080, hur är det idag? Har de flesta såna program stöd för att lägga arbetet på grafikkortet och om man skulle pyssla med sådant bör köpa ett bättre grafikkort? Eller är kortens syfte främst för spel?

Det verkar finnas GPU stöd i Premiere Pro CC. Sedan hur stor skillnaden blir det är ju frågan.

Citat:

When we first built the Mercury Playback Engine, we focused on NVIDIA CUDA technology. Since then, however, we have worked hard to ensure that users of both NVIDIA and AMD GPUs were able to harness the full power of the Mercury Engine, and I’m happy to confirm that Premiere Pro CC supports GPU acceleration on both AMD and NVIDIA hardware on both Mac and Windows.

Citat:

Finally, please note that Premiere Pro CC has support for multiple GPU configurations on export (only one is used during playback) so having more than one GPU will speed up your output times. This means that – you guessed it – Premiere Pro will utilize the dual-GPUs in the new Mac Pro when exporting to an output file.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det verkar finnas GPU stöd i Premiere Pro CC. Sedan hur stor skillnaden blir det är ju frågan.

Det beror ju såklart lite på vad man gör men både i premiere och after affects gör det generellt en jäkla skilland med gpu accelerering. Räcker för det mesta med något i mellanklassen också, quadro etc är oftast overkill om man inte kräver något speciellt som 10bit output och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Sedan SB har vi fått nöja oss med 5-15% prestandaökning per CPU generation.
Såklart så finns det extremfall där nya funktioner snabbar upp vissa applikationer avsevärt.
Men talar man genomsnittliga prestandaökningar bland konsument CPU'er så hamnar Skylake på c:a 40% bättre prestanda än den nu 5 år gamla Sandy Bridge.
Knappast nåt att hurra över.

GPU'er ligger aningens bättre till med i snittc:a 20% per generation de senaste åren.
980 TI är 20% snabbare än:
GTX 980 som bara är 10% snabbare än
GTX 780TI som är 20% snabbare än
GTX 780 som är 20% snabbare än
GTX 680 är undantaget och hela 40% snabbare än
GTX 580 som är endast 10% snabbare än
GTX 480 etc.

Någon revolution har vi ju inte sett sen första GeForce 256 korten kom (och var mer än dubbelt så snabba som generationen innan).
Så det finns verkligen ingenting som talar för att A-I eller Pascal kommer bli en gigantisk prestandabump, förrutom de båda företagens hype avdelningar då.

Och självklart talar jag "bara" om spelprestanda eftersom det är spelkort tråden handlar om.

Du ser ju att 680 är 40% snabbare än 580 eftersom 680 var en nodkrympning till 28nm från GTX 580 40nm. cardeci visar ju också att du är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du ser ju att 680 är 40% snabbare än 580 eftersom 680 var en nodkrympning till 28nm från GTX 580 40nm. cardeci visar ju också att du är ute och cyklar.

Men herregud, tror ni på allvar att AI eller pascal kommer att bli 50%+ snabbare än generationen dom ersätter ?
Och tänk på att vi garanterat kommer att få se snabbare kort baserade på dagens kretsar.
Tänk också på att krympningar medför problem som vi inte har sett än hos GPU'er, nämligen problem att kyla p.g.a kontaktytan mot flänsen blir för liten.
Så precis som vad vi sett hos CPU'er så kommer vi få strömsnålare kretsar som ändå är svåra att kyla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Men herregud, tror ni på allvar att AI eller pascal kommer att bli 50%+ snabbare än generationen dom ersätter ?
Och tänk på att vi garanterat kommer att få se snabbare kort baserade på dagens kretsar.
Tänk också på att krympningar medför problem som vi inte har sett än hos GPU'er, nämligen problem att kyla p.g.a kontaktytan mot flänsen blir för liten.
Så precis som vad vi sett hos CPU'er så kommer vi få strömsnålare kretsar som ändå är svåra att kyla.

Har inte skrivit att de kommer ha 50% snabbare prestanda men större hopp än vad de haft de senaste fyra åren. Vi får se vem som har rätt. Jag kan ha fel och du kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men herregud, tror ni på allvar att AI eller pascal kommer att bli 50%+ snabbare än generationen dom ersätter ?
Och tänk på att vi garanterat kommer att få se snabbare kort baserade på dagens kretsar.
Tänk också på att krympningar medför problem som vi inte har sett än hos GPU'er, nämligen problem att kyla p.g.a kontaktytan mot flänsen blir för liten.
Så precis som vad vi sett hos CPU'er så kommer vi få strömsnålare kretsar som ändå är svåra att kyla.

Fast skylake är väl inte mycket svårkyldare än sb? Att de integrerade "voltage regulator" och problem med ihs :en var väl de stora anledningarna till att de var så svårkylda. Sen är det klart att det är svårare att kyla en mindre chipyta, men har inte intels nyare cpu :er typ haft samma storlek? De har ge gett gpu delen större utrymme för varje krympning.

Tror förövrigt att pascal inte kommer ha några problem med att ge en så pass stor prestandaökning så länge chipstorleken är den samma. Men antagligen så kommer det som tidigare krympningar inte matcha föregående topkort på den fronten direkt så då får man såklart en mindre ökning. Antal transistorer i en GPU skalar ju väldigt bra med prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Har inte skrivit att de kommer ha 50% snabbare prestanda men större hopp än vad de haft de senaste fyra åren. Vi får se vem som har rätt. Jag kan ha fel och du kan ha fel.

Jag hoppas att jag har fel
Vore trevligt med en uppgradering som faktiskt ger nånting.

Permalänk
Medlem

100% bättre prestanda för toppkortet vore grymt. Då skulle man förmodligen kunna köpa ett kort med tillräckligt bra prestanda för ett pris man inte skulle tycka att är orimligt för ett grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Lyckats skrapa ihop 10k till ny gpu.
Va tror ni pascal landar på i pris?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Vem har sagt att Polaris inte kommer att prestera bra ?
Vi vet ju redan av erfarenhet att det inte längre kommer några grafikkort som är >25% snabbare än generationen den ersätter.
Så om nVidia kan öka på Maxwells prestanda med 10-15% med lite optimeringar och GDDR5X är det ju fullt möjligt att dom hamnar tillräckligt nära Polaris för att hålla ställningarna tills Pascal är redo.

Nej vi vet att det inte går att få 25 % mer prestanda från en ny generation på samma nod. Polaris krymper från 28 nm till 16/14 nm samtidigt som de uppdaterar arkitekturen. Så får du 12,5 % mer från arkitekturen och 12,5 % från krympningen så är du helt plötsligt uppe i 25 %. Sen vet vi att Nvidia har en liten Pascal på gång. Det har avslöjats i samband med deras nya Drive PX2 som ska levereras med två Pascal-GPUer på MXM-kort. Eftersom den totala beräkningskapaciteten för hela enheten är 8 TFLOPS och den innehåller dubba SoC så lär inte beräkningskapaciteten på de lösa grafikkorten vara mer än 3-3,5 TFLOPS vilket är långt ifrån vad en toppkrets ska ha.

Enda läget Nvidia kommer ligga kvar på Maxwell är om de än en gång klantar sig med tillverkningen och inte kan få ut kretsar med vettig yield.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vet inte om det har varit uppe men blir man tvungen att byta moderkort i o m att dom nya gpu-korten anländer?

Ska PCI-E ersättas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av VictoryKid:

Vet inte om det har varit uppe men blir man tvungen att byta moderkort i o m att dom nya gpu-korten anländer?

Ska PCI-E ersättas?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej PCIe ska inte ersättas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Vet inte om det har varit uppe men blir man tvungen att byta moderkort i o m att dom nya gpu-korten anländer?

Ska PCI-E ersättas?

Nej. NVLink är inte avsett för vanliga konsumenter och kommer sannolikt aldrig att komma i någon konsumentprodukt, särskilt inte som PCIe 4.0 redan är specad.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Nej. NVLink är inte avsett för vanliga konsumenter och kommer sannolikt aldrig att komma i någon konsumentprodukt, särskilt inte som PCIe 4.0 redan är specad.

Måste man byta till ett moderkort med pci-e 4.0 då😮?

Skickades från m.sweclockers.com