Byte från NAS till hårddisk-kabinett; hårddisken är tom?

Permalänk
Medlem

Byte från NAS till hårddisk-kabinett; hårddisken är tom?

Hej!

Jag har lämnat tillbaka min Synology DS216SE på grund av att få mer pengar den här månaden (för många räkningar den här månaden, för den som är intresserad av att veta).

Samtidigt som jag lämnade tillbaka NAS'en, köpte jag en hårddisk-kabinett, så att jag kan ha min WD Red 3 TB i den, tills jag kan ha den i någon dator, där skiten (ursäkta mitt ordval) faktiskt fungerar.

Jag fick farsans gamla dator i går och testade att sätta in NAS-hårddisken i den. Då det redan finns ett operativsystem i den (Synologys egna), så tänkte jag att den kanske bootar upp den. Det gjorde den inte. Ni vet det där understrecket som visar att man kan skriva och som blinkar, när man är i någon terminal? Endast den syntes allra högst upp i det vänstra hörnet på skärmen, efter att datorn visade den där "välkomst"-rutan.

Jag tog ur hårddisken och satte tillbaka den till NAS'en och då funkade allt som vanligt igen.

I dag lämnade jag som sagt tillbaka NAS'en och satte i hårddisken i kabinetten. Nu när jag ansluter den till min stationära dator, så visar Ext2Fsd att själva GB-lagringen i hårddisken är i typen RAW och att den är tom. Vafalls?! Jag hade 80% lagrat utrymme, när den satt i NAS'en tidigare i dag!

Jag har bytt ut hårddiskar många gånger i mitt liv och jag är medveten om riskerna. Nu är jag rädd att hårddisken har på något sätt blivit utsatt för något magnetiskt eller liknande, även om jag inte har varit nära något sånt, och inte heller något som kan alstra elektricitet, så som katthår.

Visar programmet (och Windows Disk Management) falsk information, eller har all data på den helt enkelt försvunnit? Jag fruktar det värsta...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hej!

Jag har lämnat tillbaka min Synology DS216SE på grund av att få mer pengar den här månaden (för många räkningar den här månaden, för den som är intresserad av att veta).

Samtidigt som jag lämnade tillbaka NAS'en, köpte jag en hårddisk-kabinett, så att jag kan ha min WD Red 3 TB i den, tills jag kan ha den i någon dator, där skiten (ursäkta mitt ordval) faktiskt fungerar.

Jag fick farsans gamla dator i går och testade att sätta in NAS-hårddisken i den. Då det redan finns ett operativsystem i den (Synologys egna), så tänkte jag att den kanske bootar upp den. Det gjorde den inte. Ni vet det där understrecket som visar att man kan skriva och som blinkar, när man är i någon terminal? Endast den syntes allra högst upp i det vänstra hörnet på skärmen, efter att datorn visade den där "välkomst"-rutan.

Jag tog ur hårddisken och satte tillbaka den till NAS'en och då funkade allt som vanligt igen.

I dag lämnade jag som sagt tillbaka NAS'en och satte i hårddisken i kabinetten. Nu när jag ansluter den till min stationära dator, så visar Ext2Fsd att själva GB-lagringen i hårddisken är i typen RAW och att den är tom. Vafalls?! Jag hade 80% lagrat utrymme, när den satt i NAS'en tidigare i dag!

Jag har bytt ut hårddiskar många gånger i mitt liv och jag är medveten om riskerna. Nu är jag rädd att hårddisken har på något sätt blivit utsatt för något magnetiskt eller liknande, även om jag inte har varit nära något sånt, och inte heller något som kan alstra elektricitet, så som katthår.

Visar programmet (och Windows Disk Management) falsk information, eller har all data på den helt enkelt försvunnit? Jag fruktar det värsta...

Windows kan inte visa informationen som finns på disken. Allt är kvar.
Du kanske kan komma åt filerna genom att köra en Ubuntu Live CD och spara över dem till en FAT32 disk.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Windows kan inte visa informationen som finns på disken. Allt är kvar.
Du kanske kan komma åt filerna genom att köra en Ubuntu Live CD och spara över dem till en FAT32 disk.

*tar en mycket lättnad suck*

Tur. Men Ext2Fsd-programmet då? Den visade ju samma resultat?

Jag ska installera Ubuntu eller Debian på farsans gamla dator

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

*tar en mycket lättnad suck*

Tur. Men Ext2Fsd-programmet då? Den visade ju samma resultat?

Jag ska installera Ubuntu eller Debian på farsans gamla dator

Du behöver inte installera något. Du kör den live från CD.

EDIT: Hittade detta på google
http://www.webupd8.org/2011/08/access-ext4-ext3-or-ext2-parti...

Vet dock inte hur bra detta fungerar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Lärdommen? Windows är din fiende. Eller nått?

Kör sedan ca 7 år sedan bara iOS och Linux på ALLT här hemma, Inga probs dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du behöver inte installera något. Du kör den live från CD.

EDIT: Hittade detta på google
http://www.webupd8.org/2011/08/access-ext4-ext3-or-ext2-parti...

Vet dock inte hur bra detta fungerar.

Ne, det vet jag, men jag vill ju köra till exempel Debian med full kapacitet Om jag kör genom antingen skiva eller USB-minne, så blir ju systemet lite segare.

Skrivet av dales:

Lärdommen? Windows är din fiende. Eller nått?

Kör sedan ca 7 år sedan bara iOS och Linux på ALLT här hemma, Inga probs dessa år.

Jag skulle aldrig säga nej tack till att köra Ubuntu Desktop eller Xubuntu på min stationära dator, om inte många av de spel jag spelar krävde Windows. Även jag är trött på Windows

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airikr:

Ne, det vet jag, men jag vill ju köra till exempel Debian med full kapacitet Om jag kör genom antingen skiva eller USB-minne, så blir ju systemet lite segare.

Jag skulle aldrig säga nej tack till att köra Ubuntu Desktop eller Xubuntu på min stationära dator, om inte många av de spel jag spelar krävde Windows. Även jag är trött på Windows

Indeed. Försökte själv gå över till Ubuntu då jag framförallt spelar Dota, CSGO & Cities:Skylines (alla ska vara kompatibla till Linux via Steam nu), dock fungerade det inte riktigt som förväntat. Lite tråkigt, men vad ska man göra. Efter två veckor fick det bli Windows igen. Det är helt enkelt smidigare, visst är det väl så att jag är väldigt van av windows men just prestandaförlusten i spelen gjorde att jag var tvungen att byta tillbaks. Detta var dock nästan ett år sedan, kanske har blivit bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Indeed. Försökte själv gå över till Ubuntu då jag framförallt spelar Dota, CSGO & Cities:Skylines (alla ska vara kompatibla till Linux via Steam nu), dock fungerade det inte riktigt som förväntat. Lite tråkigt, men vad ska man göra. Efter två veckor fick det bli Windows igen. Det är helt enkelt smidigare, visst är det väl så att jag är väldigt van av windows men just prestandaförlusten i spelen gjorde att jag var tvungen att byta tillbaks. Detta var dock nästan ett år sedan, kanske har blivit bättre..

Exakt! Då har du varit med om samma dilemma som jag har varit Därför är jag kvar i Windows.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Hej, ny användare här men jag hoppas denna tråden skulle kunna vara i någorlunda rätt område för att passa min fråga.

Jag samlar in data på flera andra platser i fält och vill ladda upp datan till företagets server när jag kommer tillbaks till kontoret.

Min utrustning:
Diskar - Seagate Enterprise NAS ST4000VN0001 4TB 7200 RPM 128MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5"
1 Bay kabinett - StarTech USB3 Single Drive S3510BMU33ET
2 Bay JBOD - Raidsonic ICY BOX IB-RD4320StU3
Windows 7

Vad jag vill kunna göra:
Skriva data till en disk när den är inkopplad i ett singledisk kabinett i en dator i fält och sedan läsa ifrån den när den är inkopplad i en annan dator med JBOD på kontoret.

Mitt problem:
Det verkar inte gå att flytta diskarna mellan kabinetten. Funkar disken i den ena så står den som unallocated när jag kopplar in den i den andra.

Är det jag som gör nåt fel? Är detta kanske inte ens genomförbart alls oavsett hårdvara? Om detta är omöjligt, varför?

Tacksam för alla typer av synpunkter/råd/idéer/hånskratt
/Peter

Permalänk
Medlem

Presenterar Icybox'en verkligen diskarna som rena diskar, och inte nåt eget raidmumbojumbo?

Jag har ett sånt diskkabinett hemma och har lyckats läsa dom som rena diskar för SMART-tester. Den är inställd på JBOD på baksidan(switcharna där) , och inte RAID1/0? (kanske en dum fråga, men du bad om hånskratt ju )

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@Airikr: Du fick säkert svar, men här är ifrån Synologys FAN om någon annan behöver: https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Sto...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Presenterar Icybox'en verkligen diskarna som rena diskar, och inte nåt eget raidmumbojumbo?

Jag har ett sånt diskkabinett hemma och har lyckats läsa dom som rena diskar för SMART-tester. Den är inställd på JBOD på baksidan(switcharna där) , och inte RAID1/0? (kanske en dum fråga, men du bad om hånskratt ju )

Mjo, det är det jag är rädd för. Det verkar på mer än 1 sätt som att dendär IcyBox är rena skiten men nu är de inköpt och jag sitter här med problemet Min naiva tro var att när den är inställd på JBOD så gör den inget mer än att hjälpa de två diskarna att dela på 1 USB3 kabel till datorn. Det är i min värld JBOD... Sen har jag ju inte så bra koll på detta, men ändå.
Switcharna är ställda på JBOD, det har jag koll på, haha.

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta mig, men jag väljer att inte göra ett skvatt med det här från och med nu.

Anledningen är att datan i hårddisken är alldeles för värdefull för mig och jag mår för närvarande piss över att jag kanske har förlorat något. Därför kommer jag bara låta det hela vara och vänta tills jag har köpt en NAS från Synology igen. Ta bort skalet, sätt i hårddisken, sätt på skalet, starta och vänta i 1-3 minuter. Klart. Så enkelt ska det vara, oavsett vilket operativsystem man har i datorn. Jag visste inte att det skulle vara såhär mycket jox med att ens kunna få se datan i en extern hårddisk genom Debian.

Uppdatering
Nu har jag beställt en Synology DS115j och kommer få den på onsdagen, om inte posten är seg som vanligt. Nu ska jag försiktigt koppla ur hårddisken från servern som den sitter i, i hopp om att inga filer blir förlorade.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Powerbocker: hmm då borde den bara presentera disken som vilken disk som helst, borde inte vara nåt fel sålänge du formaterat disken på ett sätt som båda datorerna kan läsa... konstigt.

@Airikr: tråkigt när det blir sådär med känslig data. men, ska inte vara något problem att göra som Synology själva rekommenderar.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@edgren: tråkigt när det blir sådär med känslig data. men, ska inte vara något problem att göra som Synology själva rekommenderar.

Så sant så, men jag orkar inte installera något system på servern jag har nu. Jag kommer ju få tillgång till filerna (förhoppningsvis) i övermorgon eller på torsdag, så då väntar jag hellre.

Dock har jag ett litet problem. När jag lekte runt med de olika säkra kommandon i går, så stod det vid ett eller två tillfällen, att hårddisken är upptagen för att kunna användas. Grejen är den att jag inte kommer ihåg vilket kommando jag använde.

Med tanke på att jag kan förlora data om jag bara stänger av datorn och hårddisken i själva verket är monterad, men inte syns till i filsystemet i FileZilla (var, media, usr och så vidare; att jag inte hittar filerna som finns i hårddisken bland alla de katalogerna), så undrar jag, behöver jag vara orolig över något? Måste jag på något konstigt vänster avmontera hårddisken eller... va?

Jag vill stänga av strömmen till hårddisken (min kabinett har en av/på-switch), så det är därför jag frågar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.