Permalänk

mITX-kort, vad är det för skillnad???

Jag har tre kort som jag funderar på vilket som skulle passa bäst i min spelmaskin.
Kortet skall kompletteras med en i5-processor 1155 eller 1151

MSI Z97I AC
: https://www.msi.com/product/motherboard/Z97I-AC.html#hero-spe...
Gigabyte GA-H97N-WIFI: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4992#o...

Eller om man ska kosta på sig en rejäl uppgradering till skylake:
MSI B150I GAMING PRO AC: https://www.msi.com/product/motherboard/B150I-GAMING-PRO-AC.h...
Moderkort + CPU kostar ungefär som de två övre LGA1150-korten men det tillkommer ungefär 600 kr för DDR4-minnen!

Jag förstår inte skillnaden mellan I och N i de två förstnämnda korten.
Klarar de här lite tyngre spel med ett GTX 970/980 eller är korten menade för typ NAS-lösningar eller mindre krävande användning??

Permalänk
Medlem

@KaiserClaw: MSI kallar sina ITX kort för I och Gigabyte kallar de för N. Svårare än så är det inte. I övrigt så kan du jämföra de på prisjakt.

Permalänk

Tack för svaret!
Men frågan kvarstår om det går att spela på korten...

Permalänk

@beh:
Tack för svaret!
Men frågan kvarstår om man kan spela på de två förstnämnda korten.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle du inte kunna göra det? Jag tycker du ska köra på Z97 då det är det enda som stödjer överklockning. Är du inte intresserad av det bör du jämföra dem på prisjakt och se vad som stödjer det du vill ha bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KaiserClaw:

Tack för svaret!
Men frågan kvarstår om det går att spela på korten...

Det är väl klart det går att spela på korten? Prestandan i spel varierar beroende på val av processor och grafikkort, inte moderkort.

Permalänk

@Andreaz1:
Jag har dålig erfarenhet av budgetmoderkort när mitt förra moderkort rasade i min dator. Tappade mycket FPS, så mycket att det hackade och när jag köpte ett dyrare kort så fungerade det klockrent!

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på skylake. DDR4 är knappt dyrare än DDR3.
billigaste 16GB är enligt prisjakt 700 kr för ddr3 och 800kr för ddr4.

Ska du överklocka vill du ha ett Z kort, annars är det typ ingen skillnad.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

@Nefrums:

Nja, överklockning blir det inte i dagsläget, inte senare heller tror jag
Lutar åt
Gigabyte GA-H97N-WIFI och en i5 4460
Jag har redan ett GTX 970 som jag tänkte slänga in. Det lär väl duga åt lite mer krävande spel?

Permalänk
Medlem

En bra grej att tänka på med itx kan vara hur alla kontakter sitter på kortet och hur kabeldragning och liknande är utformat i chassit du skall använda.
Skriv vilken låda du skall bygga i så kanske du får några kloka tips.

Permalänk
Medlem

På Inet t.ex. kan du jämföra flera kort. Skillnaderna kan vara ljudkretsen, antalet SATA-portar, nätverkskort m.m. och naturligtvis chipset. Kolla också så att kortet stödjer den processor du väljer. Vissa mITX-kort klarar inte att hantera törstiga processorer pga den begränsade platsen för strömkretsarna. Asus har t.ex. löst det genom att ha kretsarna på ett litet uppstickande kort (på mitt Z87-kort, se sign).
Jag hade ett mITX-kort för AMD tidigare och det var begränsat till 95W, vilket betydde att man kunde få problem vid överklockning och inte kunde köra t.ex. 125W-processorer. Så kolla noga så att kortet stödjer den processor du tänker använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det duger bra för att köra nyare spel på ganska höga settings, i alla fall i 1080.

Motsvarande cpu i skylake i5 6600 är bara 10-15% snabbare och kostar 500kr mer.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av muunkie:

En bra grej att tänka på med itx kan vara hur alla kontakter sitter på kortet och hur kabeldragning och liknande är utformat i chassit du skall använda.
Skriv vilken låda du skall bygga i så kanske du får några kloka tips.

Fractal Design Node 304

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nefrums:

Det duger bra för att köra nyare spel på ganska höga settings, i alla fall i 1080.

Motsvarande cpu i skylake i5 6600 är bara 10-15% snabbare och kostar 500kr mer.

Tack, perfekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nefrums:

Det duger bra för att köra nyare spel på ganska höga settings, i alla fall i 1080.

Motsvarande cpu i skylake i5 6600 är bara 10-15% snabbare och kostar 500kr mer.

10-15%? Har du någon källa på det påståendet?

Permalänk
Medlem

@anon259415:
13,8% enligt PassMark:
http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2594&cmp[]=2230

Edit: Detta är dock lite märkligt lite i och med att 6600 har 14,7% mer GHz och ipc är väl runt 10% bättre med skylake.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

@Nefrums:

Sant, men jag glömde nämna att jag redan har ett kit DDR3-minnen liggande som jag tänkte använda

Permalänk

@saturday_sun:

Jag kan inte bestämma mig mer än att det blir 1150-kort

Gigabyte
Fördelar: Bra placering på ström-, USB- och panelkontakter
Nackdelar: Antennen, förre kylflänsar, klarar bara 1333 och 1600 MHz minnen.

MSI
Fördelar: Antenner, kylflänsar, klarar högre MHz på minnen
Nackdelar: Dålig placering av ström-,USB- och panelkontakter

Jag vet inte om jag stirrar mig blind på kylflänsar...? Lite såhär tänker jag; Kylflänsar = bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Kylflänsar på modekort används framförallt på spännings regulatorerna, om de blir för varma förkortar det livslängden på dit moderkort, men påverkar inte prestandan.
Har du en luftkylare till cpu så får du automatiskt tillräckligt bra luftflöde runt MB för att det skall vara nästan helt irrelevant vilka kylflänsar det finns på det.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

@Nefrums:

Jag såg nu att kylflänsen kommer hamna ovanför transistorerna och kommer att kyla dem.
Tack för svaren!