Permalänk
Medlem

CPU-Fläkt Styrning

Tja, Har en AMD FX8320 som sitter på ett MSI 970 Gaming som kyls av en Cooler Master V8 (Gamla modellen, ej GTS)

Har suttit och läst i många timmar nu hur man överklockar en processor, samt hur man läser av temperaturer och vad Thermal Margin är för något.
Nu till saken, när CPU Package tempen når 70 grader bottnar Thermal Margin, så om jag förstått detta rätt så ska processorn INTE gå över 70 grader? Prövade och öka clock frekvensen från 3.5ghz till 4ghz, körde ett stress test och processorn låg på 74 höga grader, Min processor fläkt låg bara på 67% och jag antar att detta inte ska va så? återställde sedan clocken till default och ökade turbo clocken istället till 4.2ghz, default är 4ghz (om jag förstått detta rätt så dör turbon när processorn är uppe i en viss temp) nu istället har jag en idle temp som hoppar mellan 40-50 grader hela tiden,(default idle temp 28 grader) och fläkten rövar sig på 24%. Känns lite som om min processor fläkt och processor har något otalt med varandra, eller ska jag lägga på ny kylpasta och se om det blir någon skillnad kanske...? Kan inte ändra fläktarnas kurvor av något slag då fliken "Fan Control" är helt tom.

Programmet jag använt till det hela är AMD OverDrive

Ni är jätte välkomna o skriva att jag ska ge fan i att överclocka processorn, men man måste ju börja någonstans?

säkert glömt något viktigt så bara att idiotförklara mig om ni vill det med

Mvh Tobias

Permalänk
Medlem
Skrivet av xaroz987:

Tja, Har en AMD FX8320 som sitter på ett MSI 970 Gaming som kyls av en Cooler Master V8 (Gamla modellen, ej GTS)

Har suttit och läst i många timmar nu hur man överklockar en processor, samt hur man läser av temperaturer och vad Thermal Margin är för något.
Nu till saken, när CPU Package tempen når 70 grader bottnar Thermal Margin, så om jag förstått detta rätt så ska processorn INTE gå över 70 grader? Prövade och öka clock frekvensen från 3.5ghz till 4ghz, körde ett stress test och processorn låg på 74 höga grader, Min processor fläkt låg bara på 67% och jag antar att detta inte ska va så? återställde sedan clocken till default och ökade turbo clocken istället till 4.2ghz, default är 4ghz (om jag förstått detta rätt så dör turbon när processorn är uppe i en viss temp) nu istället har jag en idle temp som hoppar mellan 40-50 grader hela tiden,(default idle temp 28 grader) och fläkten rövar sig på 24%. Känns lite som om min processor fläkt och processor har något otalt med varandra, eller ska jag lägga på ny kylpasta och se om det blir någon skillnad kanske...? Kan inte ändra fläktarnas kurvor av något slag då fliken "Fan Control" är helt tom.

Programmet jag använt till det hela är AMD OverDrive

Ni är jätte välkomna o skriva att jag ska ge fan i att överclocka processorn, men man måste ju börja någonstans?

säkert glömt något viktigt så bara att idiotförklara mig om ni vill det med

Mvh Tobias

Överklocka via moderkortets bios istället för overdrive, via bios bör du även kunna välja eller justera fläktprofiler

Video och guide på hur man överklockar via ditt moderkorts bios
http://www.overclock.net/t/1545078/fx-8320e-msi-970-gaming-ov...
https://www.youtube.com/watch?v=KV1SAL-F8WE

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Överklocka via moderkortets bios istället för overdrive, via bios bör du även kunna välja och/eller justera fläktprofiler

ja då var det ju då såhär att jag orkade inte återställa allt ja gjorde i overdrive manuellt så laddade default settings, nu tror processorjäveln att han är en 8350, 4Ghz/4.2GHz turbo. Vcore har gått upp till 1.412, innan var den på 1.285.

Hur ska jag återställa detta till riktig default? verkar inte som om turbo frekvensen vill gå ner till standard 3.7-4Ghz