Mysterium med nätagg... Funkar inte i dator A, men i B. Dator A funkar med annat nätagg..!?!?!?

Permalänk
Medlem

Mysterium med nätagg... Funkar inte i dator A, men i B. Dator A funkar med annat nätagg..!?!?!?

Hej!

Ber om ursäkt för "konstig" titel, men visste inte vad jag skulle skriva.....

Hur som helst. Jag har ett litet mysterium för er att lösa.

Först, specs:
Asus Z87-A
Asus GTX 960 (Direct CU2)
i5-4670k 3.4GHz, OC till 4.2GHz

Specs på andra dator:
Asus P8H67-M
i5-2320
Asus GTX 960 (likadan som första)

Jag köpte ett Corsair CX750M från Inet för några månader sen. Det har blivit utbytt 2 gånger redan (coil whine och överhettning) så nu sitter jag här med det tredje.

Monterade det och datorn startar inte men fläktarna är igång på full fart... Hmm... Okej, force shutdown (höll i knappen) och starta igen... Samma visa, startar inte, men fläktarna är igång. Tredje gången lyckas datorn starta utan problem. Detta händer rätt ofta, men inte alltid. Vissa gånger startar den vid första gången.

När datorn är igång så fungerar allting utan problem.

När datorn inte startar så lyser CPU_LED på moderkortet, fläktarna är igång på full fart.
När datorn startar så kan det hända att det visas ett POST-meddelande som säger att överklockningen misslyckades. Detta meddelande kommer upp även om processorn inte är överklockad.
När datorn går in i strömsparläge så sitter den tyst med PWR_LED som blinkar.
Datorn kan INTE vakna från strömsparläge. Den försöker i 2-3 sekunder (det enda som händer är att PWR_LED lyser konstant) och sen stänger den av sig, som om man höll i knappen. Trycker jag på tangentbordet så lyser den upp (har ett belyst tangentbord) i en halv sekund. Om jag försöker sätta på datorn så stänger den av sig igen 2-5 sekunder efter att jag tryckte knappen. Den gör det 1-3 gånger och sedan startar den och återupptar windows, som om den vaknade vanligt.

Nu kommer mysteriumet. Jag har ett gammalt Corsair TX650 från tiden då nätagg designades till att monteras i toppen. Satte in det i datorn och whoops, allting fungerar som det ska... Inga problem alls. Okej, men då måste det vara CX750M som det är fel på?
Nu ska ni höra... Det nya agget (som datorn inte fungerade korrekt med) fungerar (till synes) felfritt i en annan dator (den som jag snodde TX650 från).

Jag har testat att stänga av "Fast boot" i BIOS, ominstallerat Windows (behövdes oavsett), om-monterat processorn (tänkte att nån dammkorn kanske var i vägen), omkopplat alla kablar, testat utan grafikkort och icke-windows hårddiskar.

TL;DR
Nätagg A = CX750M (Nätagget i fråga)
Nätagg B = TX650 (Gammal nätagg som används för testning)
Dator A = Dator enlig specs ovan
Dator B = En annan dator i hemmet (som använder Nätagg B)

Dator A + Nätagg A = Startar ibland, kan inte vakna från strömsparläge, CPU_LED lyser när datorn inte startar.
Dator A + Nätagg B = Datorn fungerar felfritt.
Dator B + Nätagg A = Fungerar (till synes) felfritt, dvs startar alltid och kan vakna från strömsparläge.

Det största problemet är att om jag skickar tillbaka det till inet för utbyte så är det inte säkert att de hittar något fel, eftersom nätagget fungerar i en annan dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Specs på dator B? Vad är det för grafikkort i dator A? Det finns inget som heter 960 Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
Tack för att du läste

Specs på andra dator:
Asus P8H67-M
i5-2320
Asus GTX 960 (likadan som första)

Hade nämligen en 560Ti innan så det kom med av reflex.

Har gjort 2 stresstester med Asus PC Diagnostics på 40 minuter var... Detta med Dator A + Nätagg B.
Ska göra en timme med OCCT härnäst... Bara för att veta om det är datorn det är fel på eller inte....

Permalänk
Medlem

@solrik: Kan du testa rig A med andra minnen.
Jag hade nämligen ett väldigt liknande problem med att datorn startade i ibland, andra gånger gick den genom halva POSTen och stannade. Då löstes detta problem genom att plocka ur några RAM. Den jag fixade datorn åt hade nämligen en monsterrig där han tyckte att 8 st 4GB-stickor var bästa lösningen.
Eftersom att det fungerar med det andra agget så känns det ju lite konstigt om det vore RAMet, men det kanske är agget som har något konstigt problem med strömmen till RAMet? Låter som ett väldigt underligt problem i alla fall.

Mitt tips: Testa med en RAM-sticka och kolla om det blir bättre. (eller annat RAM om det är så att du har få stickor)
Agget du har har fått dåliga betyg på byggkvallité, men bör egentligen inte ha några större problem med ripples eller volt regleringen.

Lycka till!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Jag hade nämligen ett väldigt liknande problem med att datorn startade i ibland, andra gånger gick den genom halva POSTen och stannade.

Jag bör nämna att jag då också hade samma problem med att den sa att överklockningen inte fungerade.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre: Kan testa med att ta RAM från andra datorn... Återkommer senare, jag måste sätta datorerna bredvid varandra och "kors"-koppla... Pallar inte skruva isär allting igen.

Permalänk
Medlem

Att meddelandet med överklockningen inte fungerade är ganska förståeligt.
Bios märker att datorn inte kommer igång trots att du slagit på den flera gånger och därför återställer den alla överklocknings-funktioner så den skall starta igen.

Detta är ett skydd för att du skall kunna få igång datorn igen när du klockat fel/för högt.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att nätagg A är känsligare eller bättre på att hitta något jordfel som nätagg B inte ser, därav problemet. Prova att montera om datorn och starta den i etapper varefter du ansluter komponenter, i princip kan du misstänka alla komponenter och kablar som power/rest/led och ljud, usb och diskar till att något är skumt på moderkortet eller att något distans luras. Så börja med minsta möjliga delar som krävs för att få en POST på skärmen och anslut sedan en sak i taget för att se.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Att meddelandet med överklockningen inte fungerade är ganska förståeligt.
Bios märker att datorn inte kommer igång trots att du slagit på den flera gånger och därför återställer den alla överklocknings-funktioner så den skall starta igen.

Detta är ett skydd för att du skall kunna få igång datorn igen när du klockat fel/för högt.

Som sagt, meddelandet visas även om det inte finns någon form av över/underklockning inställd, dvs bios är "optimized defaults"

Skrivet av OldComputer:

Skulle kunna vara så att nätagg A är känsligare eller bättre på att hitta något jordfel som nätagg B inte ser, därav problemet. Prova att montera om datorn och starta den i etapper varefter du ansluter komponenter, i princip kan du misstänka alla komponenter och kablar som power/rest/led och ljud, usb och diskar till att något är skumt på moderkortet eller att något distans luras. Så börja med minsta möjliga delar som krävs för att få en POST på skärmen och anslut sedan en sak i taget för att se.

Jag har gjort det nu, men jag la inte moderkortet på en handduk utan den fick sitta kvar. Just nu misstänker jag en fläkt och dvd-spelaren... Förstår dock inte hur de skulle kunna få POST att faila på processorn.

@Slarre: Jag har testat massa olika kombinationer nu och jag kan, till min förvåning, sätta datorn i viloläge och den vaknar normalt också. Det är med samma RAM som den alltid haft. Som ovan, jag misstänker att det är en fläkt (med led) eller dvd-spelaren. Märkte även att fläktens led blinkar till precis innan datorn stänger av sig helt.

Permalänk
Medlem

@solrik: Vad har du för RAM i den och i vilken konfig kör du dom?
Du kan ju testa att köra bara en sticka och klocka ner dom till basfrekvensen. DDR3 har frekvens på 1333MHz.
Det kan vara så att RAMet får fel volt till sig genom någon X.M.P-profil.

Om det är ett problem med jordning, se då också till att du satt i alla distanser till moderkortet. Nu är ju det lite A och O med datorer, men det går lätt att missa och kan skapa massvis med problem på grund av kortslutning.

Vad @WarWolf.667 menar är att om datorn stängs av och startas om ett antal gånger vid boot så kommer den att anta att du har en överklockning och säga att det är fel, även om du inte har någon igång.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av solrik:

Som sagt, meddelandet visas även om det inte finns någon form av över/underklockning inställd, dvs bios är "optimized defaults"

Jag har gjort det nu, men jag la inte moderkortet på en handduk utan den fick sitta kvar. Just nu misstänker jag en fläkt och dvd-spelaren... Förstår dock inte hur de skulle kunna få POST att faila på processorn.

Bra att du inte la moderkortet på någon handduk, då hade du riskerat att kortsluta det eftersom strukturen hade orsakat statisk el.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Slarre:
Kingston HyperX Beast
Spänningen ställs in automatiskt av BIOS och det var på 1.68V när jag kollade. Den körde med 1600MHz.
Ang. XMP så finns det "Profile #1", "Profile #2" och Disabled att välja mellan. Den var på Disabled.

Det är med nästan 100% säkerhet inte kortslutning mellan moderkort och chassi då jag har även hunnit få hem ett nytt chassi (inte pga av felet) och felet bestod.

@OldComputer:
Haha, måste säga att jag misstänkte något sånt... Lägger allting alltid på bordet eller trägolvet. Roligt när "breadboarding guide" säger att man ska lägga det på t.ex. "a towel" för att isolera komponenterna :/

Tack till alla som försöker hjälpa

Ska se om den startar normalt imorgon... Det brukar oftast hända vid kalla starter.

Permalänk
Medlem

@solrik: Låter som en lite småkonstig siffra. Antar att du inte överklockat RAM-minnet?
Vanligtvis brukar DDR3 gå i antingen 1.65v eller 1.5v, så det är inte omöjligt att det är felet.
Testa att dra ner det till 1333MHz och se om det blir bättre av det. Titta även vad det går i för volt då.
Vad heter dom, så att man kan kolla upp vad dom är klassade att gå?

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Ah, såg nu att du länkade dom.
Bör inte vara några större problem att köra dom .03v över speccen, men testa dra ner dom till 1333MHz i alla fall och se om det blir bättre.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre: Så nu har datorn kunnat vakna från både strömsparläge och viloläge och den startade utan problem i morse... Så det är antingen RAM-minnet som satt lite löst och hade dålig kontakt eller DVD-spelaren som spökar. Fläkten som jag misstänkte har alltid varit inkopplad så den är nog inte orsaken till problemet.

Jag har för övrigt inte ändra ram-inställningar än. Vill inte ha för många variabler.

Permalänk
Medlem

@solrik: När jag pillade på en dator som någon lämnade in med samma problem så var det en skylake-rig som tyckte att den automatiskt skulle ställa in högre volt på minnet än vad det var klassat för. Tror det var 1.35v istället för 1.2v i den profilen. Sen hade den även några minnesportar som var lite funky.

Funkar det utan att fixa det så kan vi ju hoppas på att det bara satt löst eller någonting, varav det också borde bli lite skumma problem.
Kör med det ett tag och kolla om du fortfarande har problem. Behöver inte fixa det som inte är trasigt.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Har du pillat mer och säkerställt vilken del det är som ställer till det?
Hade från början spontant sågat nätagget, men man lär sig något nytt varje dag

Skrivet av OldComputer:

Bra att du inte la moderkortet på någon handduk, då hade du riskerat att kortsluta det eftersom strukturen hade orsakat statisk el.

Haha, säg det ill den här http://www.tradera.com/item/344519/250744310/asus-m2n-sli-amd...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe: Nja, det hela känns lite konstigt...

Försökte gå in i BIOS häromdagen och då fick jag starta om datorn 4-5 gånger innan den POST:ade.
När den inte start så lyser ju CPU_LED, som borde betyda att det är något fel med processorn... Men den är bara 2 år gammal och jag har haft en AMD 965 BE som var överklockad i ~2.5 år och den hade ingen "strömsparläge" som de nya Intels har, dvs att moderkortet drar ner processorn till ca 800MHz och 0.7V.

Jag har kört windows minnestest och den hittade inga fel... vet inte heller hur bra programmet är egentligen :/
Har även kört stress-tester på processorn, minnet och grafikkortet (för säkerhets skull) och alla klarade sig genom hela testet.

Fick ett BSOD (igår) med felkoden STOP : 0x124 som, efter lite googlande, verkar vara en väldigt otydlig kod som har många olika betydelser... Hurra...

Vad gäller handduken så borde bomull inte bli statisk så lätt att den förstör massa komponenter.

Permalänk
Medlem

@solrik: Jösses.. svår situation.
Antar att du har uppdaterat bios till senaste versionen? Det är det enda jag kan tänka mig. Annars är det stor risk att det är din PSU.

Jag rekommenderar att du söker runt lite på benchmarks innan du skaffar dig en ny PSU. Den du har har fått ganska dåligt betyg nämligen.
Använd den här sidan så kan du leta på alla de vanligaste företagen, där du även ser OEM.
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page2293.htm
Många av reviewsidorna är på andra språk, så man får vara försiktig med betyg ibland också, då de ibland bara testat i 100-120v.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre: Jag skrev faktiskt till Inet att jag vill få den utbytt till ett annat PSU (och jag specifierade t.o.m vilken och den hade samma pris) men de bytte inte utan skickade tillbaka en likadan...... BIOS är på senaste. Jag skulle gärna skicka tillbaks den men jag har inget som visar tydligt på att det är PSU:n som felar :/

Permalänk
Medlem

@solrik: Nej, det blir lite svårt att bevisa förstås, om dom inte kan ta den här tråden som bevis.
Skulle i alla fall säga att det är PSUn det är fel på. Har du chansen att testa någon polares agg eller dylikt så kan det vara värt det. Isåfall har du ju så gott bevis du kan ha, att du har testat 2 andra agg som den funkar med.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Var det inte något nytt strömsparläge i de nya cpu:erna som skulle ställa till problem med vissa nätaggregat? Läste någon nyhet för typ 1 år sedan här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@solrik: Nej, det blir lite svårt att bevisa förstås, om dom inte kan ta den här tråden som bevis.
Skulle i alla fall säga att det är PSUn det är fel på. Har du chansen att testa någon polares agg eller dylikt så kan det vara värt det. Isåfall har du ju så gott bevis du kan ha, att du har testat 2 andra agg som den funkar med.

Har hittat ett gammalt psu nu på 400W... Mer än halva texten på det är kinesisk så det är verkligen ett skitagg. Den har dessutom bara 4-pinnars ATX

Datorn kan gå in i strömsparläge men när den vaknar så kör den fläktar på fullt utan POST i ca 4 sekunder, stänger av sig i ca 3, startar sig själv och stänger av nästan direkt efter, väntar ca 3 sekunder igen och startar sig själv som vanligt....

Som om detta _inte_ kan upprepas med skitagget så måste det vara psu:n väl?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@solrik: Om två andra agg funkar utmärkt i datorn, utan att skapa fel, så är det nästan garanterat agget det är fel på.

Antar att:

Citat:

Datorn kan gå in i strömsparläge men när den vaknar så kör den fläktar på fullt utan POST i ca 4 sekunder, stänger av sig i ca 3, startar sig själv och stänger av nästan direkt efter, väntar ca 3 sekunder igen och startar sig själv som vanligt....

Som om detta _inte_ kan upprepas med skitagget så måste det vara psu:n väl?

Är ditt Corsair CX750M som bara gör? Är det så och andra agg beter sig normalt så är det ju bra, för att vi vet vad problemet är. Sen vad med agget det är är en annan sak, men då är det defekt och bör skickas tillbaka för ett nytt, om även inte ett annat.

Se bara till att agget du proppar i är kompatibelt med det du har. Du sa väl att ditt 650-agg funkade bra i datorn, så där har du test nr 1. Bäst vore om du kunde testa något annat agg som du vet funkar.
Lycka till!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av solrik:

Hej!

Ber om ursäkt för "konstig" titel, men visste inte vad jag skulle skriva.....

Hur som helst. Jag har ett litet mysterium för er att lösa.

Först, specs:
Asus Z87-A
Asus GTX 960 (Direct CU2)
i5-4670k 3.4GHz, OC till 4.2GHz

Specs på andra dator:
Asus P8H67-M
i5-2320
Asus GTX 960 (likadan som första)

Jag köpte ett Corsair CX750M från Inet för några månader sen. Det har blivit utbytt 2 gånger redan (coil whine och överhettning) så nu sitter jag här med det tredje.

Monterade det och datorn startar inte men fläktarna är igång på full fart... Hmm... Okej, force shutdown (höll i knappen) och starta igen... Samma visa, startar inte, men fläktarna är igång. Tredje gången lyckas datorn starta utan problem. Detta händer rätt ofta, men inte alltid. Vissa gånger startar den vid första gången.

När datorn är igång så fungerar allting utan problem.

När datorn inte startar så lyser CPU_LED på moderkortet, fläktarna är igång på full fart.
När datorn startar så kan det hända att det visas ett POST-meddelande som säger att överklockningen misslyckades. Detta meddelande kommer upp även om processorn inte är överklockad.
När datorn går in i strömsparläge så sitter den tyst med PWR_LED som blinkar.
Datorn kan INTE vakna från strömsparläge. Den försöker i 2-3 sekunder (det enda som händer är att PWR_LED lyser konstant) och sen stänger den av sig, som om man höll i knappen. Trycker jag på tangentbordet så lyser den upp (har ett belyst tangentbord) i en halv sekund. Om jag försöker sätta på datorn så stänger den av sig igen 2-5 sekunder efter att jag tryckte knappen. Den gör det 1-3 gånger och sedan startar den och återupptar windows, som om den vaknade vanligt.

Nu kommer mysteriumet. Jag har ett gammalt Corsair TX650 från tiden då nätagg designades till att monteras i toppen. Satte in det i datorn och whoops, allting fungerar som det ska... Inga problem alls. Okej, men då måste det vara CX750M som det är fel på?
Nu ska ni höra... Det nya agget (som datorn inte fungerade korrekt med) fungerar (till synes) felfritt i en annan dator (den som jag snodde TX650 från).

Jag har testat att stänga av "Fast boot" i BIOS, ominstallerat Windows (behövdes oavsett), om-monterat processorn (tänkte att nån dammkorn kanske var i vägen), omkopplat alla kablar, testat utan grafikkort och icke-windows hårddiskar.

TL;DR
Nätagg A = CX750M (Nätagget i fråga)
Nätagg B = TX650 (Gammal nätagg som används för testning)
Dator A = Dator enlig specs ovan
Dator B = En annan dator i hemmet (som använder Nätagg B)

Dator A + Nätagg A = Startar ibland, kan inte vakna från strömsparläge, CPU_LED lyser när datorn inte startar.
Dator A + Nätagg B = Datorn fungerar felfritt.
Dator B + Nätagg A = Fungerar (till synes) felfritt, dvs startar alltid och kan vakna från strömsparläge.

Det största problemet är att om jag skickar tillbaka det till inet för utbyte så är det inte säkert att de hittar något fel, eftersom nätagget fungerar i en annan dator.

Kolla i BIOS om du har nåt där du kan ställa in vilken nivå på volten som cpu får vid start av systemet, typ boot volt eller liknande. Har du sån så kan du ställa upp den en nivå än default. Tex om cpu har normalt 1,20 volt så ge den 1,21 vid boot. Nyare Intel cpu som har måna strömsparfunktioner kräver känsligare nätdelar som kan detektera cpu strömspar. Reagerar inte psu på cpu "aktiveringssignal" så händer inte mycket.

Likaså, kolla upp vilken version av xmp som din cpu/moderkort måste ha på dina minnen. Har du xmp ver 1.3 så bör det funka.

Permalänk
Medlem

Beställde ett z170-pro och 6600k igår, så det ska monteras imorgon och då ska vi få svar på om nätagget är boven.

(Nej, jag köpte inte sakerna pga nätagget )

Permalänk
Medlem

Kan vara ett kompabilitetsproblem & är väldigt sällsynt när det kommer till nätagg men det förekommer, har själv varit med om det 2 gånger.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nätagget verkar fungera med de nya sakerna, dock är dess fläkt igång hela tiden. Roligt nog är nätagget det som låter mest i chassit.

De gamla delarna användes till att uppgradera Dator 2, och den har fungerat felfritt med Nätagg B.

Man kan väl inte skicka tillbaka nätagg för att fläkten låter? Det är ett konstant SSCCHHHHHH.

Det står "clever fan design allow for little or no detectable fan noise during regular operation." på Corsairs hemsida....

Permalänk
Medlem

Kan du inte lösa problemet bara genom att flytta runt nätaggen så de hittar passande datorer som du fungerar med? Kändes som du redan hade löst problemet i din första post för då hade du två fungerande datorer.