Köpa Note 5 från USA, funkar det i Sverige?

Permalänk
Medlem

Köpa Note 5 från USA, funkar det i Sverige?

Tjabba gott folk!

Tänkte kolla med er som har lite bättre koll på mobiltelefoner och om dom fungerar i Sverige eller inte.

Jag är intresserad av en Note 5. (vill inte ha s6 plus) och har kollat runder lite på Amazon och Ebay och hittar dom till hyffsat bra pris faktiskt.

MEN nu är det så att på en av dom står det "international" och det gör det inte på den andra?

Note 5 Ebay

Note 5 Amazon

Är det någon som kan se att det skulle vara någon skillnad på dessa två?

Har en nära vän som kommer flyga hem från USA närmare slutet på November så frakten/tullen är inte att fundera på ^^

Tack för mig

Mvh: Marcus L

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Osäker på nätverket i Sverige kontra den övre men den kan fungera på alla band i Sverige, kommer inte ihåg vilka band det är 3G går på i Sverige. Eller

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta om näten i Sverige och vad jag kan se så ser det lovande ut?

Nät band

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

@Tazadar:

Japp, N920I-modellen tycks stöda alla svenska frekvenser. Så bara att köpa om du är sugen

Edit: Även N920C som var i Ebay-annonsen verkar fungera.

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Tjabba gott folk!

Tänkte kolla med er som har lite bättre koll på mobiltelefoner och om dom fungerar i Sverige eller inte.

Jag är intresserad av en Note 5. (vill inte ha s6 plus) och har kollat runder lite på Amazon och Ebay och hittar dom till hyffsat bra pris faktiskt.

MEN nu är det så att på en av dom står det "international" och det gör det inte på den andra?

Note 5 Ebay

Note 5 Amazon

Är det någon som kan se att det skulle vara någon skillnad på dessa två?

Har en nära vän som kommer flyga hem från USA närmare slutet på November så frakten/tullen är inte att fundera på ^^

Tack för mig

Mvh: Marcus L

Kolla så garantin gäller i Sverige också, vissa tillverkare säljer olika modeller i olika regioner och garantin gäller bara i rätt region...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Kolla så garantin gäller i Sverige också, vissa tillverkare säljer olika modeller i olika regioner och garantin gäller bara i rätt region...

Garantin kommer ej att gälla i Sverige.
Samsung har garanti inom EU.(De länder som är med i EU/EES)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Garantin kommer ej att gälla i Sverige.
Samsung har garanti inom EU.(De länder som är med i EU/EES)

Det där var rent motsägelsefullt, du säger att den gäller inom EU men inte i Sverige. Sverige är en del av EU. Sedan har jag sett diskussioner om att telefoner sålda för en annan marknad än den de faktiskt finns på mycket väl kan vara utan garanti, senaste en telefon gjord för brasilianska marknaden men som inte hade garanti för Sverige då. Var Samsung. Därför jag tyckte det kunde vara värt att kolla om någon eller bägge täcktes av garantin om man nu bor i Sverige.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Det där var rent motsägelsefullt, du säger att den gäller inom EU men inte i Sverige. Sverige är en del av EU. Sedan har jag sett diskussioner om att telefoner sålda för en annan marknad än den de faktiskt finns på mycket väl kan vara utan garanti, senaste en telefon gjord för brasilianska marknaden men som inte hade garanti för Sverige då. Var Samsung. Därför jag tyckte det kunde vara värt att kolla om någon eller bägge täcktes av garantin om man nu bor i Sverige.

Hur är det motsägelsefullt? TS funderar på att köpa en telefonen från USA vilket vad jag vet inte är med i EU/EES eller jag kanske har missat något?

Men jag kan omformulera mig.

En Samsung telefon som är köpa inom EU/EES ska ha garanti inom de länder som är med i EU/EES.
Det finns däremot undantag, T.ex om jag köper en telefon i någon butik i Sverige som har importerat telefoner från t.ex Förenade arab emiraten så kommer jag INTE att ha någon garanti då telefonen inte är avsedd för den europeiska marknaden.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med Samsung, och mycket riktigt så gäller inte garantin i Sverige om den är köpt i USA. Får helt enkelt hoppas på att dom släpper den i Sverige inom en snar framtid, eller kanske hitta någon annan phablet....

Tack till samtliga iaf

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.

Köpte en Note 5 920C från England för 6200kr inkl frakt och kan säga att jag är väldigt nöjd över mitt val
Och det funkar jättre bra med Halebop som operatör

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

En liten uppdatering.

Köpte en Note 5 920C från England för 6200kr inkl frakt och kan säga att jag är väldigt nöjd över mitt val
Och det funkar jättre bra med Halebop som operatör

Va heter sidan där du köpte den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Note 5 920A.
Fungerar fint i nätet , men skulle ändå vilja roota den för att bli av med AT&T integrerade programvaror.

Problemet är att det verkar vara svårare med just 920A .
Någon som har tips på en bra lösning på detta?

Permalänk

@Tazadar: HAr den svenska som språk installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjornhede:

@Tazadar: HAr den svenska som språk installerat?

Den jag har hade det

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@Tazadar: Tackar! Då blir den en 920C inom kort
En snabb fråga till bara. Fick du betala moms och tull?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 920i från ebay UK för 6400kr och då blir det ingen tull eller extra moms.
Kolla upp vilka band din operatör använder innan du köper antingen I eller C

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@Tazadar: Det verkar som att C passar mig bäst enligt denna sida:
http://www.willmyphonework.net/

Men hur löste du tullfritt och momsfritt?
Denna ska jag ta eventuellt: http://www.ebay.com/itm/351511920337?_trksid=p2055119.m1438.l...

Vet dock inte om jag åker på tull och moms?

Sorry att jag tjatar men alltid gött att kolla av med någon med koll

Permalänk

Det står "Samsung Galaxy Note 5 N920C SS 4G 32GB Black Smartphone (Ship from UK) K0864" samt "Item location: London, United Kingdom".
Då kan man ju med största sannolikhet tycka att det är inom EU, och därmed är det ingen tull eller moms (för du har redan betalat VAT på det angivna priset i landet där affären ligger).

Permalänk

@oxygenial: Sweet! Ber om ursäkt för min okunskap Tackar ödmjukast för era svar!

Permalänk

Nu kom den!

Fick tidigare idag hem min Galaxy Note 5 från England! Funkar läskigt bra att beställa och det gick tokfort Allt för den trevliga summan av 5800 SEK
Rekommenderas om man vill ha en riktigt fin lur som än så länge dessvärre inte säljs i Sverige.

Tack för era svar tidigare. Det gjorde det lite lättare att genomföra köpet.

Permalänk
Medlem

@hjornhede: Hej,

hade hoppats den skulle komma i januari men nu gjorde den inte det så är också på väg att beställa från UK. Vill dock ha guldfärgad så tänkte ta den här

http://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-Note-5-N920C-SS-4G-32G...

eller den här

http://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-Note-5-N920C-SS-4G-32G...

Den övre är något billigare av någon anledning. Den undre är precis samma säljarkonto du köpte från men lite dyrare och har sålt lite fler exemplar. Verkar vara samma säljare fast med två olika konton.

Det jag undrar är om din kom med laddare som funkar i Sverige? England har ju andra kontakter tänker jag.

Permalänk
Skrivet av gweno:

@hjornhede: Hej,

hade hoppats den skulle komma i januari men nu gjorde den inte det så är också på väg att beställa från UK. Vill dock ha guldfärgad så tänkte ta den här

http://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-Note-5-N920C-SS-4G-32G...

eller den här

http://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-Note-5-N920C-SS-4G-32G...

Den övre är något billigare av någon anledning. Den undre är precis samma säljarkonto du köpte från men lite dyrare och har sålt lite fler exemplar. Verkar vara samma säljare fast med två olika konton.

Det jag undrar är om din kom med laddare som funkar i Sverige? England har ju andra kontakter tänker jag.

Hej, jag hade en fast charger till S6 Edge Plus innan så jag funderade inte kring detta. Men han skickade med en adapter så att den brittiska som ligger i kartongen går att använda Ruggigt snabb och seriös säljare!

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att många "NoteEntusiaster" är lite besvikna på Note 5 om man läser runt lite, många verkar ju välja Note 4:an framför 5:an!

Te x (klister från WWW) ----> "Hmm. Nja, denna är inte ett uppsving från Note 4.
Inget minneskort, kameran spelar in i 30fps jämfört med 60fps på Note 4, Batteriet är mindre, Jag ser egentligen inte en enda fördel förutom att det är 1gb mer i RAM är Note 4"

Jag har själv en Note 4 som jag fick i present, för bara en vecka sen. Och fick tidigare frågan vilken Note jag önskar mig, sa direkt 4:an! Mycket p g a minneskortet. (Tidigare ägare av Note 2 & 3)

Och blev lite nyfiken när jag såg denna tråden.

Är 5:an så pass mycket bättre?

Googlar man Note 4 vs Note 5 så verkar det ju sådär.

Hur som helst, så är Note serien en underbar mobil.

Trevlig helg.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

@skog1s: Jag hade tidigare Note 4. Båda telefonerna är riktigt bra det skall sägas.
Det jag gillar med femman är formspråket. Den är snygg helt enkelt.
Gällande batteriet så skiter jag i vad som står i specen bara det funkar. Jag laddar min femma varannan dag. Spelar lite musik och använder sociala medier men är ingen "heavy user" kanske.

Kameran är riktigt bra! Jag filmade aldrig i 60fps med min gamla så detta är inget jag ens tänkt på.

I övrigt är de väl ganska lika. Gällande RAM märker jag ingen skillnad. Inte heller på CPU som jag antar är bättre på den nya?

Nu kanske jag skiter i det blå skåpet i ett sådant här forum men min åsikt är följande:
Det stirras väldigt mycket på specar hit och dit Använder man allt? Om telefonen tilltalar dig och fyller dina behov kanske specen inte är det viktigaste?!?

Detta var inte riktat mot någon i tråden här utan gäller generellt känns det som.

Detta var MIN högst personliga reflektion