Köpråd ny laddare till bärbar(N55s)

Permalänk

Köpråd ny laddare till bärbar(N55s)

Hej, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men då det handlar om köp antar jag att det är denna del.

Jag klantade mig och tappade min laptop laddare i golvet därefter vägrar den fungera och behöver köpa mig en ny.

Min bärbara dator är en "Asus N55s" som har ett par år på nacken men fungerar bra fortfarande.

Min fråga är var rekommenderar ni köpa laddare och var är dom billigast?

har hittat http://www.itreservdelar.se/laddare/asus/n55s/modell.html

kostar 295kr, Orginal laddarna är slut, kan de andra fungera lika bra? Min laddare hade svart istället för gul plugg.

Hittade på amazon.uk också men de verkar ha ha strömkontakter så vet inte om det fungerar.

Nuvarande laddare
------------------------
Input AC100-240V, 1,5A
Output +19V, 4,47A

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk

@bearmonkey: den där "original" laddaren är inte original.. dom skickar ju inte en 120W laddare om du bara behöver en 90W ?

denna har ja fungerar helt OK.. i o.f.s. 4,62A & inte 4,74A men chansen att du pressar datorn så mycket att du behöver mer än vad laddaren klarar är ju inte trovärdigt nån form av Marginaler har dom ju.. ta med datorn till butiken be att få testa pluggen till Asus innan köp.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromfor...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bearmonkey:

Hej, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men då det handlar om köp antar jag att det är denna del.

Jag klantade mig och tappade min laptop laddare i golvet därefter vägrar den fungera och behöver köpa mig en ny.

Min bärbara dator är en "Asus N55s" som har ett par år på nacken men fungerar bra fortfarande.

Min fråga är var rekommenderar ni köpa laddare och var är dom billigast?

har hittat http://www.itreservdelar.se/laddare/asus/n55s/modell.html

kostar 295kr, Orginal laddarna är slut, kan de andra fungera lika bra? Min laddare hade svart istället för gul plugg.

Hittade på amazon.uk också men de verkar ha ha strömkontakter så vet inte om det fungerar.

Nuvarande laddare
------------------------
Input AC100-240V, 1,5A
Output +19V, 4,47A

http://www.inet.se/produkt/1962164/fsp-notebook-90w-adapter#/...
Här har du en som fungerar, bra företag, 3års garanti.
Skulle det vara några bekymmer så äter jag upp min hatt!
370kr.
Nästan alla Asus laptops använder sig av FSPs spets "1", dock har du inte hela modell-namnet så svårt för mig att kolla.

Skrivet av Grönahunden:

@bearmonkey: den där "original" laddaren är inte original.. dom skickar ju inte en 120W laddare om du bara behöver en 90W ?

denna har ja fungerar helt OK.. i o.f.s. 4,62A & inte 4,74A men chansen att du pressar datorn så mycket att du behöver mer än vad laddaren klarar är ju inte trovärdigt nån form av Marginaler har dom ju.. ta med datorn till butiken be att få testa pluggen till Asus innan köp.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromfor...

Jag hade skytt Biltemas skruttiga laddare som pesten med tanke på felfrekvensen och hur ofta de återkallar sina laddare och elektriska produkter. De verkar inte ens köra tester på sina produkter innan lansering.

Dessutom spottar den ut 19.5V, något som kan skada batteriet i laptopen vid drift (fråga hur jag vet).
När det kommer till Auto så kommer laddaren garanterat ha värdelös reglering och definitivt vara undermålig. Kanske det fungerar i nödfall men definitivt inte vid kraftigare belastning under längre tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: min skruttiga laddare har fungerat snart ett år på auto.
hur vet du att det är skadligt med 19,5V om det ska vara 19V ?
när man bara mäter med en multimeter så brukar ju även original ligga ca: 0.5V över vad dom ska vara.

vad det sjunker till under last blir ju svårare att mäta om man inte har något kretskort där man kan mäta volt samtidigt som datorn stresstestas..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

http://www.inet.se/produkt/1962164/fsp-notebook-90w-adapter#/...
Här har du en som fungerar, bra företag, 3års garanti.
Skulle det vara några bekymmer så äter jag upp min hatt!
370kr.
Nästan alla Asus laptops använder sig av FSPs spets "1", dock har du inte hela modell-namnet så svårt för mig att kolla.
Jag hade skytt Biltemas skruttiga laddare som pesten med tanke på felfrekvensen och hur ofta de återkallar sina laddare och elektriska produkter. De verkar inte ens köra tester på sina produkter innan lansering.

Dessutom spottar den ut 19.5V, något som kan skada batteriet i laptopen vid drift (fråga hur jag vet).
När det kommer till Auto så kommer laddaren garanterat ha värdelös reglering och definitivt vara undermålig. Kanske det fungerar i nödfall men definitivt inte vid kraftigare belastning under längre tid.

Under laptopen står det

Model: N55S
MB Ver: N55SF ID:1C

N55SF - S2043V

Vet dock inte om det stämmer. Försökt hitta gammal orderlapp och kartong utan framsteg. Får väl försöka hitta ordern på mailen annars flera år bakåt.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Grönahunden:

@DavidtheDoom: min skruttiga laddare har fungerat snart ett år på auto.
hur vet du att det är skadligt med 19,5V om det ska vara 19V ?
när man bara mäter med en multimeter så brukar ju även original ligga ca: 0.5V över vad dom ska vara.

vad det sjunker till under last blir ju svårare att mäta om man inte har något kretskort där man kan mäta volt samtidigt som datorn stresstestas..

Testade tjejens 19V i min laptop som hade 18.5V laddare. Batteriet tog skada och ungefär 40% av batteriet försvann (datorn tokdog när batterinivån gick under 40%). Detta var troligen en kombination av halvbra laddare och halvbra laddningskrets på batteriet. De flesta har ett schysst överspänningskydd även på input. Min saknade detta.
Det finns dock ingen anledning att köpa något som inte är ansett för datorn och dessutom är ett OEM (Troligen skitmärke) när man får grejer från FSP och trippel garanti för 70-80kr mer.

Skrivet av bearmonkey:

Under laptopen står det

Model: N55S
MB Ver: N55SF ID:1C

N55SF - S2043V

Vet dock inte om det stämmer. Försökt hitta gammal orderlapp och kartong utan framsteg. Får väl försöka hitta ordern på mailen annars flera år bakåt.

Då fungerar laddaren jag skickade. Spets 1 är det som gäller (man får flera i förpackningen).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bearmonkey:

Hej, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men då det handlar om köp antar jag att det är denna del.

Jag klantade mig och tappade min laptop laddare i golvet därefter vägrar den fungera och behöver köpa mig en ny.

Min bärbara dator är en "Asus N55s" som har ett par år på nacken men fungerar bra fortfarande.

Min fråga är var rekommenderar ni köpa laddare och var är dom billigast?

har hittat http://www.itreservdelar.se/laddare/asus/n55s/modell.html

kostar 295kr, Orginal laddarna är slut, kan de andra fungera lika bra? Min laddare hade svart istället för gul plugg.

Hittade på amazon.uk också men de verkar ha ha strömkontakter så vet inte om det fungerar.

Nuvarande laddare
------------------------
Input AC100-240V, 1,5A
Output +19V, 4,47A

Här är asus delar som är original via deras egna partner

http://www.asusparts.eu/se/partfinder/Asus/Notebook/N%20Serie... Adapter

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag väljer nog FSP agget om det fungerar lika fint som det tidigare i praktiken. Vill inte ta eventuella skaderisker då batteriet fungerar hyfsat fortfarande för att vara så pass gammalt.

Vet att vissa Asus sidor har delar men kostar en del mer och är väldigt fattig just nu.

Tänker inte beställa förens slutet av månaden så om någon har mer förslag att posta är det bara att göra det.

Tack för hjälpen i vilket fall.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk

Gör ett sista inlägg för att vara på säkra sidan. En bild på min trasiga laddare/agg plugg..

http://imgdrop.se/UPL/1456868792vxk.jpg

Kommer FSP agget/laddare passa till min bärbara dator?

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bearmonkey:

Gör ett sista inlägg för att vara på säkra sidan. En bild på min trasiga laddare/agg plugg..

http://imgdrop.se/UPL/1456868792vxk.jpg

Kommer FSP agget/laddare passa till min bärbara dator?

Ja, det är utbytbara spetsar på adaptern så du tar den spets som passar din dator.
Det följer med 6st i den adapter jag länkade till och en av dem passar.

Just den du har är den vanliga 19V pluggen som Acer, Asus och Toshiba använder till mer eller mindre alla sina mainstream-laptops (inte ultratunna eller Netbooks).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, det är utbytbara spetsar på adaptern så du tar den spets som passar din dator.
Det följer med 6st i den adapter jag länkade till och en av dem passar.

Just den du har är den vanliga 19V pluggen som Acer, Asus och Toshiba använder till mer eller mindre alla sina mainstream-laptops (inte ultratunna eller Netbooks).

Tack för svar. Vet om att det är spetsar men har inte hittat bra bilder på dessa spetsar så ville vara på säkra sidan, Därför jag frågade en extra gång. Tar och beställer imorgon förmiddag, tack för hjälpen!

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@bearmonkey: Ingen fara. Smidigast är om du skapar en 3D-rendering av detta innan du beställer grejer för att banka ut eventuella passforms-bekymmer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin