Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simonnice:

Sådär!

Då var man klar med sin allra första custom loop, (med hjälp av min kära bror ska nämnas). Tycker resultatet blev väldigt bra, även om det finns en mängd saker kvar att göra, (färga mina kylflänsar på moderkortet, bland annat). Kan lägga upp fler bilder imorgon, men för tillfället får ni nöja er med dessa något slarviga kort, (i alla fall de två nedre).

http://i.imgur.com/0UhZsHL.jpg

http://i.imgur.com/AXVd2JF.jpg

http://i.imgur.com/BiCPdCF.jpg

Nice... vad är det för komponenter du har (vattenkylningen)?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Här kommer en hel lista:

Förutom slangsaxen som jag köpte en annan modell av så är det den kompletta listan :).

Vad det gäller ljud så är det definitivt ett mer högljutt chassi än andra. Det är ju dock fokuserat på vattenkylning, och med en korrekt CPU + GPU-loop går det ju att få chassit att bli knäpptyst. Självklart är det inte gratis, så förstår ditt bekymmer. Sitter iofs oftast med mitt headset på, vilket gör att jag inte hör särskilt mycket av chassit, varken när jag stressar på systemet eller under lugnare perioder.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@svanstrom: Ja högersidan går nog att smälla nån ljuddämpande material på. Fronten går kanske också beroende på hur mycket plats det finns mellan panelen och fläktarna, man vill ju inte täppa till så att fläktarna in får något luftflöde.
Jag antar att man inte har så mycket till val i ett sånt här chassi än ett sempi-passivt nätagg och helst inga mekaniska hårddiskar i systemet, och sen får man väl lägga ut lite premium för en uppsättning högkvalité-fläktar.
Blir nog lite klurigt och förmodligen rätt så dyrt i slutändan, men det bör nog inte vara omöjligt att få systemet tyst nog för att inte störa om när man sitter med hörlurar på eller har högtalarna på en resonabel volym

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

@svanstrom: Ja högersidan går nog att smälla nån ljuddämpande material på. Fronten går kanske också beroende på hur mycket plats det finns mellan panelen och fläktarna, man vill ju inte täppa till så att fläktarna in får något luftflöde.
Jag antar att man inte har så mycket till val i ett sånt här chassi än ett sempi-passivt nätagg och helst inga mekaniska hårddiskar i systemet, och sen får man väl lägga ut lite premium för en uppsättning högkvalité-fläktar.
Blir nog lite klurigt och förmodligen rätt så dyrt i slutändan, men det bör nog inte vara omöjligt att få systemet tyst nog för att inte störa om när man sitter med hörlurar på eller har högtalarna på en resonabel volym

Ja har sett att t.ex Inet säljer ljuddämpnings-mattor från Bequiet som är typ 2-3 millimeter tjocka, för drygt 200kr.
Verkar som att folk är relativt nöjda med dem.
Mattorna kommer i svart med självhäftande baksida som går att skära till efter behag.
Jag funderar starkt på att laborera med det.
Se hur det funkar.

För jag måste säga att jag inte är jätte nöjd med ljudet från fläktsystemet.
Vi pratade om pwm-hubben tidigare.
En sak som jag reagerar på i mitt system är,
När jag går in i mitt bios(MSI) så står sys fan1 speed på ~5700rpm , det är ju alltså min pump till cpu kylaren.
Allt i sin ordning.
Men CPU fan speed står enligt mitt bios på 0rpm.
Det är alltså den som är kopplad till pwm-hubben.
Det stämmer ju naturligtvis inte. Alla fläktar är igång så att det räcker och blir över.
Vad är det som inte stämmer?
Alt. vad är det jag inte förstår?

PS. Jag mätte lite, och jag våga påstå att jag har god förståelse för mätteknik pga. mitt yrke.
Jag skulle tro att en ljuddämpningsmatta på 2-3 mm kan klistras på insidan av front plattan/kåpan utan att luftflödet nämnvärt stryps. Enligt min mätning är det en luftspalt på minst 10mm mellan kåpan och filtret Sen har du ytterligare ~5mm mellan filtret och fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk

För den som är intresserad så har jag idag ljuddämpat mitt Enthoo Evolve chassi.
Med be quiet! PC NOISE ABSORBING KIT.

Jag kan börja med att säga att jag hade läst fel ang. tjockleken på mattorna.
Den levereras med 5x "2,2 mm-bitumenlager och 8 mm-dämplager", alltså drygt 10mm tjocka mattor.
Nu har jag tillslut fått på matta på frontkåpan, i taket och på sidoplåten bakom moderkortet.
Bakom moderkortet var installationsmöjligheten som sämst om du frågar mig. Jag har gjort en så tajt kabeldragning som jag kan.
Men mattan är lite lite för tjock vilket gör att plåten buktar ut i mitten 1-1,5mm. Inte hela värden kanske.
Ljudet från chassit dämpades bara aningens. Men hittills verkar temperaturen vara precis som den var innan installationen.
Det är inget fel på kittet, men jag kan ändå inte rekommendera att lägga tid, pengar(249kr) och energi på det.
Men har man lust och kanske ett rymligare chassi utan fönster så kanske det är värt för den händiga och flitiga

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv ~ MSI Z68A-GD65 ~ EVGA 960 FTW ACX 2.0 ~ Intel i5 2500k ~ Corsair Vengeance 16 GB ~ EVGA SuperNova 650w

Permalänk
Medlem

Vad har ni för fläktuppsättningar i era chassin? Jag tänkte köpa mig en uppsättning med Corsair SP120/140 fläktar samtidigt som jag skaffar mig ett Evolv ATX, skulle vara kul att veta vad för uppsättningar andra använder och om det blir någon större skillnad med att fylla chassit med AF eller SP fläktar med tanke på att panelerna är nästintill heltäckande.

Jag har även en H100i just nu, nångång så vill jag väl skaffa en custom loop, men det tar nog en rätt bra stund innan det händer. Är det någon av er som använder en AIO? Hur funkar det med PWM-hubben? Hubben ska väl kopplaa till CPU_FAN på moderkortet, precis som H100i och dom flesta andra AIO kylare, kan man få dom båda att lira ihop på nåt vänster, alltså att PWM-hubben kanske kan kopplas in i en av fläktplatserna på H100i och sen kunna kontrolleras via Corsair Link programmet?

Permalänk
Medlem

@svanstrom @Simonnice @Zpnk
Vet inte hur man taggar folk i inlägg, men jag vet inte om någon av er såg mitt tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

@TheYardbird: Jag hade H100i innan, och det jag gjorde var att koppla in mina h100i-fläktar direkt i hubben och pump-kontakten i CPU_Opt, om jag minns rätt. Det funkade ju som det skulle, dock använde jag ju inte Corsair Link så vet inte hur det skulle funkat med den lösningen. Vad det gäller fläktar så funderar jag på det själv just nu. Corsairs fläktar är prisvärda, men har sneglat lite på att byta ut de något högljudda phanteks-fläktarna med dessa istället: Be Quiet SilentWings 2 140mm. Enligt alla tester ska de vara extremt tysta men samtidigt flytta ordentligt med luft. Har hört så mycket gott om Be Quiets produkter, speciellt deras luftkylare och fläktar, så skulle vara kul att testa. De kostar dock en hel del när man behöver tre stycken. Alternativet är nog att jag kör på Fractal fullt och kompletterar mina tre Venturi HP-120 jag har på radiatorn med dessa Venturi HF-14 i chassit.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Allright! Ja jag har funderat på både SilentWing och Venturi jag med, blir förmodligen ett gäng Venturi-fläktar i toppen och sedan de SP120 fläktar jag redan har som får sitta i fronten. Dock har jag ingen aning om fläktar byggda för högt tryck eller luftflöde är bäst, känns lite som att man vill ha högt tryckt både i fronten och toppen på Evolv ATX med tanke på att det är så avskärmat, men jag har inte sett några tester på det eller snackat med någon som provat båda typerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@Simonnice: Allright! Ja jag har funderat på både SilentWing och Venturi jag med, blir förmodligen ett gäng Venturi-fläktar i toppen och sedan de SP120 fläktar jag redan har som får sitta i fronten. Dock har jag ingen aning om fläktar byggda för högt tryck eller luftflöde är bäst, känns lite som att man vill ha högt tryckt både i fronten och toppen på Evolv ATX med tanke på att det är så avskärmat, men jag har inte sett några tester på det eller snackat med någon som provat båda typerna.

Om du inte har det redan ska du definitivt ha högt lufttryck på fläktarna som sitter i radiatorn. Precis som du har jag dock inte full koll på om luftflöde eller tryck är att föredra i fronten på det här chassit. Fläktarna som levereras med det är ju luftflöde i varje fall.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Ja högt tryck har jag redan, har ett par EK Vardar fläktar på min H100i just nu. Funderar dock på att kanske göra mig av med AIOn när jag skaffar ett Evolv ATX och köra 3 fläktar i både front och topp samt någon stiligt luftkylare på CPUn. Mest av estetiska skäl liksom

Det är ett par fläktar jag kan rekommendera också, för att göra ditt val lite svårare liksom. Vardarfläktarna jag har går upp till 2200rpm som max, men dom är väldigt tysta även runt 1200-ish rpm.

Permalänk
Entusiast

Bortsett från de tre fläktarna i min vattenkylning så kör jag standarduppsättningen och har kopplat till hubben. Kör så att de går hand i hand med fläktarna på radiatorn baserat på cpu-temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Bortsett från de tre fläktarna i min vattenkylning så kör jag standarduppsättningen och har kopplat till hubben. Kör så att de går hand i hand med fläktarna på radiatorn baserat på cpu-temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Kör alla fläktar på samma fläktkurva så att säga. Skulle vilja kunna kontrollera radiatorfläktar och chassi-fläktar separat, men fläktkontrollers kostar för mycket, i alla fall de externa jag tittat på. Pengar jag hellre lägger på tystare fläktar och mer vattenkylningsdelar i framtiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Entusiast

Så här blev det färdiga resultatet (ja iaf för tillfället ) för mig med vattenkylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@Simonnice: Ja högt tryck har jag redan, har ett par EK Vardar fläktar på min H100i just nu. Funderar dock på att kanske göra mig av med AIOn när jag skaffar ett Evolv ATX och köra 3 fläktar i både front och topp samt någon stiligt luftkylare på CPUn. Mest av estetiska skäl liksom

Det är ett par fläktar jag kan rekommendera också, för att göra ditt val lite svårare liksom. Vardarfläktarna jag har går upp till 2200rpm som max, men dom är väldigt tysta även runt 1200-ish rpm.

Vardar-fläktarna är bra med :). Jag håller med dig om att luftkylare är stiligare än AIO-kylare med hästlängder, i alla fall de flesta. Hade jag inte bestämt mig för att spendera pengar på custom loop hade nog även jag dragit till med någon luftkylare av den anledningen. Du måste nog dock lägga till med en ganska redig en för att kunna kyla lika effektivt som din H100i. Mina fyra kandidater: Phanteks PH-TC14PE Svart
Cryorig R1 Ultimate(Bra Produkt i SweC-recension)
Noctua NH-D15 (Toppklass i SweC-recension)
be quiet! Dark Rock Pro 3(Bra Produkt i SweC-recension)

Phanteks och Noctua-kylarna är beprövade och framförallt Noctua-ditot är en legend inom luftkylning. Dock är den apful (fläktarnas fel). Phanteks-kylaren har jag hört väldigt mycket gott om från diverse personer här på forumet. be quiet-kylaren skrivs det även den väl om, och det är nog den jag tycker är stiligast med det fullt blanksvarta utseendet på både kylare och fläkt. be quiet! lever ju verkligen upp till sitt namn samtidigt som deras produkter kyler bra. Cryorig R1 Ultimate är lite av en joker för mig då jag inte känner till något om det företaget sedan innan, men den ser riktigt bra ut, (både kylaren och fläktarna) och den verkar även prestera bra enligt Swec.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Tjena, jag funderar på att köpa detta chassi i ett nytt bygge och jag har lite frågor bara angående PWM huben och hur den funkar. äre 3-pins fläktar som kopplas in där och sen vidare via en PWM kabel till moderkortet och sen styr man alla fläktar via den eller hur är det? Super tacksam för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordcha:

Tjena, jag funderar på att köpa detta chassi i ett nytt bygge och jag har lite frågor bara angående PWM huben och hur den funkar. äre 3-pins fläktar som kopplas in där och sen vidare via en PWM kabel till moderkortet och sen styr man alla fläktar via den eller hur är det? Super tacksam för svar!

Exakt just så.

Permalänk
Medlem

Fick bli att byta ut mina tre standardfläktar mot dessa ändå. Förmodligen bland de dyraste man kan köpa i chassifläkts-väg och det tog allt emot lite grann. Man får vad man pröjsar för å andra sidan, och kan säga att dessa är de tystaste fläktarna jag fått nöjet att montera in i ett chassi. be quiet! skojade inte när de sade att de är i princip ljudlösa. Lite lustig monteringsanordning, men om det är vad som krävs för att minska vibrationer och annat till dessa ljudnivåer så tar jag den lösningen över vanliga skruvar alla dagar i veckan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Nice! Hade faktiskt tänkt mig 3st SilentWings 2 120mm PWM i fronten och sen kanske 3st ShadowWings 800rpm i toppen.
Går dina fläktar konstant i 1000rpm eller går dom att kontrollera via fläkthuben ändå?

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Tack för svaret!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordcha:

@Zpnk: Tack för svaret!

Jag styr mina via ASUS Ai Suite II och kör de efter tempen på processorn. Annars tycker jag inte att de medföljande är särskilt högljudda. Det högsta ljudet från min burk just nu är hummandet från pumpen till vattenkylningen... den ska dock ersättas väldigt snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@Simonnice: Nice! Hade faktiskt tänkt mig 3st SilentWings 2 120mm PWM i fronten och sen kanske 3st ShadowWings 800rpm i toppen.
Går dina fläktar konstant i 1000rpm eller går dom att kontrollera via fläkthuben ändå?

Tänkte punga ut tio kronor extra för PWM-varianten men de var tyvärr slut! Spelar ingen som helst roll då de går så otroligt tyst på 1000 rpm i vilket fall. Dessutom kan jag som du gissade styra dem via fläkthubben, så med just detta chassit är det inget problem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Också tänkt att ha ett Asus Rog moderkort, Tack så mycket för infon. De jag funderar på är om man borde köra 3x 120 mm i fronten eller 2x 140..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordcha:

@Zpnk: Också tänkt att ha ett Asus Rog moderkort, Tack så mycket för infon. De jag funderar på är om man borde köra 3x 120 mm i fronten eller 2x 140..

Två 140 är bra mycket tystare och flyttar tillräckligt med luft enligt mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordcha:

@Zpnk: Också tänkt att ha ett Asus Rog moderkort, Tack så mycket för infon. De jag funderar på är om man borde köra 3x 120 mm i fronten eller 2x 140..

Skrivet av Simonnice:

Två 140 är bra mycket tystare och flyttar tillräckligt med luft enligt mig.

Precis, 3st 120mm ger dig mer luftflöde med förmodligen en högre ljudnivå, dock om du kör med SilentWings eller andra fläktar som är relativt tysta så tror jag inte att det skulle bli någon jätteskillnad mellan dom 2 uppsättningarna. Och det finns ju 140mm fläktar som utan tvekan flyttar ordentligt med luft så att datorn har fräsch luft hela tiden.
Jag skulle väl säga att det är en smaksak, I guess, vad man föredrar mest rent utseendemässigt.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på det här med luftintag. Räcker det med att köra luftkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tweepey:

Har funderat lite på det här med luftintag. Räcker det med att köra luftkylning?

Insuget i fronten är mycket bättre än vad det ser ut att vara (den feta metallfronten till trots), och tack vare utmärkta lösningar för kabeldragningar kommer komponentsidan av chassit vara i princip fri från hinder för luftflödet. Att köra tre 120mm eller två 140mm fram och sedan en luftkylare på cpun med push/pull ut genom utsugsfläkten på baksidan borde funka alldeles utmärkt. Finns dock Phanteks-chassin med bättre designade insug i fronten för just luftkylning. T.ex. Enthoo Luxe och Enthoo Pro

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonnice:

Insuget i fronten är mycket bättre än vad det ser ut att vara (den feta metallfronten till trots), och tack vare utmärkta lösningar för kabeldragningar kommer komponentsidan av chassit vara i princip fri från hinder för luftflödet. Att köra tre 120mm eller två 140mm fram och sedan en luftkylare på cpun med push/pull ut genom utsugsfläkten på baksidan borde funka alldeles utmärkt. Finns dock Phanteks-chassin med bättre designade insug i fronten för just luftkylning. T.ex. Enthoo Luxe och Enthoo Pro

Skönt att höra, det glädjer mig Dock var jag otålig på att invänta svar så det är redan på väg hem

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar lite på nästa projekt, nämligen sleeving! Det är nog en bra bit kvar till jag tar tag i det på riktigt, men hade i så fall tänkt att göra förlängningar till mina existerande sladdar. Beställde faktiskt hem lite olika kabelkammar samt provexemplar av de sleeves jag hade tänkt använda. De som jag känner skulle passa bäst till chassit och vattenkylningen är orange kombinerat med någon av dessa tre färger:

Färgerna är orange, mörkgrå, kolfiber och svart. Som sagt tror jag på en tvåfärgad lösning med orange som accent och någon av de andra som komplement.

Färgen på vattnet i närbild:

Vad tror ni?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

@Simonnice: Jag skulle nog välja kolfiber eller den grå färgen, insidan på chassit är ju svartmålat, så det skulle nog vara snyggast om kablarna är i en annan ton. Dock om man använder svart och orange så kanske man har turen med belysning och allt sånt att dom svarta kablarna inte syns så mycket vilket skulle göra att det ser ut att vara ännu mer cleant i chassit liksom.