Googles AI mot mänskliga Go-mästaren ska livesändas på Youtube

Permalänk
Melding Plague

Googles AI mot mänskliga Go-mästaren ska livesändas på Youtube

Under föregående vecka blev det klart att Googles AI-algoritm besegrat en av världens bästa spelare i brädspelet Go. Nu framgår att matchen mot den världsmästaren ska livesändas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lägger pengarna på AI:n! Go Skyn.. uh err.. jag menar.. AlphaGo!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Skynet will conquer us all!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Citat:

Under föregående vecka blev det klart att Googles AI-algoritm besegrat en av världens bästa spelare i brädspelet Go. Nu framgår att matchen mot den världsmästaren ska livesändas.

Rörig titel, det går väl inte att livesända en match som redan spelats? =P

Ändå.. AI! Woot! *plockar på foliehatt*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Rörig titel, det går väl inte att livesända en match som redan spelats? =P

Ändå.. AI! Woot! *plockar på foliehatt*

Det är olika matcher. Deepmind vann nyligen över europamästaren vilket sammanföll med Deepminds publicering av deras AI i Nature. Men AI'n har inte spelat mot världsmästaren i Go, denna match livesänds i mars.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det är olika matcher. Deepmind vann nyligen över europamästaren vilket sammanföll med Deepminds publicering av deras AI i Nature. Men AI'n har inte spelat mot världsmästaren i Go, denna match livesänds i mars.

Tack, det förklarar saken bättre

Permalänk
Medlem

Funderar på att sätta upp en AI tävling här på SC, finns det några som är intresserade?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

@philipborg: För en miljon dollar kan jag tänka mig göra det mesta.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

@philipborg: För en miljon dollar kan jag tänka mig göra det mesta.

Samma här Tyvärr så är jag långt ifrån villig att slänga dem pengarna i en pott. Alternativt så kör man en avgift på några miljoner kronor för att få ens AI att delta så går det nog an med 1M$

Lite mer seriöst då, tänker bara en liten rolig tävling där folks AI får möta varandras AI. Troligen i någon variant utav ett spel så folk inte bara slänger in nerladdade AI. Vet däremot inte hur många här på SC faktiskt har kunskaper nog att skriva en AI.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ex Machina anyone?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om AI:n vinner... får den prispengarna då? Kan den köra ett eget beslut om vad den vill köpa själv?

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dem som anser att Hikaru No Go är bland de bästa anime som gjort, och jag fattar fortfarande inte hur go spelas. Lär förmodligen följa detta men som vanligt missa matchen, då jag sälla binder upp mig till event. Spännande även om jag inte tar på mig foliehatten.

Edit:
Tror inte detta är skynet direkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Om AI:n vinner... får den prispengarna då? Kan den köra ett eget beslut om vad den vill köpa själv?

Vem vet, selfies som tas av icke människor räknas inte som ägande så vem äger AI't då? Programmeraren? Finansiären? Wikipedia?

Edit:
Off
Ni minns denna https://en.wikipedia.org/wiki/Monkey_selfie

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Självlärade A.I är jäkligt intressant! Tänker såklart på SkyNet direkt men dit är det jäkligt långt. Först måste ett land med atombomber koppla in datorer med A.In.

Hejar på den artificela intelligensen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag tillhör dem som anser att Hikaru No Go är bland de bästa anime som gjort, och jag fattar fortfarande inte hur go spelas. Lär förmodligen följa detta men som vanligt missa matchen, då jag sälla binder upp mig till event. Spännande även om jag inte tar på mig foliehatten.

Edit:
Tror inte detta är skynet direkt.

Sai!
...
*flygande spökhand kommer i slow motion och lägger en sten*

Permalänk
Medlem

Om AI spelaren vinner är det verkligen en milstolpe, det krävdes i princip fusk för att Deep blue skulle vinna i shack för massa år sen, jepardy datorn var ju också riggad, om detta är en generell AI som kan vinna i GO som är mer komplext än schack då är det riktigt imponerande.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Om AI spelaren vinner är det verkligen en milstolpe, det krävdes i princip fusk för att Deep blue skulle vinna i shack för massa år sen, jepardy datorn var ju också riggad, om detta är en generell AI som kan vinna i GO som är mer komplext än schack då är det riktigt imponerande.

Wow det var något jag inte visste. Att man var tvungen att fuska för att Deep Blue skulle vinna, var kan man läsa om det?
Hoppas på att människan Lee Sedol vinner matchen. Jag tror inte att Skynet så långt bort som många verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Wow det var något jag inte visste. Att man var tvungen att fuska för att Deep Blue skulle vinna, var kan man läsa om det?

Fusk och fusk... Gary Kasparov tyckte Deep Blue spelade *för* smart för att vara en dator...

Permalänk
Medlem

Efter att sett en av mina absoluta favoritfilmer (A Beautiful Mind), där Go spelas, försökte jag lära mig reglerna. Trots åtskilliga youtube-videos som alla innehöll orden "The rules are really simple" så fattar jag fortfarande inte. ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ex Machina anyone?

Är väl lite skillnad på en robot som endast kan spela Go, skulle du sätta den framför ett schackbräde skulle den ju inte ha någon aning om vad den skulle göra. General purpose robots är ju mer Ex Machina.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Efter att sett en av mina absoluta favoritfilmer (A Beautiful Mind), där Go spelas, försökte jag lära mig reglerna. Trots åtskilliga youtube-videos som alla innehöll orden "The rules are really simple" så fattar jag fortfarande inte. ^^

Grunderna är inte så komplicerade och bygger på i stort sett 2 principer.
1. Den spelare som kan omringa mest territorium vinner.
2. Lyckas du omringa en spelare så tar du denna. t.ex:
..x
xox
..x
så tar du o

Det är egentligen allt i grunden.
Problemen börjar när man kollar djupare och djupare i spelet, taktiker för att förhindra en annan spelare att omringa territorium osv osv, helt genialt och fantastiskt kul spel.

edit: Tittar man däremot på en youtube match mellan spelare så försöker dom läsa av vad som kommer att hända xx antal "moves/turns" framåt och som nybörjare förstår man 0 av vad som händer i en match. Ju högre nivå på spelarna, desto svårare att förstå.

Dvs det värsta man kan göra som nybörjare är att kolla på en proffsmatch eller något liknande.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Wow det var något jag inte visste. Att man var tvungen att fuska för att Deep Blue skulle vinna, var kan man läsa om det?
Hoppas på att människan Lee Sedol vinner matchen. Jag tror inte att Skynet så långt bort som många verkar tro.

Det är Kasparov själv som påstår det, står på wikipedia, eller kolla dokumentären Game over: man vs machine. Tror mer på honom än IBM.
Watson fick ju frågorna som text, vilket är en enorm fördel för en dator. Deltagarna ser ju också frågorna men de läser ju mycket långsammare.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det är Kasparov själv som påstår det, står på wikipedia, eller kolla dokumentären Game over: man vs machine. Tror mer på honom än IBM.
Watson fick ju frågorna som text, vilket är en enorm fördel för en dator. Deltagarna ser ju också frågorna men de läser ju mycket långsammare.

Själv tror jag mer på IBM.
Vad gäller Watson, borde "han" fått använda OCR, det hade varit mer rättvist, men tror inte det hade påverkat utgången.

Skickades från m.sweclockers.com