Tunn plasthinna kan förvandla ögonlinser till datorskärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad pratar du om? Linser känns inte, finns inget som man kan stöta emot, eller tappa.
Linser tar max 10 sekunder per öga vid in / urtagning, spelar ingen roll, båda går lika fort.

Skit? Folk använder linser dagligen, jag bland andra.

Dock så är inte linser för alla. Jag hade linser under flera år, men fick till glasögon för att jag tycker att det är mer bekvämt,

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av ronnylov:

En HDMI-kontakt in i varje öga då? Lite nyfiken på hur man löser strömförsörjning och signalöverföring utan att det skaver i ögonen. Antar man kör med någon sorts integrerat batteri och trådlös teknik?

De kan ju ha någon liten dynamo (som på cyklar fast en lite mindre variant) som glider mot ögonlocken och på så vis laddas linserna vid varje blinkning

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En HDMI-kontakt in i varje öga då? Lite nyfiken på hur man löser strömförsörjning och signalöverföring utan att det skaver i ögonen. Antar man kör med någon sorts integrerat batteri och trådlös teknik?

Ingen aning hur det kommer fungera. Men trådlöst är ju det garanterat. Batteri lärju inte behövas, bara en sändare på kroppen som skickar trådlös låg ström konstant. Tex forskar folk ju att driva saker av energin i wifi signaler för ett exempel utanför vanlig trådlösladdning.

Permalänk
Medlem

Dom missar en sak om det ska vara till VR, eller för den delen något som ska ge djupverkan i 3D.
Då en projicering av bild på en lins i ögat tar bort all möjlighet för hjärnan att få en djupuppfattning, hjärnan avgör avstånd genom ögonens vinkel, något som fungerar så länge det projiceras utifrån genom att bilden förskjuts eller liknande.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Heh, folk som ender opp med å sove med linsene på, får kanskje tv reklame på netthinna nattestid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Heh, folk som ender opp med å sove med linsene på, får kanskje tv reklame på netthinna nattestid.

Styrda drömmar

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom missar en sak om det ska vara till VR, eller för den delen något som ska ge djupverkan i 3D.
Då en projicering av bild på en lins i ögat tar bort all möjlighet för hjärnan att få en djupuppfattning, hjärnan avgör avstånd genom ögonens vinkel, något som fungerar så länge det projiceras utifrån genom att bilden förskjuts eller liknande.

Fast det där har du nog fått lite om bakfoten. Det är skillnaden i bild mellan ögonen som används för att konstruera djup. Hur den skillnaden uppkommer spelar ingen roll för resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

@MatsDahlgren: applied science to the rescue.
han petade in en Led i en lins och byggde en spole för att mata den.
https://www.youtube.com/watch?v=qHECpEhJdB8
rätt smart kille, som har en del roliga videos

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom missar en sak om det ska vara till VR, eller för den delen något som ska ge djupverkan i 3D.
Då en projicering av bild på en lins i ögat tar bort all möjlighet för hjärnan att få en djupuppfattning, hjärnan avgör avstånd genom ögonens vinkel, något som fungerar så länge det projiceras utifrån genom att bilden förskjuts eller liknande.

Just den biten är ju inga som helst problem i sammanhanget då man likväl kan förskjuta bilden på en yta monterat direkt i förhållande till ögonens rörelse såsom på en statisk yta 3cm bort, såsom VR-headset.
Däremot skulle linstekniken inom VR-applikationer bli otroligt mycket känsligare för latens då ögonens mikrorörelser skulle bli helt fuckade med ens 1 millisekunds latens.

Men du har delvis rätt i att det skulle krävas extra åtgärder för ett realistiskt djupseende gentemot skärmar direktmonterade på linser, d.v.s. åtgärder som anpassar det hela till individens undermedvetna (eller för vissa med god kroppskontroll, ganska medvetna) kroppsfunktioner som kontrollerar ögats egen skärpa.
Det är alltså inte bara ögonens vinkel som avgör känslan av djupseende, utan även skärpan som ställs in med linserna precis innanför irisen.

För att ge en "helt realistisk" upplevelse som kräver låg till absolut ingen fysisk anpassning eller invänjning för användaren (utom ett visst mått av kalibrering vid förstagångsanvändning då, beroende på hur påkostat man vill att det ska vara) så skulle det, utöver själva monitorn, krävas minst följande:

- Utrustning för att kontinuerligt avläsa huvudets position i förhållande till resten av kroppen, alternativt resten av kroppen för en så realistisk upplevelse som möjligt.

- Utrustning för att kontinuerligt avläsa bägge ögonens vinkel i ögonhålan. Antagligen behöver man kalibrera det hela med pupillernas avstånd från varandra vid olika avståndsfokuseringar också.
Är denna utrustning tillräckligt noggrann (vilket den antagligen ändå är med om man uppnår mikrosekundsprecision) så kan man förstås skippa föregående stycke så länge bägge ögons exakta vinkel och position i rummet kan avläsas.

- En statisk fokuslins mellan monitorn och hornhinnan för att ge ett realistiskt intryck av att något faktiskt befinner sig på ett visst avstånd utan att inverka på ögats inre mekanismer.
En dynamiskt formbar fokuslins skulle nog kunna vara användbart i vissa fall, såsom långsiktig synkorrigering, men det skulle antagligen kännas lite mysko mot ögat.

- Utrustning för att avläsa ciliarmuskelns (den ringmuskel som avgör fokuseringen i ögats inre lins) aktivitet, alternativ något som direkt avläser fokuseringen på ögats egen lins.
För vissa upplevelser, såsom att simulera vissa drogupplevelser, skulle det förstås vara till nytta om utrustningen kunde påverka ciliarmuskelns spänning direkt, men fy satan vad tekniken behöver utvecklas om det ska kunna göras utan kirurgiska ingrepp.

Permalänk

@jOnÄTÄn: Läste någonstans för ett bra tag sedan att det fanns idéer ta "inspiration" ifrån elektriska ålar för att kunna biologiskt framställa ström i kroppen för att driva driva enhet man opererar in osv. Dock om det funkar överhuvudtaget är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Bära linser och handskas med dessa är inte så kul eller lätt som det låter. Jag tar hellre vanliga glasögon över linserna.

Har haft linser i ca 20 år och jag har själv problem med att använda glasögon så det här blir bra åt mig :).

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Fast det där har du nog fått lite om bakfoten. Det är skillnaden i bild mellan ögonen som används för att konstruera djup. Hur den skillnaden uppkommer spelar ingen roll för resultatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, absolut inte...

Vi bestämmer avstånd med flera faktorer där dom mest avgörande är ögats fokus och vinkeln mellan ögonens centrumaxel i ögonhålan.

För dagens VR teknik så trillar ögats fokus bort då bilden genereras på ett konstant avstånd från ögat, så det som är kvar är då vinkeln mellan ögonens centrumaxel i ögonhålan.
Upp till det så kan vi till viss del även bestämma avstånd baserat på erfarenhet av vissa objekts inbördes storlek.

Du skriver själv "Det är skillnaden i bild mellan ögonen som används för att konstruera djup" vilket ju stämmer, men det är då vinkeln mellan ögonens centrumaxel i ögonhålan som ger hjärnan möjlighet att få fram djupet.

Att endast förskjuta bilden i ögat ger inte den verkan, däremot så kommer en förskjutning av bilden troligen ge en del mindre önskvärda effekter då hjärnan reagerar med att vrida ögat för att på nytt få objektet i ögats centrum. Vilket ju med en projicerande lins gör att även objektet förskjutet en grad efter korrigeringen då det ju följer med ögats rörelse. Vilket kräver ännu en grads korrigering, och ännu en grads korrigering... Man upplever då att objektet rör sig, inte att hjärnan fått information om avståndet. Den har då snarare fått en massa motstridig avståndsinformation som den då istället av naturliga skäl väljer att förkasta.

Visst det kanske "skriver kanske" kan gås runt med extremt känsliga positionscensorer som då ger en feedback så att bilden kommer rätt för ögat, men det skulle då kräva extremt snabb återkoppling som ger upphov till nya problem som att ögat konstant skulle oscillera (hoppa mellan två eller flera positioner) med allt vad det skulle innebära av fysiska och psykologiska effekter som man absolut inte vill ha.

Sen hur du kommit fram till att " Hur den skillnaden uppkommer spelar ingen roll för resultatet. :-)", får du gärna förklara

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Just den biten är ju inga som helst problem i sammanhanget då man likväl kan förskjuta bilden på en yta monterat direkt i förhållande till ögonens rörelse såsom på en statisk yta 3cm bort, såsom VR-headset.
Däremot skulle linstekniken inom VR-applikationer bli otroligt mycket känsligare för latens då ögonens mikrorörelser skulle bli helt fuckade med ens 1 millisekunds latens.

Men du har delvis rätt i att det skulle krävas extra åtgärder för ett realistiskt djupseende gentemot skärmar direktmonterade på linser, d.v.s. åtgärder som anpassar det hela till individens undermedvetna (eller för vissa med god kroppskontroll, ganska medvetna) kroppsfunktioner som kontrollerar ögats egen skärpa.
Det är alltså inte bara ögonens vinkel som avgör känslan av djupseende, utan även skärpan som ställs in med linserna precis innanför irisen.

För att ge en "helt realistisk" upplevelse som kräver låg till absolut ingen fysisk anpassning eller invänjning för användaren (utom ett visst mått av kalibrering vid förstagångsanvändning då, beroende på hur påkostat man vill att det ska vara) så skulle det, utöver själva monitorn, krävas minst följande:

- Utrustning för att kontinuerligt avläsa huvudets position i förhållande till resten av kroppen, alternativt resten av kroppen för en så realistisk upplevelse som möjligt.

- Utrustning för att kontinuerligt avläsa bägge ögonens vinkel i ögonhålan. Antagligen behöver man kalibrera det hela med pupillernas avstånd från varandra vid olika avståndsfokuseringar också.
Är denna utrustning tillräckligt noggrann (vilket den antagligen ändå är med om man uppnår mikrosekundsprecision) så kan man förstås skippa föregående stycke så länge bägge ögons exakta vinkel och position i rummet kan avläsas.

- En statisk fokuslins mellan monitorn och hornhinnan för att ge ett realistiskt intryck av att något faktiskt befinner sig på ett visst avstånd utan att inverka på ögats inre mekanismer.
En dynamiskt formbar fokuslins skulle nog kunna vara användbart i vissa fall, såsom långsiktig synkorrigering, men det skulle antagligen kännas lite mysko mot ögat.

- Utrustning för att avläsa ciliarmuskelns (den ringmuskel som avgör fokuseringen i ögats inre lins) aktivitet, alternativ något som direkt avläser fokuseringen på ögats egen lins.
För vissa upplevelser, såsom att simulera vissa drogupplevelser, skulle det förstås vara till nytta om utrustningen kunde påverka ciliarmuskelns spänning direkt, men fy satan vad tekniken behöver utvecklas om det ska kunna göras utan kirurgiska ingrepp.

Ögats skärpa är ju direkt borta både med lins och i dagens VR, då bilden skulle bli suddig om skärpan ställs bortom punkten där objekt/bild skapas. Vilket ju är en av orsakerna till att en del redan nu blir illamående vid användning av VR tekniken.
Förstår vad du menar med att använda fokuslins, men det förutsätter ju att man då redan vet vad personen söker att fokusera och sätter fokus till just det objektets djup. Vilket jag nog fått för mig att du är inne på och något man med en viss sannolikhet kan bestämma genom ögats position, effekten som blir när man däremot misslyckas med att bestämma villket objekt borde bli som en kraftig fylla på stan.

Och visst så skulle man i teorin kunna styra ögonens position (lura hjärnan) med hjälp av censorer för att styra ögonens innebörds vinkel, något som säkert kräver att utrustning blir individuellt anpassad/inställd för var person. Troligen så skulle det kräva någon form av dynamisk inställning som följer personens tillstånd för varje ögonblick då människans reaktionstid och då hjärnans inberäknad varierar beroende på matad information, fysiskt tillstånd m.m.

Utan att låta för negativ så känns det som att vi har minst lika långt iväg till lins-VR, som vägen från den första transistorn till dagens GPU/CPU kretsar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kan man inte bara köra in en kabel i huvudet istället... (eller trådlöst!)
^ Seriously though, är det teoretiskt möjligt för sådan teknologi att existera i framtiden?

Teoretiskt, ja, det finns ju i alla fall robotarmar osv som fungerar, visserligen har det att göra med nerverna men men.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Utan att låta för negativ så känns det som att vi har minst lika långt iväg till lins-VR, som vägen från den första transistorn till dagens GPU/CPU kretsar.

Indeed.
Till Google Glass-liknande applikationer kan jag däremot tänka mig att det går lite fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nej, absolut inte...

Vi bestämmer avstånd med flera faktorer där dom mest avgörande är ögats fokus och vinkeln mellan ögonens centrumaxel i ögonhålan.

För dagens VR teknik så trillar ögats fokus bort då bilden genereras på ett konstant avstånd från ögat, så det som är kvar är då vinkeln mellan ögonens centrumaxel i ögonhålan.
Upp till det så kan vi till viss del även bestämma avstånd baserat på erfarenhet av vissa objekts inbördes storlek.

Du skriver själv "Det är skillnaden i bild mellan ögonen som används för att konstruera djup" vilket ju stämmer, men det är då vinkeln mellan ögonens centrumaxel i ögonhålan som ger hjärnan möjlighet att få fram djupet.

Att endast förskjuta bilden i ögat ger inte den verkan, däremot så kommer en förskjutning av bilden troligen ge en del mindre önskvärda effekter då hjärnan reagerar med att vrida ögat för att på nytt få objektet i ögats centrum. Vilket ju med en projicerande lins gör att även objektet förskjutet en grad efter korrigeringen då det ju följer med ögats rörelse. Vilket kräver ännu en grads korrigering, och ännu en grads korrigering... Man upplever då att objektet rör sig, inte att hjärnan fått information om avståndet. Den har då snarare fått en massa motstridig avståndsinformation som den då istället av naturliga skäl väljer att förkasta.

Visst det kanske "skriver kanske" kan gås runt med extremt känsliga positionscensorer som då ger en feedback så att bilden kommer rätt för ögat, men det skulle då kräva extremt snabb återkoppling som ger upphov till nya problem som att ögat konstant skulle oscillera (hoppa mellan två eller flera positioner) med allt vad det skulle innebära av fysiska och psykologiska effekter som man absolut inte vill ha.

Sen hur du kommit fram till att " Hur den skillnaden uppkommer spelar ingen roll för resultatet. :-)", får du gärna förklara

Huh, får nog backa där. Ber om ursäkt för eventuell snoffsighet. Min uppfattning var att det framförallt är parallax som bidrar till djupseendet, och övriga mekanismer understödjer det. Men du verkar definitivt ha bättre koll än jag, så jag får nog kolla upp det ordentligt imorgon.

Och det var den uppfattningen som jag byggde mitt påstående på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad pratar du om? Linser känns inte, finns inget som man kan stöta emot, eller tappa.
Linser tar max 10 sekunder per öga vid in / urtagning, spelar ingen roll, båda går lika fort.

Skit? Folk använder linser dagligen, jag bland andra.

Har testat ett gäng olika fabrikat av linser under ett par månader men har inte klarat av att fortsätta. Skaver i ögonen och tar lång tid att sätta in. Du verkar tro att alla har exakt samma upplevelse som du? Varför tror du att det finns tiotusentals olika sorters linser och de sägs ge "bättre komfort" om de ändå inte känns?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Har testat ett gäng olika fabrikat av linser under ett par månader men har inte klarat av att fortsätta. Skaver i ögonen och tar lång tid att sätta in. Du verkar tro att alla har exakt samma upplevelse som du? Varför tror du att det finns tiotusentals olika sorters linser och de sägs ge "bättre komfort" om de ändå inte känns?

proclear 1 day

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen "se" saker så nära ögat? Om jag skulle få ihop nog många pixlar för att generera en bild av något <1mm från ögongloben kan man fokusera på det då? Eller går det att lösa på något annat sätt?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orisons:

Kan man verkligen "se" saker så nära ögat? Om jag skulle få ihop nog många pixlar för att generera en bild av något <1mm från ögongloben kan man fokusera på det då? Eller går det att lösa på något annat sätt?

Nej, det skulle krävas en traditionell fokuslins innanför monitorlinsen anpassad för varje användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har testat ett gäng olika fabrikat av linser under ett par månader men har inte klarat av att fortsätta. Skaver i ögonen och tar lång tid att sätta in. Du verkar tro att alla har exakt samma upplevelse som du? Varför tror du att det finns tiotusentals olika sorters linser och de sägs ge "bättre komfort" om de ändå inte känns?

Det är inget jag tror, det är något du fått för dig att jag tror. Det är ett faktum att det är sådana problem som bara uppstår för förstagångsanvändare de första månaderna dom använder sina linser. Sluta överdriva, det finns inte tiotusentals olika sorter. Det finns dock olika styrkor samt olika typer av linser beroende på vad du ska ha dom till, exempelvis om du ska sova med dom, ha på dom dygnet runt, titta mycket på datorskärmar osv osv.

Anledningen till att det fortfarande skaver på dig och på andra som säger sig ha problem med linser, är förmodligen er hygien och hantering.

Men det är klart att det finns enstaka undantag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ni som muppar er om linser..

Ni snackar som att ni vet allt men vad ni glömmer är att det finns många olika typer av synfel och linser må vara er frälsare men för näste man kanske det inte funkar så bra alls, för mig t.ex., har jag linser så ser jag vägskyltar skitbra men sen när jag sitter och ska läsa på skärmen funkar det crap, och vice versa.. Glasögon är optimalt för mig då jag kan välja när jag vill se bra och inte.

Ibland blir man lite less på er tvärsäkra kids som bara gafflar skit som att ni vet allt.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shike:

Ni som muppar er om linser..

Ni snackar som att ni vet allt men vad ni glömmer är att det finns många olika typer av synfel och linser må vara er frälsare men för näste man kanske det inte funkar så bra alls, för mig t.ex., har jag linser så ser jag vägskyltar skitbra men sen när jag sitter och ska läsa på skärmen funkar det crap, och vice versa.. Glasögon är optimalt för mig då jag kan välja när jag vill se bra och inte.

Ibland blir man lite less på er tvärsäkra kids som bara gafflar skit som att ni vet allt.

Ja antingen är ciliarmuskeln eller ögats inre lins fuckad (vilket är vanligast varvid linser och glasögon hjälper) eller så är ljusreceptorerna, alternativt hornhinnan, skräp.
I ditt fall är det uppenbarligen ciliarmuskeln som felar då du inte kan anpassa avståndsfokuseringen.

Har man taskiga gener är det förstås inte så mycket att göra, men det är inte heller allt för ovanligt att man sabbat skärpan själv just för att man glor på närbelagda objekt alldeles för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

pixeltätheten måste vara enorm för att man inte ska gå och störa sig på det.

Håller med. VR idag är ju väldigt pixligt... och då är det ändå ett par cm framför ögonen. När det praktiskt taget är i ögat som med linser så måste det säkert vara minst 16k- eller 32k-upplösning för att det ska bli behagligt.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Om det här någon gång kommer ut på marknaden så skulle det vara väldigt kul att använda under en tråkig mattelektion:)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt linser men följer inte linserna med ögat när man tittar runt med ögonen?
Då får ni väl ert djup automatiskt med lite bildbehandling? Dock tror jag inte att de har en lösning på fokuserandet.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tvärtom så hade det varit orimligt om Rift kostat 2-3000 kr, med tanke på den teknik den består av.

Tror du förväxlar ordet orimligt med "mer än vad jag vill betala".

Nu tror jag de flesta resonerar som att det är mer än vad de vill betala för en omogen gimmick. VR kommer bli en liten marginalspelare och inga speltillverkare kommer ha motivation att lägga resurser på det.