Ingen signal från grafikkort

Permalänk
Medlem

Ingen signal från grafikkort

Hej!

För några månader sedan byggde jag och en kompis min första dator. Jag är väldigt nöjd med resultatet och har inte stött på några problem framtill nu. Ett par veckor efter bygge upptäckte jag att när jag ska ta datorn ur strömsparläge så vaknar inte skärmen. Datorn kommer igång men skärmen får ingen signal. Första gången det hände kopplade jag ur DVI – kabeln från grafikkortet och kopplade sedan tillbaka det. Det löste problemet. Men nu fortsätter det spöka och dessutom händer inget när jag kopplar ur och sedan in DVI kabeln. Skärmen och kabel är det inget fel på, jag har testkört de med en annan dator och de fungerar felfritt. Jag har också tagit bort grafikkortet och kört med processorns inbyggda GPU och det fungerar utmärkt. Detta får mig att misstänka att det är något väldigt skumt med grafikkortet. Jag har formaterat om datorn och installerat de senaste drivrutinerna men problemet kvarstår.

Spec.

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB STRIX OC.
Processor: Intel i7 4790K.
Moderkort: ASUS Z97-E.
RAM: 2 x Corsair Vengeance 4 gb lp DDR3.
Nätaggregat: Corsair 500W modulärt.
Hårddisk 1: Samsung SSD 850 EVO 120 GB.
Hårddisk 2: Western Digital 1 TB (WDC WD10EZEX).
Operativsystem: Windows 8.1 64 bit.

Oerhört tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar
Adam

Permalänk
Skrivet av Adam_A7:

Hej!

För några månader sedan byggde jag och en kompis min första dator. Jag är väldigt nöjd med resultatet och har inte stött på några problem framtill nu. Ett par veckor efter bygge upptäckte jag att när jag ska ta datorn ur strömsparläge så vaknar inte skärmen. Datorn kommer igång men skärmen får ingen signal. Första gången det hände kopplade jag ur DVI – kabeln från grafikkortet och kopplade sedan tillbaka det. Det löste problemet. Men nu fortsätter det spöka och dessutom händer inget när jag kopplar ur och sedan in DVI kabeln. Skärmen och kabel är det inget fel på, jag har testkört de med en annan dator och de fungerar felfritt. Jag har också tagit bort grafikkortet och kört med processorns inbyggda GPU och det fungerar utmärkt. Detta får mig att misstänka att det är något väldigt skumt med grafikkortet. Jag har formaterat om datorn och installerat de senaste drivrutinerna men problemet kvarstår.

Spec.

Grafikkort: ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB STRIX OC.
Processor: Intel i7 4790K.
Moderkort: ASUS Z97-E.
RAM: 2 x Corsair Vengeance 4 gb lp DDR3.
Nätaggregat: Corsair 500W modulärt.
Hårddisk 1: Samsung SSD 850 EVO 120 GB.
Hårddisk 2: Western Digital 1 TB (WDC WD10EZEX).
Operativsystem: Windows 8.1 64 bit.

Oerhört tacksam för hjälp!

Vänliga hälsningar
Adam

om du har en annan stationär dator så testa grafikkortet i den datorn.
testa ta nätagget från den fungerande datorn och testa i den datorn där du får fel.

testa INTE det nätagget som kan vara suspekt i någon annan dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du har en annan stationär dator så testa grafikkortet i den datorn.
testa ta nätagget från den fungerande datorn och testa i den datorn där du får fel.

testa INTE det nätagget som kan vara suspekt i någon annan dator.

Hej!

Ja det blir jobbigt, men aja. Jag har hunnit uppdatera BIOS men det löste inte problemet. Men däremot har jag tagit en titt på loggboken och upptäcker att varje gång det händer får jag ett felmeddelande om att "Nvlddmkm" kraschar så jag misstänker att det är nått med Nvidias drivrutiner. Då borde fler ha samma problem eller är det relaterat till just det kort jag har?

//Adam

Skickades från m.sweclockers.com