Asrock blockerar överklockning av låsta processorer med nya BIOS

Permalänk
Medlem

Som att köpa en bil och sen vill du chiptrimma den för bättre prestanda och bränsle förbrukning...Nä det får du inte för det är våran bil fast du har köpt den.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Avstängd

Fega jävlar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Kommer garanterat finnas äldre/moddade bios att flasha, så det är inget som påverkar oss entusiaster

Visa signatur

Anton

Permalänk
Avstängd
Skrivet av antonbj:

@lord_vasagos:

Kommer garanterat finnas äldre/moddade bios att flasha, så det är inget som påverkar oss entusiaster

Det tror jag med och bios länkar som gör oc möjligt kommer ligga på varenda hårdvaru sida men stör mig mer på att dom är fega när intel säger bend over och ASSrock plockar fram vaselinet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det tror jag med och bios länkar som gör oc möjligt kommer ligga på varenda hårdvaru sida men stör mig mer på att dom är fega när intel säger bend over och ASSrock plockar fram vaselinet

Tja, gör de inte det får de nog räkna med en riktigt fet stämning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Vad exakt är microcode och vad skiljer microcode från maskinkod?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tja, gör de inte det får de nog räkna med en riktigt fet stämning.

Ja nån hållhake lär dom ha men tycker det borde vara ganska fritt för moderkorts tillverkare att tillhandahålla produkter som anpassas efter hur dom tycker det är lämpligt utan att intel ska kunna köra över dom och tror inte ens intel vill bråka med tillverkarna då dom är beroende av varandra och finns ingen orsak förutom girighet att mjukvaru låsa då alla i3/i5/i7 som efter modell är samma cpu som K modeller men man ändrat så multiplier inte är tillgänglig och enda orsaken är att dom vill sälja samma cpu som K märkt till högre pris och intel är rädd för en trend där man köper billigaste cpu´n och gör den snabbare än dom som finns att köpa i vanilla utförande och alla inser hur blåsta dom blivit på sina K modeller där säkert många skulle få spö av non K

i vilket fall så tycker jag moderkorts tillverkarna borde stå på sig och släppa produkter med bios där användaren kan välja själv hur man ska använda sin cpu inte att tillverkare och kunder bli överkörda av intels girighet och stora företagen som asrock asus gigabyte msi borde visa lite mer backbone

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Med tanke på prisskillnaden som är just nu mellan K respektive icke-K så ser jag detta som ett icke-problem.

Det har nog inget med prisskillnaden att göra. Folk är bara glada för att de har något nytt att beklaga sig över.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.