Bärbar gick i golvet, drulleförsäkring?

Permalänk
Medlem

Bärbar gick i golvet, drulleförsäkring?

Hej! En asus u38n gick i golvet så glaset i skärmen gick i kras. Har folksam studenthemförsäkring stor med otursskydd upp till 80 000kr med en självrisk på 750kr. Det är ingen värdeminskning på hemelektronik heller.
Jag antar att det första steget skulle vara en reparation av datorn, men vet inte hur troligt det är. Det andra alternativet är ju en ersättningsprodukt:
Filtrerar man bärbara på prisjakt efter Asus u38n's specifikationer (bortsett från AMD-processor då ingen aktuell dator ens hade det...)
13''
1080p IPS
Pekskärm
<1.8kg
Bakgrundsbelyst tangentbord
kostar den billigaste datorn ca 10 000. Från en känd återförsäljare något dyrare.
Då datorn kostade 6000kr ny, vad kan man förvänta sig för ersättning tror ni? Kan inte höra av mig till folksam förrän i veckan men skulle gärna veta lite innan, om någon har en liknande historia eller så.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Är väl bara att ringa FB och höra vad de säger.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hej! En asus u38n gick i golvet så glaset i skärmen gick i kras. Har folksam studenthemförsäkring stor med otursskydd upp till 80 000kr med en självrisk på 750kr. Det är ingen värdeminskning på hemelektronik heller.
Jag antar att det första steget skulle vara en reparation av datorn, men vet inte hur troligt det är. Det andra alternativet är ju en ersättningsprodukt:
Filtrerar man bärbara på prisjakt efter Asus u38n's specifikationer (bortsett från AMD-processor då ingen aktuell dator ens hade det...)
13''
1080p IPS
Pekskärm
<1.8kg
Bakgrundsbelyst tangentbord
kostar den billigaste datorn ca 10 000. Från en känd återförsäljare något dyrare.
Då datorn kostade 6000kr ny, vad kan man förvänta sig för ersättning tror ni? Kan inte höra av mig till folksam förrän i veckan men skulle gärna veta lite innan, om någon har en liknande historia eller så.

Det är nog det mest troliga steget om det finns delar att beställa till den, vilket det kan finnas. Skulle det inte vara aktuellt så finns det datorer med din beskrivning som ligger på 6000kr och uppåt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3480757

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

Hej! En asus u38n gick i golvet så glaset i skärmen gick i kras. Har folksam studenthemförsäkring stor med otursskydd upp till 80 000kr med en självrisk på 750kr. Det är ingen värdeminskning på hemelektronik heller.
Jag antar att det första steget skulle vara en reparation av datorn, men vet inte hur troligt det är. Det andra alternativet är ju en ersättningsprodukt:
Filtrerar man bärbara på prisjakt efter Asus u38n's specifikationer (bortsett från AMD-processor då ingen aktuell dator ens hade det...)
13''
1080p IPS
Pekskärm
<1.8kg
Bakgrundsbelyst tangentbord
kostar den billigaste datorn ca 10 000. Från en känd återförsäljare något dyrare.
Då datorn kostade 6000kr ny, vad kan man förvänta sig för ersättning tror ni? Kan inte höra av mig till folksam förrän i veckan men skulle gärna veta lite innan, om någon har en liknande historia eller så.

Ring Folksam, deras kundtjänst har öppet till 19:00.
0771-960960 (skadeanmälan)

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Är väl bara att ringa FB och höra vad de säger.

" Kan inte höra av mig till folksam förrän i veckan men skulle gärna veta lite innan, om någon har en liknande historia eller så." läste du ens?

Det är en matt panel, och endast panel. Hittade den själv när jag googlade men då tappar man väl touchfunktionaliteten? Får vi ersättning till en ny dator kan det vara värt för att laga den men skulle inte kalla det en fullvärdig reparation.

Skrivet av ehallq:

Det är nog det mest troliga steget om det finns delar att beställa till den, vilket det kan finnas. Skulle det inte vara aktuellt så finns det datorer med din beskrivning som ligger på 6000kr och uppåt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3480757

Den har ej bakgrundsbelyst tangentbord vilket var en viktig punkt vid köpet av den nuvarande datorn.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

" Kan inte höra av mig till folksam förrän i veckan men skulle gärna veta lite innan, om någon har en liknande historia eller så." läste du ens?

Det är en matt panel, och endast panel. Hittade den själv när jag googlade men då tappar man väl touchfunktionaliteten? Får vi ersättning till en ny dator kan det vara värt för att laga den men skulle inte kalla det en fullvärdig reparation.

Den har ej bakgrundsbelyst tangentbord vilket var en viktig punkt vid köpet av den nuvarande datorn.

Okej, tveksam om ett försäkringsbolag skulle bry sig faktiskt, de kommer nog snarare påstå att du får leva med det och att du istället får en nyare hårdvara (skylake). Men reparation är fortfarande det troligaste av alla alternativ

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Har också folksam hemförsäkring stor md 750kr i självrisk

blixten tog mitt nya nuvarande bygge i signaturen förra året, fick bara skicka in kvittona på vad allt kostade, sen gjorde dom en sökning på prisjakt på varje enskild del, och så fick du " nu" priset just då i cash där du kunde köpa prylarna igen. gick väldigt smidigt,

gick back 1000 kr totalt för helt nya delar

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Okej, tveksam om ett försäkringsbolag skulle bry sig faktiskt, de kommer nog snarare påstå att du får leva med det och att du istället får en nyare hårdvara (skylake). Men reparation är fortfarande det troligaste av alla alternativ

Skrivet av macbang:

Har också folksam hemförsäkring stor md 750kr i självrisk

blixten tog mitt nya nuvarande bygge i signaturen förra året, fick bara skicka in kvittona på vad allt kostade, sen gjorde dom en sökning på prisjakt på varje enskild del, och så fick du " nu" priset just då i cash där du kunde köpa prylarna igen. gick väldigt smidigt

Det låter ju bra, blir det ingen reparation antar jag att vi får pengarna tillbaka (minus självrisken) och får köpa en ny dator själva då ingen matchar specifikationerna.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

" Kan inte höra av mig till folksam förrän i veckan men skulle gärna veta lite innan, om någon har en liknande historia eller så." läste du ens?

Eh, för det är svårt att ringa ett samtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Eh, för det är svårt att ringa ett samtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske har tappat rösten, min mobil är trasig, jag är döv etc. etc.. Finns många möjliga anledningar, vilket inte är relevant för tråden.

Att vilja ha lite kött på benen innan jag kontaktar försäkringsbolaget är även det helt otänkbart? Jag vill inte acceptera en alldeles för låg ersättning för att sedan upptäcka att jag kunnat få ut mer..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

Jag kanske har tappat rösten, min mobil är trasig, jag är döv etc. etc.. Finns många möjliga anledningar, vilket inte är relevant för tråden.

Att vilja ha lite kött på benen innan jag kontaktar försäkringsbolaget är även det helt otänkbart? Jag vill inte acceptera en alldeles för låg ersättning för att sedan upptäcka att jag kunnat få ut mer..

Det är försäkringsvillkoren som dikterar ersättningen, inte en tråd på sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag stötte till min Asus U32VD i golvet med skärmen uppe, som sprack och gick sönder. Ringde Länsförsäkringar och anmälde, självrisk på 1000kr. De skickade ut en adressedel typ som jag fick packa ner datorn i en låda och skicka iväg med laddare till något företag som de hade avtal med som reparerade datorer.
De bedömde att skärmen gick att laga så de gjorde det.
Och skickade sen tillbaka datorn.

Mvh
Kvillen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är försäkringsvillkoren som dikterar ersättningen, inte en tråd på sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Och självklart försöker dom minimera kostnaden för sig givet dessa villkor. Givetvis vill jag maximera ersättningen, därför ställer jag frågan här i tron att hjälpsamma medlemmar kan dela med sig av tips angående liknande situationer.

Skrivet av Kvillen:

Jag stötte till min Asus U32VD i golvet med skärmen uppe, som sprack och gick sönder. Ringde Länsförsäkringar och anmälde, självrisk på 1000kr. De skickade ut en adressedel typ som jag fick packa ner datorn i en låda och skicka iväg med laddare till något företag som de hade avtal med som reparerade datorer.
De bedömde att skärmen gick att laga så de gjorde det.
Och skickade sen tillbaka datorn.

Mvh
Kvillen

Tack!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hej! En asus u38n gick i golvet så glaset i skärmen gick i kras. Har folksam studenthemförsäkring stor med otursskydd upp till 80 000kr med en självrisk på 750kr. Det är ingen värdeminskning på hemelektronik heller.
Jag antar att det första steget skulle vara en reparation av datorn, men vet inte hur troligt det är. Det andra alternativet är ju en ersättningsprodukt:
Filtrerar man bärbara på prisjakt efter Asus u38n's specifikationer (bortsett från AMD-processor då ingen aktuell dator ens hade det...)
13''
1080p IPS
Pekskärm
<1.8kg
Bakgrundsbelyst tangentbord
kostar den billigaste datorn ca 10 000. Från en känd återförsäljare något dyrare.
Då datorn kostade 6000kr ny, vad kan man förvänta sig för ersättning tror ni? Kan inte höra av mig till folksam förrän i veckan men skulle gärna veta lite innan, om någon har en liknande historia eller så.

Det som är mest relevant här, förutom att en ny maskin har samma hastighet på CPU och samma HDD-storlek är skärmens upplösning och att den är en IPS, att det är en pekskärm samt vikten, i det fallet ska ditt försäkringsbolag ersätta dig men en motsvarande dator, ge dig pengar så du väljer själv eller betala en reparation eller utbyte.

Det smartaste i detta fall är att först kontakta ASUS direkt och fråga vad dom rekommenderar. I det fallet kommer priset bara att bli din självrisk om ASUS byter ut eller reparerar datorn. I pengar så är datorn, utan värdeminskning 6000 kr minus självrisk. Så om ditt försäkringsbolag betalar dig cash så kan du som mest få datorns nypris.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon