Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fast jag förstår inte hur du kan säga att en stor fläkt låter mer än en lite ettrig pump på ett aio kylsys. Har en liten noctua med 90mm fläkt å den e 10000miljoner gånger tystare än min gamla sketna corsair aio.

För att den har ett mer distinkt ljud än vad t ex H110i har totalt sett. Kör pumpen i quiet mode, och en custom kurva på låga varvtal och den kylde minst lika bra som Noctuan gör men näst intill knäpptyst.

Hemskt ledsen men med min konfiguration känns nästan Noctua kylaren som skräp. Först och främst tar den i och böjer ner grafikkortet. Sedan kommer inte ens Corsair LPX-minnen undan utan man måste montera bakre fläkten längre upp på kylaren. Den låter en hel del i jämförelse och kyler absolut inte bättre än ett bra slutet vattenkylningssystem snarare sämre vid samma ljudnivå.

Kan ju som sagt vara att det inte passar nåt vidare till min konfiguration av någon anledning, men förstå inte varför egentligen.

Kan fläktarna jag fått till vara defekta? För jag tycker själv att det här låter konstigt med tanke på alla utmärkelser Noctua NH-D15 har fått.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade inte problem med vare sig ljud eller plats för minnen.
Däremot fick gpu byta plats.
Då Noctua var så stor att första kortplats inte gick att använda.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4GHz, Corsair 32 GB ddr4 2133 MHz VENGEANCE, Evga GeForce GTX 980 4 GB GDDR5, Evga z170 Ftw, Evga supernova 750 g2, Noctua Nh-d15, Samsung ssd PRO 850-series 256 gb, Samsung ssd 850 Evo 500 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heligare:

Jag hade inte problem med vare sig ljud eller plats för minnen.
Däremot fick gpu byta plats.
Då Noctua var så stor att första kortplats inte gick att använda.

Inte speciellt skoj att byta plats på grafikkortet och nedgradera pci-e porten.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

det låter som att du hade för höga förväntningar. sitter man med ett aio sys så kyler det ju i princip lika bra som en biffig tornkylare. man väljer ju luftkylning för att det innebär mindre risker och man slipper höra skralliga pumpljudet men istället får dras med en enorm klump till kylare. Du fick la med 7v adaptern, koppla in den då, så blir den tyst, mena. hur kan dina bauta fläktar låta mer än min pyttefläkt på d9Lkylaren som e satt på pvm styrning från mobot? du får gå igenom dina inställningar eller nått, lägg gärna upp ett klipp så vi kan greppa din situation mer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte speciellt skoj att byta plats på grafikkortet och nedgradera pci-e porten.

Tror du det blir märkbart. Hört att det kan bli skillnad i prestanda.
Men märker inget när jag mäter fps.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4GHz, Corsair 32 GB ddr4 2133 MHz VENGEANCE, Evga GeForce GTX 980 4 GB GDDR5, Evga z170 Ftw, Evga supernova 750 g2, Noctua Nh-d15, Samsung ssd PRO 850-series 256 gb, Samsung ssd 850 Evo 500 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heligare:

Tror du det blir märkbart. Hört att det kan bli skillnad i prestanda.
Men märker inget när jag mäter fps.

Spelar ingen roll egentligen. En CPU-kylare ska ju inte hindra en från att använda pci-e x16 porten på moderkortet hursomhelst. Dålig konstruktion och kompatibilitet helt enkelt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

En Noctua D-15 är värt att köpta. Den kyler lika bra om inte bättre än ett slutet vattensystem. Plus att den är mkt tystare och billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruxoz:

En Noctua D-15 är värt att köpta. Den kyler lika bra om inte bättre än ett slutet vattensystem. Plus att den är mkt tystare och billigare!

Kyler sämre än en Corsair H110i GT, låter mer dock är den billigare. Så jag håller ej med gällande 2/3 saker.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast

Satt och valde mellan D-15, Corsair H110 och den jag köpte... D-15 har gått jämnt med Phanteks i de flesta tester jag hittat medans H110 kostar dubbla summan och har dessutom fått klagomål på högljudda fläktar. Då jag haft custom vatten i tankarna ett längre tag så föll valet på Phanteks då den kostade 200 spänn mindre än D-15. Då prislappen på H110 inte ens är i närheten så känns det inte riktigt korrekt att jämföra den med D-15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Satt och valde mellan D-15, Corsair H110 och den jag köpte... D-15 har gått jämnt med Phanteks i de flesta tester jag hittat medans H110 kostar dubbla summan och har dessutom fått klagomål på högljudda fläktar. Då jag haft custom vatten i tankarna ett längre tag så föll valet på Phanteks då den kostade 200 spänn mindre än D-15. Då prislappen på H110 inte ens är i närheten så känns det inte riktigt korrekt att jämföra den med D-15

350kr är skillnande, så visst det är en viss skillnad. Men samtidigt är det den bästa tornkylaren mot en av de bästa slutna vattenkylningssystemen.

Nu hade kanske jag tur och fick en pump som inte lät speciellt mkt, så det är ju också en faktor för en del kan jag tänka mig. Men samtidigt går det knappat att jämföra dessa två produkter när det kommer till helheten.

Jag respekterar att många tycker att Noctuan är trevlig, men jag hade nog för stora förhoppningar helt enkelt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Köpte en nh-D15 för någon månad sen på webbhallen i danmark för 300kr.

Riktigt grym kylare enligt mig absolut bästa lösningen innan man går över till custom vattenloop som jag kört innan sedan s775.

Byggde bara en tillfällig dator nu coh var lite trött på att krångla med vattenkylning som jag gjort i så många år nu.

Och denna luftkylare var perfekt för mitt ändamål med denna tillfälliga dator jag byggde ihop nu. Kyler även bättre än H110i som jag lämnade tillbaks och denna kosta bara en bråkdel.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Köpte en nh-D15 för någon månad sen på webbhallen i danmark för 300kr.

Riktigt grym kylare enligt mig absolut bästa lösningen innan man går över till custom vattenloop som jag kört innan sedan s775.

Byggde bara en tillfällig dator nu coh var lite trött på att krångla med vattenkylning som jag gjort i så många år nu.

Och denna luftkylare var perfekt för mitt ändamål med denna tillfälliga dator jag byggde ihop nu. Kyler även bättre än H110i som jag lämnade tillbaks och denna kosta bara en bråkdel.

Märkligt. Min kyler lite sämre än min H110i GT.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

om man hittar en D15 för 300:- så är det ju ett riktigt klipp.
Har för övrigt kört slutet vattenkylningssystem genom åren, Antec Kühler H2O 620 som va fruktansvärt högljudd vilket den på senare tid blivit ökänd för, funderar ändå på om man inte ska satsa på ett EKWB Predator i sommar...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

om man hittar en D15 för 300:- så är det ju ett riktigt klipp.
Har för övrigt kört slutet vattenkylningssystem genom åren, Antec Kühler H2O 620 som va fruktansvärt högljudd vilket den på senare tid blivit ökänd för, funderar ändå på om man inte ska satsa på ett EKWB Predator i sommar...

Får hem en EK Predator 360 på onsdag (enligt EK). Ska bli riktigt spännande att se hur den presterar samt hur ljudnivån är.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Får hem en EK Predator 360 på onsdag (enligt EK). Ska bli riktigt spännande att se hur den presterar samt hur ljudnivån är.

Återkom gärna med intryck här i tråden, är den jag kikar på

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Återkom gärna med intryck här i tråden, är den jag kikar på

Absolut.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Återkom gärna med intryck här i tråden, är den jag kikar på

Precis testkört min EK Predator 360 nu. Väldigt trevlig bekantskap. Håller på att finjustera inställningar just nu, men efter ett snabbtest i en Haswell-säker prime95 version klarar den att hålla min 5930K, som är klockad enligt min signatur under 60 grader i full load i ca 30 minuter.

Fläktarna för inte mycket väsen så länge man inte brassar på i full hastighet, de är tvärtom ganska tysta (betydligt tystare än Corsairs fläktar de skickar med sina slutna system). Kör man fläktarna i runt 700-1000rpm får man närma sig chassit för att höra dem.

Pumpen har jag inte hört något alls ifrån. Vilket såklart är bra.

Det är ju ett dyrt system, men fördelen är ju att det går att bygga ut. Är nöjd än så länge

Edit: Pumpen låter lite grann vid höga rpm's, men inget som stör då kylaren oftast inte går upp i höga rpm's

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti