Permalänk
Medlem

Problem med Start

Hej!

Sen några dagar har min dator börjat bete sig konstigt vid uppstart. Jag har datorn kopplad till en grenkontakt som jag stänger av när jag ej använder datorn. När jag sedan slår på strömmen i grenkontakten, väntar några sekunder och startar datorn går den igång i ca 3 sekunder, stänger ner och startar sedan upp igen men visar då denna bild:

Jag går då in i Bios, laddar "Default settings", sparar och avslutar. Datorn startar upp och laddar in till Windows utan problem.

Om jag sedan stänger av datorn, men ej bryter strömmen i grenkontakten och försöker starta den igen funkar det utan problem.

Vad kan detta bero på? Har ej ändrat något i Bios, CPU:n är ej överklockad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Deba:
Tror du har kasst CMOS-batteri.
Byt det på moderkortet så klarar den av att du bryter strömmen.

\\Rhames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

@Deba:
Tror du har kasst CMOS-batteri.
Byt det på moderkortet så klarar den av att du bryter strömmen.

\\Rhames.

Hur byter man det och vilken typ av batteri är det? Tittar i manualen till Moderkortet men det nämner ej hur man byter eller
vad för batteri det är :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deba:

Hur byter man det och vilken typ av batteri är det? Tittar i manualen till Moderkortet men det nämner ej hur man byter eller
vad för batteri det är :/

Det finns bara ett batteri på moderkortet, du tar ut det och ser då vad det är för något. Alt ta med till affären och be om ett likadant.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Det finns bara ett batteri på moderkortet, du tar ut det och ser då vad det är för något. Alt ta med till affären och be om ett likadant.

Bytt batteriet, Clearat CMOS:en, ställt in rätt tid och datum i BIOS men det beter sig likadant fortfarande. Vad är nästa steg jag kan testa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppdatering! Även uppdaterat Moderkortets BIOS till senaste men fortfarande samma problem :/

Visa signatur