Försämras batteriet på Macbook ?

Permalänk
Medlem

Försämras batteriet på Macbook ?

Försämras batteriet på en Macbook Pro Retina ifall den laddas även när batteriet är fullt lr går den runt batteriet när det är fullt på något sätt? Har nämligen tänkt att ersätta min stationära dator med en laptop

Behöver jag kvitto på köpet om jag behöver använda mig av garantin lr räcker det med serienumret ?

Tacksam för svar !:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassi:

Försämras batteriet på en Macbook Pro Retina ifall den laddas även när batteriet är fullt lr går den runt batteriet när det är fullt på något sätt? Har nämligen tänkt att ersätta min stationära dator med en laptop

Behöver jag kvitto på köpet om jag behöver använda mig av garantin lr räcker det med serienumret ?

Tacksam för svar !:)

Garantin gäller i den butik du köpt din dator så ja du behöver kvittot. Serienumret säger bara när datorn tillverkats. Inte när den blivit såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassi:

Försämras batteriet på en Macbook Pro Retina ifall den laddas även när batteriet är fullt lr går den runt batteriet när det är fullt på något sätt? Har nämligen tänkt att ersätta min stationära dator med en laptop

Behöver jag kvitto på köpet om jag behöver använda mig av garantin lr räcker det med serienumret ?

Tacksam för svar !:)

Den laddas inte när batteriet är fullt. Strömmen går direkt till datorn och hoppar över att gå "genom" batteriet. Batteriet slits bara när det laddas.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Batterier blir alltid sämre, de har också ofta kortare garantitid än produkten.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Kostar väl också runt 2000 kr att byta och byta själv är rätt knepigt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jepp hur länge ett batteri håller beror helt på hur man använder datorn. Min macbook pro står till 90% hemma och är inkopplad hela tiden. Batteriet var nere på 50% kapacitet efter 5 år men då tyckte jag det var dags att byta. Batteritid på 2 timmar var sådär kul

Permalänk

Jag har fått rådet att låta min Macbook använda batteriet minst en timma per dag, för att hålla det i bra skick, tidigare använda jag den alltid med sladden i och såg hur batteriet blev sämre, nu när den får köra på batteriet varje dag och batteriet mår bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kostar väl också runt 2000 kr att byta och byta själv är rätt knepigt...

Finns fina guider på https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Air om man vill göra ett försök hehe. Hjälpte polaren att göra rent och byta kylpasta på en äldre MacBook Pro. Det var pilligt som fan men instruktionerna var klockrena iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kostar väl också runt 2000 kr att byta och byta själv är rätt knepigt...

Bytade för ca 600. Köpte batteri på Ebay.

Fast dagens macbookar är sjukt jobbiga att byta i så de får man nog lämna in. Har för mig batteriet är fastklistrat i retina macbooks och air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp hur länge ett batteri håller beror helt på hur man använder datorn. Min macbook pro står till 90% hemma och är inkopplad hela tiden. Batteriet var nere på 50% kapacitet efter 5 år men då tyckte jag det var dags att byta. Batteritid på 2 timmar var sådär kul

Batterierna verkar tåla ganska hård användning ändå. Min MBP har också strax över 5 år på nacken och har gått 1110 battericykler (skulle gissa det är ganska normal användning) och jag är också nere på ungefär 2h batteritid. De äldre MBP är ganska lättskruvade, de nyare är märkbart knepigare då saker är limmat etc.

Personligen anser jag att man kan kosta på sig ett batteribyte med ett orginalbatteri, även om de går att köpa piratbatterier ganska billigt på ebay (~400kr)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xpanterx:

Kostar väl också runt 2000 kr att byta och byta själv är rätt knepigt...

Faktiskt rätt enkelt att byta batteri på en MBP förutsatt att man har en skruvmejsel som passar i de trekantiga(!) hål som skruvarna till batteriet har.

2000kr är rätt mycket att lägga ut på någon dator som är 4-5år, men det är nog en bra idé om man vill fortsätta använda sin dator. I min MBP, som gått väldigt många timmar, slutade det med att batteriet svällde upp och bröt sönder chassit och spräckte musplattan efter ganska precis 4år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vissa av er som säger att det är enkelt att byta batteriet själv har förmodligen missat att det är en retina-macbook TS avser att byta batteriet i (fastlimmade batterier). Jag vet inte ens om det finns tredjepartsbatterier att tillgå till dessa. Att byta batteri i en av de äldre modellerna är däremot väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag har retina macbook ts och jag tycker inte att batteriet har försämrats. Allt är bokstavligt talas det samma som när jag köpte den.

Permalänk

Jag har en Macbook Pro 13 Mid 2012, inköpt 2013.

Cellrevision: 165
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 4350
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 4394
Statusinformation:
Cykelantal: 332
Skick: Kontrollera batteriet
Batteri installerat: Ja
Amperetal (mA): 707
Volttal (mV): 12583

Kontrollera batteriet säger den
Kör jag Coconut så har jag tappat så batteriet nu har en hållbarhet på 76,8 procent eller så.

Har bokat tid på Genius Bar i helgen, men funderar på vad man mer kan göra innan man går dit, och om jag ska kräva något av dem?

I första hand vill jag se vad som är felet på batteriet (även om jag misstänker att batteriet är inne i sin slutfas)
Andra hand vill jag kolla vad dem vill ha för att byta det.

Sedan kommer det ju till om jag ska betala dem, eller köpa ett batteri själv?

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I min MBP, som gått väldigt många timmar, slutade det med att batteriet svällde upp och bröt sönder chassit och spräckte musplattan efter ganska precis 4år.

Såg man några tecken på att det höll på att hända innan det hände?
Om man har en MPB bör man byta ut batteriet efter typ 3 år för att vara på den säkra sidan?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Datavetare

@Sony?: Såg inga tecken på det innan. Men tror orsaken till viss del kan förklaras med att jag började använda en annan laptop som primär maskin och MBP blev liggande till dessa att batteriet var helt slut. Använde sedan MBP maskinen så pass länge att batteriet laddades till 100%, natten efter detta började batteriet svälla.

Så här såg det ut efteråt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@NovaTotal, jag har en Macbook Air Mid 2012 som jag fick felmeddelandet "Kontrollera batteriet" på.
Jag gick till Grafit och bad dom fixa felet och åberopade konsumentköplagen, enligt kvittot skulle det kosta ca 1900:- men eftersom batteriet inte fungerade som förväntat så stod Apple för kostnaden.

Konsumentköplagen gäller 3 år från inköp så har inte 3-årsdagen passerat än så kan du prova det.