Var spelen roligare/bättre förr?

Permalänk

Jag spelar aldrig online och endast fps.
De spel som är installerade är crysis 3 och battlefield hardline .
Jag förstår att de nya spelen flyttar fram gränserna för hårdvara men ibland så blir det för bra .
Det är inte många som har råd med dubbla gtx 980 ti osv för att få en bra spelupplevelse.
Nya tomb raider verkar vara ett spel som jag skulle gilla men då får det bli ett nytt grafikkort.
Mitt överklockade gtx 580 har nått sitt bäst före datum känns det som.
Snål som man är så blir det ett bra begagnat kort typ gtx 780 - gtx 970 .
Men för att knyta an till tråden så är spelen bättre men färre idag.
Förr fanns det mer att välja på med ofta bättre storys och roligare .
Men grafiken i dag är underbar, tyvärr lite för maskinvarukrävande bara.

Permalänk
Medlem

Tycker många spel blivit för mainstream, fördummade och för enkla. Samtidigt finns det fler spel än någonsin just nu och det finns något för alla. Men det är svårt att hitta de där riktiga guldkornen. För ett halvår sedan köpte jag Deus Ex/det första) och satt som klistrad och spelade ut det på drygt 20 timmar på 2 dagar. Varit många år sedan man blev så hooked. Igår köpte jag Rise of the Tomb Raider. Visst det är perverst snyggt, men alldeless för långsamt, hjälpande och förlåtande. Utmaingen försvinner och man tröttnar snabbt.

Permalänk
Avstängd

Tycker mycket av dagens spel blir tråkigare och man får en mer urvattnad känsla men med finare texturer där dom flesta spel ligger på samma spelmotorer som blir bekant snabbt och oftast vet man vad som kommer hända och hur allt är planerat när det är nummer 9 i serien och man skaffade t-shirten för 15 år sedan

Vist är spelen bättre idag på många sätt men förut var dom mer originella och nyskapande som soldier of fortune 2 hade det mesta en shooter har i dag trots det är last gammalt även rpg hade mer detaljer och var orginella och mindre med scripted loot och miljöer som kändes mer hand made och går man över till racing så känslan i viper racing eller modernare grid kan inte matchas idag då man satsar mer på dekaler, grafik och blur effekter för en intensivare upplevelse än att bygga up känslan med en fet story och mycket detaljer och där faller nya som känns mer framstressade

sen samma om man kliver in i strategi spel så kommer nog aldrig känslan upplevas igen som när man drog fram age of empires eller starcraft första gången och är lätt att glorifiera gamla titlar som blivit klassiker men det var en tid för originella spel där det fanns mer passion bakom och idag är känslan att peng kåta företag försöker pressa ut så mycket det går så snabbt som möjligt och med så lite arbete som möjligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag kanske är kräsen när det gäller spel men visst, snygg grafik är nice men jag tycker nog som nintendo, att det handlar inte om att ha snyggaste grafik, det handlar om hur kul spelet är. Det var längesen jag verkligen spelade ett kul spel. Doom, quake, half Life, need for speed, unreal tournament, battlezone, aliens vs predator är kul. Jag är besviken på aliens isolation då gamla aliens 2 från 2001 har samma grafik. Jag gick igång på stillbildena från nya snowdrop och the division. Tyvärr ser inte betan lika bra ut. Däremot starwars battlefront i 4k modden. Nice! Jag bryr mig faktiskt inte om bästa grafik, jag vill bara ha ett kul spel. Måste ni ha bästaste grafiken? (det kostar) Jag tycker roliga och bra spel är mycket bättre än att ha senaste grafiken, som gräver djupt i din plånbok.

Jag tycker nyare spel saknar känslan från äldre. Quake II, Doom och Wolfenstein är till dags datum de spel som haft absolut bäst spelkänsla.
WoW är nog det enda spelet som jag tycker håller måttet med spelkänsla i dagsläget.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem

Bra spel är bra oavsett grafik, det är svårt att komma på nya spelideer och att bara få mer verklighetstrogen grafik på gammel skåpmat är inte så nyskapande, sedan kan man alltid diskutera vad bra grafik är, en del spel har ju serielik grafik och den kan vara fantastiskt bra men allt annat än "krävande" på det sätt som de hjärndöda/hjärndödande skjutaspelens grafik är.
De tidiga Infocomspelen är ju mästerverk som inte har så krävande grafik >

Vad skulle bli bättre här om man tog bort seriegrafiken och fick det att se ut som en usel b film ?

Det är handlingen som är det viktigaste i längden om man inte ska göra en ren simulator men där är vi inte änn i nått spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker framförallt att många av dagens spel saknar handling och djup. Det läggs för mycket fokus på att spelet ska tilltala och vara enkelt för alla. Finns ju knappt nåt nytt spel som släpps idag utan diverse "turtorials, trainingmodes" etc, för att inte tala om dom spel där det poppar upp hjälp och tips rutor mitt i när man spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag gillar inte när spelen blir för komplicerade. Kanske crysis var på gränsen, alltså det är för mycket info på skärmen, jag orkar inte med alla dessa uppdateringar man kan göra, vill jag ha bättre vapen så skaffar jag det. Är även trött på alla dessa uppgraderingar man kan göra, vapen, hälsa, dräkt, modifieringar...bla bla. Det är alldeles för mycket info på skärmen. Jag blir distraherad! Jag vill bara ha en hagelbössa och brassa på! Kan hända att nya doom tillfredsställer mig

https://www.kickstarter.com/projects/bulkheadinteractive/batt...

Ser jag fram emot..Inga super snipers med laser bla bla utan rent skjuta spel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Battlefield bad company 2 bästa online shooter någonsin

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Kan hålla med vissa här som säger att allting känns uttjatat och inte så spännande längre. Men det (tror jag) beror på stora spelföretag så som EA och Ubisoft som bara fortsätter spy ut nya spel i sina populäraste franchiser utan att faktiskt göra något förutom att uppdatera motorn lite grann. Helst ska man heller inte buggtesta spelen innan man släpper dom heller så att dom flesta spelare har problem i flera månader efter release. Och DLC, en jävla massa onödig DLC som lägger till små fjuttiga saker för typ 100kr/st, gärna på day one också så att folk vet att vi är för lata och giriga för att göra klart spelen innan vi släpper dom.
Battlefield och AC serierna har varit precis samma skit sedan AC2 och BF2.

RTS genren är mer eller mindre död, ja. Ser dock ut som att det börjar få ett litet uppsvung igen med nya Homeworld som jag finner väldigt underhållande, Total War serien är fortfarande helt OK också, när dom väl släpper nya spel dvs.

Jag känner rent generellt i dagens spelvärld att om man vill ha något nytt och fräscht så får man gräva djupt i indiespel-lådan. Finns ju inte en chans i helvetet att EA eller Ubi överger sina skittråkiga pengakossor som tilltalar 13-åringarna som köper spelen utan att ifrågasätta bara för att "det är coolt att spela Battlefield" och istället tar och utvecklar något som typ.. Spyro the Dragon, eller annat valfritt spel som faktiskt har lite kreativitet bakom sig.

Dagens mainstream-spel känns bara som olika nyanser att färgen grå. Det senaste spel som jag personligen njutit av ordentligt var Divinity: Original Sin. Det var nog mer eller mindre det enda spelet under 2015 som jag faktiskt fick det där suget att fortsätta spela även fast klockan var 04.

Ett spel. På ett helt år.

#rant over.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frux:

Det var roligare att klättra i träd när man var liten. Det innebär inte att träden var bättre förr.

Och där kan vi stänga den här tråden. Finns liksom inget att diskutera

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Spelen är helt klart bättre nu, vi har i jämförelse en extrem variation av titlar, där alla borde hitta något som passar. Från AAA titlar till candycrush och allt indiemixande däremellan.

Att vara kvar i tanken om att allting var bättre förr, när det är tvärtom gör livet tråkigt som fan. Även om det såklart är en trevlig nostalgitanke. Att testa "gamla goda" spel gör en oftast besviken, dom gör sig bäst i minnet.

Det som var bättre för, med gaming i tanke var den tid man kunde lägga ner på att bara spela och skita i allt annat. Inga räkningar, obegränsad fritid osv. Största problemet då var ifall farsan tyckte att man skulle gå ut i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det var roligare att klättra i träd när man var liten. Det innebär inte att träden var bättre förr.

Ofta försökt att förklara hur intressanta och spännande spelen är, och förändras när man blir äldre/spelat de mycket. Men måste säga att det du sa var nog de bästa jag har hört.

Kommer använda uttrycket i framtiden, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det jag saknar mest var när man upptäckte en ny "genre". Första gången man spelade ett sportspel, en shooter, ett RTS, ett MMO...

För mig är det mycket detta som det handlar om. Minns fortfarande första gången jag fick se och spela Ocarina of Time när jag inte hade så många år på nacken (född 92, spelade det väl kanske 1998/1999 eller så) Blev helt jävla sinnesblåst över hur coolt det var, men det var egentligen just det att det var det första 3D-spelet i sin genre. Extremt fascinerande för sin tid. Fortfarande ett av de bästa spelen genom tiderna för den delen. Är fortfarande ett inbitet fan av Zelda även om det är lite tråkigt hur sällan spel i den serien släpps.

Nu för tiden är det omöjligt att känna samma känsla igen, men jag är övertygad om att det handlar om att man har blivit äldre, inte att spelen har blivit sämre -- sen får man tänka på att spel i alla genrer har gjorts hundra gånger om, det var coolare när en genre var outforskad.

Just i mitt fall så gjorde jag misstaget att börja spela WoW 2006 eller 2007. Inte det att det är ett dåligt spel, WoW är ett fantastiskt bra spel, eller var åtminstone, men tyvärr så var det i alla fall för mig väldigt svårt att genuint njuta av singleplayerspel efter det. De känns så döda på någon sätt, man blir bortskämd när man har andra spelare runt omkring sig. Det blir för lätt när man inte spelar mot andra människor.

Började nyligen spela Rise of the Tomb Raider dock och det känns ganska ballt än så länge... får hoppas att det håller i sig

Permalänk
Medlem

Nja är väl enkla svaret.

Förr i tiden tilläts det mycket mer kreativitet, någonstans på vägen tog business-människor besluten från de kreativa utvecklarna vilket resulterat i mer spelindustrin har blivit mer hollywood likt, dvs få men stora titlar men nytänkandet är i princip dött för att minska riskerna.

Utöver det så verkar en del titlar som tex RPG passa mycket bättre på de gamla konsolerna än nyare. En bra story samt "ful" grafik är betydligt mer intressant än en högupplöst bimbo med en story skriven för en blondin (sorry alla blondiner ).

Det som räddar "spelvärlden" för mig personligen är dock de få små tillverkare som fortfarande vågar vara kreativa. Life is strange tex är en fantastisk upplevelse, och för konsol finns det tex Atlus som tagit över på JRPG fronten från Square med sina betydligt mer "vuxna" spel. Samtidigt råkade jag springa på svenska Paradox förra året och "förlorat" hundratals timmar i deras strategispel så allt finns det fortfarande hopp för framtiden!

Permalänk
Medlem

Det finns många exempel på varför det var "bättre förr" och det brukar oftast kondenseras ned till en enkel faktor.

Gamla spel var lättare att göra "bra nog" grafikmässigt medans tid las på andra delar, mekanism, storry osv osv.

Ett ganska nytt spel som XCOM 2 är bra och kan stå på sina egna fötter men när man börjar kolla på vart spelet kommer från så inser man hur extremt fördummat det är.

X-com / Ufo enemy unknown från 1994 är ett spel jag fortfarande kan spela och är lika skoj i dag som när det kom. Vet inte om jag kommer spela xcom (2016 versionen) om 20 år eller om jag ens kommer spela igenom det en enda gång till. Klarade ut det i går och spelet lämnade mig väldigt otillfredställd.

Spel fördummas för att nå en större publik - mycket likt 11-årsgränsen på film. Det är lite varför filmer som Deadpool och vissa kickstarter-spel får så mycket uppmarksamhet - man lägger tid och energi på allt utom just grafiken.

Snygg grafik är problematisk på flera sätt, bland annat pengamässigt. Man kan lätt lägga ned 10 gånger mer pengar på grafiken utan att det märks. Dels för att det är mycket diminishing returns på det. Spel har sett bra nog ut länge (crysis), trots detta läggs det ned så sjukt mycket tid och pengar på grafik. Samtidigt som spelen är tydligt begränsade av platformen.

en person kan lätt designa ett helt spel på 1-2 års tid, men så fort man ska börja göra snygga 3d titlar så måste man anställa hur mycket folk som helst som designar banor, ritar texurer, skriver grafikmotorn osv osv. Och trots detta får man spel som nästan är ospelbara på moderna maskiner och som inte ser markant bättre ut än för 5 år sedan.

Nu för tiden spelar jag mest strategispel och då är man dessutom väldigt begränsad i sitt urval. Det som gäller för mig är COH2 samt SUPCOM/FA. Båda är spel som funnits ute ett tag och inga nya titlar kommer ens i närheten när det kommer till komplexitet och variation.

Hela MOBA-genren verkar ta död på all inovation inom marknaden. Men vi får väl se vad som händer, nån gång kommer kanske ett RTS-spel som matchar snart 9 år gamla titlar.

Permalänk
Medlem

Det är som sagt bara mainstream spelen som har blivit mer fördummande.

Då spelarbasen har vuxit och inkluderar en större variation av människor från barn till casuals så försöker de större spelföretagen samla ihop dem alla under en och samma produkt och detta gör att spelet inte blir riktad åt de mer erfarna spelarna.

Men det finns miljontals spel där ute och det är bara att hitta det du gillar.

Att blint följa efter bandwagonen och köpa varje nytt mainstream spel och sedan klaga på att det är gjort för mainstreamen är bara löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Det är som sagt bara mainstream spelen som har blivit mer fördummande.

Då spelarbasen har vuxit och inkluderar en större variation av människor från barn till casuals så försöker de större spelföretagen samla ihop dem alla under en och samma produkt och detta gör att spelet inte blir riktad åt de mer erfarna spelarna.

Men det finns miljontals spel där ute och det är bara att hitta det du gillar.

Att blint följa efter bandwagonen och köpa varje nytt mainstream spel och sedan klaga på att det är gjort för mainstreamen är bara löjligt

Helt rätt

*Host*BF3 *Host* BF4

Om jag tänker tillbaka från spel när man var yngre har nog Bf2 och project realty modden samt CS satt djupast spår hos mig. Ofta i nya spel känner jag att man förbrilt försöker inbilla sig själv att de ska vara lika kul nu med dom nya versionerna men det blir inte riktigt det hur mycket jag än försöker.

Jag tror dels för man målar upp en bättre bild av spelet från när man var mindre än hur de egentligen var. Men man blir lättare uttråkad ju äldre man känner jag också.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Tjusig grafik är alltid spännande, men nej, krävs mer än så för att få mig att njuta av ett spel. t.ex crysis 3 må vara något av de mest krävande jag någonsin spelat på datorn, men har fortfarande mer kul när jag spelar brutal doom modden till ett spel som släpptes 1994.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Just i mitt fall så gjorde jag misstaget att börja spela WoW 2006 eller 2007. Inte det att det är ett dåligt spel, WoW är ett fantastiskt bra spel, eller var åtminstone, men tyvärr så var det i alla fall för mig väldigt svårt att genuint njuta av singleplayerspel efter det. De känns så döda på någon sätt, man blir bortskämd när man har andra spelare runt omkring sig. Det blir för lätt när man inte spelar mot andra människor.

Jag är nog av den uppfattningen att de som valde singelplayer istället för multi-player gjorde rätt val. Kanske inte i WoW, men i FPS. I singelplayer så finns det ingen som glitchar, som campar, som aim-bottar, som stats-whorear eller stackar. AI har sina brister men det är roligt att kunna upptäcka mönster och kunna utnyttja dom. Ingen skjuter dig i ryggen eller trollar.

Det roligaste jag någonsin haft är att försöka smyga runt så mycket som möjligt i Crysis 1 och 2. Ingenting slår den känslan. I BF när man försöker smyga så upptäcker man att det går inte. Man är spottad i stort sett jämt. Så otroligt frustrerande.

Permalänk
Medlem

Vad många verkar missa är att det faktiskt gjordes mängder av skit förr, precis som det släpps massa skit idag. Vet inte hur många trasiga skräp spel det fanns bland de hundratals demoskivorna som man hade förr i tiden. Hade en Atari ST när jag var ung med nästan ett hundratals spel till (de flesta var portar) och kan säga att mängden minnesvärda spel därifrån var endast några få procent. Samma gäller de spel jag hade senare till PC och speciellt till playstation (90% av spelen på alla demoskivor var knappt värda att spela då och hade inte ens rört dom idag) Sen kom det ju även massa bra spel också, men det gäller ju även idag. Moderna spel och spelserier som Mass Effect, Witcher, GTAV, Metro, SC2 osvosv håller helt klart samma nivå som klassiker från förr, problemet är väl att folk verkar glömma de dåliga spelen och bara komma ihåg de bra. Sen är det klart att det har börjat stagnera lite när det kommer till inovation och grafik osv men det är väl helt naturligt när ett medium börjar mogna. Och som de flesta andra medium kan man ju se vissa perioder som bättre än andra; guldåldern för mig är var PC-spel runt 2000 (Q3, Starcraft, UT, AoE2, BaldersGate, Diablo, Halflife etcetc). Dock tycker jag faktiskt att vi de senaste åren har fått väldigt mycket bra spel iaf till PC.

Permalänk
Medlem

Spelidéerna var kanske bättre förr

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag är 100% säker på att spelen var bättre förr, jag är även 100% säker på att somrarna var varmare, maten godare, festerna roligare, ölen kallare, och det var alltid massor av snö på vintrarna. Förövrigt var även i princip bara bra väder förr, var det dåligt så var det dåligt på ett bra sätt!

Det är så synd om de som missade förr....

Stavfel
Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hm, jag känner nog att det är skillnad på både film- och spelproduktion, nu jämfört med för 10-20 år sedan. Äldre (stora) spel/filmer känns som att de producerats för att bli så bra som möjligt, som att utvecklarna verkligen lagt ner sin själ i produkten. Nu för tiden känns många spel/filmer (inte alla) som att någon mupp har analyserat en marknad för att se vilken produkt som skulle gå hem bäst och sedan producerar produkten på snabbaste, billigaste sätt.
Det räcker ju med att kolla på hur DLCs ser ut nu för tiden. "Hurr durr, vi har klippt ut lite delar av spelet som du kan få köpa vid release, för en extra summa förstås". Det finns förstås många gems fortfarande, men de hamnar i skymundan.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Var spel bättre förr? En del var nog. Men så är det ju fortfarande. Somliga spel höjer sig över massan.
Var fler spel bättre förr, är kanske en mer korrekt frågeställning. Och jag vet inte riktigt vad svaret är. I dag är storbudget spel livsfarliga. De kan kosta lika mycket, eller mer än en storbudget film. Det är en massiv satsning, och att plocka fram den typen pengar för att vara nyskapande och kreativ, och riskera en flopp är ingen intresserad av. Lägg till det att ju bättre grafik vi kan prestera, desto högre krav ställer vi, generellt. Grafik, som det kostar betydligt mer att producera i dag, just eftersom kraven är högre. När dinosaurien här började spela, i sin barndom, var ett högbudget spel ett par 100.000 dollar. Som absolut mest. Omvandlat i dagsfärsk valuta är det knappt 200.000 dollar. För 200.000 dollar får du inte 8 bitars Super Mario grafik i dag. Här är anledningen till varför spel har blivit förbannat dyra, och varför man har en massa DLC'er som måste köpas för extra pengar. Men även varför många spelproducenter bara rapar ut nya versioner av gamla spel. Det är "säkra" investeringar som gäller, om man ska slänga upp löner och lokalhyra till totalt ett par hundra pers för att dra runt en stor AAA titel i ett par år. Vilket så klart är skit.

Finns det bra spel i dag? Minst lika bra som förr? Visst. Har det blivit vanligare med skitspel baserade på så kallat säkra investeringar? Japp.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Finns två sidor att ta del av nya och gamla spel. Jag minns att jag lättare blev imponerad förr, ibland har jag satt mig ned för att spela ett äldre spel och tänkt att det här var ju inte lika kul längre.

Däremot tycker jag att det släpps allt för mycket skit med fattigt innehåll nuförtiden. Förut fick spelutvecklare verkligen kämpa för att ha sin titel och fysiska kopior i en spelbutik känns det som. Det var ju ett begränsat antal platser i hyllorna. Nu verkar dom bara kunna släppa sitt hejvilt på Steam.

Kanske spelutvecklingen står lite stilla. Med så många idéer som använts är det svårt att komma upp med något innovativt antar jag. Grafiken förbättras men det är inte tillräckligt för att göra det till ett perfekt spel om inte storyn är bra.

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Jag har noterat att musiken/ljudet från Unreal - return to na pali är grymt bra. Det har jag tyckt länge. Spel som jag fortfarande kan spela i timmar är Battlezone 1 och 2. Otroligt bra och odödliga spel.

Permalänk
Medlem

Svar nej, nostalgi och som alltid är den första kärleken som lyser starkast i slutet även om det var ett gnälligt träskmonster.

Som en snål student och att jag köpte en handållen emulator så laddade man hem hela biblioteket för Snes nes etc, x-tusen spel.
I princip alla spel man inte hade spelat i sin ungdom var ren jävla skit.
Tar man bort alla spel som kunde påverkas av nostalgi glasögonen, så var ca 99% av alla spel skräp eller kloner av andra spel.

Civ 1 var ett grymt spel och jag spelade bort större delen av grundskolan i Civ 1.Testade "master of magic" för ett par år sedan som är en Civ 1 klon och det sög .......!
Utan nostalgi glasögonen sög till och med Civ1.

Procentuellt är spelen betydligt bättre idag speciellt på PC.
Väldigt få spel som fortfarande håller idag om man tar av sig nostalgi glasögonen.
Sen att "AAA" inte alltid lever upp till vad alla vill ha etc är mer som stjärten delad.

Jag kommer nog att spela Rockn roll racing, UT2004, civ2, kolonization och Heroes of might and Magic 3 när jag är pensionär.
Men varför någon idiot vill spela gamla skitiga Amiga spel är över mitt förstånd. (ironi, men sanningen)

Permalänk
Medlem

Det är långt mellan dom riktigt bra spelen i dag, jag spelade precis Wolfenstein: The new order, helt igenom från börja till slut på 2-3 kvällar, det var et riktigt bra FPS spel i mitt tycke då det är inget jag normalt orkar med.

Prova det

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag minns med glädje Hexxen II, helt otroligt vacker värld, massor att upptäcka och co-op multiplayer från dag ett (även om det fanns en bugg som gjorde att man inte kom vidare förrän det kom en patch). Finns det nåt bättre än ett coolt spel med en hel värld att utforska tillsammans med några vänner?

Även Quake med PureCTF patchen var nåt jag tillbringade mycket tid på. Andra bara aningen gamla spel (men nya i jmf med Quake) är Borderlands I/II/II. Otroligt trevliga spel för co-op multiplayer.

Förr i tiden var väl DLC mest synonymt med typ fortsättningar på spelet, mer banor, nya "stories", etc. Lite mer som uppföljare till ursprungsspelet fast kanske i lite light variant. Numera verkar det ha gått helt överstyr, typ "jag vill att min gubbe ska ha guldfärgade skor och en skär hatt" (alternativt ett DLC för skorna och ett för hatten).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tidiga Infocomspelen är ju mästerverk som inte har så krävande grafik

Infocomm spelen minns jag. Överjäkligt svåra och kluriga tyckte jag. T.ex. Hitchhikers Guide, fan va tid jag la på att imponera på Marvin, tog lång tid att lista att att man kunde plocka upp "no tea" och att man skulle använda det för att imponera på Marvin så att man kom vidare

Nånstans i gömmorna så har jag "Lost Tresures of Infocomm" paketet (alla speler på 3,5" floppies). Borde nog leta upp det och kopiera skivorna till nåt bättre media medan dom fortfarande är läsbara och medan jag fortfarande har en fungerande 3,5" floppydrive.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"