Permalänk
Medlem

Benq XL2430T vs ips?

Hej,

Här har jag filtrerat ut skärmar på prisjakt som har gtg responstid på 1 ms :

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s257562522

1. Benq XL2430T hamnar högst upp 3 400 kr. Är det värt att köpa den? Just nu har jag en
Asus PB278Q , det är en ips panel men 2880x1440 upplösning med 5 ms gtg. Spelar inte så mycket men om jag spelar så är det ps4 call of duty, har köpt hela serien. Jag känner att min förra skärm hade mindre input lag/gtg än den här ips panelen, men det kanske 2. beror på att det var en tn panel med lägre upplösning? Är inte helt insatt.
3. Men det borde väl hjälpa med snabbare responstid och lägre upplösning? så ps4:an slipper skala upp och bli ful/pixlig.

Kollar jag upp min skärm så ser jag att den har 22,5 ms som responstid!! Sinnes ju inte konstigt att jag dör hela tiden

4. Vilken av de skärmarna bör jag köpa eller räcker det med en 5 ms gtg?
5. Använder cod proffsen flicker free/gaming mode på sina skärmar för konsol ?

Tycker förövrig att min skärmupplösning på 1440 är väldigt dålig på att visa youtube i fullskärm allting blir så pixligt.. Kanske sitter för nära, skärmen är 27 tum http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1387727 eller 6. bör man köpa en tv för att visa bra 1080p?

Mvh Pelle

Permalänk

1. Nej
Inputlagg och responstid är olika saker...
2. Nej, det beror på att det var en annan modell
Exakt vad var det för modell? Du borde ta reda på det och sen leta recensioner där de mätt inputlagg. Din Asusskärm ska ha en bildrutas fördröjning, alltså väldigt lite traditionellt sett. Gå tio år tillbaka och i princip alla LCDer hade mellan 20 och 40 ms inputlagg. Plus responstid.
3. Vet ej, mycket möjligt att det är det som är problemet. Då är det ju PS4an som är problemet egentligen.

"Latency is an important indicator for gamers, which we establish as the sum of the signal delay time and half of the averaged response time. We measured a 17.8 ms signal delay time for the PB278Q, which is quite long and leads us to assume that one frame is always being buffered before it is displayed.

Din skärm har inte 22,5 ms responstid. För det första, vet du vad ms står för?
Om inte - sök upp en ordbok eller kunnig person.

I ett test mätte de den totala fördröjningen till 22,5 ms. Inputlaggat är ju 22,5 - xx
"On the other hand, half of the averaged response time is quite fast at 4.7 ms, so adding those two up we obtain a 22.5 ms averaged total latency. This may already be a bit too slow for fans of fast paced first person shooters, everybody else however will be unlikely to notice a difference."
http://www.prad.de/en/monitore/review/2013/review-asus-pb278q...

Det är som du själv säger troligt att den fördröjning du har är betydligt högre eftersom det går i annan upplösning.
De som sitter på TV-apparater ligger ofta kring 50 - 100 ms i fördröjning.
TV-apparater brukar anses som väldigt snabba om de har ett läge som kan ge 20-30ms.

4. Du bör inte köpa någon skärm på måfå utan testa dig fram. Ta med din konsol till vänner med 1920-skärmar. Vad gjorde du av din gamla skärm egentligen?
5. Ingen aning
6. Vad sitter du på för avstånd?
Youtube är en tjänst där vem som helst kan ladda upp videoklipp, ofta är materialet dåligt.
Även om materialet som laddas skulle hålla jättehög kvalité så komprimeras det ner, mer eller mindre.. Det är en tjänst som är GRATIS.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pelleswe: dina frågeställningar bygger på, tja, missuppfattningar och sammanblandningar av olika begrepp. De är omöjliga att svara på utan att behöva skriva en mindre artikel.

Men några snabba:

(1) IPS är en panelteknik. Det skiljer sig en hel del mellan olika produkter. En IPS-skärm kan vara väldigt annorlunda mot en annan.

(2) Att Youtube ser "pixligt" ut handlar i första hand om Youtube-klippets kvalitet. Kör du YT-klipp i 240p eller 360p så ser det ut som satan på alla fullskärmsvisningar. Upplösningen på din skärm är av mindre betydelse här.

(3) Responstiden (GtG) är en specifikation. Vad den kanske, bara kanske, avslöjar ungefärlig nivå av eftersläp. En skärm som har 1 ms i specen kan släpa mer än den som har 4 ms i specen. Specifikationen betyder ingenting. Produkten betyder allt.

(4) Skillnaden mellan Benq XL2430T och din Asus PB278Q kommer att vara stor och det kommer att skilja sig på väldigt många plan. Bildkvalitet, färgåtergivning och betraktningsvinklar kommer att vara mycket sämre på XL2430T. Du kommer också få mindre arbetsyta än vad du är van med pga upplösningen. Mindre skärmyta och färre pixlar kommer att kännas trängre.

Men det kanske är ska samma för just dig? XL2430T är en spelskärm som kan köras i 144 Hz. PB278Q är en allroundskärm främst tänkt för kontorsuppgifter och 60 Hz. De är bra på helt olika saker. Vad är det du prioriterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Pelleswe: dina frågeställningar bygger på, tja, missuppfattningar och sammanblandningar av olika begrepp. De är omöjliga att svara på utan att behöva skriva en mindre artikel.

Men några snabba:

(1) IPS är en panelteknik. Det skiljer sig en hel del mellan olika produkter. En IPS-skärm kan vara väldigt annorlunda mot en annan.

(2) Att Youtube ser "pixligt" ut handlar i första hand om Youtube-klippets kvalitet. Kör du YT-klipp i 240p eller 360p så ser det ut som satan på alla fullskärmsvisningar. Upplösningen på din skärm är av mindre betydelse här.

(3) Responstiden (GtG) är en specifikation. Vad den kanske, bara kanske, avslöjar ungefärlig nivå av eftersläp. En skärm som har 1 ms i specen kan släpa mer än den som har 4 ms i specen. Specifikationen betyder ingenting. Produkten betyder allt.

(4) Skillnaden mellan Benq XL2430T och din Asus PB278Q kommer att vara stor och det kommer att skilja sig på väldigt många plan. Bildkvalitet, färgåtergivning och betraktningsvinklar kommer att vara mycket sämre på XL2430T. Du kommer också få mindre arbetsyta än vad du är van med pga upplösningen. Mindre skärmyta och färre pixlar kommer att kännas trängre.

Men det kanske är ska samma för just dig? XL2430T är en spelskärm som kan köras i 144 Hz. PB278Q är en allroundskärm främst tänkt för kontorsuppgifter och 60 Hz. De är bra på helt olika saker. Vad är det du prioriterar?

Hej,

Tack för dina svar!

2. Vet inte om jag är pixelkåt men 360p ser verkligen ut som skit på fullscreen 1080p, men tkr 1080p från youtube också ser sämre ut på 1440 upplösning i fullskärm, utan fullskärm funkar också men då är bilden en fjärdels så stor :/. 1080p filmer brukar ju dock se bättre ut i fullscreen så du har nog rätt att de e utubes kompression som hör det fult, men borde det inte skalas upp bättre på en 1080p skärm? 360p samt 720,1080.

3. Sant då är frågan vilken skärm som ger minst eftersläp? använder inte proffsen benq? Mycket handlar väl också upp uppkopplingen och hosten? Har flyttat från fiber till adsl så det lör väl ge massa extra millisec?

4. Jo precis gillar att ips panelen är grymt bra på att visa rätt vit färg. Känns som brightnessen är högre. Gillar väl upplösningen för slösurf i och med 1440. Men tänkte att jag kan köra båda brevid varandra. Så gjorde jag sist med min förra benq som jag sålde. Märkte att spelen flöt på bättre på den. Men då hade ja fiber 100/100 också.
Sen så spelar jag knappt 20 min per vecka men kan tänka mig spela mer ifall man inte dör hela tiden :). Spelade cod i sjukt många timmar förr. Ända upp till 10 prestige på cod:waw.

Så största frågan är vilken skärm levererar det minsta eftersläppet ? 1 ms, bra vita, rätta färger samtidigt som den har 144hz , 1080p, i 24 tum antar jag högre ger väl mer eftersläpp eller? Och om det ens är värt för stt jag spelar så lite men tänker att jag har en sladdis som är 6 år som vill spela hos mig snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

1. Nej
Inputlagg och responstid är olika saker...
2. Nej, det beror på att det var en annan modell
Exakt vad var det för modell? Du borde ta reda på det och sen leta recensioner där de mätt inputlagg. Din Asusskärm ska ha en bildrutas fördröjning, alltså väldigt lite traditionellt sett. Gå tio år tillbaka och i princip alla LCDer hade mellan 20 och 40 ms inputlagg. Plus responstid.
3. Vet ej, mycket möjligt att det är det som är problemet. Då är det ju PS4an som är problemet egentligen.

"Latency is an important indicator for gamers, which we establish as the sum of the signal delay time and half of the averaged response time. We measured a 17.8 ms signal delay time for the PB278Q, which is quite long and leads us to assume that one frame is always being buffered before it is displayed.

Din skärm har inte 22,5 ms responstid. För det första, vet du vad ms står för?
Om inte - sök upp en ordbok eller kunnig person.

I ett test mätte de den totala fördröjningen till 22,5 ms. Inputlaggat är ju 22,5 - xx
"On the other hand, half of the averaged response time is quite fast at 4.7 ms, so adding those two up we obtain a 22.5 ms averaged total latency. This may already be a bit too slow for fans of fast paced first person shooters, everybody else however will be unlikely to notice a difference."
http://www.prad.de/en/monitore/review/2013/review-asus-pb278q...

Det är som du själv säger troligt att den fördröjning du har är betydligt högre eftersom det går i annan upplösning.
De som sitter på TV-apparater ligger ofta kring 50 - 100 ms i fördröjning.
TV-apparater brukar anses som väldigt snabba om de har ett läge som kan ge 20-30ms.

4. Du bör inte köpa någon skärm på måfå utan testa dig fram. Ta med din konsol till vänner med 1920-skärmar. Vad gjorde du av din gamla skärm egentligen?
5. Ingen aning
6. Vad sitter du på för avstånd?
Youtube är en tjänst där vem som helst kan ladda upp videoklipp, ofta är materialet dåligt.
Även om materialet som laddas skulle hålla jättehög kvalité så komprimeras det ner, mer eller mindre.. Det är en tjänst som är GRATIS.

4. Gav den till farsan
5. Det är därför jag undra om ni vet vilken som är snabbast
6. knappt en meter