Permalänk
Avstängd

Squeal of Death

Har haft en tråd upp ang detta problemet innan...

(Squeal of death = ett tjutande ljud eller brrrrrrrr ljud från headset/högtalare)
Jag får squeal of death och datorn fryser sig, har clean installerat den, gjort ram test, stress testat CPU men inga problem där.
Men detta uppstår fortfarande..men bara efter man lagt sig så upptäcker man detta på morgonen.
Händer aldrig under gaming osv bara när jag inte använder datorn..
Ibland så får jag ingen bild samt ström till mus och tangentbord.

Program som brukar va igång över natten:
10-15 taps i chrome, Skype, steam och battlenet..

Hårdvara:
5820k @ stock
16 ddr4 GB
Gtx 980 ref
Asrock x99 matx
2x Samsung evo 250gb i RAID 0
Supernova g2 750w
Windows 10

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

@Thewild:

Den hänger sig alltså vid idle ?
Det är inte så att den försöker gå ner i viloläge/sparläge o fan va det finns nu för tiden ?
Glid ner i bios och stäng av dom olika "c state" och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

@Thewild:

Den hänger sig alltså vid idle ?
Det är inte så att den försöker gå ner i viloläge/sparläge o fan va det finns nu för tiden ?
Glid ner i bios och stäng av dom olika "c state" och se om det gör någon skillnad.

Har stängt av viloläge osv, men detta händer kanske 1-3 ggr i veckan, de är det som är de konstiga..

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem

@Thewild

Om det bara sker vid idle, så måste det vara någon komponent som har problem att vakna ifrån strömsparläge/lågenergiläge/..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

@Thewild

Om det bara sker vid idle, så måste det vara någon komponent som har problem att vakna ifrån strömsparläge/lågenergiläge/..

Ja jo men har inget inställt på idle, började hända efter Windows 10 uppgraderingen (glömde skriva detta), påväg hem från jobb nu ska kolla BIOS versionen för kanske de som dummar sig? För detta uppstår när jag gamat i 5-6 timmar på raken sen låter jag alltid datorn va igång över natten så morgonen efter märker jag detta problemet. (Har typ alltid datorn igång 24/7)

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewild:

Ja jo men har inget inställt på idle, började hända efter Windows 10 uppgraderingen (glömde skriva detta), påväg hem från jobb nu ska kolla BIOS versionen för kanske de som dummar sig? För detta uppstår när jag gamat i 5-6 timmar på raken sen låter jag alltid datorn va igång över natten så morgonen efter märker jag detta problemet. (Har typ alltid datorn igång 24/7)

Du kan testa att stänga av hibernation om det är på med: powercfg /h off (i CMD)

http://www.tenforums.com/general-discussion/5265-turn-off-wak...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Du kan testa att stänga av hibernation om det är på med: powercfg /h off (i CMD)

http://www.tenforums.com/general-discussion/5265-turn-off-wak...

Okej ska ta en titt på de när jag är hemma (om ca 40min) tack för tipset

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Du kan testa att stänga av hibernation om det är på med: powercfg /h off (i CMD)

http://www.tenforums.com/general-discussion/5265-turn-off-wak...

testade köra de i CMD men fick att:

Unable to perform operation. An unexpected error (0x65b) has occurred: Funktionen misslyckades under körning.

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewild:

testade köra de i CMD men fick att:

Unable to perform operation. An unexpected error (0x65b) has occurred: Funktionen misslyckades under körning.

Du måste köra CMD med admin rättigheter

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Du måste köra CMD med admin rättigheter

done

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.