Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Permalänk
Medlem

Jo för Apple var ju så snabba att få 5ghz i sina produkter ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

@dlq84: Har + 50 meter mellan två routrar mellan två hus (blir 1 vägg och 1 enkelfönster) och fungerar kanon med 5 GHZ AC under vinterhalvåret. Men när björken, som står mitt på tomten, bladat gäller långsammare 2,4 Ghz.
Nu när björken är naken ser det ut så här:

Så avstånd klarar 5 GHZ men med hinder är det sämre.

100-140 har väll mest kanaler (11 stycken mellan 5,47-5-725) ?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

3 rum bort får inte min iPhone ens sync på 5ghz, 2,4 bandet gav 48 Mbit på bredbandskollen... Så visst, stäng ner 2,4, kanonbra plan.

Och vem fan kör ens "affärskristiska" saker över wlan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det var är lite väl hårt va?
"Dödsförklarar 2,4ghz nätet"

.. Är väl än idag det mest använda, world-wide.

Naaaah, köper det inte riktigt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakan78:

Jo för Apple var ju så snabba att få 5ghz i sina produkter ?

Skickades från m.sweclockers.com

Är detta ett skämt eller? Alla macbooks sedan minst 2007-2008 har haft 5ghz stöd?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hugligan:

Är detta ett skämt eller? Alla macbooks sedan minst 2007-2008 har haft 5ghz stöd?

Dröjde till Iphone 5 innan mobilerna fick stöd för 5 GHz. Dröjde för övrigt till 4 innan mobilerna fick stöd för n, innan dess var det b/g. Ser liknande ut för Ipad som dröjde till 4 innan de fick stöd för 5 GHz. Så slutet av 2012 är väl inte jätteimponerande. Apple Watch har inte stöd för 5 GHz utan bara b/g/n 2,4 GHz.

Att Cisco vill fasa ut 2,4 GHz kan jag förstå då de antagligen vill att alla företag ska uppdatera sina nätverk. Många lär ju sitta kvar på snart 10 år gamla prylar eftersom de fortfarande fungerar bra. Cisco löser ju gladeligen alla problem med räckvidd genom att sälja fler accesspunkter. Vad Apples plan är lite mer oklar. Vill de få folk att uppdatera till senaste generationen telefoner och plattor genom att fasa ut n och bara sälja ac? Låter inte så genomtänkt och tror inte ens Apple skulle göra en sådan manöver. Skulle nog gissa på PR trick för att det ska verka som att de ligger i teknikens framkant igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Dröjde till Iphone 5 innan mobilerna fick stöd för 5 GHz. Dröjde för övrigt till 4 innan mobilerna fick stöd för n, innan dess var det b/g. Ser liknande ut för Ipad som dröjde till 4 innan de fick stöd för 5 GHz. Så slutet av 2012 är väl inte jätteimponerande. Apple Watch har inte stöd för 5 GHz utan bara b/g/n 2,4 GHz.

Där ser man, det visste jag inte. Fast å andra sidan är jag inte särskilt intresserad av mobiler och struntar i om de har 5ghz eller inte så länge jag har kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur skulle det vara bättre att alla körde 2,4 GHz än att alla skulle köra 5 GHz? Den totala upplevelsen för alla blir ju onekligen bättre.

Visst är det så.

Men för oss som kört 5 GHz de senaste 10 åren, och njutit av all ledig kapacitet, börjar nu att känna av och få problem när "alla andra" också flyttar dit. Så rent själviskt så är det trist att det blivit vanligare. Det var så fint där innan!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Djhg2000 dödförklarar Apple och Cisco.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Kul läsning! Jobbar själv uteslutande med att installera WiFi och jag förstår precis vad Apple och Cisco pratar om. Många företag kör endast WiFi på sina kontor och det fungerar bra. Självklart är det omöjligt att garantera något men det är inte det viktiga. Det viktiga är att det är billigt och anpassat för ännu billigare idiotiska adaptiva kontorslandskap med projektbaserade platser och annat ljug man påstår är bra för produktiviteten men egentligen bara är bullcrap som låter företagen bygga mycket billigare kontorsplatser.

Att ens hemmanät inte lirar så bra på 5Ghz har nog mer med utrustningen och uppsättningen att göra, jag har än så länge inte haft några större problem att få till fungerande lösningar i väldigt wifi-täta områden där 2,4Ghz är chanslöst. Det är också mycket annat som stör på 2,4Ghz. Trådlösa kameror, blåtand, trådlösa möss och tangentbord, rörelsedeckare och gud vet vad, 5Ghz har mycket mindre skräp. 5Ghz börjar såklart också bli fullt. Inte minst när alla ska köra 80 eller 160Mhz breda kanaler, men det har fortfarande långt mycket bättre förutsättningar än 2,4Ghz. Hoppas de låser standarden med ännu högre frekvenser och fler kanaler snart.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

3 rum bort får inte min iPhone ens sync på 5ghz, 2,4 bandet gav 48 Mbit på bredbandskollen... Så visst, stäng ner 2,4, kanonbra plan.

Och vem fan kör ens "affärskristiska" saker över wlan?

Skickades från m.sweclockers.com

Riktad antenn på 12 db och du kan sitta hos grannarna på ditt 5 ghz. Jag har asus ac68 och 3 st 12 db antenner. Kan sitta i parken utanför med fullt krut.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mardukh:

Jag håller inte med dig, de flesta företag använder sig av trådlöst i stället för kabel. Dels för att installationen är enklare samt att du slipper en massa extra kablar. Problemet med 2,4GHz är inte hastigheten utan att det är så många enheter som samsas om samma frekvensband och få antal kanaler vilket leder till störningar.

Fråga,... hur tror du 5Ghz tekniken fungerar?

För den har exakt samma problem. Du delar bandbredd mellan enheter, du samsas på samma frekvenser (även om fler nivåer finns så är räckvidden kortare så effektivt behöver du fler av dem för att täcka större yta). Alt så kör du riktade eller iaf förstärkta antenner och då slår alla ut alla, som 2,4Ghz gör redan nu

Anledningen varför 5Ghz fungerar så bra nu är pga alla köper billigaste 2,4Ghz sändaren de kan, sätter in den och kör... Så den som istället investerar i 5Ghz har idag ett försprång. Men vad sker när tekniker kommer i kapp? Jo exakt samma problem.

Finns idag ingen trådlös-teknik som kan hantera den mängd data ett större företag behöver, om inte du ska isolera dem från alla andra stora företag med blyväggar typ. Och just här är problemet... i test miljö fungerar det kanon, men så fort många använder samma teknik, så kommer de förr eller senare krocka när man har med trådlöst att göra.

Sen enklare != bättre.... ofta är det enklare att göra det rätt från början istället. Dvs bättre att ta sig tiden att dra i fasta uttag till alla arbetsplatser, för att sen slippa supportproblemen när Wifi överlastas. Du får samtidigt bättre effektiv prestanda då du kan ha 10Gps, om du så önskar, mot lagrings server mm och kan använda den effektivt. Även med bästa 5Ghz AC tekniken så ska alla användarna (tex 10+ är inte ovanligt) delar på ca 500Mbit effektiv hastighet i bra förhållande med kryptering på, vs 1000Mbit vardera med en sladd och billig teknik, med Wifi som komplement där endast när du jobbar på tex mötesrum behöver trådlöst.

Och jag säger detta som supporttekniker där det finns ett 30-tal+ företag som naturligtvis "alla" ska ha sitt trådlösa nät. Även 5Ghz, nedre bandet börjar bli ganska fullt kan jag meddela, och prestandan har redan börjat dippa. Så det är exakt samma problem, vi har bara inte nått dit än på alla platser.

Så Apple och Cisco dödförklarar 2,4Ghz... jag dödförklarar Wifi oavsett frekvens. Då det är ett fundamentalt problem som inte går att lösa utan att sluta vara så beroende av den till allt som alla gör.

Permalänk
Medlem

Antenner

@hakan78: Vilka antenner har du då? Länk? #plsshare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fråga,... hur tror du 5Ghz tekniken fungerar?

För den har exakt samma problem. Du delar bandbredd mellan enheter, du samsas på samma frekvenser (även om fler nivåer finns så är räckvidden kortare så effektivt behöver du fler av dem för att täcka större yta). Alt så kör du riktade eller iaf förstärkta antenner och då slår alla ut alla, som 2,4Ghz gör redan nu

Anledningen varför 5Ghz fungerar så bra nu är pga alla köper billigaste 2,4Ghz sändaren de kan, sätter in den och kör... Så den som istället investerar i 5Ghz har idag ett försprång. Men vad sker när tekniker kommer i kapp? Jo exakt samma problem.

Finns idag ingen trådlös-teknik som kan hantera den mängd data ett större företag behöver, om inte du ska isolera dem från alla andra stora företag med blyväggar typ. Och just här är problemet... i test miljö fungerar det kanon, men så fort många använder samma teknik, så kommer de förr eller senare krocka när man har med trådlöst att göra.

Sen enklare != bättre.... ofta är det enklare att göra det rätt från början istället. Dvs bättre att ta sig tiden att dra i fasta uttag till alla arbetsplatser, för att sen slippa supportproblemen när Wifi överlastas. Du får samtidigt bättre effektiv prestanda då du kan ha 10Gps, om du så önskar, mot lagrings server mm och kan använda den effektivt. Även med bästa 5Ghz AC tekniken så ska alla användarna (tex 10+ är inte ovanligt) delar på ca 500Mbit effektiv hastighet i bra förhållande med kryptering på, vs 1000Mbit vardera med en sladd och billig teknik, med Wifi som komplement där endast när du jobbar på tex mötesrum behöver trådlöst.

Och jag säger detta som supporttekniker där det finns ett 30-tal+ företag som naturligtvis "alla" ska ha sitt trådlösa nät. Även 5Ghz, nedre bandet börjar bli ganska fullt kan jag meddela, och prestandan har redan börjat dippa. Så det är exakt samma problem, vi har bara inte nått dit än på alla platser.

Så Apple och Cisco dödförklarar 2,4Ghz... jag dödförklarar Wifi oavsett frekvens. Då det är ett fundamentalt problem som inte går att lösa utan att sluta vara så beroende av den till allt som alla gör.

2,4GHz har 3st kanaler som inte överlappar med varandra medan 5GHz har 23st. Även om räckvidden är kortare på 5GHz kommer det fortfarande resultera i mindre störningar även om det behöver kompletteras med fler enheter. Tänk dig dessutom alla enheter som idag samsas på 2,4GHz, givetvis mobiltelefoner, PC, plattor men även mikrovågsugnar och Dect-telefoner. Mycket av detta kommer stannar på 2,4GHz, men vi kan lätta på trycket genom att föra över så mycket enheter som möjligt på 5GHz.

Den moderna arbetsplatsen är inte stationär som du beskriver det, det är just den utvecklingen som driver på behovet av Wifi för företag. Många företag går från att ha fasta platser, till öppna landskap där du med ett trådlöst system väljer precis var du vill jobba. Givetvis kommer trådat fortfarande behövas på flera sätt, t.ex mer krävande uppgifter som NAS/SAN och infrastrukturen bakom de trådlösa accesspunkterna.

Du har dock en poäng i att problemet kommer att dyka upp igen, i takt med att antal uppkopplade enheter ökar kommer det till slut vara fullt på 5GHz bandet också, men det är långt kvar dit och då har vi förhoppningsvis en bättre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mardukh:

2,4GHz har 3st kanaler som inte överlappar med varandra medan 5GHz har 23st. Även om räckvidden är kortare på 5GHz kommer det fortfarande resultera i mindre störningar även om det behöver kompletteras med fler enheter. Tänk dig dessutom alla enheter som idag samsas på 2,4GHz, givetvis mobiltelefoner, PC, plattor men även mikrovågsugnar och Dect-telefoner. Mycket av detta kommer stannar på 2,4GHz, men vi kan lätta på trycket genom att föra över så mycket enheter som möjligt på 5GHz.

Den moderna arbetsplatsen är inte stationär som du beskriver det, det är just den utvecklingen som driver på behovet av Wifi för företag. Många företag går från att ha fasta platser, till öppna landskap där du med ett trådlöst system väljer precis var du vill jobba. Givetvis kommer trådat fortfarande behövas på flera sätt, t.ex mer krävande uppgifter som NAS/SAN och infrastrukturen bakom de trådlösa accesspunkterna.

Du har dock en poäng i att problemet kommer att dyka upp igen, i takt med att antal uppkopplade enheter ökar kommer det till slut vara fullt på 5GHz bandet också, men det är långt kvar dit och då har vi förhoppningsvis en bättre lösning.

Njae förstår vad du säger, men lite detaljer och fakta är galet.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
2,4Ghz har 4 icke överlappande, med kanal 14. Dock brukar man sällan använda den då den inte alltid stöds, men om du inte har 2 enheter med kanal 11 nära vartannat så kan kanal 13 fungera rätt bra i praktiken pga detta.

5Ghz har inte 23 kanaler... inte användbara iaf med dagens standarder där alla vill ha Gigabit hastighet via dem iaf.
Är en bild här som illustrerar det rätt bra:

http://7signal.com/blog/802-11ac-migration-part-2-whats-nobod...

Den första 5ghz rev hade kanal 36-48, där du kan använda varannan frekvens (eller jämt nummer) med 20Mhz bredd. Sen har du bandbredden... Ska du ha all AC super prestanda så pratar vi 40-80Mhz bandbredd, och då försvinner kanalbredden fort. @ 80Mhz har du mellan 36 och 48 hela... en enda kanal.
Sen har du kanal 52-64 som idag tillsammans med den ovan är lägre frekvenserna. Här har du även ytterligare 1 kanal @ 80Mhz, 2 kanaler @ 40Mhz eller 4 kanaler @ 20Mhz.

Även @ 40Mhz mellan hela låg frekvensområdet 36-64 som brukar vara standard för alla AC enheter, även enkla och billiga sådana, så har du @ 80Mhz (som är standard för vad de flesta routrar är satta, hela 2 kanaler. Blir trångt fort... dessa är dock de med bäst räckvidd och de man helst vill ha, då övre 5Ghz kan ha problem.

Övre kanalerna 100-116 brukar fungera bra och i det kan du få iaf 1st 80Mhz kanal till, eller 2st 40Mhz. Sen vid kanal 120-132 så är det värre, då all radar riskerar störa eller slå ut Wifi:t helt oregelbundet. Detta har jag upplevt då naturligtvis är min arbetsplats nära en hamn. Jag personligen vill inte säga till mina kunder att tyvärr är Wifi nere idag pga båten i hamnen. Notera även att alla kanaler här uppe är var 4:e kanal 20Mhz, vs 2:a kanal i lägre bandet, så du har färre effektiva kanaler för samma bandbredd.

Övre kanalerna 136-144 är också relativt okej, men du kan inte köra 80Mhz bandbredd utan högst 40Mhz, om du inte vill riskera radar problemen. Sen är det slut... de översta frekvenserna får man inte använda i Europa.

Så låt oss se... med 80Mhz standard, som de flesta enheter ändå är ställda på (räcker mao att en har det så störs alla av det), så har du... 3 kanaler.
På mer rimliga 40Mhz, då 80Mhz normalt inte behövs för klienter, så har du ca 8 st, om du nu inte tänker stänga kontoret när en båt kommer i hamn dvs. Jag har inte sett någon köra 20Mhz 5Ghz i modernt bruk på länge, om inte på extremt långsamma och billiga/gamla enheter... då bandbredden inte räcker om du verkligen ska ha "AC prestanda" som kan jämföras med Gbit trådat.

Detta är självklart är fler än 2,4Ghz, 3-4 st om du kan köra 5Ghz 40Mhz, men samtidigt får du kortare räckvidd med 5ghz, och om du behöver fler sändare även med tex 40Mhz, så behöver du fler frekvenser och problemen växer fort i praktiken.

Så mao... 5Ghz har exakt samma problem... redan

Sen ang ditt öppna landskap, jo jag vet att de finns. Jag har varit där också, har 2 sådana på jobb. idag har alla trådburet till alla arbetsplatser som går att ha, då det helt enkelt inte är pålitligt annars (det är testat i praktiken ska jag meddela, och man fick dra in trådat till allt som gick illa kvickt). Men det finns tex kontorshotell som har det, och de har också usel prestanda på Wifi. Men visst, sänker man kraven på pålitlighet/prestanda så kan det gå, tills andra företag lägger sig mellan kanalerna iaf. Det räcker nämligen med en enda 80Mhz sändare, stark nog, så störs du som 20/40Mhz ut.

Sen är tex N och AC teknikerna betydligt bättre på att hantera dessa kollisioner och störningar, samt bättre på att skala sin bandbredd i praktiken, så jag rekommenderar ändå 5Ghz nät över 2,4Ghz alla dagar. Men min poäng är att om 2,4Ghz är dött, så är hela Wifi dött också, då det enda som håller ihop 5Ghz prestandan idag, är alla nötter som snålar och inte har det.

Men man måste inse att det inte är någon perfekt lösning, utan ett problem som snabbt kommer växa, igen.
Vi behöver därför alla kanaler vi kan få, oavsett frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anubizz:

@hakan78: Vilka antenner har du då? Länk? #plsshare

Oj. Inget märkvärdigt. Det finns dyra riktigt bra. Dock körde jag på en billigare lösning via Amazon. Men jag märkte skillnad. Fick bra review på forum.

http://www.amazon.com/Super-Power-Supply%C2%AE-WZR-HP-G450H-T...

Funkar bra för mig i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Riktad antenn på 12 db och du kan sitta hos grannarna på ditt 5 ghz. Jag har asus ac68 och 3 st 12 db antenner. Kan sitta i parken utanför med fullt krut.

Får jag fråga var du köpte antennerna? Har också en ac68 och skulle vilja få ut lite mer av den...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Får jag fråga var du köpte antennerna? Har också en ac68 och skulle vilja få ut lite mer av den...

Amazon. De antenner ac 68 har är bara 3.5 dbi. 9 dbi gör skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.