Permalänk
Medlem

Thinkpad T42 med svart skärm. Tips?

*suck*
Nu sitter man där igen.
Försöker starta datorn. Igen signal till skärmen. ett långt pip och två korta.

måste det vara lödningar till GPU:n som har släppt, eller kan det vara något annat?

har redan behandlat den med varmluftspistol en gång, får något år sedan eller så, men någonstans i den vevan så började datorn att ljuga och påstå att det inte finns några ljudkretsar, så jag har länge misstänkt att det är något annat chip som också har kallödningar.
..eller kan mjukvarufel lura Windows på det sättet?

Får jag inte ordning på den så känns det som ett sådant slöseri med alla extra batterier och reservdelar.

Mvh / Erik W

§9
Permalänk
Medlem

Fungerar led:arna i skärmen öht?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Fungerar led:arna i skärmen öht?

Du menar bakgrundsbelysningen?
Vet ej, men jag har fått göra "reflow" på lödningarna till GPU:n en gång förut.
Maskinen tjuter som om det vore GPU:n det handlade om. Att koppla in en extern skärm istället gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan vara lite allt möjligt.

Men en bra grej att börja med är att se om skärmen fungerar innan du börjar felsöka grafikkort och kallödningar. Ta felsökningen stegvis istället för att gissa på lösningar på problem som kanske inte finns.

Fungerar skärmen, fungerar grafikkortet, fungerar moderkortet etc etc.
Skärmen tänder upp led:arna när den får ström på sig, oftast skvallarar backbleeding om detta.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ja, det kan vara lite allt möjligt.

Men en bra grej att börja med är att se om skärmen fungerar innan du börjar felsöka grafikkort och kallödningar. Ta felsökningen stegvis istället för att gissa på lösningar på problem som kanske inte finns.

Som sagt: att koppla in en extern skärm till vga-porten gör ingen skillnad. Då borde det inte ha något med LED:arna att göra.
Långt innan detta hände så började datorn påstå att det inte fanns några ljudkretsar, så man är ju lite misstänksam på det där moderkortet. Det som talar så starkt för kallödningar är att det redan har hänt en gång, vilket lagades provisoriskt med varmluftspistil. jag har inte utrustning för att löda om på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ewal:

Som sagt: att koppla in en extern skärm till vga-porten gör ingen skillnad. Då borde det inte ha något med LED:arna att göra.
Långt innan detta hände så började datorn påstå att det inte fanns några ljudkretsar, så man är ju lite misstänksam på det där moderkortet. Det som talar så starkt för kallödningar är att det redan har hänt en gång, vilket lagades provisoriskt med varmluftspistil. jag har inte utrustning för att löda om på riktigt.

När du skriver som du gör tolkar iaf jag det som att "Kopplar jag in en extern skärm gör det ingen skillnad" (med min ursprungliga fråga som är, min skärm på datorn är svart). Menar du "jag får ingen bild på den skärmen heller" så får du vara tydligare i det du skriver.

Felsök iaf i steg istället för att gissa. Det är mer konsekvent.
En skärm som stoppas in i datorns VGA-port rapporterar iaf signal/no signal. Det är ju steg ett att undersöka.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T