problem med bank-id efter installation av windows från skapad system image

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

då citerade du fel

men det är inte trådlöst. hur kan en telefon känna av internet då? förlåt om jag verkar dum men jag har aldrig brytt mig om internet i telefonen eftersom jag har mina datorer hemma, så jag kan inget om det.

nej jag har inte skype i telen, bara på datorn. jag har aldrig använt internet på min tele

Så du menar att du bara har kablat nätverk hemma och ingen router med wifi ? Telefonen går troligen att ansluta via kabel den också om den har usb men det kräver rätt kablage. Det går även att dela ut wifi via en dator som har både kabel och wifi och ansluta telefonen den vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så du menar att du bara har kablat nätverk hemma och ingen router med wifi ? Telefonen går troligen att ansluta via kabel den också om den har usb men det kräver rätt kablage. Det går även att dela ut wifi via en dator som har både kabel och wifi och ansluta telefonen den vägen.

jo jag har router och jag tror att den har wifi.
men om jag inte skulle ha det skulle det i så fall vara nått fel med det eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

jo jag har router och jag tror att den har wifi.
men om jag inte skulle ha det skulle det i så fall vara nått fel med det eller?

Trollar du eller är du allvarlig? Okej om man är pensionär och inte bryr sig och fortfarande betalar sina räkningar via posten. Men du har ju ett konto på en tekniksajt på internet och skriver i forumet?

Jag tror dessutom att du har missuppfattat vad mobilt Bank-ID betyder, det betyder inte att du gör dina bankärenden via mobiltelefonen.

Bank-ID via telefonen är supersmidigt. Rekommenderas!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag har provat att logga in med mitt bank-id på fil (swedbank) på 3 sidor men det startar inte.
en sida säger att jag inte har progget installerat och en sida säger att jag måste uppdatera.

mitt bank-id finns på datorn och går att starta. provade att uppdatera men det står att jag har senaste.
det har inte gått ut btw.

jag provade att byta lösen men när jag tryckte ok så stod det bara och tuggade och sen när jag tvingar progget att avsluta så kommer detta upp http://imgur.com/IsvUEAs

vad kan jag göra? måste jag beställa ett nytt eller?

Det här råkade jag ut förut, vet inte vad som hände. Jag löste det genom att skapa ett nytt bankID på datorn.
Väldigt konstigt det här.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av strejf:

Trollar du eller är du allvarlig? Okej om man är pensionär och inte bryr sig och fortfarande betalar sina räkningar via posten. Men du har ju ett konto på en tekniksajt på internet och skriver i forumet?

Jag tror dessutom att du har missuppfattat vad mobilt Bank-ID betyder, det betyder inte att du gör dina bankärenden via mobiltelefonen.

Bank-ID via telefonen är supersmidigt. Rekommenderas!

nej jag trollar inte.
vad spelar det för roll att jag har ett konto här? jag är intresserad av internet och teknik men jag bryr mig inte mycket om telefoni.
det kostar bara en massa pengar och det finns skype som är gratis.

dessutom har jag inte den bästa inkomsten och behöver därför snåla på vissa saker.
jag har min dator och det räcker för mig. jag har ingen lust att betala extra för internet i telefonen och en massa mappar, inställingar och tillbehör till det bara för att det är modernt.

på wikipedia står det i alla fall att bankid är till för telefoner, det är så jag har uppfattat det.
men det kanske är så att man bara har telen för att lagra själva id:et och legitimera sig?
jag tycker det verkar krångligt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

nej jag trollar inte.
vad spelar det för roll att jag har ett konto här? jag är intresserad av internet och teknik men jag bryr mig inte mycket om telefoni.
det kostar bara en massa pengar och det finns skype som är gratis.

dessutom har jag inte den bästa inkomsten och behöver därför snåla på vissa saker.
jag har min dator och det räcker för mig. jag har ingen lust att betala extra för internet i telefonen och en massa mappar, inställingar och tillbehör till det bara för att det är modernt.

på wikipedia står det i alla fall att bankid är till för telefoner, det är så jag har uppfattat det.
men det kanske är så att man bara har telen för att lagra själva id:et och legitimera sig?
jag tycker det verkar krångligt i alla fall

du signerar bara med telefonen, går på 5 sekunder!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

nej jag trollar inte.
vad spelar det för roll att jag har ett konto här? jag är intresserad av internet och teknik men jag bryr mig inte mycket om telefoni.
det kostar bara en massa pengar och det finns skype som är gratis.

dessutom har jag inte den bästa inkomsten och behöver därför snåla på vissa saker.
jag har min dator och det räcker för mig. jag har ingen lust att betala extra för internet i telefonen och en massa mappar, inställingar och tillbehör till det bara för att det är modernt.

på wikipedia står det i alla fall att bankid är till för telefoner, det är så jag har uppfattat det.
men det kanske är så att man bara har telen för att lagra själva id:et och legitimera sig?
jag tycker det verkar krångligt i alla fall

Okej.

Jag menar ju det att om man är totalt ointresserad av teknik så förstår jag det.

Bank-ID på mobilen kostar inget och är enkelt, smidigt. Ja, du använder endast mobilt Bank-ID för att legitimera dig på datorn. Att koppla upp din telefon till din trådlösa router kostar inget. Dessutom löser det ju problemet du har.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har konstanta problem med bankid på jobbet.
Fungerade perfekt förut under 4.x tiden.

Nu är det strul med att responsen från deras VKS servrar inte kommer fram för vissa användare, annat problem är bankid använder sig av hostname loggar jag in från VDI001 och nästa gång från VDI002 fungerar det inte och det är by design....

Jättebra om man kör hosteddesktops eller vdi med redirectad %appdata% detta kommer man runt genom att rensa bankid foldern vid loggoff.

Dom som förespråkar mobiltbankid kan ju ta och fundera på om alla applikationer som använder vanligt bankid klarar av mobilt svaret är ju självklart nej.

Permalänk
Skrivet av elklazor:

du signerar bara med telefonen, går på 5 sekunder!

Skrivet av strejf:

Okej.

Jag menar ju det att om man är totalt ointresserad av teknik så förstår jag det.

Bank-ID på mobilen kostar inget och är enkelt, smidigt. Ja, du använder endast mobilt Bank-ID för att legitimera dig på datorn. Att koppla upp din telefon till din trådlösa router kostar inget. Dessutom löser det ju problemet du har.

ok jag ska prova det då
ange blablabla på säkerhetspunkten..fattar noll.
jag har ändå inte antennerna fastskruvade på routern och jag har ingen lust att plugga ur den och riskera att tappa åtkomsten till försäkringskassans hemsida igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

ok jag ska prova det då
ange blablabla på säkerhetspunkten..fattar noll.
jag har ändå inte antennerna fastskruvade på routern och jag har ingen lust att plugga ur den och riskera att tappa åtkomsten till försäkringskassans hemsida igen

Läs i manualen till routern hur du gör för att ansluta trådlöst till den. Eller så frågar du en kompis som säkert kan hjälpa dig. Vet inte varför du skulle plugga ur den eller riskera att tappa åtkomsten till försäkringskassans hemsida?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Läs i manualen till routern hur du gör för att ansluta trådlöst till den. Eller så frågar du en kompis som säkert kan hjälpa dig. Vet inte varför du skulle plugga ur den eller riskera att tappa åtkomsten till försäkringskassans hemsida?

gllöm det jag skrev. jag missuppfattade hur man skulle sätta fast dom. sitter på plats nu i alla fall.
nu ska jag kolla hur jag ansluter trådlöst till routern

Permalänk

fick igång wifil till slut, vilket krångel.

nu är det bara det att min bank gav mig en länk där jag kan skaffa bankid men det stod: vi känner inte igen din telefon. fanns bara länk till windows, iphone och android telefoner jag har inget av dom det är en nokia c7. vad ska jag ha får bankid då?
dom bara tar för givet att man har iphone eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

fick igång wifil till slut, vilket krångel.

nu är det bara det att min bank gav mig en länk där jag kan skaffa bankid men det stod: vi känner inte igen din telefon. fanns bara länk till windows, iphone och android telefoner jag har inget av dom det är en nokia c7. vad ska jag ha får bankid då?
dom bara tar för givet att man har iphone eller så

BankID finns inte till SymbianOS utan de enda mobiler som kan använda mobilt BankID är de 3 du nämnt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

BankID finns inte till SymbianOS utan de enda mobiler som kan använda mobilt BankID är de 3 du nämnt.

f*n va dåligt! aja, tar dom bort bank-id på fil så får dom fixa mobilt bank-id till alla smartphones!

tråkigt att ingen nämnde detta tidigare, det hade sparat mig tid och energi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

f*n va dåligt! aja, tar dom bort bank-id på fil så får dom fixa mobilt bank-id till alla smartphones!

tråkigt att ingen nämnde detta tidigare, det hade sparat mig tid och energi

Symbian brukar inte längre räknas då det i praktiken är ett dött och övergivet operativsystem, det finns i praktiken Android eller Ios att välja mellan och de andra operativsystemen är i praktiken helt döda även om det går att hitta dem i en del nya telefoner så bör de undvikas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Symbian brukar inte längre räknas då det i praktiken är ett dött och övergivet operativsystem, det finns i praktiken Android eller Ios att välja mellan och de andra operativsystemen är i praktiken helt döda även om det går att hitta dem i en del nya telefoner så bör de undvikas.

mm, det verkar som att alla tar för givet att varenda människa kör med android eller iphone. läste nu också att jag heller inte kan använda swish.

men jag tänker inte skaffa någon ny telefon förns jag måste

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

mm, det verkar som att alla tar för givet att varenda människa kör med android eller iphone. läste nu också att jag heller inte kan använda swish.

men jag tänker inte skaffa någon ny telefon förns jag måste

Jag har varken nått abb som kostar pengar eller köpt nån ny telefon, har däremot "3 smarttelefoner " varav 2 är Androider som är smarta än idag och en Symbian, Symbiantelefonen är inte så smart idag, den fungerar visserligen men den har varit död mjukvarumässigt ett bra tag och den var ju närmast död även när Symbian var ett vanligt os eftersom apputvecklingen var så nerlåst och segmenterad, däremot har den en bra kamera och det behövs ju inga nya appar för att den ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.